שיתוף - לביקורת פעם, היום

ציורי לשון

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
פעם הם היו דבורה רבקה שרה ורחל
היום הם הפכו להילה רננה עדי ותהל
פעם הם היו תשרי כסלו שבט ואייר
היום הם הפכו לאפריל אוגוסט וינו-אר
פעם הוא נולד ב- כ"ח התשפ"ג
היום ב- 05... הוא עושה שנה, הפג!
פעם היו להם פאה ופיאות
היום הפרגון הוא: אתן נשואות?

פעם הם היו חרדים.
היום הם חרדים, בוודאי, רק חדשים.
פעם הם היו סגורים, מצומצמים.
היום הם נפתחו; יש עולם, חברים!
פעם הם היו.
גם היום.
רק היו.
חיו? אהממ, הרי 'חיים' זה כיף, לא?
 
נערך לאחרונה ב:

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
פעם הם היו דבורה רבקה שרה ורחל
היום הם הפכו להילה רננה עדי ותהל
שיר יפה מאד.
קצת מפריעה לי החלוקה. ראיתי אומנם ששינית חלק מהשמות שכתבת קודם, אבל גם בשמות הללו אין לכאורה בעיה מסוימת. מקור השמות בתנ"ך (בדיוק כמו ששמחה מקורו בשם פעולה מהתנ"ך ואין דמות שקרויה כך באמת).
שמתי לב שהרבה פעמים כשאנחנו קוראים בשיר לילד בשמו (תרתי משמע בשיר הזה) זה יוצר אנטגוניזם כלשהו, לפחות אצל חלק מסוים בקהל הקוראים. לפעמים זה רק מפריע לקבל את המסר...
 

ציורי לשון

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
שיר יפה מאד.
קצת מפריעה לי החלוקה. ראיתי אומנם ששינית חלק מהשמות שכתבת קודם, אבל גם בשמות הללו אין לכאורה בעיה מסוימת. מקור השמות בתנ"ך (בדיוק כמו ששמחה מקורו בשם פעולה מהתנ"ך ואין דמות שקרויה כך באמת).
שמתי לב שהרבה פעמים כשאנחנו קוראים בשיר לילד בשמו (תרתי משמע בשיר הזה) זה יוצר אנטגוניזם כלשהו, לפחות אצל חלק מסוים בקהל הקוראים. לפעמים זה רק מפריע לקבל את המסר...
וואלה. יהיה קלישאתי לומר שידעתי שתגובה מעין זו בוא תבוא, אבל מה לעשות שאכן ניחשתי כך...
תודה שהגדרת וניסחת טוב את חששותיי.
אכן, כפי שהספקת לראות...
הסתבכתי עם זה; עם כל שם קצת יותר, אהממ, נקרא לזה "מתקדם" - הסתפקתי אם נכון לכתוב אותו כדוגמא, כי הוא הרי בעיקרון לא שם 'לא טוב', ויש מאיפה להגריל אותו.
ובכוונה לא רציתי להביא שמות באמת 'לא טובים', כי זה לא מה שרציתי להעביר, זה פחות העולם שאליו רציתי לדבר.

וזאת, ניקח בחשבון אחרי העניין שהחלטתי לציין ולהביא דוגמאות למרות שציינת; שאכן זה יוצר אנטגוניזם כלשהו. לקחתי ת'סיכון, על אף שגם אני לא מחבבת את השימוש בדוגמאות ספציפיות. הפעם החלטתי להעיז, לא נורא, אז זה ידגדג קצת בלבלב...

בכל אופן, לעניין עצמו, הבהרה; השמות הללו לכשעצמם לא מביעים את דעתה של הכותבת לגביהם ספציפית, אלא לגבי הרוח שנושאים השמות הללו בחיקם. כי הרי אין לנו לא סבא ולא סבתא, מכל הדורות הקודמים - שקרויים בשמות הללו. כך שיכול להיות שהם שמות בסדר גמור - אבל הם שינוי. הם סטיה מהמסורת, הם שינוי מההרגלים שלנו, כעם יהודי. הם צעד, צעד קדימה...

עד כאן נאומי, סורי, רק שזה נושא שקצת בוער בי.
 
נערך לאחרונה ב:

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
הפעם החלטתי להעיז, לא נורא, אז זה ידגדג קצת בלבלב...
לפעמים זה טוב לדגדג, יש פעמים שאפילו בוקס קטן בבטן יהיה דבר מעולה.
אבל כן, צריך להעז לעשות את זה ולהיות עם יד על הדופק תוך כדי פעולה. ועדיין לזכור שחלק מהקהל יברח מהישירות.
כי הרי אין לנו לא סבא ולא וסבתא, מכל הדורות הקודמים - שקרויים בשמות הללו. כך שיכול להיות שהם שמות בסדר גמור - אבל הם שינוי.
אני חושבת על עוד ארבעים שנה קדימה נניח. כשתהל ועדי יהפכו להיות שמות של הסבתות, וכנראה בעז"ה שאלו תהיינה סבתות טובות וכשרות. ואז דווקא השמות של הסבתות שלנו יהפכו להיות חדשניים, ובדורות הבאים תהיה מישהי שתצטט את השיר שלך ורק תחליף בין השורות של השמות...
 

ציורי לשון

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
לפעמים זה טוב לדגדג, יש פעמים שאפילו בוקס קטן בבטן יהיה דבר מעולה.
אבל כן, צריך להעז לעשות את זה ולהיות עם יד על הדופק תוך כדי פעולה. ועדיין לזכור שחלק מהקהל יברח מהישירות.
כאן אני לא חושבת שזה הבוקס, בהחלט לא.
זו כן הישירות - יודעת מה? אז שיברח.
אז ה"שיר" הזה לא ידבר אל אלה שבתוך העולם הזה כבר, אלא על אלא שלפניו, צעד אחד לפני...
אני חושבת על עוד ארבעים שנה קדימה נניח. כשתהל ועדי יהפכו להיות שמות של הסבתות, וכנראה בעז"ה שאלו תהיינה סבתות טובות וכשרות. ואז דווקא השמות של הסבתות שלנו יהפכו להיות חדשניים, ובדורות הבאים תהיה מישהי שתצטט את השיר שלך ורק תחליף בין השורות של השמות...
אוף, לא נכון.
זה לא הזמן שהופך את השמות לעדכניים יותר, עדכניים פחות - טובים יותר, טובים פחות.
זהו מהותו של השם - מי קרויה בתנ"ך; הילה ושות'? (לא ממשיכה לנקוב בשמות, לא!!;)) צריך לחפור בשביל למצוא, נכון? והתנ"ך והתורה שבעל פה הם הם המסורת שלנו, גם בשמות בעיקרון.
במקרה הטוב נחפור ונמצא שמות כאלו, במקרה הפחות טוב זה יהיה שמות של מיני חפצים וכדומה, ובמקרה הפחות פחות טוב, לא באמת נמצא אותם, את שמות הללו.
לעולם השמות ה"מתקדמים" כיום לא יהפכו לטובים ממש מהותית, כי אנחנו עם של מסורת, ואי אפשר להתעלם מכך.
זה לא רק הסבתות שלנו, אם נדייק. זה העם הקדום-קדום שלנו, התורה שבכתב ושבעל פה.
אולי באמת צריך להעמיק חקור בנושא; מהו שם. ואולי אכן ימצא שאין בעיה לקרוא על שם חפץ כלשהו או על אישה פחות צדקת מהתנ"ך... אולי.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
זה לא הזמן שהופך את השמות לעדכניים יותר, עדכניים פחות - טובים יותר, טובים פחות.
הלוואי. אבל הרבה דברים שנראים נורא מקובלים על קהל מסוים הם הס מלהזכיר על קהל אחר.
בסופו של דבר, אנחנו יוצרים נורמות לעצמינו.
אבל לכאורה אם עוד דור או שניים, יהיה זו"צ נחמד שירצה לקרוא לביתם הבכורה על שם הסבתא הצדיקה ע"ה ומה לעשות ושמה יהיה תהל (כי אמא שלה וכו') הם לא יקראו? אולי אז זה כבר יהיה מקובל?
ואגב מקור השם תהל הוא כן מהתנ"ך (הוא רק שם עצם ולא שם של דמות קיימת).
 

ifatrosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בזכות מה נגאלו ישראל ממצריים?
על שלא שינו;
שמם. לשונם. ומלבושם.
במחילה, אבל היה לי חשוב להוסיף...
נתת דוגמאות לשמות של בנות.
מה היו שמות הבנות של בני ישראל במצרים? לא זכור לי שרה רבקה רחל (כי אם סרח, שלומית, אלישבע)
ושמות הבנים דווקא נשמעים מודרניים לבני, נפג, זכרי, מושי ואילו רק מעט מהשמות של שבט לוי... גם משה הוא השם שנתנה בת פרעה.
ומה דינם של השמות-הינדה, רייזל וגיננדל.
לדעתי, אם יש משמעות טובה לשם הכל טוב.
 

ציורי לשון

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
הלוואי. אבל הרבה דברים שנראים נורא מקובלים על קהל מסוים הם הס מלהזכיר על קהל אחר.
בסופו של דבר, אנחנו יוצרים נורמות לעצמינו.
אבל לכאורה אם עוד דור או שניים, יהיה זו"צ נחמד שירצה לקרוא לביתם הבכורה על שם הסבתא הצדיקה ע"ה ומה לעשות ושמה יהיה תהל (כי אמא שלה וכו') הם לא יקראו? אולי אז זה כבר יהיה מקובל?
ואגב מקור השם תהל הוא כן מהתנ"ך (הוא רק שם עצם ולא שם של דמות קיימת).
לא מדברת על נורמה של דור כזה או אחר.
מדברת על נורמה של דורות-דורות.
ויכול להיות שזה אכן יהיה נורמלי - ומי אמר שהנורמלי זה הטוב?
ולגבי זה:
זה לא הזמן שהופך את השמות לעדכניים יותר, עדכניים פחות - טובים יותר, טובים פחות.
הכוונה לא היתה למה שבשטח-למעשה, אלא למה שאמור להיות - המצב האידיאלי והנכון.
גם לי.
לא רק בשמות, בתיוג.
בעיני זו התנשאות לכתוב נגד ציבור מסוים
שאיננו חושב כמוך.
יש דרך לומר זו לא הדרך שלי ולא זו הדרך.
זהו, שקצת נתפסתם לדוגמאות.
כי במילים אחרות ולא ספציפיות ולא בוטות ובלי דוגמאות, באתי לכתוב על: תופעת שינוי המסורת הוותיקה לנו מדורי דורות כעם יהודי גאה. ולא מדובר רק על השינויים שהובאו כדוגמא, שיש מצב שהם אכן קטנים ולא מורגשים ומחליקים בגרון. אלא על כל מה שמעבר.
ואף אחד לא לקח כאן קבוצה כלשהי/קהילה/מגזר, כי אין קבוצה מוגדרת כזו. ומי שמשתמש בחודשים לועזיים בחיי היומיום, לא בהכרח שהוא משתייך לעולם הזה. בואו נבין ת'מסר, חבר'ה.
ועל תופעת שינוי מסורת, ומעבר אמיתי וחד בין הקבוצה החרדית המסורתית לנו מזה דורות - זה משהו שאני חושבת שאפשר להבין את זה.
יכול להיות שהדוגמאות וסגנון הכתיבה בו החלטתי לפרסם את זה, לא התאים לכולם. מקבלת, מחילה מכם.
נתת דוגמאות לשמות של בנות.
מה היו שמות הבנות של בני ישראל במצרים? לא זכור לי שרה רבקה רחל (כי אם סרח, שלומית, אלישבע)
ושמות הבנים דווקא נשמעים מודרניים לבני, נפג, זכרי, מושי ואילו רק מעט מהשמות של שבט לוי... גם משה הוא השם שנתנה בת פרעה.
ומה דינם של השמות-הינדה, רייזל וגיננדל.
לדעתי, אם יש משמעות טובה לשם הכל טוב.
שרה רבקה רחל ולאה, זה מוקרץ מאיפשהו? כולם יסכימו שלא.
לבני נפג זכרי ומושי, זה מוקרץ מאיפשהו?
אם יש לך לתת לי מקורות ממש על כל שם ושם מתקופת מצריים, מעולה. גם כן יסכימו כולם שלא.
ולכן ביקשתי לא להיתפס לדוגמא.
כי העבר הקדום שלנו, שעל בסיסו אנו חיים וקיימים ומחונכים - זה הכי טוב שיש.
כל השיח היה על החידוש מהמוכר, על שינוי מהמסורת, על סטיה חדה למקום אחר - שלא דומה ליהדות חרדית שרוצה להיות טובה יותר ורק להתקרב, והדוגמאות המצויינות ככל הנראה הן רק תוצאות.
שוב, בבקשה, לא להיתפס רק לדוגמאות.
לדעתי, אם יש משמעות טובה לשם הכל טוב.
יכול להיות.
דובר על תופעה שלימה, על רוח שונה.
גם על זה דובר, אכן. ונתתי את דעתי בנושא. במחילה אם הקפצתי אתכם קצת, מבינה שזה נושא מתסיס.
תודה על ההקשבה.
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
פעם הם היו דבורה רבקה שרה ורחל
היום הם הפכו להילה רננה עדי ותהל
פעם הם היו תשרי כסלו שבט ואייר
היום הם הפכו לאפריל אוגוסט וינו-אר
פעם הוא נולד ב- כ"ח התשפ"ג
היום ב- 05... הוא עושה שנה, הפג!
פעם היו להם פאה ופיאות
היום הפרגון הוא: אתן נשואות?

פעם הם היו חרדים.
היום הם חרדים, בוודאי, רק חדשים.
פעם הם היו סגורים, מצומצמים.
היום הם נפתחו; יש עולם, חברים!
פעם הם היו.
גם היום.
רק היו.
חיו? אהממ, הרי 'חיים' זה כיף, לא?
חזק ונכון כל כך.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה