הנקודה העיקרית היא שבתנאי שוק פתוחים כמו שיש היום, קשה לדוג מתוך ים הפרסום והיח"צ את איש המקצוע האמיתי שנותן את הנשמה ועושה את העבודה שלו באופן מקצועי ובאכפתיות
נניח ואני מחפש אינסטלטור, אני לא מבין בזה, סביר להניח שאקח את המגנט הראשון שזרוק לי על המקרר ואתקשר לברר מחיר, אשווה עם הצעה נוספת ואקח את הזול או את המשכנע..
אבל רגע, אם הייתי מבין בעומק הענין הייתי מגלה שפלוני הוא בכלל לא אינסטלטור אלא מאכער שמחזיק כמה אנשי צוות כקבלני משנה ומערבב את כולם ומפיל אותם בפיו, ומשווק את עצמו כ'אנחנו נתאים לך את האינסטלטור הטוב ביותר מתוך אנשי הצוות הרבים שלנו', ואלמוני הוא חאפר שלא מבין הרבה מעבר להחלפת צינור פשוט, אבל הוא מתחזק דף פייסבוק מרשים.
בפועל, כאשר האינסטלטור יצטרך לתקן את התקלה ותהיה לו אפשרות לסדר את הענין 'חפיף' בלי הרבה מאמץ ולחילופין לסדר את הבעיה באופן יסודי תוך מאמץ גדול יותר ושימוש בצינור יקר יותר - אני לא אדע מה עבר בראשו ואיזה דרך הוא בחר, מבחינתי היתה תקלה - הזמנתי אינסטלטור - הבעיה טופלה.. אני עוד אתרעם בליבי על אינסטלטור אחר שדרש מחיר גבוה ב30%... אלה גנבים אלה....
מאוחר יותר תצוץ לי בעיה חדשה וקשה יותר, ואז אשלם מחיר יקר מאוד כי 'אין מה לעשות'..
מי היה מגלה לי שאם הייתי לוקח את איש המקצוע האכפתי והרציני יותר - הייתי משלם קצת יותר אבל הייתי מונע בעיות קשות שהתפתחו לאחר הטיפול..?
כלה מתארסת, ומחפשת צלם
שואלת פה ושם, שומעת שמות, דילים מיוחדים, וחבילות שוות במיוחד
מי יגלה לה ש:
האחד מציג לה תמונות שלא הוא צילם
השני איננו צלם ולא בן צלם, אלא שהוא מעסיק כמה צלמים כקבלני משנה יומיים, הם מצלמים כמצוות אנשים מלומדה את לחם חוקם ומסמנים V ביומן, לא מכירים את הלקוח לא לפני ולא אחרי, ולמה שישקיעו בלקוח ש'בן לילה היה ובן לילה אבד'.. הוא לא לקוח שלהם, אלא של המשרד ששלח אותם לסתום את החור ביומן (ושילם להם שכר נמוך התואם את השקעתם) מה שלא מפריע למשרד להתהדר ביח"צ מלוטשים. (אמנם לסוג לקוחות מסוים זה דווקא יכול להתאים)
השלישי טוען שהוא מייצג צלם פלוני שעזב אותו זה מכבר, ויום לפני החתונה היא 'תתבשר' שהוא 'חולה' ושולחים לה צלם אחר (שמעתי על לקוח כזה ששמע שאני חולה לא מזמן, לא טרחתי לעמת אותו עם בריאותי האיתנה ב"ה..)
הרביעי לא מבין דבר וחצי דבר בתאורה נכונה, אבל פילטר צבע 'אינסטגרמי' ופה גדול מושכים אל חכתו דגים שמנים ותמימים
החמישי דווקא צלם טוב טכנית, אבל פשוט לא אכפת לו, הוא כבר נשחק ומה אכפת לו שהאדמו"ר שם עושה לחיים עם החתן ועוד רגע כבר לא יהיה פה.
אני מנסה לא להכנס לדוגמאות מביכות, תאמינו לי שבמהלך שנותיי בתחום נחשפתי לשקרים מבהילים וזריית חול בעיני לקוחות שזה עצוב.
יותר ממה שאמרתי - לא אמרתי, וגם מחקתי כמה שורות.. אני לא אוהב לקשקש בנושאים הללו.
אמנם יש צלמים רבים מקצועיים טובים וישרים, כל אחד ורמתו הטכנית וקהל היעד אליו הוא מכוון (לא כולם צריכים צלם שמקפיד על פינישים טכניים מסוימים, וזה בסדר גמור, אבל כולם רוצים בנאדם אמין והוגן)
אבל יש תופעות עצובות, הבטחות סרק, מצגות שווא של מקצועיות שמסתיימות באכזבה קשה מאוד שאין לה פתרון, החתונה כבר עברה...
מה תגיד כלה שהצלם לא הופיע לצילומים בגלל חוסר תיאום בין הצלם בפועל לאותו צד שלישי עימו היא סגרה את ההזמנה כדי לחסוך 1000 ש"ח לעומת הזמנה פרטית מול הצלם..?
מה יגיד אבא שסגר 'דיל מצוין' ולא קיבל מעולם את החומר..?
בעצם, למה ללכת על מקרי קיצון? (אמנם אמיתיים לגמרי)
האם לא מספיק:
צילום 'חפיף' ללא בדיקה שלא עצמו שם עיניים
שימוש בעדשה לא נכונה ועיוות ששם לאל את כל הדיאטה של השוויגער..
חסכון בציוד תאורה או חוסר ידע בכיוון מיטבי וכתוצאה מכך - תמונות סטודיו חיוורות ומשעממות
חוסר תיאום לו"ז מול הצלם שגורמת ללחץ וחוסר זמן לצלם את כל מה שצריך להספיק. (המשרד הכתיב לו"ז צפוף כדי לעמוד במסגרת התקציב, שהצלם ישבור את הראש בשטח)
חוסר סבלנות של צלם שלא בא בגישה שירותית למען הלקוח ורק מחכה לסיים ולעוף מפה.
תמונות שלא עוברות מיון והכנה בצורה מיטבית, אז מה אם כל האיפור של הכלה ירד? בעיה שלה..
תמונות שנזרקות לאלבום כסדרן, ללא מחשבה על אופן סידור האלבום (כיסים)
עיצוב שרירותי של האלבום, שליחה לדפוס ללא אישור הלקוח (בטח, כי הוא יבקש אלף תיקונים ולמי יש כוח..)
אז מה יעשה הלקוח ולא יפול לבור?
הוא באמת לא מצוי בתחום ואי אפשר לבוא אליו בטענות..
אז אם באמת לא כ"כ חשוב לו איכות העבודה, שיקח צלם במחיר זול, ילך למשרד תיווך כזה או אחר ויקח דיל טוב שיכסה את צרכיו, יברר וישמע מלקוחות (לא אלה שהצלם / משרד שולח לו) שהם מרוצים וזהו.
אבל אם חשובה לו עבודה מקצועית מוקפדת, ושירות ללא רבב - שלא יחשוב שהוא המציא את הגלגל ומצא את 'הדיל'
אלא יוודא שהוא עומד מול זה שיתן לו את השירות בפועל ביום האירוע, יחפש בנרות חוות דעת בלתי תלויות מלקוחות שקיבלו שירות, יציין לעצמו מה הנקודות שהם הדגישו, ולא, לא חוות דעת של 'מעלףףף' 'תותחחחח' 'מדהיםםםם' ו'יש לו אחלה אינסטגרם' אלא הדגשת נקודות חשובות - שירות מסור וסבלני, יחס לכל בקשה, מודעות לרגישויות, עמידה בזמנים, הקפדה על עמידה זקופה של המצולמים עד לרמת שימת לב לעניבות מרושלות וקיינטשים עייפים, כמובן לראות תמונות בפועל ולחפש את ההקפדה על הפרטים הקטנים וגם את המבט האחר והמענין, לברר על המעצב/ת ולוודא שהם נותנים את אותו שירות סבלני ואדיב וכו'
אה, כן, צלם כזה לא יהיה זול, ולא בגלל שהוא רוצה להרויח יותר, הוא מוציא עליך יותר.. (עוזר צמוד, ציוד עדכני, שעות טיפול רבות וכו') אולי עכשיו זה נשמע הגיוני יותר לשלם את ההפרש..
זה לא שהוא יקר מידי, אלא שההצעה שקיבלתם זולה מידי! חפשו את המוקש!
כבר מזמן חשבתי שצריך לארגן רשימה של אנשי מקצוע כאלה, מהסוג האמיתי, לא רק בתחום הצילום, כולם היו שמחים לגלות את המוסכניק הכנה, האינסטלטור האמין ואיש המכירות הישר, וגם לשלם להם בכיף מחיר קצת יותר גבוה..
אבל בעולם מסחרי זה קצת נאיבי, וחבל.