פסיק בין משפטים

חולדי 2

משתמש רשום
במשפט שמחובר מ-2 משפטים או יותר יש כידוע, פסיק.
האם חובה לשים גם כשהמשפט השני הוא בן מילה אחת?
לדג'

הקף בעיגול, והשלם. או: הקף בעיגול והשלם.

האם זה חובה ע"פ כללי האקדמיה?
מותר או לא כדאי בכלל?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
לא צריך להיות שם פסיק.

הקף בעיגול והשלם.

באופן כללי - בעבר כללי הפיסוק היו מבוססים על הפיסוק הגרמני, בו היו יותר פסיקים ונקודות, ובשנים האחרונות מסתמכים יותר על הפיסוק האנגלי, שם יש פחות פסיקים.

בין כך ובין כך במשפט הנ"ל לא צריך להיות פסיק.
 

חולדי 2

משתמש רשום
גם במידה והמשפט הראשון ארוך ובמשפט השני יש מילה אחת בלבד
"הקף במעויין את צורה X ובמשולש את צורה Y, ונמק"

לא צריך פסיק לפני "ונמק"
ואם יש פסיק = טעות?
 

בראש מילה

משתמש סופר מקצוען
בגדול, ייתכן שעל פי הכללים היבשים צריך להיות פסיק, אלא שכללי הפיסוק התחבירי הם גמישים. המטרה העיקרית של הפיסוק היא לגרום לטקסט להיות מובן. הקריאי לעצמך את המשפט. האם את מרגישה שאת זקוקה לשיהוי קל בין המשפטים כדי שיהיו מובנים? שימי פסיק. אין צורך במרווח כזה? אין צורך בפסיק. העיקר שהמשפט יהיה מובן בקלות למי שקורא אותו.
 

חולדי 2

משתמש רשום
נכתב ע"י בראש מילה;838281:
בגדול, ייתכן שעל פי הכללים היבשים צריך להיות פסיק, אלא שכללי הפיסוק התחבירי הם גמישים. המטרה העיקרית של הפיסוק היא לגרום לטקסט להיות מובן. הקריאי לעצמך את המשפט. האם את מרגישה שאת זקוקה לשיהוי קל בין המשפטים כדי שיהיו מובנים? שימי פסיק. אין צורך במרווח כזה? אין צורך בפסיק. העיקר שהמשפט יהיה מובן בקלות למי שקורא אותו.

ובכן-
כששואלים מעוניינים לדעת את התשובה המדויקת ביותר, כלומר מעוניינים בד"כ [אני בכל אופן] בכללים היבשים.
אבל הנה בשבילך גם בכללים היבשים לא חייבים פסיק.
מתוך כללי האקדמיה:

אם המשפטים מחוברים במילת איחוי והמשפט השני קצר, אפשר להשמיט את הפסיק. למשל:
כוהן עומד במזרח והלוי בדרום.
חיכיתי שתמשיך אבל היא הלכה


כך שכולם יהיו מרוצים מהתשובה....
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
"הקף בעיגול והשלם" אינו משפט מחובר אלא משפט כולל (הנושא - "אתה" - חוזר), ועל כן, על פי הכלל - אין לשים פסיק לפני חלק חוזר שיש לפניו אות/מלת איחוי.
 

חולדי 2

משתמש רשום
בטוח???
יתקבל במבחנים?

כי לכאורה "הקף" = נושא ונשוא
"השלם" = נושא ונשוא
גם אם שני הפעלים אותו "אתה", אך כביכול זה נכתב פעמיים.
כמו: אתה תקיף, ואתה תשלים. ואז זה בוודאי משפט מאוחה-מחובר על אף שזה אותו "אתה"
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בתחביר שום דבר לא בטוח, מן הסיבה הפשוטה - זו לא תורה למשה מסיני, ויש מורות המפרשות כך ויש אחרת, בפרט בדברים הגבוליים. מה שההגיון הצרוף של פלונית גורס כך, הלוגיקה הבהירה של פלמונית טוענת לא כי, ואוי לה לתלמידה של פלמונית הלוקה בהגיון של פלונית (ולהפך); היא לא תשבע נחת בשיעורי התחביר. אשרי הגברים הפטורים מצרה זו ואוי להן לנשים משועבדות ה'חוצים'.
 

חולדי 2

משתמש רשום
בכל אופן הנשים נאלצות, לפחות בגילאי התיכון ,להישאר עם הכללים היבשים.
ולכן, לכאורה זה משפט מאוחה ולא משפט כולל.
ובקשר לפסוק ההכרעה מופיעה בתגובות קודמות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  15  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה