שאלה בלשון

יום אביב

משתמש מקצוען
כיצד כותבים את המילה מירכאות? ידוע לי שבכתיב חסר עם י'. האם בכתיב מלא נכתבת ללא הי'?
 

חברה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
מה הכוונה? כשמנקדים את המילה היא מנוקדת מֵרְכָאות
 

מאיר14

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
המקור ל'מירכאות' ו'גרשיים', לקוח מטעמי המקרא.

כשרצו המדפיסים לשים מירכאות בפתיחת משפט, לקחו 'מרכא-כפולה' שהוא טעם תחתון, והניחוהו שם בתחתית הטקסט, מורם קצת (כך עשו בדפוסים הישנים, היום זה כבר שונה.)
ובסוף המשפט, לקחו 'גרשיים' שהוא טעם עליון, והציבוהו שם, מורד מעט למטה.

כך, שהמילה 'מירכאות', היא חדשה (כי במקור זה 'מרכא-כפולה').
אך למען ההבנה הרצויה, כשאין ניקוד, ראוי לכתוב 'מירכאות' עם יו"ד.
.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
זה לא מדוייק. הסימנים לקוחים מלועזית.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לענ"ד יש לכתוב "מֵרכאות" גם בכתיב לא מנוקד. עם י' זה נשמע "מִירכאות".
ממתי מוסיפים י בכל צירי חסר?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אני אישית סובר כמו עדיאל וכך אני כותב, אבל לפי החלטת האקדמיה, גם בטקסט מנוקד כותבים מֵירְכָאוֹת.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יש לך מושג מה הנימוק של האקדמיה להחלטה תמוהה זו?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;588765:
יש לך מושג מה הנימוק של האקדמיה להחלטה תמוהה זו?

לשיטתם, האות מ' היתה צריכה להיות מנוקדת בחיריק, אלא שבגלל תשלום דגש של הר' שאחריה היא הופכת לצירי, ואז מתוספת האות י'.

זה הנימוק שלהם

אני בכל זאת מעדיף מרכאות
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י חיטובים;588353:
זה לא מדוייק. הסימנים לקוחים מלועזית.

נכון שהסימנים לקוחים מלועזית, אבל השם שלהם הגיע מטעמי המקרא
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  12  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה