שנים אנחנו מדברים על המגזר החרדי. מנהלי המשרדים מנסים להסביר ללקוחותיהם עד כמה אוכלוסיה זו גודלת ומתפתחת, מאיימים עליהם שעוד 20 שנה אנחנו נהיה כאן הרוב והם (מנהלי השיווק) יהפכו להיות המגזרים של המדינה. מה לא, בעצם. בפרזנטציות, מנהלי השיווק נחשפים לנתונים שערורייתיים אודות חשיבות הפרסום בקרב קהל יעד חשוב זה. "חרדים הם לקוחות חכמים ונבונים, יודעים את התורה, הבו להם אף אחוזים בודדים מתקציב הפרסום הכולל ותראו תוצאות מיידיות, כדאי לכם".
אבל זה לא מי-יודע-מה עוזר. 'יפעת – בקרת פרסום' מסכמת את הפרסום במגזר החרדי לשנת 2010, והמסקנה היא כי אומנם יש גידול בהוצאה לפרסום במגזר, אבל לא לזה ייחלנו. "אנו מבחינים בגידול של כ-10% בהוצאה לפרסום במגזר החרדי הממשיך להיות אוטונומי בדפוסי הפרסום שלו. תחומי הספרים, הביגוד ורשתות השיווק התחזקו, ואילו האינטרנט הופך למדיה לגיטימית עבור חברות מהמגזר הכללי המחפשות את הקהל החרדי", אומר נתי יעקובי, מנכ"ל 'יפעת – בקרת פרסום'.
לפני שנה התייחס יעקובי לאינטרנט החרדי בסקפטיות מוחלטת, כאשר צוטט על ידינו אומר כי "הפרסום באינטרנט החרדי ספג כרטיס אדום". קביעתו המחודשת והמעודכנת לפיה האינטרנט הפך למדיה לגיטימית, מוכיחה מעבר לכל ספק כי האינטרנט החרדי כבר כאן.
תתי ענפים ומפרסמים
בהסתכלות שטחית על הנתונים, עוד לפני החיטוט הדקדקני, ניתן למצוא את הכותרות של השנה. הכותרת של 2009 הייתה: "גידול דרמטי בהוצאה לפרסום של רשתות השיווק". 73% גידול בהוצאה לפרסום, הוא אכן גידול דרמטי, אך הזינוק נעצר והשנה הם המשיכו לגדול בהוצאה לפרסום אך בקצב של 27% בלבד. קטגוריית הספרים, לעומת זאת, גדלה אשתקד ב-7% בלבד והשנה היא כובשת את המקום הראשון בטבלה, עם גידול של 52%. זאת, בשל פתיחת הסניפים החדשים ובעקבות התחרות הקשה השוררת בין 'פלדהיים' לבין 'אור החיים' (המפרסמים הגדולים ביותר השנה). רשתות השיווק ממשיכות להתגושש זו בזו גם השנה. הרשת החדשה 'אושר עד' ו'רמי לוי מהדרין' כנראה יחזירו במהלך השנה הנוכחית את הכבוד האבוד לקטגוריה החשובה, שהמשיכה לגדול השנה בקצב של 27%.
יוצאים ונכנסים
קטגוריית הביגוד נכנסת השנה לעשירייה הפותחת עם גידול של כ-32% בהוצאה לפרסום שלה, וזאת על חשבון קטגוריית הלימודים.
מיקום תת ענף 2009 2010 שינוי
1 ספרים ₪ 7,551,491 ₪ 11,441,676 52%
2 ארגונים עמותות ₪ 7,775,179 ₪ 9,252,442 19%
3 רשתות שיווק ₪ 6,345,166 ₪ 8,064,266 27%
4 צרכנות ₪ 4,662,597 ₪ 5,582,364 20%
5 חשמל ₪ 4,896,809 ₪ 5,155,089 5%
6 ביגוד ₪ 3,593,632 ₪ 4,738,840 32%
קופות חולים ₪ 5,250,560 ₪ 4,738,840 -10%
8 מכללות וסמינרים ₪ 4,427,798 ₪ 4,233,537 -4%
9 מוצרי חלב ₪ 4,027,767 ₪ 4,105,161 2%
10 בנק ₪ 3,648,083 ₪ 3,926,627 8%
מפרסמים
כאמור, המפרסמים הגדולים ביותר לשנת 2010 הם 'פלדהיים' ו'אור החיים'. מעניין לציין כי 'אלקטרה מוצרי צריכה' שהייתה המפרסמת המובילה בשנת 2009, כלל אינה נמצאת בעשירייה הפותחת השנה וזאת בעקבות חרם רבנים שהוטל עליה בשל ביצוע חפירות קברים ביפו. נזכיר לכם כי החרם בוטל ותקציב הפרסום עבר בשבועות האחרונים למשרד 'תוצאות אפקטיביות'.
'יוניליוור' ו'סנו' ממוקמות במקום השלישי בטבלה עם גידול ממוצע של 16% בהוצאה לפרסום. 'יוניליוור' באמצעות 'מימד', ו'סנו' באמצעות 'אפיקים'. עוד נציין, כי שתי המפרסמות הגדולות הללו פרסמו בשנת 2010 מותגים שכלל לא פורסמו בשנת 2009. 'יוניליוור' מפרסמת את 'תלמה ברנפלקס', 'פינוק' (תחליב רחצה), 'רקסונה' (דאודורנט לגברים). 'סנו' מפרסמת את 'סנו סושי' (מטליות לחות לניקוי הרצפה), שמפו (נקה7) ומבשמי אויר.
שתי ענקיות החלב 'תנובה' ו'שטראוס' שהיו עסוקות ב-2009 ב'מלחמת הגבינות', מפחיתות באופן ניכר את ההוצאה לפרסום השנה בכ-21% ו-31% בהתאמה.
יוצאים ונכנסים
'פלדהיים' ממוקם השנה במקום הראשון מבלי שהופיע כלל בעשירייה של 2009, ומחליף את 'אלקטרה' שהיה המפרסם הגדול בשנת 2009.
מיקום מפרסם 2009 2010 שינוי
1 פלדהיים – חינוך ויצירה ₪ 2,108,561 ₪ 4,233,800 101%
ספרי אור החיים ₪ 2,313,432 ₪ 4,233,800 83%
3 יוניליוור ישראל ₪ 3,489,591 ₪ 4,011,274 15%
סנו ₪ 3,422,364 ₪ 4,011,274 17%
5 קבוצת אסם ₪ 2,722,222 ₪ 3,555,889 31%
6 קבוצת שטראוס ₪ 4,337,098 ₪ 3,436,012 -21%
7 תנובה ₪ 4,243,463 ₪ 2,920,354 -31%
8 רשת שופרסל ₪ 2,841,333 ₪ 2,846,681 0%
9 החברה המרכזית למשקאות ₪ 2,967,779 ₪ 2,582,970 -13%
10 קו-אופ – הריבוע הכחול ₪ 2,123,763 ₪ 2,297,415 8%
משרדי פרסום
'בולטון פוטנציאל' ממשיך להוביל את טבלת הפרסום במגזר החרדי עם גידול של 5%. במקום השני נמצא 'גל אורן BSD' הצומח השנה ב-14%. במקום השלישי נמצא 'אפיקים' עם ירידה של כ-9%, למרות שלאחרונה עבר שינוי משמעותי לאחר שטריו נרכש על ידו, נתוני העלייה לא משפיעים על הדירוג של 2010. מעניין יהיה לראות את הדירוג בשנה הבאה, או בסיכום החציון הבא עלינו לטובה, האם המיזוג בין שני משרדים שהיו ממוקמים בחמישייה הפותחת, יביאו את קבוצת 'אפיקים' לעלייה דרמטית. 'מימד' ממוקם השנה במקום הרביעי עם גידול מרשים של 20%.
"אין ספק כי התופעה המעניינת ביותר בטבלת משרדי הפרסום השנה הוא משרד הפרסום החדש 'בראשית' בבעלות מוטי קוטיינר (מראשי 'טריו' של 'אדלר-חומסקי-ורשבסקי' לשעבר). 'בראשית' מתמקם במיקום ה-9", אומר יעקובי. חשוב לציין כי 'בראשית' נוסד בחודש מאי השנה ולמרות זאת הצליח המשרד להתברג בעשירייה הפותחת. סוגר את הטבלה 'מותג בפרסום' עם גידול מרשים של כ-67%.
יוצאים ונכנסים
'לפמ' ו'פרסומי ישראל', שהיו במקומות התשיעי והעשירי בשנת 2009, יוצאים מהעשירייה לטובת 'בראשית' ו'מותג בפרסום' המציגים הופעת בכורה בשנה 2010.
מיקום משרד פרסום 2009 2010 שינוי
1 בולטון פוטנציאל ₪ 22,151,949 ₪ 23,237,832 5%
2 גל אורן BSD ₪ 13,154,145 ₪ 15,035,801 14%
3 אפיקים ₪ 14,669,953 ₪ 13,297,315 -9%
4 מימד ₪ 10,369,663 ₪ 12,435,432 20%
5 טריו ₪ 7,877,952 ₪ 7,078,662 -10%
6 תוצאות אפקטיביות/RESULTS ₪ 5,659,820 ₪ 5,565,360 -2%
7 MCCANN ERICKSON ₪ 4,538,957 ₪ 4,738,884 4%
8 פרסום חן ₪ 4,697,391 ₪ 4,069,637 -13%
9 בראשית ₪ 3,105,482 חדש
10 מותג בפרסום ₪ 1,532,325 ₪ 2,557,549 67%
מקור והמשך בפאשקוויל
אבל זה לא מי-יודע-מה עוזר. 'יפעת – בקרת פרסום' מסכמת את הפרסום במגזר החרדי לשנת 2010, והמסקנה היא כי אומנם יש גידול בהוצאה לפרסום במגזר, אבל לא לזה ייחלנו. "אנו מבחינים בגידול של כ-10% בהוצאה לפרסום במגזר החרדי הממשיך להיות אוטונומי בדפוסי הפרסום שלו. תחומי הספרים, הביגוד ורשתות השיווק התחזקו, ואילו האינטרנט הופך למדיה לגיטימית עבור חברות מהמגזר הכללי המחפשות את הקהל החרדי", אומר נתי יעקובי, מנכ"ל 'יפעת – בקרת פרסום'.
לפני שנה התייחס יעקובי לאינטרנט החרדי בסקפטיות מוחלטת, כאשר צוטט על ידינו אומר כי "הפרסום באינטרנט החרדי ספג כרטיס אדום". קביעתו המחודשת והמעודכנת לפיה האינטרנט הפך למדיה לגיטימית, מוכיחה מעבר לכל ספק כי האינטרנט החרדי כבר כאן.
תתי ענפים ומפרסמים
בהסתכלות שטחית על הנתונים, עוד לפני החיטוט הדקדקני, ניתן למצוא את הכותרות של השנה. הכותרת של 2009 הייתה: "גידול דרמטי בהוצאה לפרסום של רשתות השיווק". 73% גידול בהוצאה לפרסום, הוא אכן גידול דרמטי, אך הזינוק נעצר והשנה הם המשיכו לגדול בהוצאה לפרסום אך בקצב של 27% בלבד. קטגוריית הספרים, לעומת זאת, גדלה אשתקד ב-7% בלבד והשנה היא כובשת את המקום הראשון בטבלה, עם גידול של 52%. זאת, בשל פתיחת הסניפים החדשים ובעקבות התחרות הקשה השוררת בין 'פלדהיים' לבין 'אור החיים' (המפרסמים הגדולים ביותר השנה). רשתות השיווק ממשיכות להתגושש זו בזו גם השנה. הרשת החדשה 'אושר עד' ו'רמי לוי מהדרין' כנראה יחזירו במהלך השנה הנוכחית את הכבוד האבוד לקטגוריה החשובה, שהמשיכה לגדול השנה בקצב של 27%.
יוצאים ונכנסים
קטגוריית הביגוד נכנסת השנה לעשירייה הפותחת עם גידול של כ-32% בהוצאה לפרסום שלה, וזאת על חשבון קטגוריית הלימודים.
מיקום תת ענף 2009 2010 שינוי
1 ספרים ₪ 7,551,491 ₪ 11,441,676 52%
2 ארגונים עמותות ₪ 7,775,179 ₪ 9,252,442 19%
3 רשתות שיווק ₪ 6,345,166 ₪ 8,064,266 27%
4 צרכנות ₪ 4,662,597 ₪ 5,582,364 20%
5 חשמל ₪ 4,896,809 ₪ 5,155,089 5%
6 ביגוד ₪ 3,593,632 ₪ 4,738,840 32%
קופות חולים ₪ 5,250,560 ₪ 4,738,840 -10%
8 מכללות וסמינרים ₪ 4,427,798 ₪ 4,233,537 -4%
9 מוצרי חלב ₪ 4,027,767 ₪ 4,105,161 2%
10 בנק ₪ 3,648,083 ₪ 3,926,627 8%
מפרסמים
כאמור, המפרסמים הגדולים ביותר לשנת 2010 הם 'פלדהיים' ו'אור החיים'. מעניין לציין כי 'אלקטרה מוצרי צריכה' שהייתה המפרסמת המובילה בשנת 2009, כלל אינה נמצאת בעשירייה הפותחת השנה וזאת בעקבות חרם רבנים שהוטל עליה בשל ביצוע חפירות קברים ביפו. נזכיר לכם כי החרם בוטל ותקציב הפרסום עבר בשבועות האחרונים למשרד 'תוצאות אפקטיביות'.
'יוניליוור' ו'סנו' ממוקמות במקום השלישי בטבלה עם גידול ממוצע של 16% בהוצאה לפרסום. 'יוניליוור' באמצעות 'מימד', ו'סנו' באמצעות 'אפיקים'. עוד נציין, כי שתי המפרסמות הגדולות הללו פרסמו בשנת 2010 מותגים שכלל לא פורסמו בשנת 2009. 'יוניליוור' מפרסמת את 'תלמה ברנפלקס', 'פינוק' (תחליב רחצה), 'רקסונה' (דאודורנט לגברים). 'סנו' מפרסמת את 'סנו סושי' (מטליות לחות לניקוי הרצפה), שמפו (נקה7) ומבשמי אויר.
שתי ענקיות החלב 'תנובה' ו'שטראוס' שהיו עסוקות ב-2009 ב'מלחמת הגבינות', מפחיתות באופן ניכר את ההוצאה לפרסום השנה בכ-21% ו-31% בהתאמה.
יוצאים ונכנסים
'פלדהיים' ממוקם השנה במקום הראשון מבלי שהופיע כלל בעשירייה של 2009, ומחליף את 'אלקטרה' שהיה המפרסם הגדול בשנת 2009.
מיקום מפרסם 2009 2010 שינוי
1 פלדהיים – חינוך ויצירה ₪ 2,108,561 ₪ 4,233,800 101%
ספרי אור החיים ₪ 2,313,432 ₪ 4,233,800 83%
3 יוניליוור ישראל ₪ 3,489,591 ₪ 4,011,274 15%
סנו ₪ 3,422,364 ₪ 4,011,274 17%
5 קבוצת אסם ₪ 2,722,222 ₪ 3,555,889 31%
6 קבוצת שטראוס ₪ 4,337,098 ₪ 3,436,012 -21%
7 תנובה ₪ 4,243,463 ₪ 2,920,354 -31%
8 רשת שופרסל ₪ 2,841,333 ₪ 2,846,681 0%
9 החברה המרכזית למשקאות ₪ 2,967,779 ₪ 2,582,970 -13%
10 קו-אופ – הריבוע הכחול ₪ 2,123,763 ₪ 2,297,415 8%
משרדי פרסום
'בולטון פוטנציאל' ממשיך להוביל את טבלת הפרסום במגזר החרדי עם גידול של 5%. במקום השני נמצא 'גל אורן BSD' הצומח השנה ב-14%. במקום השלישי נמצא 'אפיקים' עם ירידה של כ-9%, למרות שלאחרונה עבר שינוי משמעותי לאחר שטריו נרכש על ידו, נתוני העלייה לא משפיעים על הדירוג של 2010. מעניין יהיה לראות את הדירוג בשנה הבאה, או בסיכום החציון הבא עלינו לטובה, האם המיזוג בין שני משרדים שהיו ממוקמים בחמישייה הפותחת, יביאו את קבוצת 'אפיקים' לעלייה דרמטית. 'מימד' ממוקם השנה במקום הרביעי עם גידול מרשים של 20%.
"אין ספק כי התופעה המעניינת ביותר בטבלת משרדי הפרסום השנה הוא משרד הפרסום החדש 'בראשית' בבעלות מוטי קוטיינר (מראשי 'טריו' של 'אדלר-חומסקי-ורשבסקי' לשעבר). 'בראשית' מתמקם במיקום ה-9", אומר יעקובי. חשוב לציין כי 'בראשית' נוסד בחודש מאי השנה ולמרות זאת הצליח המשרד להתברג בעשירייה הפותחת. סוגר את הטבלה 'מותג בפרסום' עם גידול מרשים של כ-67%.
יוצאים ונכנסים
'לפמ' ו'פרסומי ישראל', שהיו במקומות התשיעי והעשירי בשנת 2009, יוצאים מהעשירייה לטובת 'בראשית' ו'מותג בפרסום' המציגים הופעת בכורה בשנה 2010.
מיקום משרד פרסום 2009 2010 שינוי
1 בולטון פוטנציאל ₪ 22,151,949 ₪ 23,237,832 5%
2 גל אורן BSD ₪ 13,154,145 ₪ 15,035,801 14%
3 אפיקים ₪ 14,669,953 ₪ 13,297,315 -9%
4 מימד ₪ 10,369,663 ₪ 12,435,432 20%
5 טריו ₪ 7,877,952 ₪ 7,078,662 -10%
6 תוצאות אפקטיביות/RESULTS ₪ 5,659,820 ₪ 5,565,360 -2%
7 MCCANN ERICKSON ₪ 4,538,957 ₪ 4,738,884 4%
8 פרסום חן ₪ 4,697,391 ₪ 4,069,637 -13%
9 בראשית ₪ 3,105,482 חדש
10 מותג בפרסום ₪ 1,532,325 ₪ 2,557,549 67%
מקור והמשך בפאשקוויל