יואל ארלנגר - קקטוס
אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אלי פרידמן הוציא השבוע אלבום חדש, אני אדלג על הסופרלטיבים ואגש ישר לשירים
1. אל בית אבי.
שיר רוק רך שיכול בקלות להיות מושר בפי אלפים, תחושה של אושר ושמחה והכרת הטוב, עיבוד נעים וחזק עם קולות מופלאים של מקהלת ידידים, (מבחינתי הייתי משמיע את הקולות שלהם כשיר בפני עצמו..) והשירה האנרגטית של אלי שלוקחת אותך לטיול בתוך המילים. שיר ששווה קליפ, שיר אפשר לעצום עינים ולעוף איתו.
2. אתיתי לחננך
זה השיר שאוהבי ורעי אלי פרידמן צפויים להתחבר אליו מאוד: טקסט שלא טחנו אותו בשירים, מילים קשות ולא שגרתיות, בלדה מלודית של ימים נוראים עם שליח ציבור מלא עומק.
לעניות דעתי השיר הזה יושר בתוך הקומזיצים הסגורים של האוהבים והרעים, אבל לציבור הרחב הוא קצת כבד, באופן אישי זאת בדיוק המוזיקה שחיברה אותי לאלי פרידמן, מאז שבגיל שמונה או עשר שמעתי את השיר הנפלא "אתה השם" במצעד החסידי בערוץ שבע, ברדיו הישן שבסלון, זה שמעליו היה גם פטיפון, השירה העוצמטית והרטובה הזאת, היא שמדברת ועושה את החיבור הנעים הזה.
אה ויש גם סולו סקסופון נהדר באמצע השיר.
3. איש בשורה.
שיר מרענן עם מילים נאיביות מחד,מתוחכמות ומרירות מאידך, יש בו בוסריות של נער צעיר עם עומק שירה של זמר ותיק, שיוצרים באוזן חוויה נערית שמזכירה את הרגעים המדהימים האלה בגיל העשרה, שפתאום מגלים ז'אנר מוזיקלי חדש, והאוזנים רוצות לשמוע עוד ועוד.
אהבתי את התחכום בחריזה, היא לא צפויה, ונותנת למאזין הרפתקה טקסטואלית מענגת.
העיבוד נחמד מאוד, קצת מתאמץ בקטעים מסויימים ברמה נסלחת, אבל הביצוע מחפה על כך בקלילות. מוישי פרידמן כל הכבוד על הלחן.
4. משכימים (אנו רצים לחיי העולם הבא)
להיט קלאסי עם טפרמנט גבוה, גרם לי לקום באמצע העבודה ולרקוד, עד שנזכרתי שאני לא בצד הנכון של הסקאלה, אז פתחתי דף גמרא בשביל להציל את המצב.
מבחינה מוזיקלית זה שיר שלא נח לרגע, מרים לאוויר, תעזבו אותי מלכתוב ביקורת, אני רץ לרקוד.
5. אלוקים אל דמי לך
על גבי ליווי צפוף של רוק אירופאי עם נגיעות אלקטרוניות אלי מגיש את המילים הקשות בכובד ראש ובתחינה רכה, עם ניחוח של יום השואה ושאר אזכרות, לי אישית הוא עשה קצת תחושה של עצבות, וזה מה שהוא צריך לעשות, שומר אותו לתקופה אחרת.
הסיומת האופטימית "עשה למען באי באש ובמים" מעניקה לשיר עוצמה של תקווה וכח, ומספרת את הסיפור הכל כך יהודי של שואה ותקומה, מאבל ליום טוב.
6. מרכבות פרעה
לדעתי זה אחד מהשירים שאפשר להגדיר אותם "פורצי דרך", מקצב היפ הופ לטיני שלא בורח מהמוזיקה החסידית אלא משתלב איתה באמצעות אלמנטים שונים, ובאמצעות קצב הדבקה המרומז בפזמון שלוקח אותו עמוק לתוך המעגל האחד הגדול של ההורה, כל הילדים שלי שרים אותו בהתלהבות, גם אתם מוזמנים להצטרף.
7. מנהג בתי דינים
שיר אלולי שני באלבום הזה, וזה לא מפתיע בכלל, זכיתי להתפלל עם אלי במנין של איילת השחר בקיבוץ גבע (קבוצת גבע לטובת הוותיקים), אלי הוא בעל תפילה נהדר שמצליח להוביל אותך בקלות לחיבור עמוק עם התפילה ועם ריבונו של עולם, אני חושב שהשיר הזה יכול להיכנס בקלות לפלייליסט של חודש אלול, יחד עם 'חמול', 'מכניסי רחמים' ושאר השירים שמתנגנים לנו בראש בכל ימי התשובה. וזאת שוב הברקה של אלי שלקח טקסט מוכר ועשה ממנו שיר קנוני ומעולה, שאני שומע אותו כבר בפעם השלישית ברצף.
אהבתי גם את האורגן שמלווה את השיר, נגינה נהדרת של ג'ף הורביץ .
8. קודש קודשים
העיבוד מגניב, גיטרות ואקורדיונים בפתיחה זה מתכון לתחושת שמחה עליזה כמו שאמא רוסיה יודעת לתת. אני לא מת על הטקסט, הוא פשטני מדי בעיני ויש בו כשל לשוני בסיסי,
(אולי היה אפשר לגזור את הרישא של המשפט "לא כל יהודי הוא קדוש", או את המילה "אבל", כדי שהטקסט ישמע יותר הגיוני? ולא ממש אכפת לי שר' שלמה אמר את המשפט הנ"ל, לא כל משפט של ר' שלמה הוא קדוש...) ולכן אני מקשיב לשיר הזה כמו אל שיר אינסטרומנטלי, בלי מילים, וככזה הוא נהדר, שמח ונעים.
9. אחת ואחד
שיר פאנק קצבי ואנרגטי, עם המילים שהתחננו כבר שנים שילחינו אותן, יש בהם משהו שמתכתב עם השיר "מראה כהן" לא רק בגלל הקרבה הפיזית של הטקסטים, אלא משהו משותף במבנה ובשפה המוזיקלית, מקווה לשמוע אותו מליון פעמים ברדיו.
10. רחובות הנהר
פיוט קבלי שמקבל עיבוד רך ומדוייק עם שירה עמוקה וחכמה, הלחן יוצר תחושה של מסע גיאוגרפי בין המקומות שצמחו בהם המקובלים, בין השורות של ספר הזוהר, בעומק האמיתי של היצירה, לעניות דעתי אפשר לקרוא לשיר הזה "ניגון מכוון"
העיבוד הקולי של רולי אזרחי שזכור לנו מהאלבום המופתי "בוטחים בקב"ה", מעטר כאן את השיר ביצירתיות והרמוניה ורבלית ומוסיקלית.
11. ברוך קל עליון
השיר הזה הוא חלק ממשפחה, האחים הגדולים שלו הם "שמור וזכור", "ויכולו" ועוד להיטי שבת שאני לא זוכר כרגע, הפזמון חזק וקליט ויכול לשבור את הרדיו, הבתים יותר מורכבים ודורשים מספר האזנות עד שזה הופך לשיר השבתי העדכני על השולחן שלנו.
יש בשיר הזה משהו חדש ובטוח בעצמו, עומק וריח וצבע של מוזיקה בוגרת ויציבה, ממליץ ללמוד ולשיר בשבת.
12. שמע ישראל
כשאלי השמיע לי את השיר הזה בפעם הראשונה, הוא היה נשמע לי כמו השיר הכי גרוע שאלי כתב וניגן מעודו, אפילו הפצרתי בו שלא יכניס אותו לאלבום.
אני שמח שהוא לא שמע לי וכן הכניס אותו לאלבום, גם בגלל העיבוד המיוחד והאלקטרוני שמשלב בין מוזיקה עממית מזרחית, ומוזיקה אלקטרונית חסידית עדכנית. יש בשיר הזה משהו מקפיץ וטקסט שצועק את הדבר הפשוט הזה שנקרא "שמע ישראל".
כשאני שומע את השיר הזה אני נזכר באברך בעל תשובה שתפלל איתנו ביום כיפור בקבוצת גבע, שסיפר שבצעירותו היה נוהג בכל יום בבוקר מן הרפת אל המחלבה, והיה מאזין במהלך הנסיעה לרדיו, וכידוע לכל מי שמאזין לרדיו ב5 בבוקר יש קריין שקורא את שמע ישראל. הבחור הנחמד הזה שלא ידע כלום על יהדות, אבל הנשמה שלו ידעה בדיוק מה היא רוצה. הוא היה שומע את הקריין מתחיל את קריאת שמע, עוצר בצד, מדומם מנוע, וקורא עם הקריין את קריאת שמע, ככה כל יום. אחרי הצבא הוא כבר ידע איך לחפש את אלוקים, ועשה מהלך של חזרה בתשובה.
לסיכום: אלבום מיוחד ומאוד חדשני, שמצליח להתכתב עם הסגנון המקורי של אלי פרידמן בהצלחה, ממליץ לכם להוריד מהאתר את האלבום, לשלם כמה שאתם רוצים,(ואל תהיו קמצנים) ולהנות מאחד האלבומים המושקעים והמדוייקים שיצאו בשנים האחרונות.
http://www.elifriedman.co.il/רחובות-הנהר/
1. אל בית אבי.
שיר רוק רך שיכול בקלות להיות מושר בפי אלפים, תחושה של אושר ושמחה והכרת הטוב, עיבוד נעים וחזק עם קולות מופלאים של מקהלת ידידים, (מבחינתי הייתי משמיע את הקולות שלהם כשיר בפני עצמו..) והשירה האנרגטית של אלי שלוקחת אותך לטיול בתוך המילים. שיר ששווה קליפ, שיר אפשר לעצום עינים ולעוף איתו.
2. אתיתי לחננך
זה השיר שאוהבי ורעי אלי פרידמן צפויים להתחבר אליו מאוד: טקסט שלא טחנו אותו בשירים, מילים קשות ולא שגרתיות, בלדה מלודית של ימים נוראים עם שליח ציבור מלא עומק.
לעניות דעתי השיר הזה יושר בתוך הקומזיצים הסגורים של האוהבים והרעים, אבל לציבור הרחב הוא קצת כבד, באופן אישי זאת בדיוק המוזיקה שחיברה אותי לאלי פרידמן, מאז שבגיל שמונה או עשר שמעתי את השיר הנפלא "אתה השם" במצעד החסידי בערוץ שבע, ברדיו הישן שבסלון, זה שמעליו היה גם פטיפון, השירה העוצמטית והרטובה הזאת, היא שמדברת ועושה את החיבור הנעים הזה.
אה ויש גם סולו סקסופון נהדר באמצע השיר.
3. איש בשורה.
שיר מרענן עם מילים נאיביות מחד,מתוחכמות ומרירות מאידך, יש בו בוסריות של נער צעיר עם עומק שירה של זמר ותיק, שיוצרים באוזן חוויה נערית שמזכירה את הרגעים המדהימים האלה בגיל העשרה, שפתאום מגלים ז'אנר מוזיקלי חדש, והאוזנים רוצות לשמוע עוד ועוד.
אהבתי את התחכום בחריזה, היא לא צפויה, ונותנת למאזין הרפתקה טקסטואלית מענגת.
העיבוד נחמד מאוד, קצת מתאמץ בקטעים מסויימים ברמה נסלחת, אבל הביצוע מחפה על כך בקלילות. מוישי פרידמן כל הכבוד על הלחן.
4. משכימים (אנו רצים לחיי העולם הבא)
להיט קלאסי עם טפרמנט גבוה, גרם לי לקום באמצע העבודה ולרקוד, עד שנזכרתי שאני לא בצד הנכון של הסקאלה, אז פתחתי דף גמרא בשביל להציל את המצב.
מבחינה מוזיקלית זה שיר שלא נח לרגע, מרים לאוויר, תעזבו אותי מלכתוב ביקורת, אני רץ לרקוד.
5. אלוקים אל דמי לך
על גבי ליווי צפוף של רוק אירופאי עם נגיעות אלקטרוניות אלי מגיש את המילים הקשות בכובד ראש ובתחינה רכה, עם ניחוח של יום השואה ושאר אזכרות, לי אישית הוא עשה קצת תחושה של עצבות, וזה מה שהוא צריך לעשות, שומר אותו לתקופה אחרת.
הסיומת האופטימית "עשה למען באי באש ובמים" מעניקה לשיר עוצמה של תקווה וכח, ומספרת את הסיפור הכל כך יהודי של שואה ותקומה, מאבל ליום טוב.
6. מרכבות פרעה
לדעתי זה אחד מהשירים שאפשר להגדיר אותם "פורצי דרך", מקצב היפ הופ לטיני שלא בורח מהמוזיקה החסידית אלא משתלב איתה באמצעות אלמנטים שונים, ובאמצעות קצב הדבקה המרומז בפזמון שלוקח אותו עמוק לתוך המעגל האחד הגדול של ההורה, כל הילדים שלי שרים אותו בהתלהבות, גם אתם מוזמנים להצטרף.
7. מנהג בתי דינים
שיר אלולי שני באלבום הזה, וזה לא מפתיע בכלל, זכיתי להתפלל עם אלי במנין של איילת השחר בקיבוץ גבע (קבוצת גבע לטובת הוותיקים), אלי הוא בעל תפילה נהדר שמצליח להוביל אותך בקלות לחיבור עמוק עם התפילה ועם ריבונו של עולם, אני חושב שהשיר הזה יכול להיכנס בקלות לפלייליסט של חודש אלול, יחד עם 'חמול', 'מכניסי רחמים' ושאר השירים שמתנגנים לנו בראש בכל ימי התשובה. וזאת שוב הברקה של אלי שלקח טקסט מוכר ועשה ממנו שיר קנוני ומעולה, שאני שומע אותו כבר בפעם השלישית ברצף.
אהבתי גם את האורגן שמלווה את השיר, נגינה נהדרת של ג'ף הורביץ .
8. קודש קודשים
העיבוד מגניב, גיטרות ואקורדיונים בפתיחה זה מתכון לתחושת שמחה עליזה כמו שאמא רוסיה יודעת לתת. אני לא מת על הטקסט, הוא פשטני מדי בעיני ויש בו כשל לשוני בסיסי,
(אולי היה אפשר לגזור את הרישא של המשפט "לא כל יהודי הוא קדוש", או את המילה "אבל", כדי שהטקסט ישמע יותר הגיוני? ולא ממש אכפת לי שר' שלמה אמר את המשפט הנ"ל, לא כל משפט של ר' שלמה הוא קדוש...) ולכן אני מקשיב לשיר הזה כמו אל שיר אינסטרומנטלי, בלי מילים, וככזה הוא נהדר, שמח ונעים.
9. אחת ואחד
שיר פאנק קצבי ואנרגטי, עם המילים שהתחננו כבר שנים שילחינו אותן, יש בהם משהו שמתכתב עם השיר "מראה כהן" לא רק בגלל הקרבה הפיזית של הטקסטים, אלא משהו משותף במבנה ובשפה המוזיקלית, מקווה לשמוע אותו מליון פעמים ברדיו.
10. רחובות הנהר
פיוט קבלי שמקבל עיבוד רך ומדוייק עם שירה עמוקה וחכמה, הלחן יוצר תחושה של מסע גיאוגרפי בין המקומות שצמחו בהם המקובלים, בין השורות של ספר הזוהר, בעומק האמיתי של היצירה, לעניות דעתי אפשר לקרוא לשיר הזה "ניגון מכוון"
העיבוד הקולי של רולי אזרחי שזכור לנו מהאלבום המופתי "בוטחים בקב"ה", מעטר כאן את השיר ביצירתיות והרמוניה ורבלית ומוסיקלית.
11. ברוך קל עליון
השיר הזה הוא חלק ממשפחה, האחים הגדולים שלו הם "שמור וזכור", "ויכולו" ועוד להיטי שבת שאני לא זוכר כרגע, הפזמון חזק וקליט ויכול לשבור את הרדיו, הבתים יותר מורכבים ודורשים מספר האזנות עד שזה הופך לשיר השבתי העדכני על השולחן שלנו.
יש בשיר הזה משהו חדש ובטוח בעצמו, עומק וריח וצבע של מוזיקה בוגרת ויציבה, ממליץ ללמוד ולשיר בשבת.
12. שמע ישראל
כשאלי השמיע לי את השיר הזה בפעם הראשונה, הוא היה נשמע לי כמו השיר הכי גרוע שאלי כתב וניגן מעודו, אפילו הפצרתי בו שלא יכניס אותו לאלבום.
אני שמח שהוא לא שמע לי וכן הכניס אותו לאלבום, גם בגלל העיבוד המיוחד והאלקטרוני שמשלב בין מוזיקה עממית מזרחית, ומוזיקה אלקטרונית חסידית עדכנית. יש בשיר הזה משהו מקפיץ וטקסט שצועק את הדבר הפשוט הזה שנקרא "שמע ישראל".
כשאני שומע את השיר הזה אני נזכר באברך בעל תשובה שתפלל איתנו ביום כיפור בקבוצת גבע, שסיפר שבצעירותו היה נוהג בכל יום בבוקר מן הרפת אל המחלבה, והיה מאזין במהלך הנסיעה לרדיו, וכידוע לכל מי שמאזין לרדיו ב5 בבוקר יש קריין שקורא את שמע ישראל. הבחור הנחמד הזה שלא ידע כלום על יהדות, אבל הנשמה שלו ידעה בדיוק מה היא רוצה. הוא היה שומע את הקריין מתחיל את קריאת שמע, עוצר בצד, מדומם מנוע, וקורא עם הקריין את קריאת שמע, ככה כל יום. אחרי הצבא הוא כבר ידע איך לחפש את אלוקים, ועשה מהלך של חזרה בתשובה.
לסיכום: אלבום מיוחד ומאוד חדשני, שמצליח להתכתב עם הסגנון המקורי של אלי פרידמן בהצלחה, ממליץ לכם להוריד מהאתר את האלבום, לשלם כמה שאתם רוצים,(ואל תהיו קמצנים) ולהנות מאחד האלבומים המושקעים והמדוייקים שיצאו בשנים האחרונות.
http://www.elifriedman.co.il/רחובות-הנהר/