ר' עקיבא האחרון מי' הרוגי מלכות?

מתקדם

משתמש פעיל
עריכה תורנית
בספר היוחסין וסדר הדורות כותבים שהיה רביעי.
ומביאים מחלוקת ראשונים אם האחרון היה רבי יהודה בן תימא או רבי אלעזר בן דמא.
יש באוצר החכמה ספר 'עשרת הרוגי מלכות במדרש ובפיוט' שמאריך ומביא את כל הדעות בזה.
 

ההדר שבהדר

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מהקדמה באוצר המדרשים, אני מקוה שיעזור לך, לא משמע שם שרבי עקיבא היה אחרון
עשרה הרוגי מלכות
: עשרה מגדולי ישראל שמסרו נפשם על קדוש השם ונהרגו באכזריות נוראה בגזרת השמד של מלכות רומי הרשעה בזמן חורבן הבית, ואחרי כן. רובם הומתו בידי אדריינוס בגזרת טורנוסרופוס איש הדמים, ויש מהם שנהרגו בזמן מאוחר כי עשרה הקדושים לא היו בזמן אחד. ואלה הם שמות הקדושים: רבי ישמעאל כהן גדול ורבן שמעון בן גמליאל, רבי עקיבא ורבי חנניה בן תרדיון, רבי חוצפית המתורגמן ורבי אלעזר בן שמוע, רבי חנינא בן חכינאי ורבי ישבב הסופר, רבי יהודה (נ״א ר׳ אלעזר) בן דמא ורבי יהודה בן בבא. אולם בנוסחאות אחרות מסיפור עשרה הרוגי מלכות הזוגות מתחלפים ושונים הם שמות הקדושים, כמו במדרש תהלים פ״ט נזכרו: רשב״ג ור׳ ישמעאל כ״ג, ר׳ ישבב הסופר ור׳ חוצפית המתורגמן, ר׳ יוסי ור׳ יהודה בן בבא, ר׳ יהודה הנחתום ור׳ שמעון בן עזאי, ר׳ חנינא בן תרדיון ור״ע. ובנוסחא אחרת נזכרו ר׳ אלעזר בן דהבאי ויונתן בן עוזיאל. בעל היוחסין אומר על ר׳ ישמעאל בן אלישע שהיה מעשרה הרוגי מלכות ולא נהרג בזמן החורבן עם רשב״ג, ואצל ר״ע כותב: "וזכור זה שלא תטעה במעשה דהרוגי מלכות מהקינות שכתובות במחזורים שנראה מהם שהיה עם רשב״ג בזמן אחד ואינו כן, כי רשב״ג שהיה הראשון נהרג בזמן החורבן ור״ע קרוב לששים שנה אחריו, וחמשה האחרונים נהרגו בזמן שנכבשה ביתר ע״ג שנים אחר החורבן". במס׳ שמחות פ״ח נאמר: כשבאו רשב״ג ור׳ ישמעאל גזרו עליהם שיהרגו וכו׳. באה השמועה אצל ר״ע ור׳ יהודה בן בבא. עמדו וחגרו מתניהם שק וקרעו בגדיהם וכו׳, וכשנהרג ר״ע בקיסרי באה שמועה אצל ר׳ יהודה בן בבא ואצל ר׳ חנניה בן תרדיון ועמדו וחגרו שקים וכו׳. ובגמרא נזכרו בין הרוגי מלכות ר״ע וחביריו (פסחים נ׳.). בשעה שהוציאוהו להריגה זמן ק״ש היה והיו סורקין את בשרו במסרקות של ברזל והוא מקבל עליו עול מלכות שמים והיה מאריך באחד עד שיצאה נשמתו באחד וגו׳ (ברכות ס״א:). מצאוהו לר״ח בן תרדיון שהיה יושב ועוסק בתורה ומקהיל קהלות ברבים וס"ת מונח לו בחיקו, הביאוהו וכרכוהו בס"ת והקיפוהו בחבילי זמורות והציתו בהן את האור והביאו ספוגין של צמר ושראום במים והניחום על לבו שלא תצא נשמתו מהרה וכו׳ (ע״ז י׳: י"ח.). ר׳ יהודה בן בבא היה בגזרת הסמיכה שגזרה המלכות גזרה שכל הסומך יהרג וכל הנסמך יהרג. מה עשה ר׳ יהודה בן בבא, הלך וישב לו בין שני הרים גדולים וכו׳ וסמך שם חמשה זקנים, והם ר״מ ור׳ יהודה ור״ש ור׳ יוסי ור״א בן שמוע. כיון שהכירו אויביהם בהם, אמר להם בני רוצו! א״ל, רבי מה תהא עליך, אמר להם הריני מוטל לפניהם כאבן שאין לה הופכין. אמרו לא זזו משם עד שנעצו בו שלש מאות לונביאות של ברזל ועשאוהו ככברה (סנהדרין י״ד). כנראה מצאו אח״כ את הנסמכים והרגו אותם. ר׳ ישבב ור׳ חוצפית היו בעלי פקודות בב״ד אשר ביבנה והסתתרו בראשונה בצפורי ונהרגו ע״י הנציב. בין הקדושים נחשבו גם הרוגי לוד אשר אמרו עליהם חז״ל כי אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן, והם שני אחים שהודו שהרגו בת המלך ובאמת לא הרגוה אלא שרצו להציל את כלל ישראל שנחשדו בהריגתה (עי׳ פסחים דף נ׳, ב״ב דף י׳ ע"ב בפי׳ רש״י).
 

