עזרה צריכה עזרה- תסריט תקוע!

הטעם המושלם

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
תפאורה: בית יהודי בערב שבת

האחים עמלים לקראת שבת.

מאיר שב הביתה עם סל מלא בירקות ודגים

מיכל עם משחה: "מי מביא לי את הנעליים שלו של שבת שאני יצחצח לו לכבוד שבת?"

נחמה מגיע עם דלי מים: "זוזו זוזו, אני שופכת מים" ומחילה לשפשף במרץ עם את הרצפה.

מלכה מסתכלת עליהם. מביאה למיכל את הנעליים של כולם מהחדר, מחזיקה לנחמה את היעה כשהיא מטאטה את החדר, מניחה על השולחן פמוטים.

עדינה: מותחת מצעים על המיטות.

מאיר נכנס הביתה עם הסל, מביא לה את הסל: "שלום, אמא הבאתי מהשוק גזרים בצל ודגים, את תכיני לנו געפילטע פיש לכבוד שבת?"

אמא עומדת במטבח ומבשלת. עונה לו: "כן מאיר הצדיק שלי, ותודה רבה שקנית."

עכשיו היא מסתובבת לילדים שבבית ומנסה להכניס קצת דברי תורה "אתם יודעים ילדים למה אנחנו אוכלים בשבת געפילטע פיש?"

נחמה: "אולי כי זה טעים ואוכלים אוכל טעים לכבוד שבת?"

מיכל: "ואולי כי זה מתוק ושיהיה לנו שבת מתוקה כמו שאוכלים בראש השנה תפוח בדבש?"

מלכה: "נראה לי שאוכלים געפילטע פיש כי אין בו עצמות, שלא נידקר מהעצמות."

אמא: "אתם ילדים צדיקים שלי, כולכם צדקתם, אבל אבא אמר לי פעם שהרב אמר לו שאוכלים געפילטע פיש שלא נצטרך להוציא את העצמות בשבת!"

מאיר מיכל ועדינה יוצאים בריקוד קליל- "כמה טוב שיש לנו שבת!"

מלכה מסתכלת עליהם, נעמדת ומתחילה לשיר- אילו היה לי כוח, הייתי רץ ברחובות, וקורא בקול- שבת היום לה'.

מיכל: מוציאה בגדי שבת לכל המשפחה.

התארגנות לשבת פיזית.

אמא מדליקה נרות שבת, מתפללת.

עדינה: אמא, על מה את מתפללת?

**********
זה 2-3 דקות וצריחך להיות 7 דקות. עזרה!
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה


סצנה מתוקה ולבבית!

אני מציעה לך להתחיל בחשיבה- מה את רוצה להשיג בסצנה?
וזו אף פעם לא תהיה תשובה אחת. או לפחות, לא כדאי שזו תהיה תשובה אחת:)

כרגע זה נראה שהמטרות של הסצנה הן:
1. להכיר הדמויות הפועלות
2. לחוש את אווירת השבת בבית המשפחה
3. ללמוד את המקור למנהג לאכילת גפילטע פיש.
4. להראות כמה המשפחה אוהבת ומייקרת את השבת.
5. אולי- להגיע לדיון של דינה עם אמא בנוגע למהות התפילה של נרות שבת? אם כן, זה נקטע באמצע, האם זה בכוונה?

מקסים:)
אם יש לך עוד מטרות, תכתבי אותן.

תשאלי את עצמך האם השגת כמו שרצית את המטרות האלו. למשל, במטרה 4, להראות כמה המשפחה מייקרת ואוהבת את השבת, זה אומנם מאד ברור לנו, אבל זה מוצג על ידי הדרך הקלה ביותר מבחינה תסריטאית- הדמויות הכריזו על כך... גם ההכרזות עצמן נאמרות ללא כל טריגר או סיבה לאמירה.
למשל, המשפט: "כמה אני אוהבת את השבת!" בא לאחרי דיון על הגפילטע פיש. זה לא ממש קשור. אולי לפתח דיון קצר על מה כל כך כיף בשבת?
עדינה: "וואו, איזה ריח טוב יש לבישולים, אמא... והריח של החלות הנאפות בתנור, ממלא את כל הבית..."
מיכל: "וממלא את הלב!"
נחמה: "איך אני אוהבת את השבת!"
מיכל מיכל ועדינה יוצאים בריקוד קליל- "כמה טוב שיש לנו שבת!"
וכדומה;))

עוד מטרה שהייתה יכולה להיות מושגת טוב יותר היא ההיכרות עם הדמויות. כרגע כולם מאושרים, כולם נחמדים אחד לשני ובעצם אם היינו מחליפים שמות זה לא היה משנה לנו כלום. פיתוח מערכות יחסים הוא דרך בטוחה להשיג היכרות עמוקה עם הדמויות. האם מאיר מסתדר עם אחותו נחמה? אולי מיכל דווקא מתלוננת קצת על העבודה (מה שיכול להביא את הדיון על יוקר השבת למקום עמוק ונרגש יותר)? ומה עם האמא, מה עוד אפשר לדעת עליה מתוך הסצנה, חוץ מהעובדה שהיא ממש ממש אוהבת את השבת?

בנוסף, בסצנת הפתיחה אנחנו אמורים גם לראות רמז לקונפליקט המתמשך. במיוחד בתסריט שבו כל דקה נמדדת בזהב...
אם אווירת השבת הקלילה נעשית בתקופה מורכבת טרום השואה, לדוגמא, ובניגוד לאווירה הקלילה שבבית הרי שבחוץ יש לחץ מסוים, אנחנו נראה לכך רמז בסצנה. אין תסריט בלי קונפליקט, והוא יעבה לך את הסצנה הן מבחינת האורך והן מבחינת האיכות שלה.

בהצלחה רבה!
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כאלו אשכולות אני אוהבת.
מישהו צריך עזרה, פנה לפורום, ביקש עזרה, קיבל אותה.
נחת. בשביל זה התכנסנו כאן היום.
@סיפור8, כל הכבוד על ההשקעה. שירבו כמותך.
 

מיהי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני לא יודעת אם זה קשור לקונספט שלך,
אבל אולי תוכלי לשלב את השיר "שבת קודש" של אברהם פריד - או לפחות את הרעיון שלו,
או את של "אנא מלך מלכי המלכים" של מרדכי בן דוד.
בהצלחה!
ואל תשכחי לשתף איך יצא בסוף...
 

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
התארגנות לשבת פיזית.
השורה הזאת 'תפסה' אותי.
אפשר להרחיב בנקודה הזאת הרבה.
לא רק שכולם מתלבשים ונועלים נעליים, אלא-
לילד אחד הן הולכות לאיבוד, כולם עוזרים לו לחפש תוך כדי דיבורים. עוד ילדה מתרגשת מהשמלה החדשה שלה וכולם מחמיאים לה, וכד'.

ודרך אגב,
שאני יצחצח
אצחצח.
"זוזו זוזו,
זוזו, זוזו,
ומחילה לשפשף במרץ עם את הרצפה.
ומתחילה לשפשף במרץ עם (המגב?) את הרצפה.
"שלום, אמא הבאתי מהשוק גזרים בצל ודגים,
שלום, אמא, הבאתי מהשוק גזרים, בצל ודגים,
"כן מאיר הצדיק שלי,
כן, מאיר הצדיק שלי,
"אתם יודעים ילדים
אתם יודעים, ילדים,
מאיר מיכל ועדינה
מאיר, מיכל ועדינה
 

הטעם המושלם

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
השורה הזאת 'תפסה' אותי.
אפשר להרחיב בנקודה הזאת הרבה.
לא רק שכולם מתלבשים ונועלים נעליים, אלא-
לילד אחד הן הולכות לאיבוד, כולם עוזרים לו לחפש תוך כדי דיבורים. עוד ילדה מתרגשת מהשמלה החדשה שלה וכולם מחמיאים לה, וכד'.

ודרך אגב,

אצחצח.

זוזו, זוזו,

ומתחילה לשפשף במרץ עם (המגב?) את הרצפה.

שלום, אמא, הבאתי מהשוק גזרים, בצל ודגים,

כן, מאיר הצדיק שלי,

אתם יודעים, ילדים,

מאיר, מיכל ועדינה
כל אלו לא באמת משנים בתסריט, אבל תודה.
המזמינה לא רוצה להכניס גם בגדי שבת, היא לא רוצה להכניס גם תלבושות נוספות.
לגבי שירי שבת- יו, @מיהי הברקת!
אני אכניס איזה דקה שבה רואים את הבית מתארגן לשבת, כשברקע שירי שבת.
 

תמרוז

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אני אכניס איזה דקה שבה רואים את הבית מתארגן לשבת, כשברקע שירי שבת.
דקה זה עמוד שלם, זה המון. זה לא יהיה קצת משעמם? צריך אולי להכניס בתוך הדקה הזו עוד דברים, כמו שנופל משהו ורואים את התגובות של האנשים, דבר שמלמד על האופי. כמו ש @סיפור8 אמר.
 

הטעם המושלם

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
האחים עמלים לקראת שבת.
מאיר שב הביתה עם סל מלא בירקות ודגים
מיכל עם משחה: "מי מביא לי את הנעליים שלו של שבת שאני יצחצח לו לכבוד שבת?"
נחמה מגיע עם דלי מים: "זוזו זוזו, אני שופכת מים" ומחילה לשפשף במרץ עם את הרצפה.
מלכה מסתכלת עליהם. מביאה למיכל את הנעליים של כולם מהחדר, מחזיקה לנחמה את היעה כשהיא
מטאטה את החדר, מניחה על השולחן פמוטים.
עדינה: מותחת מצעים על המיטות.
מאיר נכנס הביתה עם הסל, מביא לה את הסל: "שלום, אמא הבאתי מהשוק גזרים בצל ודגים, את תכיני לנו
געפילטע פיש לכבוד שבת?"
אמא עומדת במטבח ומבשלת. עונה לו: "כן מאיר הצדיק שלי, ותודה רבה שקנית."
עכשיו היא מסתובבת לילדים שבבית ומנסה להכניס קצת דברי תורה "אתם יודעים ילדים למה אנחנו אוכלים
בשבת געפילטע פיש?"
נחמה: "אולי כי זה טעים ואוכלים אוכל טעים לכבוד שבת?"
מיכל: "ואולי כי זה מתוק ושיהיה לנו שבת מתוקה כמו שאוכלים בראש השנה תפוח בדבש?"
מלכה: "נראה לי שאוכלים געפילטע פיש כי אין בו עצמות, שלא נידקר מהעצמות."
אמא: "אתם ילדים צדיקים שלי, כולכם צדקתם, אבל אבא אמר לי פעם שהרב אמר לו שאוכלים געפילטע פיש
שלא נצטרך להוציא את העצמות בשבת!"
מאיר מיכל ועדינה יוצאים בריקוד קליל- "כמה טוב שיש לנו שבת!"
מלכה מסתכלת עליהם, נעמדת ומתחילה לשיר- אילו היה לי כוח, הייתי רץ ברחובות, וקורא בקול- שבת היום
לה'.
אמא מוציאה קערה גדולה.
אמא: "מי רוצה לשים מלח?"
מיכל: "אני!!!!"
כל הילדים מתקבצים סביב השיש.
נחמה: "אני שמה את הקמח".
עדינה: "ואני סוכר".
אמא לשה את הבצק וברקע שירי שבת.
מלכה מוציאה עוף, מאיר מתבל ושם בתבנית.
עדינה: "אמא איזה ירקות לקלף למרק?"

אמא: תקלפי 3 גזרים ו2 קישואים".
עדינה מוציאה את הירקות ומקלפת.
מלכה: "אמא אני כבר גדולה, את מרשה לי כבר לברור קיטניות לחמין?"
אמא: "לא צדיקה שלי. את יודעת למה?"
מאיר: "כי היא לא בת שתיים עשרה."
אמא: "נכון. רק מגיל בת מצווה מותר לברור קיטניות. אבל אם את רוצה את יכולה ללכת לאסוף ביצים לחמין
מהלול."
מלכה יוצאת וחוזרת עם ביצים.
בהסרטה הרצה של רצף פעילויות מהירות: מיכל בודקת כיסים ממוקצה, עדינה אוספת קליפות לפח, אמא
קוצצת ירקות, נחמה שוטפת כלים. ברקע שירי שבת.
מלכה: "אמא מה עוד נשאר להכין לשבת?"
אמא: "עכשיו נלך להתלבש לשבת ונקבל שבת בנחת".
אמא מדליקה נרות שבת, מסיימת את הברכה בקול. מסתובבת אליהם.
"שבת שלום".
הילדים: "שבת שלום אמא".
שירת לכה דודי- רק הפזמון.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  9  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה