שופרסל היא
חברה ציבורית ישראלית המפעילה
רשתות מרכולים ו
פארמה ברחבי ישראל ואף עוסקת בנדל"ן מניב. החברה הוקמה בשנת
1958, והייתה הראשונה ליישם בישראל את מודל רשתות הסופרמרקטים האמריקאים
[4][5]. נכון לספטמבר 2022, מספר המרכולים אותם מפעילה שופרסל בפריסה ארצית בתתי-רשתות עמד על 401, מתוכם 310 סניפי שופרסל ו- 91 סניפי
Be, וכן 8 מרכזי שילוח לאונליין בשטח של 27 אלפי מ"ר
[6][7].
בסניפיהם של הרשתות ובמטה החברה, השוכן ב
ראשון לציון, מועסקים כ־16,700 עובדים
[2], ונכון לשנת 2021 שופרסל היא רשת המרכולים הגדולה בישראל, עם
נתח שוק כולל של כ-20% (ב־2018
[8]).
ניירות הערך שלה נסחרים ב
בורסה לניירות ערך בתל אביב החל משנת
1980.
בשנת
1980 הונפקה הרשת לראשונה ב
בורסה לניירות ערך בתל אביב. ב-
1983 התחילו לשווק ברשתות אוכל מוכן, וב-
1984 התחילה הרשת לייצר לחמים ודברי מאפה טריים בתוך הסניפים. בשנת
1985 הושק הסניף הראשון שנשאר פתוח 24 שעות ביממה ב
קניון איילון. בשנת
1986 החלה הרשת לקבל תשלומים באמצעות
אשראי, וב-
1989 החלה הרשת לספק שירות משלוחים של קניות בהזמנה טלפונית.
בשנת
1992 הוכנסו לראשונה בתי מרקחת בתוך מספר סניפים, וב-
1994 שופרסל הייתה מעורבת לראשונה בבעלות על רשת סופרמרקט מחוץ לגבולות ישראל ב
הונגריה. ב
אוגוסט 1994 הושקה רשת החנויות "
מחסני מזון"
[13]. בשנת
1997 הונפקה מניית שופרסל בבורסה בניו יורק (אך הוצאה מהבורסה 6 שנים לאחר מכן ב
דצמבר 2003), כמו כן באותה השנה השיקה שופרסל את רשת חנויות "
קוסמוס" ו"
יוניברס קלאב". בשנת
1998 הושק המותג הפרטי "
סופרקלאס", והוקם
מרכז לוגיסטי ב
ראשון לציון להפצת מוצרי החברה.
עם קריסתה של רשת "
קלאבמרקט" בשנת
2005, רכשה שופרסל את החזקות הרשת, ובכך הפכה לרשת הגדולה בישראל. שופרסל החלה בהליך מיתוג בהשקעה של כ-200 מיליון ש"ח במסגרתו מיתגה מחדש את תת-הרשתות שבבעלותה. "יוניברס קלאב" הושקה מחדש תחת השם "
שופרסל דיל" והופעלה באסטרטגיה של EDLP(
אנ'). רשת "קוסמוס" מותגה מחדש כ"
שופרסל ביג", ורשתות "היפר-נטו" ו"שופר-סל" (המותג המקורי של החברה) מותגו מחדש בשם "
שופרסל שלי". בנוסף השיקה שופרסל כרטיס אשראי חוץ-בנקאי במיתוג החברה. ב-
2007 הושק מחדש מועדון הלקוחות של החברה תחת מותג אחיד שופרסל.
סניף "green" במרכז צמרות, הרצליה
בשנת
2011 החלה הקבוצה להכניס לרשתות קופות בשירות עצמי. כמו כן רכשה שופרסל את רשת "אורגניק מרקט" ל
מזון אורגני ולמזון טבעוני
[14], ובהמשך שינתה את שמה למותג "
שופרסל green", מותג של מוצרים אורגניים הנמכר בחנויות עצמאיות ובסניפי שופרסל.
בשנת 2012 החליף
יצחק אברכהן את אפי רוזנהויז בתפקיד מנכ"ל שופרסל
[15].
בראשית שנת
2013 הוערך
שווי השוק של החברה ביותר משניים וחצי מיליארד שקל
[16]. לאחר שהשליטה ב
קבוצת IDB, בעליה של שופרסל, עברה לידיים חדשות ולאור תוצאות כספיות נמוכות מהצפוי לחברה בסדר הגודל שלה
[17], הרשת חנכה
אתר אינטרנט חדש שלה להזמנות מקוונות. האתר מאפשר, בנוסף לרכישה של המוצרים הנמכרים בסניפים ומוצרים משלימים נוספים מספקים חיצוניים.
באמצע
2014 הודיעה חברת שופרסל על תוכנית התייעלות. במסגרת המהלך סגרה החברה 15 סניפים
[18].
ב-
2017 הקימה שופרסל מרכז לוגיסטי באזור התעשייה מודיעין ב
שוהם, המרכז את כלל הסחורות הנמכרות ברשתות החברה ודרכו משנעת החברה את אספקתה לסניפיה השונים.
מאמצע שנת
2018 חדלה "
דיסקונט השקעות" להיות בעלת שליטה בשופרסל, והחברה אינה מוגדרת יותר כחברת שכבה שנייה
[19].
בינואר
2022 הודיע
מנכ"ל הרשת,
יצחק אברכהן, על התפטרותו מהתפקיד
[20], את מקומו תפס
עופר בלוך[21], והוא הודח ביולי והוחלף על ידי אורי וטרמן
[22][23].
נכון לפברואר 2022, החברה שולטת בשבעים אחוזים מתוך מכירות המזון ברשת בישראל
[24].
במחצית מסניפי שופרסל (150 סניפים) משולבים עובדים עם מוגבלויות, בהתאם ל
צו ההרחבה בנושא זה
[25]. החברה אף פועלת באופן שוטף להטמעת תרבות מכילה בנושא בקרב כלל העובדים. בנוסף, יחד עם עמותת שווים הפועלת לשיקום ושילוב תעסוקתי של נפגעי נפש, הקימה שופרסל את המיזם "מלקטים שווים". במסגרת זו גובשה תוכנית לשילוב מתמודדי נפש כמלקטים במערך האונליין
[26].
סמלילי תת־הרשתות: "שלי", "ביג" (בוטל) ו"דיל"
סמליל תת־הרשת "יש" שהייתה פעילה עד תחילת
העשור השני של המאה ה־21
סמליל תת־הרשת "יש חסד" המיועדת למגזר החרדי
סמליל תת־הרשת "יש בשכונה" המיועדת למגזר החרדי
סניף "שופרסל דיל" בשכונת
תלפיות ב
ירושלים
שופרסל מפעילה רשתות שונות בפריסה ארצית
[7]:
תת-רשת | סה"כ חנויות |
---|
שופרסל דיל | 101 |
Be | 90 |
שופרסל שלי | 80 |
שופרסל אקספרס | 79 |
יש חסד | 18 |
יש בשכונה | 10 |
שופרסל דיל אקסטרא | 6 |
גרין מרקט | 4 |
שערי רווחה | 2 |
Good מרקט | 1 |
- שופרסל דיל – רשת חנויות בפריסה ארצית, הממוקמות בדרך כלל באזורי מסחר תעשייה, מחוץ למרכזי הערים, ובקניונים. חנויות הרשת מאופיינות במחירי הנחה, ובמגוון מוצרים רחב. מתחרה במרכולים הגדולים של רמי לוי ויוחננוף.
- שופרסל דיל אקסטרא – חנויות סיטונאיות המתאפיינות במחירים זולים ואריזות גדולות.
- שופרסל שלי – סופרמרקטים הממוקמים במרכזי הערים ובמרכזים שכונתיים. הפורמט מספק לצרכנים קרבה וזמינות אך במחירים יותר גבוהים מסניפי שופרסל דיל. אלו מתחרים בסניפי מגה בעיר שעובדים בקונספט דומה.
- שופרסל אקספרס – מרכולים קטנים יותר מאלה של "שופרסל שלי" המופעלים על ידי זכיינים במתכונת הדומה לזאת של מכולות שכונתיות.
- יש חסד – תת־רשת שהוקמה בחצי השני של שנת 2012 ומיועדת למגזר החרדי. הרשת מתאפיינת במחירים זולים במטרה להתחרות ברשתות "רמי לוי שיווק השקמה" ו"אושר עד"[27]. במרץ 2020 תת־הרשת מנתה שנים עשר סניפים.
- יש בשכונה – רשת סניפי הנחה עירונית שהוקמה בסוף שנת 2013. סניפיה הם בעיקר כאלה שעברו הסבה מסניפי "יש", מותג שהתאפיין במוצרים בעלי תו כשרות למהדרין והוחלט לזנוח אותו[28].
- Be - באפריל 2018 רכשה שופרסל את רשת בתי המרקחת ניו פארם[29]. בנובמבר 2018 עברה הרשת מיתוג מחדש לשם "Be" וב-1 ביולי 2020 מוזגה החברה שנרכשה לתוך חברת שופרסל.
ערך מורחב –
Be (רשת בתי מרקחת)
- "שופרסל Online" (בעבר "שופרסל ישיר") - שירות המאפשר לבצע קניות דרך אתר אינטרנט או באמצעות הטלפון, ולקבל את המצרכים במשלוח בימים ובשעות קבועים מראש. על פי חלק מההערכות, שולטת שופרסל Online על כ-70% מהפעילות המקוונת בענף המזון[30].
- "ישיר למהדרין" - אתר מסחר אלקטרוני שפעל בדומה לשופרסל Online תחת שם מותג הפונה למגזר הדתי והחרדי[31]. ב-4 בנובמבר 2021, הפסיקה שופרסל את פעילות האתר בעקבות פרסומים בתקשורת על הבדלי מחירים משמעותיים בין האתר הפונה לקהל הרחב לבין אתר "ישיר למהדרין"[32][33][34][35].
סמלילי כל רשתות שופרסל ב-1999
סניפי רשתות חברת שופרסל לפי ערים (נכון ל
אוקטובר 2021):
- יוניברס קלאב - מותגה מחדש בשם שופרסל דיל
- קוסמוס - מותגה מחדש לשופרסל ביג ולאחר מכן ב-2011 הוסבו כל 32 הסניפים לשופרסל דיל[36].
- היפר-נטו - מותגה מחדש למחסני מזון ולאחר מכן לשופרסל שלי
- מחסני מזון
- שופר-סל - מותגה מחדש בשם שופרסל שלי
סמליל המותג הפרטי בשמו הקודם
מוצרי מזון במותג שופרסל
במאי 1997 השיקה הרשת
מותג פרטי בשם "סופר-קלאס"
[37]. ב-2005 שונה השם ל"שופרסל"
[38]. נכון לשנת 2020, כ–5,500 פריטים מקטגוריות מוצרים שונות נמכרים בחנויות החברה השונות תחת
המותג הפרטי[2] ועל־פי דיווחיה של הרשת, בסוף שנת 2020 מכירות המוצרים במותג הפרטי היוו 25.8 אחוזים ממחזור המכירות הכולל
[39].
הרשת מנפיקה
תווי קנייה בשם "תו הזהב", ואלה מכובדים בחנויות הרשת וברשתות שיווק נוספות.
החברה נוסדה בשנת
2013[40] ופעילותה העיקרית היא רכישת נדל"ן והשכרתו, לצד פיתוח ו
השבחה[
דרוש מקור] של הנכסים הקיימים. נכון לשנת 2019 לחברה 70 נכסים המושכרים כסניפים לרשתות המרכולים של שופרסל. בנוסף יש מרכזים מסחריים ומשרדים המושכרים ללקוחות חיצוניים.][
דרוש מקור] סך הנכסים בשווי של כ-2.5 מיליארד ש"ח והכנסות שנתיות בהיקף של 182 מיליון ש"ח
[41].
"שופרסל פיננסים" היא שותפות עסקית שהוקמה על ידי שלוש חברות: שופרסל,
לאומי קארד ו
פז, לשם הנפקת
כרטיס אשראי מבית "לאומי קארד", המיועד ללקוחות שלוש החברות ומאפשר להם ליהנות מהטבות. באוקטובר 2017 הגיע לקיצו ההסכם בין שופרסל ו
לאומי קארד ולאחר שהראשונה פתחה במכרז ש
כאל[42] זכתה בו ונחתמה שותפות בין השתיים.
חברת גידרון תעשיות היא
חברה בת בבעלות מלאה של שופרסל המייצרת מוצרי מאפה בעיקר עבור מכירה בסניפי הרשתות של שופרסל. כמו כן, מוכרת החברה את מוצריה ברשתות שיווק נוספות וב
שוק המוסדי. נכון ל-
2019, כ-3 אחוזים מסך מכירותיה של חברת שופרסל מקורם ממכירת מוצרים מתוצרת חברת גידרון
[41].
לחברה 4 מפעלים:
כל מוצרי גידרון מיוצרים ב
השגחת כשרות. כמו כן, חלק מהמוצרים מסופקים אפויים חלקית, ואפייתם מושלמת בתנורי אפייה שבסניפי הרשתות.
החברה מעסיקה כ-400 עובדים במפעליה ובמטה, ומייצרת כ-2,000 טון מוצרים בחודש