עצות להשבחת הכתיבה

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
בראשית דברי- ברכות לאכסניה אשר השכילה לתת במה לאחוז בלתי זניח של אנשי מקצוע העוסקים בתחומים משיקי עיצוב- תחומי הכתיבה.

אני מיחדת אשכול זה לתחום קרוב ואהוב- תחום הכתיבה היצירתית. בזה האשכול יוכלו החברים לתת טיפים, עצות והכוונה לפיתוח ולטיפוח יכולות הכתיבה. המנוסים והעוסקים בענף- מוזמנים.
 

אילנית

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
כשהמעיין הרעיונות יבש---

התייבשתם?
נגמרו הרעיונות לכתיבה?
המקלדת הפסיקה ליצור סיפורי מתח ועלילות מסובכות?
קחו פסק זמן, ועדיף שתכבו את המחשב.
העלו על הכתב את כל מה שעולה בראשכם באותו הרגע, חמש - עשר דקות.
קראו את מה שכתבתם. אין רעיון?
נסו למצוא קשר בין עשר מילים מהקטע.
והנה - יש לכם סיפור של ממש!
 

nava

משתמש רשום
בהמשך לדבריה הנכונים של אילנית, אכתוב עיצה קטנה מנסיון שלי.

ההכרח לכתוב מאמר/סיפור/סלוגן, מביא אותי ללחץ שאינו מניב תוצאות.

לפני כל משימת כתיבה, אני מניחה דף ועט על השולחן ופונה לעיסוקיי, חולפות דקות מספר ואני ניצבת מול הדף עם פתיחה מלבבת למאמר, כותבת כמה שורות ומניחה למוחי להתמלא מחדש. לאחר שקיפלתי את המגבות, אני חוזרת ברוגע להמשך הכתיבה, כך בכל פעם כשאני מרגישה חסומה אינני נכנסת ללחץ לכתוב, ואפילו אמתין למחר.
הרוגע הוא שנותן לי השראה.
 

feel-הרמוני

משתמש מקצוען
כללי יסוד בכתיבה ובעריכה לשונית:

1. אין זה ראוי להביע רעיונות ועמדות באמצעות משפטי שלילה.

2. אם ייאמר משפט זה בלשון סביל הרעיון שהובע בו לא יובן.

3. בהיזהרות משימוש יתר בשמות פעולה תושג הקלה בקליטת הטקסט, במניעת ייבושו ובסיוע לזרימתו.

4. השתדלו ככל האפשר שלא להימנע מאי שימוש בשלילה כפולה, אלא אם כן היעדר אפשרות אחרת מונע זאת.

5. הפניית הקורא לרעיון דומה בהמשך הדברים היא טרחנית, וראו להלן כלל מספר 13.

6. בראשית המשפט, ולא באמצעיתו או בסופו, על פי אופייה של העברית החדשה והעתיקה גם יחד, יופיעו בדרך כלל הנושא והנשוא.

7. משפטים ארוכים, הנובעים מכך שלדובר יש רעיון מסובך שאותו הוא רוצה להביע ואשר מכילים כמה וכמה רעיונות משניים והסברים בתוכם, מקשים מאוד על הקורא, המעוניין לדעת מה בדיוק רוצים ממנו, שהרי הוא שכח זה מכבר איך התחיל המשפט ולמה התכוון המשורר.

8. הימנעו מכתיבה בלשון הווה כשאתם מתארים אירועים המתרחשים בעבר.

9. היזהרו מקלישאות כמו מאש בשדה קוצים. קלישאות הן מכה שאינה כתובה בתורה.

10. עשו ימים כלילות כדי שלא תיפול שגגה נפוצה בביטוי מקובל מתחת רגליכם ועל מנת שלא תערבבו מין שבאינו מינו.

11. הימנעו, אם אפשר, ממילים ומביטויים ריקים, שהם, ללא ספק, מחלה לשונית נפוצה, ובעצם אין בהם צורך.

12. אינני בטוח אם כלל זה ראוי להיכנס לרשימה, אך בכל זאת נדמה לי שעדיפה כתיבה דעתנית ובטוחה על כתיבה הזרועה ביטויי התנצלות, היסוס, וסליחה על הביטוי, פסיחה על שתי הסעיפים.

13. אל תחזרו על רעיון פעמיים, שכן אין זה רצוי שהרעיון שברצונכם להציג יישמע שוב ושוב.

14. קראו שוב והגיהו היטב טקסט לפני שיוצע מתחת ידיכם. אפשר לנסות את זה גם בתיותות.

15. אין צורך לשים, ליתר ביטחון, פסיק לפני ואחרי כל מאמר מוסגר, או לתקוע פסיק, שאחריו באה מילית זיקה, או לדחוף עוד פסיק, ואחריו מילית חיבור, או, סתם, לזרוע פסיקים, שיהיה.

16. המעיטו בסימני קריאה!! תנו לטקסט לדבר בעד עצמו!!

17. מרכאות אינן "אליבי" לשימוש "לא יפה" בשפה או ל"סלנג", אין צורך "להתנצל" על מה שזה עתה "כתבתם".

18. אל תעשו שימוש-יתר במקפים-מחברים, לא כל צמד-מילים או ביטוי-מקובל זקוק לאמצעי-העזר הזה, המיותר-בדרך-כלל.

19. השימוש בקווים מפרידים - אותן אטריות ארוכות המפרידות בין שני חלקי משפט - מוגזם בהחלט, ומסרבל - שלא לומר מפריע מאוד - את תהליך הקריאה.

20. סוגריים (כפולים או מרובעים) לא נועדו (למרות מה שמקובל בטקסטים שונים) להוסיף רעיונות או מידע לטקסט (תוך כדי הצגת התוספת כמשנית או מיותרת); תפקידם מוגבל לעניינים טכניים (כגון ראש ישיבה פלונית).

21. לּא חוּבַּה לָדֱּעֵת לֶנָקֶד, אָבַל אֵם אֶינכֵם יוּדעים, רַצוֹי שֵתָשאירו אֶת הָמֶלָאָכַה לֶמומחֵה.

22. השימוש הפופולארי באות אל"ף במילים לאטיניות הוא לא נורמאלי ואפילו דראמאטי, אך לעתים הוא קלאסי וטריוויאלי.

23. השימוש המתפשט ביו"דים הוא מין הרעות החולות שאיתן יש להיתמודד בילשוננו חדשות ליבקרים.

24. שמרו על ההבחנות הלשוניות בין זכר לנקבה, משום מה דווקא בהם יש נטייה לכשלונות חוזרות ונשנות.

25. במקרים שבהם יש שתי אפשרויות תקינות, כמו "אלה" ו"אלו", יש לבחור באלה שאתם מעדיפים, ולדבוק בבחירות האלו לאורך כל הטקסט.

26. לא אומרים "הם לא מדברים נכון". נכון ויפה לומר "הם אינם מדברים נכון". תקנו את אלה שאומרים "האנשים שמדברים בשגיאות". נכון ונאה לומר "האנשים המדברים בשגיאות".

27. ואל תתחילו אף פעם משפט עם מילית חיבור או תנאי. אבל אם אין לכם ברירה, שימו לפניהם פסיק. או לכו על נקודה פסיק.

28. אמריקניזמים עושים את ההבדל בין כתיבה שעושה שכל לכתיבה שעושה אותך חולה.

29. מילים לועזיות הן מאסט רק כאשר אין להן אלטרנטיבה קומפטבילית.

30. אם ברצונכם לכתוב תיאור מרתק ומרגש, הימנעו משימוש בשמות תואר נמלצים, המשרבבים לתיאור את שיפוט הערך המפוקפק שלכם.

31. אל תביאו לנו "תביא" כל משפט שני, זה מביא לנו את הסעיף. אל תיתנו לנו בראש עם "תיתן", זה נותן לנו כאב ראש.

32. וכאמור, אל תרבו באזכורים של מה שאמרתם לפני כמה פסקאות, כמו למשל, שלא רצוי לחזור על רעיון פעמיים.

33. הסבירו את עצמכם היטב. אם הקורא לא הבין שבעצם התכוונתם להפוך על הפוך, ושהדוגמאות שהבאתם אומרות שמה שהתכוונתם לכתוב הוא שלא רצוי לכתוב כפי שלמעשה כתבתם, הבעיה היא שלכם.

• בהשראת "כללי הכתיבה של וויליאם סאפייר" ("William Safire Rules for Writers")
 

nava

משתמש רשום
תודה מעוף.
קראתי בשקיקה והחכמתי.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
גיווני ניסוח

כל משפט וטקסט ניתן לנסח בכמה אופנים. אני מחלקת את צורות הניסוח לשתי קטגוריות:

א. ניסוח ע"פ משלב- בהתאמה לקהל היעד. לא הרי טקסט תורני כטקסט לימודי, ולא הרי מאמר עיוני כתסקיר עיתונאי.

ב. ניסוח ע"פ סוגת כתיבה- ניתן לסגנן רעיון יחיד במגוון סוגות טקסט: כשיר מחורז, כטור דעות, בסגנון פובליציסטי, ועוד.

לשם תרגול התחלתי, ניתן ליצור משפט ולבנות לו משפטים מקבילים, בעלי תוכן ומסר זהה, אך צורה מילולית נבדלת.

לדוגמה:

מינה מלמדת קורס מקצועי בעיצוב גרפי, ועושה חיל בעבודתה.

היא עוסקת בהוראת עיצוב חזותי ברמה מתקדמת, ומצליחה מאד בתחומה.

תרגול זה מייצג את הרמה הקלה והפשוטה בגיווני ניסוח. קימים שלבים מתקדמים ומורכבים יותר.
 

דן ג

משתמש רשום
נכתב ע"י maof;241399:
כללי יסוד בכתיבה ובעריכה לשונית:

33. הסבירו את עצמכם היטב. אם הקורא לא הבין שבעצם התכוונתם להפוך על הפוך, ושהדוגמאות שהבאתם אומרות שמה שהתכוונתם לכתוב הוא שלא רצוי לכתוב כפי שלמעשה כתבתם, הבעיה היא שלכם.

• בהשראת "כללי הכתיבה של וויליאם סאפייר" ("William Safire Rules for Writers")


מה הדין במקרה שחלק הבינו את כוונתי, וחלקם לא. האם גם אז הבעיה היא שלי?!
אודה לך אם תברר את הספיקא אצל "וויליאם סאפייר"
 

dvdhll

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
MAOF, זה מעולה! מי כתב את זה? שולח מיד לכל חבריי העורכים והכותבים.
 

dvdhll

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
גאולה לעולם: מי שכתב את הקטע המשעשע דלעיל הוא רוביק רוזנטל, במדורו המצויין "הזירה הלשונית"
http://www.nrg.co.il/online/1/ART/952/257.html
 

feel-הרמוני

משתמש מקצוען
dvshll, תודה על הגאולה, אני קיבלתי את הקטע אנונימי.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
שמעתי מחוי רוזנברג, שצטטה בשם סופר אחר, שמו, כמובן, פרח מזכרוני: כל כתיבה טובה היא חיקוי של כתיבה טובה אחרת.

כדי לגבש מאפייני כתיבה יחודיים וסגנון אישי, מומלץ לנקוט בצעד הפוך ולנסות לחקות באופן מודע כתיבה של סופר מסוים. החיקוי יסייע בהגדרות דקות של מאפייני כתיבת הסופר המקורי. כך, בעת כתיבת טקסט מתוצרת עצמית יהיה קל לזהות משפטים שנכתבו בהשראת אותו סופר. סינון המשפטים הללו ו/או איתור תחליפים הרחוקים מסגנון המקור, יניבו יצירה מקורית משלנו.
 

אילנית

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
וזה לא רק לגבי כתיבה אלא לגבי כל תחום יצירתי שהוא.
גם לגבי גרפיקה, ציור ופרסום וכו'.
אבל זה נכון שאם מודעים לסגנון הכתיבה אזי הכתיבה משתבחת ונעשית סגנון יחודי ואישי. זה תלוי בזמן ובקצב התפתחות המקצוע - ככל שעובר הזמן כך משתבחים יותר.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
כאשר הכתיבה מכילה מידע אינפורמטיבי,או נוגעת בתחום חדש ובלתי נהיר, כותב רציני יערוך טרום כתיבה מחקר מעמיק בתחום הרלוונטי, ולא יסתמך על מידע שדג באמצעות 'גיגול' שטחי.

תת עצה: בכתיבה סיפרותית, אל 'תציפו' את הקורא במידע שליקטתם. בחרו באופן מושכל במונחים חדשים ובלתי מוכרים, אך הקפידו שמינונם יהיה סביר. (דוגמה הפוכה ניתן ליטול ממ. ארבל, הנוהג לשלב ערכים אינציקלופדיים בכתיבתו. כך, למשל, באזכרו סיגרים, הוא מפרט אודותיהם בהרחבה {אם כי בחינניות, יאמר לשבחו}.)
הרחבה מעין זו, בהיותה תלושה מן הנושא המקורי, עשויה להיות מייגעת.
 

כוכב103

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
עימוד ספרים
השתמשו במשפטים קצרים. בהירים. ברורים.
ולא משפטים מורכבים, מסובכים המדברים על כמה נושאים יחד ומשלבים סיבות ותוצאות בסדר בלתי קריא, הערות אגביות, אליבות ועוד. שכדי להבינן צריך לקרוא את המשפט 10 פעמים.
 

הסתר_פנים

משתמש פעיל
לקרוא תנ"ך.
עושר לשוני, מטאפורות יפהפיות, עברית עתיקה אותנטית, חיבור לשורשים היהודיים, מי צריך יותר מזה.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
ומשנגע 'הסתר פנים' במטאפורות- אוסיף גם אני:

אל תפריזו בציוריות. ספרות עכשוית אינה נכתבת ברוח זריצקאית. שמרו את הציוריות לדימויים מקוריים (ולא : לבן כשלג, לב ים, או כל דימוי ממוחזר אחר).

אצל סופרות מסויימות קיימת נטיה להשתמש בצמדי דימויים . זהו עניין המסור לטעם האישי, אם כי לטעמי, המוסיף גורע ודי בדימוי יחיד, העיקר שיהיה מקורי ועז מבע.
 

אילנית

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
עיקר הכתיבה:
התמקדות במסר! אם בחרתם להעביר מסר מסוים, שדרו אותו לאורך כל הדרך! אל תשכחו אותו ואל תרפו ממנו. כמובן שלא לציין אותו באופן בוטה אבל שיחושו בין השורות את הרוח והאוירה שרציתם לשדר. זה מה שהופך מאמר או יצירה ספרותית למעולה.
אל תהססו למחוק ואל תהססו להשקיע ימי חשיבה ברעיון ובמסר אותו אתם רוצים להעביר!
מנסיון!
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
כללי יסוד בכתיבה ובעריכה לשונית:

1. אין זה ראוי להביע רעיונות ועמדות באמצעות משפטי שלילה.

2. אם ייאמר משפט זה בלשון סביל הרעיון שהובע בו לא יובן.

3. בהיזהרות משימוש יתר בשמות פעולה תושג הקלה בקליטת הטקסט, במניעת ייבושו ובסיוע לזרימתו.

4. השתדלו ככל האפשר שלא להימנע מאי שימוש בשלילה כפולה, אלא אם כן היעדר אפשרות אחרת מונע זאת.

5. הפניית הקורא לרעיון דומה בהמשך הדברים היא טרחנית, וראו להלן כלל מספר 13.

6. בראשית המשפט, ולא באמצעיתו או בסופו, על פי אופייה של העברית החדשה והעתיקה גם יחד, יופיעו בדרך כלל הנושא והנשוא.

7. משפטים ארוכים, הנובעים מכך שלדובר יש רעיון מסובך שאותו הוא רוצה להביע ואשר מכילים כמה וכמה רעיונות משניים והסברים בתוכם, מקשים מאוד על הקורא, המעוניין לדעת מה בדיוק רוצים ממנו, שהרי הוא שכח זה מכבר איך התחיל המשפט ולמה התכוון המשורר.

8. הימנעו מכתיבה בלשון הווה כשאתם מתארים אירועים המתרחשים בעבר.

9. היזהרו מקלישאות כמו מאש בשדה קוצים. קלישאות הן מכה שאינה כתובה בתורה.

10. עשו ימים כלילות כדי שלא תיפול שגגה נפוצה בביטוי מקובל מתחת רגליכם ועל מנת שלא תערבבו מין שבאינו מינו.

11. הימנעו, אם אפשר, ממילים ומביטויים ריקים, שהם, ללא ספק, מחלה לשונית נפוצה, ובעצם אין בהם צורך.

12. אינני בטוח אם כלל זה ראוי להיכנס לרשימה, אך בכל זאת נדמה לי שעדיפה כתיבה דעתנית ובטוחה על כתיבה הזרועה ביטויי התנצלות, היסוס, וסליחה על הביטוי, פסיחה על שתי הסעיפים.

13. אל תחזרו על רעיון פעמיים, שכן אין זה רצוי שהרעיון שברצונכם להציג יישמע שוב ושוב.

14. קראו שוב והגיהו היטב טקסט לפני שיוצע מתחת ידיכם. אפשר לנסות את זה גם בתיותות.

15. אין צורך לשים, ליתר ביטחון, פסיק לפני ואחרי כל מאמר מוסגר, או לתקוע פסיק, שאחריו באה מילית זיקה, או לדחוף עוד פסיק, ואחריו מילית חיבור, או, סתם, לזרוע פסיקים, שיהיה.

16. המעיטו בסימני קריאה!! תנו לטקסט לדבר בעד עצמו!!

17. מרכאות אינן "אליבי" לשימוש "לא יפה" בשפה או ל"סלנג", אין צורך "להתנצל" על מה שזה עתה "כתבתם".

18. אל תעשו שימוש-יתר במקפים-מחברים, לא כל צמד-מילים או ביטוי-מקובל זקוק לאמצעי-העזר הזה, המיותר-בדרך-כלל.

19. השימוש בקווים מפרידים - אותן אטריות ארוכות המפרידות בין שני חלקי משפט - מוגזם בהחלט, ומסרבל - שלא לומר מפריע מאוד - את תהליך הקריאה.

20. סוגריים (כפולים או מרובעים) לא נועדו (למרות מה שמקובל בטקסטים שונים) להוסיף רעיונות או מידע לטקסט (תוך כדי הצגת התוספת כמשנית או מיותרת); תפקידם מוגבל לעניינים טכניים (כגון ראש ישיבה פלונית).

21. לּא חוּבַּה לָדֱּעֵת לֶנָקֶד, אָבַל אֵם אֶינכֵם יוּדעים, רַצוֹי שֵתָשאירו אֶת הָמֶלָאָכַה לֶמומחֵה.

22. השימוש הפופולארי באות אל"ף במילים לאטיניות הוא לא נורמאלי ואפילו דראמאטי, אך לעתים הוא קלאסי וטריוויאלי.

23. השימוש המתפשט ביו"דים הוא מין הרעות החולות שאיתן יש להיתמודד בילשוננו חדשות ליבקרים.

24. שמרו על ההבחנות הלשוניות בין זכר לנקבה, משום מה דווקא בהם יש נטייה לכשלונות חוזרות ונשנות.

25. במקרים שבהם יש שתי אפשרויות תקינות, כמו "אלה" ו"אלו", יש לבחור באלה שאתם מעדיפים, ולדבוק בבחירות האלו לאורך כל הטקסט.

26. לא אומרים "הם לא מדברים נכון". נכון ויפה לומר "הם אינם מדברים נכון". תקנו את אלה שאומרים "האנשים שמדברים בשגיאות". נכון ונאה לומר "האנשים המדברים בשגיאות".

27. ואל תתחילו אף פעם משפט עם מילית חיבור או תנאי. אבל אם אין לכם ברירה, שימו לפניהם פסיק. או לכו על נקודה פסיק.

28. אמריקניזמים עושים את ההבדל בין כתיבה שעושה שכל לכתיבה שעושה אותך חולה.

29. מילים לועזיות הן מאסט רק כאשר אין להן אלטרנטיבה קומפטבילית.

30. אם ברצונכם לכתוב תיאור מרתק ומרגש, הימנעו משימוש בשמות תואר נמלצים, המשרבבים לתיאור את שיפוט הערך המפוקפק שלכם.

31. אל תביאו לנו "תביא" כל משפט שני, זה מביא לנו את הסעיף. אל תיתנו לנו בראש עם "תיתן", זה נותן לנו כאב ראש.

32. וכאמור, אל תרבו באזכורים של מה שאמרתם לפני כמה פסקאות, כמו למשל, שלא רצוי לחזור על רעיון פעמיים.

33. הסבירו את עצמכם היטב. אם הקורא לא הבין שבעצם התכוונתם להפוך על הפוך, ושהדוגמאות שהבאתם אומרות שמה שהתכוונתם לכתוב הוא שלא רצוי לכתוב כפי שלמעשה כתבתם, הבעיה היא שלכם.

• בהשראת "כללי הכתיבה של וויליאם סאפייר" ("William Safire Rules for Writers")
מקפיץ לאחר לבטים.
האשכול ישן ועם פיסות אבק בגודל של בית.
ועם זאת - הכללים וההערות נכונים ונכוחים.
בעצם, רובם לא מעניינים.
ועדיין, יש כאן לא מעט כללים שווים.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
והרי הודעה שהתקבלה באישי:

אני רואה שסעיף אחד במאמר מתחבא מאחורי ערימות אבק וכנראה גם טיח מתפורר,
אז הנה הוא למקרה שתרצה לעדכן:
21. לּא חוּבַּה לָדֱּעֵת לֶנָקֶד, אָבַל אֵם אֶינכֵם יוּדעים, רַצוֹי שֵתָשאירו אֶת הָמֶלָאָכַה לֶמומחֵה.
...
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה