צמחונות במגזר החרדי

עששית

משתמש רשום
האם אתם מכירים או שיש כאן מישהו שאינו אוכל בשר של בעלי חיים מטעמי מצפון, או מטעמי בריאות?
אם כן, מעניין אותי איך מסתדרים בשבתות, חגים, אירועים.

שאלה נוספת: האם הצמחונות אינה עולה בקנה אחד עם יהדות? כלומר, האם התורה נגד צמחונות.
 

חויד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
אין לי מושג לגבי צימחונות באופן כללי
אבל ידוע שיש מצוות אכילת קרבן פסח (שיבוא משיח בב"א)
ועוד קרבנות
כך שזה לא כ"כ עולה בקנה אחד עם התורה..
 

כל מיני

משתמש רשום
משאלותיך מובן שזה לכתבה או עבודה?
מצד אחד יש לנו 'ורדו בדגת הים'. ומצד שני 'צער בעלי חיים' אינו רעיון שעלה במאה האחרונה אלא מגיע מהתורה.
בתורה שבכתב ובע"פ יש מצוות המשתמשות בבעל חיים. כגון סת"ם, בשר לשמחות שבתות וחגים ועוד.
במקורותינו מובא שבעל חיים שמשתמשים בעורו או בבשרו למצוות עולה בדרגתו מבהמה סתם, אוכל שמברכים עליו הופך לחלק מגוף האדם ועולה מדרגת חי לדרגת מדבר. ומסייע לו לקבל כוח להוסיף חיילים לקדושה. זו תכליתנו ומטרת כל העולם להרבות נחת לבורא.
כידוע הוכח מדעית שהשחיטה הכשרה בה הבהמה סובלת זמן קצר ביותר מכל מגוון השחיטות הקיימות.מכיוון שהמקום המדוייק בו הבהמה נשחטת הוא המקום בו מפסיק רצף החיים שלה.(העולם מתקשה לראות דם ויש בהם שמעדיפים להמם.)
ישנו סיפור ידוע על 'רבי' שעגל שברח מבית מטבחיים התחבא תחת כנף בגדו.
ידוע הסיפור על "החיידר" הראשון בעולם שבשביל להקימו הכין התנא מלכודות לבע"ח וnעורם הכין מכילות וכתב את הלימוד לילדים, שלא תשכח תורה מישראל.
ארגוני הקירוב מסבירים למתחזקים צמחונים את עניין התפילין שאינו סותר רגישות לסבל של בעלי חיים.
ותוכלי למצוא אצלם עוד חומר.
 

כל מיני

משתמש רשום
עם זאת, אין מקום ביהדות להתעללות סתמית בבעלי חיים כשניתן למצוא תחליף. בע"ח הוא משני אחרי אדם ולכן אם יוכל לחסוך צער מאדם למשל בתעשיית התרופות, אז רצוי.
אבל אין היתר בשום מקום לגרום לו צער מיותר ואם יש תחליף לגרום כאב לבעל חיים אז ראוי להשתמש בו.
 

כל מיני

משתמש רשום
אגב הייתי מנסחת אחרת את שאלתך האחרונה, האם הצמחונות נגד התורה?
התורה היא קדומה לתאוריית הצמחונות. והיא הייתה ותישאר אחרי שתורת הצמחונות תעלם עם מייסדיה. נראה לי שהתנהלותם של גופים כמו אנונימוס וכו' מוכיחה את אמיתות הפסוק הוותיק: "זובחי אדם עגלים ישקון"(ישקון-ינשקו)
(אגב כל מה שרשמתי הוא מתוך תהייה שעלתה לי במהלך השנים בנושא. בדקתי וחקרתי בכדי לדעת איך לנהוג, ונוכחתי שדרך הביניים שהתורה מתווה לנו, דרך חסרת קיצוניות, כתמיד היא הנכונה ביותר: מצד אחד בעלי חיים נועדו לשימוש האדם ומצד שני אין להתעלל בהם.)
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
על פי חז"ל, אסור לעם הארץ לאכול בשר (כי בהיותו ע"ה הוא אינו עדיף על בהמה ואם כן אין לו רשות לאכול אותה)...
 

אושר

משתמש מקצוען
אני זוכרת שפעם היה חייל אחד, שרצח את חברו בתור לטלפון הציבורי כי הוא האריך בשיחה... האמא של אותו חייל רוצח היתה מזועזעת ואמרה:"הוא כזה עדין נפש! הוא בשום אופן לא אוכל בשר, מתוך רחמים וצער על החיה הנרצחת..."
אני מאמינה שזו עוד סיטואציה מוכחת של "רוצחי אדם עגלים יישקו..."

על כל פנים, אני מכירה מישהי טבעונית, שלא אוכלת בשר ועוף מסיבות בריאותיות, אבל בשבת וחג הם כמובן אוכלים, זה בכלל לא נושא לדיון מבחינתה.
 

tkh

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
יש צמחונות במגזר החרדי
אולם בשבת ויו"ט אוכלים מעט בשר ודגים.

כמובן זה לא מתוך אידיאולוגיה וצעב"ח אלא בשביל בריאות.
 

A JERBI

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
אתם נורמלים????!!!!
בשחיטה כשרה אין צער בעלי חיים! הבע"ח לא מרגישים כלום.
וכל מה שברא ה' בעולם הוא בשביל היהודי!
 

~נעמי~

עיצוב גרפי
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
D I G I T A L
אני מכירה מקרוב צמחונית. לא מטעמי בריאות ולא מטעמי מצפון אולי רק מטעמי אנינות טעם. והיא מסתדרת מצוין.
 

גאונה

משתמש מקצוען
יש לי חברה שעוד מימי הסבתא בחו"ל ממקום שלא היה בשר כשר כמעט
ומאז הם צמחונים ובאמת אינם אוכלים שום בשרים ודגים לא בשבתות ולא בחגים,
שאלתי אותה אם אני אקח אותה למסעדה בשרית טובה האם היא תאכל ואמרה ודאי שכן
זה סתם כיבוד הורים זקנים (ד"א משני הצדדים)
ומצד אוכל הם קצת יוצאים מגידרם פשטידות והרבה צמחי וכמובן חלבי
ובשבועות צריך לחשוב יותר חזק בשביל רעיון חדש.
לא נשמע חיים קלים
 

מבשרת

משתמש רשום
בספר העיקרים שנכתב לפני מאות שנים כתוב, שלפני המבול היה אסור להם אכילת בשר מטעמי מוסר, ומה שקרה זה שהמוסריות הייתה גבוהה מידי לרמת האדם, ומתוך כך השתבשה מערכת המוסר שלהם ולא הרגישו את חשיבות ומעלת האדם על בע"ח והגיעו למה שהגיעו, והוא מוסיף שמסיבה זו התירה התורה אכילת בשר אחרי המבול.
וזה מדהים, כי בימינו רואים בחוש איך שאנשים שעולים גבוהה גבוהה בסולם המוסריות לצמחוניות וכד' יורדים מטה מטה בהרבה דברים אחרים ומשתווים לבהמות...
 

פ. 770

משתמש רשום
נכתב ע"י pinati;912290:
אתם נורמלים????!!!!
בשחיטה כשרה אין צער בעלי חיים! הבע"ח לא מרגישים כלום.
וכל מה שברא ה' בעולם הוא בשביל היהודי!

בשחיטה עצמה ב"ה אין צער
ונכון שהקב"ה ברא את העולם עבורנו

אבל באופן שבו מגדלים כיום בעלי חיים יש להם צער גדול מאוד
תעשיית הבשר והעופות זה ממש לא כמו שהיה פעם,
שאנשים היו מגדלים בחצר כמה תרנגולות ובערב שבת היו לוקחים אחת לשוחט העיירה

היום מגדלים אותם בתנאים של תעשייה כפשוטו
למשל (סליחה מראש לרגישים, זה מזעזע) -
אפרוחים חלשים משליכים למות בארגזים ללא מים ומזון
קוצצים לתרנגולות את המקור כדי שלא ינקרו אחת את השניה בלול
סוגרים אותם בכלובים בגודל שהם לא יכולים לזוז, ועומדים על רשת באלכסון כדי לחסוך בנקיון (הם צריכים מרחב מחיה מסויים, כמו כל בעל חיים, ובכלובים אין מקום אפילו לפרוש את הכנפיים)
אופן החליבה של פרות כרוך בהמון סבל כי חולבים את כולן בשעה קבועה ביום, והן סובלות ממחלות שונות בגלל זה
את כל מי שחלש או לא כשיר - הורגים בצורות מאוד לא רחמניות
(למשל אפרוחים זכרים בלול מטילות - מכניסים למכונת גריסה)

ואחרי כל זה
אנחנו לא צמחונים
כי כן יש מצוות עונג שבת ויום טוב
אבל משתדלים לא לצרוך סתם בשר
ולפחות להיות מודעים לאופן שהשוק הזה מתנהל

פנאטיות לשום כיוון לא מביאה תועלת...
אבל בתור יהודים - יש לנו המון אחריות על כלל הבריאה
 

ישראל פרדס

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
להיות צמחוני לגמרי לכאורה נראה שנוגד את התורה כי בשבת צריך לאכול בשר ודגים, אבל תחשבו קצת, אבותינו, כמה בשר הם אכלו? היו צריכים לקחת לשוחט ולבשל באותו יום ולאכול, הבשר היום נשמר ויש יותר אפשרויות לאכול, הבשר של פעם היה בריא וכשהיו צורכים ממנו קצת זה לא היה מזיק, משא"כ היום הבשר מלא בזריקות ואנטיביוטיקה ומים ומי יודע מה עוד, אפשר להיות צמחוני לייט, ולאכול קצת בשר בשבת ואולי אפילו קצת בחתונה, הגוף בטוח ידע להסתדר עם קצת בשר אפילו אם יש בו מרעין בישין.
 
גם אני מכירה מקרוב חברה שלא אוכלת דגים ובשר מטעמי אנינות.ומסתדרת מצוין.ב''ה השולחנות היום במיוחד בחגים ושבתות מלאים בכ''כ אוכל שזה מספיק גם בלי דגים ובשר.
(לא שהייתי מסוגלת לחיות כך בעצמי...)
 

רחלים

חומרי הוראה מדהימים, לבית, לגן ולכיתה ttps://www.
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י פרסומניק;912360:
אבל בתור יהודים - יש לנו המון אחריות על כלל הבריאה


יש לנו המון אחריות על כלל הבריאה, זה נכון. אבל רק בתור לקיים מצוות ומעש"ט,
נכון, זה מאד מצער וכואב איך שמתעללים בהם, ולא הייתי רוצה לראות את זה,
, אבל (אם יהיה צורך גם אביא את המקורות) שה' ברא את העולם והתאים כל תקופה למצב שלה, הוא גם ידע שכך מגדלים בע"ח, הרי הוא היוצר:
אז מדוע בכל זאת יש מצוה: להתענג בתענוגים, ברבורים ושלו ודגים.

וכתוב בהלכה: מצוה להרבות בבשר ודגים, - לא מעט, לכבוד שבת אלא להרבות, להתענג.

איש לא יודע חשבונות שמים, מה שכן ידוע שה' הוא היוצר, והוא מלך הרחמים. איך אנחנו יכולים להגיד אכזריות כשהוא ברא את הרחמים וציוה להרבות בבשר ודגים, ללא הגבלת תקופה. בכל זמן.

(לא יודעת אם זה מתאים לפה כ"כ, אבל משה רבינו ריחם על התינוקות שנטמנו בתוך החומה של פרעה,- והציל ויצא משם מיכה.)- נכון, פרות וכו' במה חטאו? אומרים שהכל היום גילוגולים וניצוצי נשמות אולי זה התיקון.. מי יודע? אבל אנחנו מצווים.. ועושים...
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
מצפון? אם התורה לא הזכירה אין זה מצפון ואלו 'רחמים' שאין להם מקום.

היטלר ימ"ש טען ש'מצפון' הינו המצאה יהודית... נדמה לי שה'מצפון' על בע"ח ודרך שחיטתם הינו המצאה גרמנית-נאצית טהורה... עיין בדברי ימי ההסטוריה.

http://arachim.org/ArticleDetail.asp?ArticleID=1439

יעו"ש. (...)
 

כל מיני

משתמש רשום
נכתב ע"י מילה בסלע;912636:
מצפון? אם התורה לא הזכירה אין זה מצפון ואלו 'רחמים' שאין להם מקום.

היטלר ימ"ש טען ש'מצפון' הינו המצאה יהודית... נדמה לי שה'מצפון' על בע"ח ודרך שחיטתם הינו המצאה גרמנית-נאצית טהורה... עיין בדברי ימי ההסטוריה.

http://arachim.org/ArticleDetail.asp?ArticleID=1439

יעו"ש. (...)

העלתי את הקטע כולו לתועלת החסומים

השחיטה הכשרה
ערכים
השחיטה הכשרה היא אחד האופנים המהירים והבלתי כואבים ביותר שייתכנו. לדאבון לב, דווקא פעולה הומנית זו מותקפת על היותה, כביכול, פעולה אכזרית.

אמנם אין אנו מקיפים את כל הטעמים שבשלהם ציוה ה' לקיים את המצוות, גם לא כל הטעמים של השחיטה ידועים לנו. אולם טעמים רבים ידועים, והם נדפסו בספרים העוסקים בטעמי המצוות. אחד הטעמים המרכזיים לאופן שבו יש לבצע שחיטה כשרה הוא הימנעות מצער בעלי חיים. באופן זה מצמצמים עד למינימום את הצער הנגרם לבהמה.

התנגדות של מדינות שונות לשחיטה היהודית היא בעיקרה פוליטית, והיא באה לתת מענה למגמות אנטישמיות. הדברים באו לידי ביטוי גם בגרמניה בתקופת טרום השואה.

השדולות ההומאניות בלונדון ניסו לאסור את השחיטה באנגליה. הרב הראשי של אנגליה, הרב עמנואל יעקובוביץ' ז"ל, היה גם לורד, ובתוקף תארו היתה לו הזכות לשאת נאום נגד ההצעה המסוכנת. הוא נאם בבית הלורדים שלושים שניות, וההצעה בוטלה. הוא עלה על הבימה ואמר כך: 'ב-21 באפריל 1933 היה החוק הראשון שחקק היטלר ימ"ש – נגד איסור השחיטה היהודית. זאת, בגלל חוסר האנושיות שלה. אין לי מה להוסיף'.

וירד מן הבמה. הצעת החוק עברה מן העולם.

יש להדגיש שצער בעלי חיים אסור מן התורה. ברור לנו שהתורה חייבת להיות עקבית בנקודה זו. לא ייתכן שהיא תצווה לשחוט בצורה שתכאיב לנשחטים. אנו מצפים שאופן השחיטה על פי התורה יהיה בצורה הטובה ביותר, שלא תפגע בבהמה.

השאלה הניצבת בפנינו: האם ניתן להוכיח הנחה זו על פי הבחינה המדעית?

כל רופא מתחיל יודע שאם קיימת ירידה פתאומית בלחץ הדם בבסיס המוח, גורם הדבר לאיבוד הכרה מיידי. היהדות טוענת שמיד עם השחיטה מאבדת הבהמה את הכרתה ואינה חשה כלל בצער השחיטה, כפי שיבוארו הדברים להלן.

אנשי השדולה המתנגדים לשחיטה בצורתה הנוכחית, דורשים להמם את הבהמה באמצעות מכת חשמל במוח, שתגרום לאיבוד ההכרה. אנו היהודים איננו יכולים לקבל עצה זו, כי מכת חשמל זו תגרום לנקב בקרום המוח, שהוא אחד משמונה עשרה הטריפות המטריפות את הבהמה ואוסרות אותה לאכילה.

במשך עשרות שנים היתה התשובה שלנו לשדולה הנוצרית שאין צער בעלי חיים בשחיטה היהודית. כי כאשר הסכין, החד מאין כמוהו, חותך את הקנה ואת הוושט, הוא משסף גם את העורק הראשי. ממילא, בשעת החיתוך יש ירידה מיידית בלחץ הדם, הגורמת לבהמה איבוד הכרה. עצם החיתוך נמשך חלקיק שנייה בלבד. הסכין חד מאד וכשמתחילה תחושת הכאב אצל הבהמה, היא שרויה זה מכבר בעילפון.

התגובה של אגודת צער בעלי חיים היתה שאמנם נכון שהעורק הראשי נחתך באותה שנייה, אולם קיים עורק נוסף היוצא מן הלב, והוא הנכנס למעגל וויליס, וממנו למוח. זהו עורק הנמצא בחלק האחורי של הצוואר, בעורף. הוא עובר דרך החוליות והוא נקרא העורק הוורטבראלי, העורק החולייתי. והרי על פי השחיטה היהודית אסור לשסף את כל הראש, כך שעורק זה לא נחתך והדם זורם באין מפריע למוח. זאת אומרת, שלא תהיה ירידה חדה ומהירה בלחץ הדם כפי שאנו טוענים, וממילא איבוד ההכרה נמשך כמה דקות של ייסורים קשים לבהמה.

אך הוברר שכל הדברים הללו נכונים לגבי כל היונקים, מלבד הבהמות מעלות הגרה, הכשרות לאכילה. אמנם העורק החולייתי שלהן מטפס בגובה העורף כמו אצל שאר היונקים, אבל עד קרוב למעגל וויליס, הוא איננו נכנס אליו. העורק של הבהמות הכשרות מעלות הגרה, מתכופף לתוך העורק הנחתך בשחיטה וכל הדם שבו אינו זורם למוח, כי אם לתוך העורק הנחתך. ממילא הדם הזורם מן הלב דרך העורק החולייתי יוצא גם הוא החוצה בנקודת השחיטה. ברגע השחיטה יורד פתאומית לחץ הדם בגזע המוח והבהמה מאבדת מיידית את הכרתה.

העובדה שמבנה כלי הדם בבהמות הכשרות בלבד שונה מהמבנה של יתר הבהמות והחיות היא מפלאי ההשגחה. נראה, שהבהמות הללו נבראו באופן שלא יחושו את סבל השחיטה. הדברים מדברים מאד לאדם המתבונן בתופעה זו.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

תגובות
5
צפיות
461

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה