רוח-נושב או נושבת?

שרינה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
היום נתקלתי בשיר בו הגדירו את הרוח זכר.יש לכך מקור?או שאולי שניהם נכונים?
 

מקטעים

עימוד שמזמין לקרוא
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
[FONT=&quot]רוח ים חזק מאוד (שמות י יט).[/FONT]
[FONT=&quot]ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עמו (במדבר יד כד).[/FONT]
 

לנצח

משתמש רשום
מקובל משם האב"ע, "כל שאין בו רוח חיים - זכרהו ונקבהו".
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י לנצח;2069914:
מקובל משם האב"ע, "כל שאין בו רוח חיים - זכרהו ונקבהו".

תכל'ס יש מילים שזה נכון לומר כך ויש מילים שלא נשמעות טוב ולא ראינו בשום מקום שמשנים אותם מזכר לנקבה.
וגם לגבי מה שיש בו רוח חיים לפעמים מצינו החלפות בין זכר לנקבה למשל כאייל (זכר) תערוג (נקבה) על אפיקי מים, גם ציפור (זכר) מצאה (נקבה) בית, ותצאנה שתיים (נקבה) דובים (זכר) מן היער.

רוח ושמש, גם בזכר גם בנקבה.
אילנות טובות (ברכת האילנות)
אך יש מילים שלא מצינו בהם שינוי בין זכר לנקבה וכל המשנה ידו על התחתונה
 

מקטעים

עימוד שמזמין לקרוא
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
ע"ע בתוספות קידושין ב ע"ב ד"ה קשו, שהביאו עוד מילים שמשמשות גם בלשון זכר וגם בלשון נקבה.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
בשיר הביתה של אהוד מנור שחודש לאחרונה ע"י אמנים חרדים מופיע רוח כזכר:
עוד שנה חלפה,
עוד שנה טרופה,
עשבים שוטים עלו בשביל ובגן.
רוח נאנח
את התריס פתח
ומכה בקיר הישן....

ובשיר הערש "לילה לילה" בביצועו המשופץ של אריק איינשטיין מופיעה הרוח כנקבה במילים נושבת/עוברת
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י אברהם;2069969:
וגם לגבי מה שיש בו רוח חיים לפעמים מצינו החלפות בין זכר לנקבה למשל כאייל (זכר) תערוג (נקבה) על אפיקי מים, גם ציפור (זכר) מצאה (נקבה) בית, ותצאנה שתיים (נקבה) דובים (זכר) מן היער.

צִפּוֹר זה לשון נקבה בכל מקום, גם בלשוננו.
דֻּבִּים זה גם לנקבות (לרוב בעלי החיים בלשון במקרא יש שם אחד לזכר ולנקבה ללא ציון המין), והסיומת Xים היא גם בנשים.
 

uriya

משתמש רשום
נכתב ע"י שיילה;2071300:
בשיר הביתה של אהוד מנור שחודש לאחרונה ע"י אמנים חרדים מופיע רוח כזכר:
עוד שנה חלפה,
עוד שנה טרופה,
עשבים שוטים עלו בשביל ובגן.
רוח נאנח
את התריס פתח
ומכה בקיר הישן....

ובשיר הערש "לילה לילה" בביצועו המשופץ של אריק איינשטיין מופיעה הרוח כנקבה במילים נושבת/עוברת

קצת ״בעיה״ להביא הוכחה משירה,
כי אחד הכללים של השירה
היא שניתן לשנות צורה
של זכר ונקבה,
בהתאם לצרכי החריזה והכתיבה,
כדוגמת ״רוח נאנח״.
הערך של החריזה בשירה
כאשר הוא נתון ביד המוכשרה
עולה על הערך של עברית
דקדוקית מדויקת, כמוסכם בברית
והמותר למשורר, שאת מילותיו סופר
עשוי להיחשב כשגוי לסופר.
:)
 

מסתודד

משתמש מקצוען
זה גם שיר?
כצל עובר וכענן כלה וכרוח נושבת וכאבק פורח וכחלום יעוף {ותנה תוקף}
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י למען דעת;2071318:
צִפּוֹר זה לשון נקבה בכל מקום, גם בלשוננו.
דֻּבִּים זה גם לנקבות (לרוב בעלי החיים בלשון במקרא יש שם אחד לזכר ולנקבה ללא ציון המין), והסיומת Xים היא גם בנשים.

נכון
התכוונתי לציין פסוק אחר ומתוך מהירות ציינתי את הפסוק הזה.
התכוונתי לציין את הפסוק "שקדתי ואהיה כציפור בודד על גג"

לגבי האבחנה בזכר לנקבה בין בעלי חיים
לענ"ד יש אבחנה גם בשמות בעלי חיים, כפי שמצינו לגבי פרים ופרות, חמורים ואתונות, עזים ותיישים, אילים ורחלים וכו'
אלא שמכיוון שאצל הרבה בעלי חיים לבני האדם אין צורך באבחנה הזו - התורה לא דיקדקה
(כפי הנראה אצל בעלי חיים שמשמשים את האדם - לאכילה, קרבנות, וכו' האבחנה בין זכר לנקבה בולטת יותר, וכמו כן אצל בעלי חיים שחיצונית יש הבדל משמעותי בין הזכר לנקבה כמו אריה ולביאה)
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  16  פעמים

לוח מודעות

למעלה