דיון על נקודת מפנה ונקודת שיא

R DESIGN

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
מבנה הסיפור ידוע לכולנו: אקספוזיציה, סיבוך, מפנה, שיא, התרה וסיום.
השלב, המיקום והמשמעות של המפנה והשיא (לעיתים זה היינו הך) גם ידוע לכולנו.
אם הכל ידוע על מה בעצם הדיון?
אז כך: האם המפנה צריך להתרחש כקונפליקט / שינוי חיצוני? או שיכול להתרחש גם כתהליך פנימי של הגיבור (=רגע של שינוי מבט, הבנה חדשה, הסכמה לדבר חדש וכו')?

ערכתי כעת רשימה של הספרים הטובים בעיני, ובחנתי את נקודת המפנה בהם. ברובם המפנה הוא כקונפליקט חיצוני.
מה דעתכם? זה אכן מחויב מציאות?
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
אז כך: האם המפנה צריך להתרחש כקונפליקט / שינוי חיצוני? או שיכול להתרחש גם כתהליך פנימי של הגיבור (=רגע של שינוי מבט, הבנה חדשה, הסכמה לדבר חדש וכו')?
אני חושב שלמפנה יש מטרה.
יש איזה קסם ברגע שפוקוס עובר למקום אחר ואז מתחבר לשיא.
אם מצליחם ליצור את זה באדם אחד זה יכול להיו תטוב בדרך כלל מאוד קשה ליצור כזה מפנה באותו אדם מוכר.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
תלוי. על איזה ז'אנר את מדברת?
 

R DESIGN

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
אני חושב שלמפנה יש מטרה.
יש איזה קסם ברגע שפוקוס עובר למקום אחר ואז מתחבר לשיא.
ודאי.

אם מצליחם ליצור את זה באדם אחד זה יכול להיו תטוב בדרך כלל מאוד קשה ליצור כזה מפנה באותו אדם מוכר.
השאלה לגבי מצב שמצליחים ליצור את זה בלי אירוע חיצוני.
למשל במקרה בו הסיפור התחיל בקונפליקט חיצוני, ונקודת המפנה יכולה להיות רגע ההכרה של הגיבור בקונפליקט הקיים.
מבחינת העלילה והמבנה זה יכול לעבוד, השאלה מה מבחינת הענין של הקוראים.

אכתוב בתימצות נקודות מפנה במס' ספרים, תמיד כאירוע חיצוני:
צומת הדרורים - עסקת הנדל"ן, הנסיעה לרומניה וגילוי התרמית.
מבחן חוזר - תומר פוגש את בנו האמיתי ומתוודע לכך שזה בנו
הנורמלי האחרון - הירייה בשרה'לה, ועצירתם של שכניו של איציק.
לחיות וחצי - רעידת אדמה
תנו לי את הירח - הנסיעה של מלכה לישראל בעקבות הפציעה של ציפי.
ויש עוד הרבה...

השאלה אם זה מחויב מבחינה ספרותית, או שזה פתרון נוח ליצירת המפנה ולשימור הקשב והענין של הקוראים.
@Ruty Kepler @מ"ם @רותי רפפורט - אשמח לשמוע את דעתכם.
 
נערך לאחרונה ב:

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
אני חושבת שבדרך כלל מפנה פנימי מגיע ממקרה חיצוני כלשהו.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
אני חושבת שבדרך כלל מפנה פנימי מגיע ממקרה חיצוני כלשהו.
או הבשלה של תהליכים.
קחי את נעמי צוובנר, למשל. אין כמעט עלילה בסיפורים שלה, אלא רק תהליכים.
העלילה מתמקדת בהתפתחות הרגשית בלבד.

ועדיין יש עלילה.
אבל, והאבל ענק: זו ספרות נישתית מאד, לא כל אחת נהנית ממנה.
 

R DESIGN

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
אני חושבת שבדרך כלל מפנה פנימי מגיע ממקרה חיצוני כלשהו.
אבל יתכן שהמקרה החיצוני אירע בהתחלה.

ניקח לדוגמה את "לחיות וחצי".
הקונפליקט היה שם מההתחלה, בחזית של איידי ומוישה. רעידת האדמה גרמה לנקודת מפנה במבט של מוישה על חייו, על הזוגיות שלו ועל אשתו.
להגיע לנקודת מפנה חזקה כ"כ בלי אירוע חיצוני - זה קשה עד נדיר. ועל כך את מדברת.

אני מדברת על מבנה אחר של ספר. נגיד שרעידת האדמה היתה מתרחשת בתחילת הסיפור. אך מוישה לא היה מעבד תובנות, אלא נשאר באותו מקום.
במקרה כזה, נקודת המפנה תחול כשמוישה יסכים להתבונן ולהתחיל תהליך של שינוי. ללא כל אירוע חיצוני נוסף.

רגע, אני קולטת פתאום שעניתי לעצמי ;)
 
נערך לאחרונה ב:

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
שאלה חשובה ומעניינת.
על זה אמרו רבותינו: שאלת חכם חצי תשובה.

נקודת מפנה פנימית בטבעה עלולה להיות פחות מעניינת וגם פחות אמינה.
עדיין אפשר להגיע לנקודת מפנה פנימית, בתוספת מאמץ לשמור על העניין והאמינות.

אבל מה שצריך לעמוד מול העיניים הוא התועלת האמיתית לסיפור:
אם הסיפור עצמו לא דורש שהמפנה יהיה דווקא פנימי, אין סיבה להשקיע מאמץ דווקאי לכיוון הזה.
לעומת זאת, יש סגנון סיפור שכל כולו מסע אל תוך עצמך, ושם כשהתפנית היא פנימית זה משתלב טוב יותר.

זה יכול להיות רעיון מצוין לתחרות כלשהי או לאתגר, כדי לשפשף, למתוח ולמצות את יכולות הכתיבה.
 

קופירייטה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
אני חושבת שכל נקודת מפנה טובה היא פנימית,
אבל כדי שבאמת יהיה לאדם נקודת מפנה, גם בחיים האמיתיים - צריך משהו חיצוני שיזעזע אותו, יטלטל אותו או לכל הפחות ייתן לו איזו הבנה שלא היתה לו קודם.
אז חייבים משהו חיצוני שיגרום לנקודת המפנה הפנימית.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה