עכו''ם, גוי, או נכרי

עקיבא1

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
ספר על הל' בשולי עכו''ם, האם בפסקי הלכה והערות לכתוב עכו''ם, גוי, או נכרי?
לדוגמא, דבר מאכל שהתבשל ע''י נכרי וכו'
 

mgrosss

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כיון שאין בעיית צנזורה - אפשר לכתוב גוי
 

רמה פלוס

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
תעשה אנ-דנ-דינו, לא כן?!

עכו"ם הא הוי ר"ת עובד כוכבים,
נו אז מאי נפק"מ איכא בינייהו??
 

cheinanit

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
נכרי, בגדול.

מלבד במקומות שיכול להיות נפק"מ לדינא, שעכו"ם עובד ע"ז דייקא.
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
מה זה למשל?
גר תושב והוא שקיבל עליו שבע מצות כמו שביארנו יינו אסור בשתייה ומותר בהנייה. ומייחדין אצלו יין ואין מפקידין אצלו יין. וכן כל עכו''ם שאינו עובד עכו''ם כגון אלו הישמעאלים יינן אסור בשתייה ומותר בהנייה וכן הורו כל הגאונים. אבל אותם העובדים עכו''ם סתם יינם אסור בהנייה:
 

cheinanit

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
נכתב ע"י למען דעת;1017812:
מה זה למשל?
גר תושב והוא שקיבל עליו שבע מצות כמו שביארנו יינו אסור בשתייה ומותר בהנייה. ומייחדין אצלו יין ואין מפקידין אצלו יין. וכן כל עכו''ם שאינו עובד עכו''ם כגון אלו הישמעאלים יינן אסור בשתייה ומותר בהנייה וכן הורו כל הגאונים. אבל אותם העובדים עכו''ם סתם יינם אסור בהנייה:

לא כ"כ הבנתי מה אתה רוצה, אך אם אתה רוצה שאגיד לך, מה היה צריך להיות כתוב, לדעתי:

וכן כל נכרי שאינו עובד עכו"ם וכו'.

אם זה ציטוט מספרי ראשונים/אחרונים, הר"ז לכאורה, משום שאין דרכם כ"כ בתיבות נכרי וגוי, במשמעות אינו יהודי, כי אם במשמעות זר ועם. מקווה שהובנתי.
 

עקיבא1

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
קודם כל, בנושא הזה אין חילוק בין אם עע''ז או ישמעלי כולם בכלל הגזירה, אלא שהיה מכונה בכלל ישראל ''בשולי עכו''ם'', השאלה היא בסעיפים ובהערות (לא ציטוטים של ראשונים) האם להעדיף ה''נוסח'' המסורתי, או יותר מדויק דהיינו נכרי או גוי, וכן מה להעדיף, נכרי או גוי?
 

mgrosss

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אם אינך רוצה להחליט 'גוי', אזי מדוע שלא תתלבט גם על 'בן נח'. לענ"ד בכתיבה בספר עליך להקל על הקורא, והרי 'נכרי' פעמים שהוא כינוי ליהודי, כמו בכמה משניות ביבמות, שיש שני אחים ואחד נכרי, דהיינו שאינו אח שלהם. עכו"ם אינו נכון. שהרי בהרבה מקרים אין הגוי המדובר עובד כוכבים ומזלות, בקושי לפסלים.
הסיבה היחידה להשאיר כתיב מיושן היא במקרה שאתה חי בחברה שמרנית ביותר. מאלה שמפחדים להתגרות באומות.
 

mgrosss

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
הציטוט הנ"ל עכום שאינו עובד עכום, הוא מתוספות בעבודה זרה, וברור שהכוונה שם גוי שאינו עובד עבודה זרה
 

עקיבא1

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
מישהו רוצה להכריע?
 

גרפיקנער

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לפני עידן הצנזורה, המילה שהגמרא השתמשה בה כדי להגדיר מי שאינו יהודי, הייתה: גוי.
מחמת הצנזורה, (לגויים הפריע משפט שאומר: 'גוי אין אתה מצווה להחיותו' וכן על זה הדרך) הוכרחו מדפיסי הספרים לשנות, ובמקום לכתוב גוי כתבו 'עובד כוכבים', לאמור: הגויים שאנו חיים בתוכם אינם בכלל זה, שהרי הם אינם עובדים את הכוכבים, אלא הם מאמינים בא-ל אחד.

לאור זאת, 'גוי' היא המילה המקורית על פי לשון חכמים בגמרא.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה