פירוש למגילת אסתר המיוחס לרמב"ם - מי חיברו?

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
במדף נידח בספרייה מאובקת, מצאתי ספר שנקרא 'פירוש הרמב"ם למגילת אסתר'.
מעלעול מהיר ניכר שהרמב"ם לא שמע על ספר זה מעולם. מדובר בספר שמביא המון רב של מדרשים על המגילה, וידועה דעת הרמב"ם על הבאת מדרשים חסרת הבחנה.
אשמח למידע על ספר זה.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
יש פירוש 'מגילת אסתר' על (ספר המצוות ל)הרמב"ם.
לראשונה אני שומע שיש פירוש הרמב"ם על מגילת אסתר...
אתה מתכוון לזה?
 

Penguin

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
ממק"א: ביקשו מהרב קאפח זצ"ל לתרגמו, ולא הסכים כי אמר שהסגנון והערבית לא מתאימים לרמב"ם. הוא לא פסל את הפירוש כמאחד קדמון; רק שאינו של הרמב"ם.
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
במדף נידח בספרייה מאובקת, מצאתי ספר שנקרא 'פירוש הרמב"ם למגילת אסתר'.
מעלעול מהיר ניכר שהרמב"ם לא שמע על ספר זה מעולם. מדובר בספר שמביא המון רב של מדרשים על המגילה, וידועה דעת הרמב"ם על הבאת מדרשים חסרת הבחנה.
אשמח למידע על ספר זה.
אכן מקובל כי אין זה מהרמב"ם, אבל בעניין המובאות הרבות ממדרשים קרא את איגרת תימן...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בעניין המובאות הרבות ממדרשים קרא את איגרת תימן...
באיגרת תימן הוא הביא כמה מדרשים ספציפיים, בשביל לנחם את יהודי תימן, שהיו מוכים וחבולים על ידי המוסלמים, ועל ידי משיחי השקר שצצו מפעם לפעם.
אך בענין ליקוט מדרשים בלי סיבה מסויימת, ראה את דבריו באיגרת תחיית המתים:
ואין ראוי שיחלוק אדם על ענינו אלא שיש עליהם ראיות שכליות בפשוטי דרשות שראוי לאומרן בפני הנשים בבית האבל.

וראה גם את דבריו בהקדמתו לפירושו לפרק חלק:
וממה שאתה צריך לדעת שדברי חכמים עליהם השלום נחלקו בהם בני אדם לשלש כתות.
הכת הראשונה והם רוב אשר נפגשתי עמהם ואשר ראיתי חבוריהם ואשר שמעתי עליהם, מבינים אותם כפשטם ואינם מסבירים אותם כלל, ונעשו אצלם כל הנמנעות מחוייבי המציאות, ולא עשו כן אלא מחמת סכלותם בחכמות וריחוקם מן המדעים, ואין בהם מן השלמות עד כדי שיתעוררו על כך מעצמם, ולא מצאו מעורר שיעוררם, ולכן חושבים הם שאין כונת חכמים בכל מאמריהם המחוכמים אלא מה שהבינו הם מהם, ושהם כפשוטם, ואף על פי שיש בפשטי מקצת דבריהם מן הזרות עד כדי שאם תספרנו כפשטו להמון העם כל שכן ליחידיהם היו נדהמים בכך ואומרים היאך אפשר שיהא בעולם אדם שמדמה דברים אלו וחושב שהם דברים נכונים, וכל שכן שימצאו חן בעיניו. והכת הזו המסכנה רחמנות על סכלותם לפי שהם רוממו את החכמים לפי מחשבתם ואינם אלא משפילים אותם בתכלית השפלות ואינם מרגישים בכך,
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ת'

קסט תִּקְרַב רִנָּתִי לְפָנֶיךָ יְהוָה כִּדְבָרְךָ הֲבִינֵנִי:קע תָּבוֹא תְּחִנָּתִי לְפָנֶיךָ כְּאִמְרָתְךָ הַצִּילֵנִי:קעא תַּבַּעְנָה שְׂפָתַי תְּהִלָּה כִּי תְלַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:קעב תַּעַן לְשׁוֹנִי אִמְרָתֶךָ כִּי כָל מִצְוֹתֶיךָ צֶּדֶק:קעג תְּהִי יָדְךָ לְעָזְרֵנִי כִּי פִקּוּדֶיךָ בָחָרְתִּי:קעד תָּאַבְתִּי לִישׁוּעָתְךָ יְהוָה וְתוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי:קעה תְּחִי נַפְשִׁי וּתְהַלְלֶךָּ וּמִשְׁפָּטֶךָ יַעֲזְרֻנִי:קעו תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה