ביקורת ספרות קטעים קצרים מספר בחיתולים. אשמח לשמוע חוות דעת

כתיבה וסיפורת >> תוכן מקצועי

הצעה לסדר - פרק 5
פרק 5 "שב, ניצן. מה בפיך", גיא אלון אוחז כוס תה מעלה ניחוח תערובת צמחים. "מצאתי פרטנר. מדובר במיכה מאירי, אדם חרדי, עוזר של ח"כ צביאלי. אומר לך...
השד יצא מן המעיין
בסד 'אמא, אני יוצאת למעיין השדים'. רנה מתכופפת ונושקת על הלחי הצמוקה. 'את בטוחה? יש לך מספיק כוח?' ריסיה הכהים של האם מעפעפים פעם ופעמיים. הגיל...
להופיע על במה בלי לעלות עליה! טעם חדש של כתיבה יצירתית.
ב"ה. להופיע על במה בלי לעלות עליה! טעם חדש של כתיבה יצירתית. אם אתם בעלי חגורה כתומה, מן הסתם יש לכם ניסיון רב בכתיבת סיפורים ושירים. היעד...
זן נכחד
(רקע וקריינות נוסח נשיונל גיאוגרפיק) במדבריות החמים של ארץ ישראל והגלילות, התקיימו במשך שנים רבות צורות חיים שונות. ומשונות. זנים של קופים...

LIKEBOOK1313

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
לפתע נשמע פיצוץ אדיר מכיוון האגף הימני. הצחוק פסק באחת. קירות הבית רעדו, וצעקתו של חוסיין, המשרת ששהה בחצר עסוק בקיצוץ הפרחים, הגיעה לאזני השלושה והחרידה את כל ישותם. הם הביטו זה בזה בבעתה, ולאחר מספר שניות יקרות, התעשתו וזינקו ממקומם שועטים אל עבר הלוקיישן.
1596207928169.png


"חיים!". לאה קראה בשמו של בעלה, קולה קטוע, בהול. "חיים, קום!".

חיים ניעור כמחצית, ריסיו מתעקשות, ובצדק, להיעצם. הלילות קצרים והימים ארוכים ומתישים. השכם בבוקר הוא קם ומתפלל שחרית בנץ. לאחר מכן לומד כמנהגו עד שעת פתיחת החנויות, אז הוא צועד לעבר המכולת הממוקמת בעיקול הרחוב. לפיכך, עייפות כבדה מכריעה את גופו וגורמת לקריסה שובקת. "מה קרה לאה?"

שיניה של לאה נקשו במורא ופניה האפירו. היא החוותה באצבע רועדת על הסלון, ואמרה באלם: "מישהו בבית".

חיים, באחת, כביכול לא סומנו איתותי שינה סביב עיניו עד לרגע זה, ניתר ממשכבו בנשימה אצורה. "אל תזוזי ממוקמך". הוא לחש לאשתו המפוחדת עד מוות, "אני הולך לבדוק את העניין". ובצעדים דמומים עזב את חדר השינה.

המצב הבטחוני המתוח מיום הקצאת רוב שטחיה של ירושלים למדינת היהודים, השגת הגבול מצד בכירי הממשלה בעצם העזות בה נשלו את הפלסטינאים ממקשה בעיר הקודש וכעסם המלובה של הערבים השכנים תרמו לקונפליקטים שגררו את האזרחים, בעיקר העבריים, לפגיעות פיזיות והתמודדות-על עם חשש נוראי לנשמתם, אסטרונומי בנקיפותיו.

הרחש שהקפיץ את לאה ממיטתה לווה בהתרוצצות מחשבות עוינות, שטניות. היא השתתקה מתפקודה. כשבעלה יצא להתחקות אחר הפולש לדירתו, אף לא בלעה את רוקה, נציבה כקרח.

1596208278269.png

יונתן הפנים את עובדת צורך התקופה והתרומם, חדור אנרגייה, לנגלת הדרכה ממוחזרת. גיל המדריך התביית על קונג-פו – לוחמה סינית. תחילה רצה ללמד את הבחור קראטה, אך זה השמים אותו באליפותו הקרבית בנינג'סטו וקראטה. גיל נדהם מיכולותיו של יונתן בהתאם לגילו הטינאיג'ר. הוא השתאה כנגד תרגילי הבסיס וכלה במאתגרים והמורכבים מעבר בהם שלט יונתן הנהגה ספקטקולרית כבקיא ושנון, לא משתמט מקוצם של חוקי הברזל. ידיו נעות בלולניות בזק, כצלליות שקופות, נדמות לרוח רפאים.

1596208278269.png


ריח שרוף הזניק את נתי למטבח, עשן כהה היתמר מתחתית מחבת הטפלון וערפל את הראות. נתי, משתעל תוך הוצאת אוויר חנוק בעד אפו, כיבה את הגז והסיט יחידת חלון לטיהור האזור.

בעוד הסוכן מבכה על אבדן החביתה הקרושה ומתמרד על שלא כללה הכשרתו במוסד כלכלת הבית, הקפיץ אותו רשרוש מפתחות בדלת הראשית. הוא דילג לאחוריה, נצמד לקיר כשאקדחו דרוך, מצפה לחריקה האיטית של הפתיחה.

הדלת, אכן, נפרצה. קודם שהספיק נתי לעמוד על טיבו של הפולש, הדביק אותו באחת למשקוף כשהוא לופת את גרונו בזרועו. בחלוף שנייה זיהה נתי את האיש, ולא כבש את אנחתו. הוא שמט את אחיזתו האיתנה בנשיכת שפתיים.
 

קבצים מצורפים

יאן

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אקדים ואומר שאני לא מאלו שנותנים ביקורת, אני אוכל-כל.
אבל ביקשתם יפה, והצ'ולנט כבר מוכן, אז תקבלו.

לפתע נשמע פיצוץ אדיר מכיוון האגף הימני
לפתע מתאים אם קדם לו מצב אחר. אפשר לכתוב פיצוץ אדיר נשמע וכו'.

בקיצוץ הפרחים
אולי, גיזום. ואולי לא.
למחצה


לקריסה שובקת
נשמע טוב, אבל לא יודע מה זה.
מונח יפה. או שהתכוונתם עצורה.


נשלו את הפלסטינאים ממקשה בעיר הקודש
בהמה המקשה. מה זה?
והתמודדות-על עם חשש נוראי לנשמתם, אסטרונומי בנקיפותיו
משפט שקימט לי את המצח.
עובדת צורך התקופה
אולי, צורך השעה.
והסיט יחידת חלון לטיהור האזור
יש את זה בכל בית?

אמ... אז ככה. יש כאן שפה גבוהה ללא ספק. מילים מרשימות, ספרותיות, עם משמעות עזה. פתיחה מרתקת.
מצד שני, חסר לפעמים ההקשר המדויק בין התארים והתיאורים.

סיכום: ארבעה חזיתות שנפתחות כולם כבר בפרק הראשון, ואין אתה יודע מתי ואיפה. חוץ מחזית אחת שכתוב במפורש שהיא בירושלים בתקופת מלחמת השחרור.

אני מנחש שהכותב דובר אידיש כשפת אם, אך קרא הרבה ספרים בעבריס.
 

shevi123

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
ארבעה חזיתות שנפתחות כולם כבר בפרק הראשון, ואין אתה יודע מתי ואיפה
לפי הכותרת נראה כי מדובר בקטעים קצרים מתוך ספר.
כך שאין הקשר בין הקטעים. אלא הובאו נטו לחוו"ד
@LIKEBOOK1313 האם זה כך?
 

מנוחה כהן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
הכנסת למתח.
השפה גבוהה, וזה קצת מפריע לי כי כקוראת אני אוהבת לקרוא ספרים שנשלפים... לא כאלה שכל תיאור צריך לחשוב רגע- מי מתואר? מה התיאור רוצה לתאר?...
העלילה נראת סוחפת מאד.
הרבה הצלחות!
 

LIKEBOOK1313

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
לפי הכותרת נראה כי מדובר בקטעים קצרים מתוך ספר.
כך שאין הקשר בין הקטעים. אלא הובאו נטו לחוו"ד
@LIKEBOOK1313 האם זה כך?
בדיוק. החזיתות לא אמורות להיות קשורות זו בזו וזו מהסיבה הפשוטה: הן ניטלו מתוך קטעים שלמים בספר, כך שגם המיקום שלהן לא אמור להיות מפורש. וכמו שאמרה shevi123, הכותרת היא המשקפת את הכוונה.
 
נערך לאחרונה ב:

LIKEBOOK1313

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
אקדים ואומר שאני לא מאלו שנותנים ביקורת, אני אוכל-כל.
אבל ביקשתם יפה, והצ'ולנט כבר מוכן, אז תקבלו.


לפתע מתאים אם קדם לו מצב אחר. אפשר לכתוב פיצוץ אדיר נשמע וכו'.


אולי, גיזום. ואולי לא.

למחצה



נשמע טוב, אבל לא יודע מה זה.

מונח יפה. או שהתכוונתם עצורה.



בהמה המקשה. מה זה?

משפט שקימט לי את המצח.

אולי, צורך השעה.

יש את זה בכל בית?

אמ... אז ככה. יש כאן שפה גבוהה ללא ספק. מילים מרשימות, ספרותיות, עם משמעות עזה. פתיחה מרתקת.
מצד שני, חסר לפעמים ההקשר המדויק בין התארים והתיאורים.

סיכום: ארבעה חזיתות שנפתחות כולם כבר בפרק הראשון, ואין אתה יודע מתי ואיפה. חוץ מחזית אחת שכתוב במפורש שהיא בירושלים בתקופת מלחמת השחרור.

אני מנחש שהכותב דובר אידיש כשפת אם, אך קרא הרבה ספרים בעבריס.
ללפתע בהחלט קדם מצב אחר - בקטע השלם שבספראותו לא כתבתי כאן. אני חתכתי את הקטע, וכמובן שלא התחלתי ככה את הפרק, הדבר מובן מאליו.
את כמחצית אכן אתקן, תולדה על ההערה!
קריסה שובקת - חולשה.
לגבי עצורה - התכוונתי אצורה. (חנוקה, תקועה)
מקשה זוהי מלה נרדפת לחלקה. (חלקה בעיר הקודש)
אסטרונומי בנקיפותיו - זהו החשש שליפף אותם.
יחידת חלון - לחלון שני יחידות, אזי שחלק אחד זו יחידה.


תודה על הערות!!!
 

LIKEBOOK1313

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
הכנסת למתח.
השפה גבוהה, וזה קצת מפריע לי כי כקוראת אני אוהבת לקרוא ספרים שנשלפים... לא כאלה שכל תיאור צריך לחשוב רגע- מי מתואר? מה התיאור רוצה לתאר?...
העלילה נראת סוחפת מאד.
הרבה הצלחות!
תודה רבה, הוספת לי נקודה למחשבה.
 

מנוחה כהן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
השימוש בשפה גבוהה זה ז'אנר מאד מאד מסויים שממש ממש לא מתאים למתח, שב'כ, ומציאות עכשווית.
בעל אופן זה לא מסתדר אצלי כקוראת וכותבת.
כדאי גם לשים לב שהשפה הגבוהה נחלקת לשניים:
1- מילים בעברית במשלב לשוני גבוה
2- מילים בעברית מקראית/תנכית/תקופת המשנה.
והחרידה את כל ישותם
נקשו במורא
הפריע לי, לדוגמא..
 

LIKEBOOK1313

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
השימוש בשפה גבוהה זה ז'אנר מאד מאד מסויים שממש ממש לא מתאים למתח, שב'כ, ומציאות עכשווית.
בעל אופן זה לא מסתדר אצלי כקוראת וכותבת.
כדאי גם לשים לב שהשפה הגבוהה נחלקת לשניים:
1- מילים בעברית במשלב לשוני גבוה
2- מילים בעברית מקראית/תנכית/תקופת המשנה.


הפריע לי, לדוגמא..
דעתך שנוייה במחלוקת. יש שיצדדו לך ויש להפך. הכל תלוי בטעם. מה גם שה"נקשו במורא" - שקצת צרם לך - נכתב בהקשר לתקופה הקודמת, ככה שזה משתלב בסגנון הדור ההוא. וה"החרידה את כל ישותם" - שגם הציק לך - תולה נטו בטעם שלך והאופן כתיבתך. כל אחד והייחודיות שלו.
 

מנוחה כהן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
דעתך שנוייה במחלוקת. יש שיצדדו לך ויש להפך. הכל תלוי בטעם. מה גם שה"נקשו במורא" - שקצת צרם לך - נכתב בהקשר לתקופה הקודמת, ככה שזה משתלב בסגנון הדור ההוא. וה"החרידה את כל ישותם" - שגם הציק לך - תולה נטו בטעם שלך והאופן כתיבתך. כל אחד והייחודיות שלו.
ברור.
ואסתייג יותר- כנראה שבקריאת הסיפור כולו כל תיאור ימצא את מקומו הראוי ושוב לא יראה כנטע זר.

ואולי אכן ראוי לציין שכיוון שביקשתם חוות דעת ולא עריכת לשון, אז זוהי דעתי בלבד :)
 

LIKEBOOK1313

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
ברור.
ואסתייג יותר- כנראה שבקריאת הסיפור כולו כל תיאור ימצא את מקומו הראוי ושוב לא יראה כנטע זר.

ואולי אכן ראוי לציין שכיוון שביקשתם חוות דעת ולא עריכת לשון, אז זוהי דעתי בלבד :)
בדיוק. אני גם חושבת שכאשר הספר יקרא ברצף ההיבט ישתנה - ולא שהסבת לי צער או משהו כן?!;) אני שמחה לכל חוות דעת! כל אחת באשר היא תחכים אותי. תודה!
 

LIKEBOOK1313

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
ללפתע בהחלט קדם מצב אחר - בקטע השלם שבספר אותו לא כתבתי כאן. אני חתכתי את הקטע, וכמובן שלא התחלתי ככה את הפרק, הדבר מובן מאליו.
את כמחצית אכן אתקן, תודה על ההערה!
קריסה שובקת - חולשה.
לגבי עצורה - התכוונתי אצורה. (חנוקה, תקועה)
מקשה זוהי מלה נרדפת לחלקה. (חלקה בעיר הקודש)
אסטרונומי בנקיפותיו - זהו החשש שליפף אותם.
יחידת חלון - לחלון שני יחידות, אזי שחלק אחד זו יחידה.


תודה על הערות!!!
 

הפצחן

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
@יאן חסך לי מילים.
אני הלכתי לצ'ולנט.
יש מה לשפר, אבל בתכל'ס...
ביקורת צריך לכתוב על ספר, ולא על חלקים ממנו.
זה כבר הביא פה לכמה טעויות. יכול להיות שבספר השלם זה יראה יותר טוב, כמו שאמרת -
ללפתע בהחלט קדם מצב אחר - בקטע השלם שבספראותו לא כתבתי כאן. אני חתכתי את הקטע, וכמובן שלא התחלתי ככה את הפרק, הדבר מובן מאליו.
הבנת?
 

אפרת תהל

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
וואוו, יפיפה!!!
נתפסתי בקטע הזה: אין מה לעשות, אני אוהבת מתח!!!!
ריח שרוף הזניק את נתי למטבח, עשן כהה היתמר מתחתית מחבת הטפלון וערפל את הראות. נתי, משתעל תוך הוצאת אוויר חנוק בעד אפו, כיבה את הגז והסיט יחידת חלון לטיהור האזור.

בעוד הסוכן מבכה על אבדן החביתה הקרושה ומתמרד על שלא כללה הכשרתו במוסד כלכלת הבית, הקפיץ אותו רשרוש מפתחות בדלת הראשית. הוא דילג לאחוריה, נצמד לקיר כשאקדחו דרוך, מצפה לחריקה האיטית של הפתיחה.

הדלת, אכן, נפרצה. קודם שהספיק נתי לעמוד על טיבו של הפולש, הדביק אותו באחת למשקוף כשהוא לופת את גרונו בזרועו. בחלוף שנייה זיהה נתי את האיש, ולא כבש את אנחתו. הוא שמט את אחיזתו האיתנה בנשיכת שפתיים.
כאשר הספר יוצא לאור נא ליידע ;) ;) ;) ;) .
 

LIKEBOOK1313

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
@יאן חסך לי מילים.
אני הלכתי לצ'ולנט.
יש מה לשפר, אבל בתכל'ס...
ביקורת צריך לכתוב על ספר, ולא על חלקים ממנו.
זה כבר הביא פה לכמה טעויות. יכול להיות שבספר השלם זה יראה יותר טוב, כמו שאמרת -

הבנת?
אפשר לומר. רק שחוות דעת לא תמיד קובלת על ספר שלם, יש אפשרות לפרקים. בא נאמר שאם הייתי שולחת פרק שלם - לחלק זה היה זורם יותר. רציתי פשוט להציב את הספר בעינכם מכמה זוויות שונות.
 
למעלה