גרפיקנער

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מקובל לומר (לא יודע מה המקור) שמבין עשרה הרוגי מלכות, רבי עקיבא הוא זה שמכוון כנגד הקב"ה שנצטרף עם השבטים במכירת יוסף, והיה העשירי. נראה לי שמזה התקבל שרבי עקיבא היה ההרוג העשירי, אף שאין זה נכון לפי הסדר הכרונולוגי.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מקובל לומר (לא יודע מה המקור) שמבין עשרה הרוגי מלכות, רבי עקיבא הוא זה שמכוון כנגד הקב"ה שנצטרף עם השבטים במכירת יוסף, והיה העשירי. נראה לי שמזה התקבל שרבי עקיבא היה ההרוג העשירי, אף שאין זה נכון לפי הסדר הכרונולוגי.
בגלל זה שאלתי.
אגב, דומני שהמקור למאמר זה מר' שמשון מאוסטרופוליא (ליקוטי שושנים).
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ידוע הנוטריקון של ר' שמשון מאוסטרופליא על ה'מפטיר' של בחוקותי (אקטואלי):
וְכָל מַעְשַׂר בָּקָר וָצֹאן כֹּל אֲשֶׁר יַעֲבֹר תַּחַת הַשָּׁבֶט הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה קֹּדֶשׁ לה' -
וכי למה מת עקיבא שהיה רועה בקר וצאן? כל אשר יעבר (כל השאר שנהרגו) - תחת השבט (כ"א תמורת שבט), העשירי (הוא עקיבא) יהיה קדש לה' (כנגד הקב"ה).
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ידוע הנוטריקון של ר' שמשון מאוסטרופליא על ה'מפטיר' של בחוקותי (אקטואלי):
וְכָל מַעְשַׂר בָּקָר וָצֹאן כֹּל אֲשֶׁר יַעֲבֹר תַּחַת הַשָּׁבֶט הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה קֹּדֶשׁ לה' -
וכי למה מת עקיבא שהיה רועה בקר וצאן? כל אשר יעבר (כל השאר שנהרגו) - תחת השבט (כ"א תמורת שבט), העשירי (הוא עקיבא) יהיה קדש לה' (כנגד הקב"ה).
והוא הוא.
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
עמדתי להשיב, אבל אני חושב שבדברי @ההדר שבהדר כבר יש תשובה ברורה, בעיקר כוונתי לדברי המסכת שמחות, ממנה ברור כי נהרג קודם ר"י ב"ב ורחב"ת.
נ.ב. באיזו נוסחא נזכר יונתן בן עוזיאל - מעולם לא שמעתי (עסקתי מעט בנושא).
 

מצפה ופועל לישועה

משתמש פעיל
עריכה תורנית
למרות שזה לא קשור, אבל הדיון מזכיר לי שעכשיו אני עורך עניין על שיר השירים - שהוא השירה העשירית במעלה (תרגום שה"ש א, א. מהרש"א ידיים פ"ג מ"ה), אך לא עשירי בזמן.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
למרות שזה לא קשור, אבל הדיון מזכיר לי שעכשיו אני עורך עניין על שיר השירים - שהוא השירה העשירית במעלה (תרגום שה"ש א, א. מהרש"א ידיים פ"ג מ"ה), אך לא עשירי בזמן.
ואותו ר' עקיבא אמר ש'כל השירים וכו' '.
 

חכימא

משתמש פעיל
עריכה תורנית
כתוב שעשרה הרוגי מלכות הם כנגד עשרת (ט') השבטים שהיו במכירת יוסף
ורבי עקיבא כנגד יוסף - שורש \ גלגול נשמתו
ולכן הוא העשירי במספר זה
 

חושב! כותב

משתמש רשום
עריכה תורנית
כתוב שעשרה הרוגי מלכות הם כנגד עשרת (ט') השבטים שהיו במכירת יוסף
ורבי עקיבא כנגד יוסף - שורש \ גלגול נשמתו
ולכן הוא העשירי במספר זה
יוסף אינו מהשותפים למכירה, ולמה צריך שיהיה א' מעשרה הרוגי מלכות כנגדו?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה