צבע אפור בלשון חז"ל

Aארי

משתמש פעיל
עימוד ספרים
עריכה תורנית
שלום וברכה לחו"ר הפורום,
כיצד יכונה הצבע האפור בלשון חז"ל או בספרות התורנית השמרנית?
אין כוונתי לספרים הכתובים בעברית צחה. כמו כן אין כוונתי לספרים הלכתיים עדכניים אשר מטבע הדברים יכתבו 'אפור'.
האם יש עוד כינוי לצבע הזה?

(אל נא תרגמוני באבנים...)
 

מאיר d

משתמש פעיל
עריכה תורנית
במשנה בחולין פרק ראשית הגז

היו לו שני מינין, שחופות ולבנות, מכר לו שחופות אבל לא לבנות, זכרים אבל לא נקבות, זה נותן לעצמו וזה נותן לעצמו.

ורש"י שם פירש שחופות - לא שחור ולא לבן,
ובתפא"י במשנה שם כתב דשחופות הן גרויע - דהיינו אפור
 

איש האשכולות

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
בדברי חז"ל אין חלוקה רחבה כ"כ לצבעים כמו שיש איתנו היום.
למשל הצבע 'אדום' כוללת גם צבע חום וכל הדומה לו וגם דומה לדומה. ולכן קשה למצוא הגדרה מדויקת לכל דרגה של צבע.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
במקרא ברור שאין לזה שם, וכפי שרואים מארבעה גווני לבן בבהרת. הראיה מהמשנה בחולין היא מעניינת מאוד, למרות ש'שחוף' יש מי שהסביר מסורס כמו בתוספתא (בכורות ה ד). מכל מקום ברור שאף אחד לא יבין אם נכתוב 'שחוף' במקום אפור, ואיני חושב שהמילה 'אפור' תישמע חריגה לאוזן התורנית. אנשים לא יודעים מיד שמדובר בשם מודרני.
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
במשנה בחולין פרק ראשית הגז

היו לו שני מינין, שחופות ולבנות, מכר לו שחופות אבל לא לבנות, זכרים אבל לא נקבות, זה נותן לעצמו וזה נותן לעצמו.

ורש"י שם פירש שחופות - לא שחור ולא לבן,
ובתפא"י במשנה שם כתב דשחופות הן גרויע - דהיינו אפור
אולם מפירוש המשנה להרמב"ם משמע שאדום בכלל שחוף כל שאינו שחור ואינו לבן (וטחופות, הוא שם הנאמר על כל שאינו לבן בין שהיה אדום או שחור או זולתן , עכ"ל) , ואם נעמיס ברש"י את פירוש הרמב"ם יוותר התפא"י יחידאה.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
במראות הדמים, הביאו האחרונים בשם הב"י (יו"ד סי' קפח) [בשם הרמב"ן שהביא תרה"ד] שכתב: "דלבן שאינו לבן לגמרי, אלא כמראה בגד לבן שנפל עליו אבק שהוכהה לבנוניתו".
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כמובן שלא. לא שייך להשתמש במקור של המילה. הרבה יותר גרוע.
לא ירדתי לסוף דעת מר.
במראות הדמים, הביאו האחרונים בשם הב"י (יו"ד סי' קפח) [בשם הרמב"ן שהביא תרה"ד] שכתב: "דלבן שאינו לבן לגמרי, אלא כמראה בגד לבן שנפל עליו אבק שהוכהה לבנוניתו".
ציור זה מתאים לאפור בהיר. משום מה (אולי רק לי באופן אישי) מצטייר 'אפור' סתם כמשהו כהה יותר.
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
להבדיל בין הקודש ובין החול, ע"כ דברי חז"ל כשהגדירו את הצבע האמור,
אבל את המילה 'אפור' חידש אליעזר בן יהודה מגזרת המונח 'צבע האפר'.
כך ע"פ האקדמיה ללשון.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
איני יודע לשם מה אתה שואל, אך נראה לי שברבים מן המקרים יוכל להתאים 'הצבע הנקרא כיום אפור' או 'שקורים "אפו"ר"'.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה