בריאות קשב וריכוז חמור

הטעם המושלם

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
שואלת בשביל קרובת משפחה.
ילדה בת 8, עם הפרעת קש"ר חמורה- למשל ממה שהיא אמרה לי- אתמול נשלחה למרחק 3 בנינים לקנות קצפת ליום הולדת של אחותה, חזרה אחרי 45 דקות. היום הלכה לבנות דודות, בת דודה לקחה לה את הנעליים שלא תעלם, ונעלמה ללמעלה משעתיים עם אחותה ובלי הנעליים.
וזה רק טעימה קטנה.
בלימודים היא בסדר, ולכן האמא לא רוצה לתת ריטלין בגלל התופעות לוואי.
אלא שה-בעיה בכל הסיפור, וריטלין כנראה גם לא ממש יעזור לזה- שהילדה שוכחת גם ללכת לשרותים, וגם לא לוקחת את זה בחשבון כשהיא נעלמת ככה.
יש עצות?
 

DvoraVidman

משתמש סופר מקצוען

למשל:​


A. דפוס קבוע של חוסר קשב ו/או היפראקטיביות-אימפולסיביות שמפריע לתפקוד או להתפתחות, המאופיין על ידי (1) ו/או (2):

(1) חוסר קשב: קיומם של 6 (או יותר) מהסימפטומים הבאים, במשך תקופה של לפחות 6 חודשים. הסימפטומים אינם הולמים את רמת ההתפתחות של הילד והם בעלי השפעה שלילית על הפעילות החברתית, הלימודית ו/או התעסוקתית.

א. לעיתים קרובות לא מצליח לשים לב לפרטים או עושה טעויות רשלניות בלימודים, בעבודה או במהלך פעילויות אחרות (למשל, מזניח או מחמיץ פרטים, עבודתו אינה מדויקת).

ב. לעיתים קרובות מתקשה לשמור על קשב במשימות או במשחק (למשל, קושי להישאר מרוכז במהלך הרצאות, שיחות או קריאה ממושכת).

ג. לעיתים קרובות נראה שאינו מקשיב כאשר מדברים אליו ישירות (למשל, דעתו נראית מוסחת גם בהיעדר כל הסחת דעת ברורה).

ד. לעיתים קרובות אינו עוקב אחר הוראות ומתקשה לסיים שיעורי בית, מטלות או חובות עבור מקום העבודה או הלימודים (למשל, מתחיל משימה אבל במהירות מאבד ריכוז ובקלות מוסח מהנושא).

ה. לעיתים קרובות מופיע קושי בארגון משימות ופעילויות (למשל, קושי לנהל משימה רציפה, קושי לשמור על חומרים וחפצים מסודרים, עבודה לא מאורגנת, ניהול זמן דל, קושי לעמוד בלוחות זמנים).

ו. לעיתים קרובות נמנע, סולד או מסרב לעסוק בפעילויות שדורשות מאמץ מנטלי מתמשך (למשל, לימודים או שיעורי בית. עבור מתבגרים ומבוגרים – הכנת דו"חות, מילוי טפסים, סקירת מסמכים ארוכים).

ז. לעיתים קרובות מאבד חפצים הדרושים למטלות או לפעילויות (למשל, ציוד לימודי, עפרונות, ספרים, כלים, ארנק, מפתחות, עבודות, משקפיים, פלאפון).

ח. לעיתים קרובות מוסח בקלות על ידי גירויים חיצוניים (עבור מתגברים ומבוגרים – ניתן לכלול גם מחשבות שאינן קשורות).

ט. לעיתים קרובות שוכח דברים, גם בפעילויות יומיומיות (למשל, שוכח לעשות מטלות יום-יומיות, עבור מתבגרים ומבוגרים: להשיב לשיחות, לשלם חשבונות, להגיע לפגישות).

הערות:

⦁ הסימפטומים אינם רק ביטוי של התנהגות מתנגדת, מתריסה, עוינת או כישלון להבין משימות או הוראות.

⦁ עבור מתבגרים ומבוגרים (גיל 17 מעלה) – נדרשים לפחות 5 סימפטומים.


(2) היפראקטיביות ואימפולסיביות: קיומם של 6 (או יותר) מהסימפטומים הבאים, במשך תקופה של לפחות 6 חודשים. על הסימפטומים להיות לא הולמים את רמת ההתפתחות של הילד, ובעלי השפעה שלילית על פעילות חברתית, לימודית ותעסוקתית.

א. לעיתים קרובות מנענע את ידיו או רגליו או מתנדנד במושבו. לחילופין – מתופף עם ידיו או רגליו.

ב. לעיתים קרובות קם מהכיסא כאשר אמור להישאר ישוב (למשל, קם ממקומו בכיתה, במשרד או במקום העבודה, או – בסיטואציות אחרות שבהן נדרשים להישאר במקום).

ג. לעיתים קרובות רץ או מטפס באופן ובמצבים שאינם הולמים (עבור מתבגרים ומבוגרים, יכול להיות מוגבל לתחושת חוסר מנוחה).

ד. לעיתים קרובות לא יכול לשחק או לעסוק בפעילויות פנאי בשקט.

ה. לעיתים קרובות מתנהג כאילו הוא "מונע על ידי מנוע" (למשל, לא מסוגל או מרגיש שלא בנוח לעמוד בשקט לזמן ממושך, כפי שנדרש במסעדות ופגישות; עשוי להיחוות על ידי אחרים כחסר מנוחה או שקשה לעקוב אחריו).

ו. לעיתים קרובות מדבר ללא הפסקה.

ז. לעיתים קרובות פולט תשובה לפני שנשאלה השאלה בשלמותה (למשל, משלים משפטים של אחרים, לא יכול לחכות לתורו בשיחה).

ח. לעיתים קרובות מתקשה לחכות לתורו (למשל, תוך כדי המתנה בתור).

ט. לעיתים קרובות מפריע או מתפרץ (מתפרץ לשיחה, משחק או פעילות; עשוי להשתמש בדברים של אחרים מבלי לבקש או לקבל את רשותם. עבור מתבגרים ומבוגרים – עשוי לפלוש או להשתלט למה שאחרים עושים).
 

הטעם המושלם

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
זה שיש לה קש"ר זה ברור. היא לא נחה לרגע, לא חושבת חצי רגע קדימה, לא מתרכזת בשיעורים (המורות אומרות שהיא לא מפריעה, אבל גם לא מרוכזת)
ויש לה 8 מהרשימה הראשונה ו3 מהשניה.
 

הטעם המושלם

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
איך הם יודעים? כמה הם ניסו?
לא יודעת כמה ניסו, אבל ניסו. ואני לא האמא, כן? אני מנסה לעזור לה, והיא אמרה שהיא לא רוצה תרופות. נותנת לה אומגה 3.
 

DvoraVidman

משתמש סופר מקצוען
לא יודעת כמה ניסו, אבל ניסו. ואני לא האמא, כן? אני מנסה לעזור לה, והיא אמרה שהיא לא רוצה תרופות. נותנת לה אומגה 3.
קצת נשמע קלאסי של נתנו ריטלין פעם פעמיים וזהו לא ניסו יותר.
לשיקול דעתם אבל מציעה להם לקרוא את המאמר ואז להחליט.
 

GBSA

משתמש סופר מקצוען
כתבת שבלימודים היא בסדר,

אם אכן כן, תנסו אימון קשב ואימון אישי וכו', לא שהתנסיתי ברמה האישית אבל שמעתי שזה עוזר.

באופן כללי אם אין פגיעה משמעותית בלימודים/בדימוי העצמי/במישור החברתי - יש מרחב תמרון לנסות דברים נוספים חוץ מכדורים.
אם יש פגיעה בהנ"ל חשוב לנסות כדורים, ניסוי וטעייה, עד שימצאו משהו מתאים.
(אם כדור עושה תופעות לוואי - לנסות לקחת במינון נמוך - לפעמים זה עוזר קצת ומזיק פחות וזה משתלם)

הרבה הצלחה!
 

ישא ברכה

משתמש פעיל
שואלת בשביל קרובת משפחה.
ילדה בת 8, עם הפרעת קש"ר חמורה- למשל ממה שהיא אמרה לי- אתמול נשלחה למרחק 3 בנינים לקנות קצפת ליום הולדת של אחותה, חזרה אחרי 45 דקות. היום הלכה לבנות דודות, בת דודה לקחה לה את הנעליים שלא תעלם, ונעלמה ללמעלה משעתיים עם אחותה ובלי הנעליים.
וזה רק טעימה קטנה.
בלימודים היא בסדר, ולכן האמא לא רוצה לתת ריטלין בגלל התופעות לוואי.
אלא שה-בעיה בכל הסיפור, וריטלין כנראה גם לא ממש יעזור לזה- שהילדה שוכחת גם ללכת לשרותים, וגם לא לוקחת את זה בחשבון כשהיא נעלמת ככה.
יש עצות?
מנסיון: מומלץ לקרוא את המאמרים של @חיים דיין -מכון הקשב
 

Chanae

משתמש מקצוען
אני לא מצליחה להבין
היא חייבת אבחון מיידי של נוירולוג א ולהתחיל טיפול תרופתי כמה שיותר מהר.
מה שאת מתארת פה נשמע שהילדה ממש סובלת,
החיים לא מתחילים ונגמרים בבית הספר ובהפרעה בשיעורים.
ילדה שמתנהגת ככה יכולה להגיע בקלות
לדימוי עצמי נמוך ובעיות חברתיות.
שלדעתי זה הרבה יותר גרוע מחוסר הקשבה בכיתה.
יש כמה סוגים של כדורים לקש"ר, אפשר תמיד לנסות סוגים אחרים שיכולים לעזור
עם פחות תופעות לוואי.
 

GBSA

משתמש סופר מקצוען
אלא שה-בעיה בכל הסיפור, וריטלין כנראה גם לא ממש יעזור לזה- שהילדה שוכחת גם ללכת לשרותים, וגם לא לוקחת את זה בחשבון כשהיא נעלמת ככה.

ריטלין יכול לעזור גם לזה, הוא יכול להשפיע גם על אימפולסיביות ועל פיזור ועוד, לא לגמרי אבל כן יכולה להיות לו השפעה על זה.
 

הטעם המושלם

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
אני לא מצליחה להבין
היא חייבת אבחון מיידי של נוירולוג א ולהתחיל טיפול תרופתי כמה שיותר מהר.
מה שאת מתארת פה נשמע שהילדה ממש סובלת,
החיים לא מתחילים ונגמרים בבית הספר ובהפרעה בשיעורים.
ילדה שמתנהגת ככה יכולה להגיע בקלות
לדימוי עצמי נמוך ובעיות חברתיות.
שלדעתי זה הרבה יותר גרוע מחוסר הקשבה בכיתה.
יש כמה סוגים של כדורים לקש"ר, אפשר תמיד לנסות סוגים אחרים שיכולים לעזור
עם פחות תופעות לוואי.
תקשיבו, מה שהכי מפריע לילדה ולאמא, זה הפספוסים, ולזה טיפול תרופתי לא ממש יעזור, האם פיזיו רצפת אגן בגיל הזה הוא בהתפתחות הילד?
 

חנילוש

משתמש מקצוען
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
נשמע קושי בתפקודים ניהוליים
ממליצה לפנות למרפאה בעיסוק שמומחית בילדי קשב..
ולגבי אומגה 3 - קחו בחשבון שלא תמיד הוא נותן מענה
 

GBSA

משתמש סופר מקצוען
תקשיבו, מה שהכי מפריע לילדה ולאמא, זה הפספוסים, ולזה טיפול תרופתי לא ממש יעזור, האם פיזיו רצפת אגן בגיל הזה הוא בהתפתחות הילד?
דיברת על בעיות הקש"ר,
ועכשיו עברת למשהו אחר.
אם זה נובע מפיזור ריחוף וכו' - ריטלין לסוגיו יכול להשפיע במידה מסוימת גם על זה.
אם זה משהו אחר אז זה משהו אחר, ובזה אני ממש לא מבין.

ועדיין בכל הנושא של פיזור ותפקוד וכו' - כתבתי כבר שניתן לחשוב על אימוני קשב לסוגיהם,
יש גם את קוגפאן של האונברסטיה העברית - של מרפאות בעיסוק (תואר שני) שעוברות את ההכשרה שלהם - ושמעתי שיש להם הצלחות יפות באופן כללי.
ושוב אין לי מושג אם זה ישפיע באופן ישיר על הנ"ל.
 

הטעם המושלם

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
נשמע קושי בתפקודים ניהוליים
ממליצה לפנות למרפאה בעיסוק שמומחית בילדי קשב..
ולגבי אומגה 3 - קחו בחשבון שלא תמיד הוא נותן מענה
סוף מישהו שעונה לעניין גם להורים שלא רוצים תרופות. באמת- הם ההורים לא אתם ולא אני, וזה זכותם!
 

Chanae

משתמש מקצוען
תקשיבו, מה שהכי מפריע לילדה ולאמא, זה הפספוסים, ולזה טיפול תרופתי לא ממש יעזור, האם פיזיו רצפת אגן בגיל הזה הוא בהתפתחות הילד?
פשוט בא לי לבכות...
אם הבעיה היא של קש"ר, פיזיו רצפת אגן לא יעזור כלום.
מקסימום ידחה את זה בעוד קצת זמן.

אגב האמא דברה עם הבת שלה מה מפריע לה?
או כמו שזה נראה האמא מחליטה לבד מה מפריע ומה לא, והיא עדיין שבויה בקונספציה של לא לקחת ריטלין...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  100  פעמים

אתגר AI

קוביסט • אתגר 144

לוח מודעות

למעלה