עזרה - הבנת תוספות מכות

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

א. שלום וברכה, אני צריך להעביר את זה היום. איך מנקדים?

בדף טו: התוס' כותבים כך:
בְּמַאי קָא מִיפַּלְגֵי? בְּהַתְרָאַת סָפֵק, דְּרַבִּי יוֹחָנָן אִית לֵיהּ שְׁמָהּ הַתְרָאָה, וְרֵישׁ לָקִישׁ אִית לֵיהּ לָאו שְׁמָהּ הַתְרָאָה. וּפֵירוּשׁ: לְכָךְ לָא תָּנֵי רֵישׁ לָקִישׁ "בִּטְּלוֹ חַיָּיב", כְּגוֹן שֶׁלָּקַח הָאֵם מֵעַל הַבָּנִים וּשְׁחָטָהּ, דְּלָא לָקֵי מִשּׁוּם דְּהָוֵי הַתְרָאַת סָפֵק, וְשֶׁמָּא לֹא יְבַטֵּל הָעֲשֵׂה, וְכָל אֵימָת דְּלֹא בִּיטֵּל עֲשֵׂה פָּטוּר וְלָא לָקֵי. וְהָוֵי מַשְׁכַּחַתְּ לֵיהּ הַתְרָאַת וַדַּאי כְּגוֹן שֶׁהִתְרוּ בּוֹ בְּשָׁעָה שֶׁמְּבַטֵּל. וְתֵירַץ רַשִׁ"י דִּלְעוֹלָם בָּעִינָן הַתְרָאָה בְּשָׁעָה שֶׁעוֹבֵר עַל אַזְהָרָתוֹ וַאֲפִילּוּ הִיא תְּלוּיָה בְּדָבָר / בַּדָּבָר, כִּדְאָמְרִינָן בִּשְׁבוּעוֹת (דף כח:) גַּבֵּי שְׁמַעְתָּא דְּכִכָּרוֹת. וּלְכָךְ לָא מָצֵי אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ "בִּטְּלוֹ וְלֹא בִּטְּלוֹ", וּלְכָךְ אָמַר "קִיְּימוֹ פָּטוּר, לֹא קִיְּימוֹ חַיָּיב".

והגמ' בשבועות כח כותבת כך:
אמר רבא: שבועה שלא אוכל ככר זו אם אוכל זו, ואכל את הראשונה בשוגג והשניה במזיד - פטור. ראשונה במזיד ושניה בשוגג - חייב. שתיהן בשוגג - פטור. שתיהן במזיד - אכליה לתנאיה והדר אכליה לאיסוריה - מיחייב. אכליה לאיסוריה והדר אכליה לתנאיה - פלוגתא דרבי יוחנן וריש לקיש: למ''ד התראת ספק שמה התראה - חייב. למ''ד לאו שמה התראה - פטור. תלאן זו בזו, לא אוכל זו אם אוכל זו, לא אוכל זו אם אוכל זו, ואכל זו בזדון עצמה ובשגגת חבירתה, וזו בזדון עצמה ובשגגת חבירתה - פטור. זו בשגגת עצמה ובזדון חבירתה וזו בשגגת עצמה ובזדון חבירתה - חייב. שתיהן בשוגג - פטור. שתיהן במזיד - אשניה מיחייב, אראשונה פלוגתא דרבי יוחנן וריש לקיש.

הראש שלי סתום עכשיו, אם יהיה זמן אנסה להבין את זה בעצמי אי"ה.

ב. בדף ט. תוד"ה אלא יש ר"ת ה"נ. לכא' אם מסתכלים על הגמרא ועל לשון התוס' הרבה יותר מתאים לומר ד"נ = דיקא נמי. חיפשתי וחיפשתי בכל המפרשים וההוצאות, ולא מצאתי אף אחד שמעיר את זה. האם אני טועה? אשמח לעזרתכם המסורה.
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
א. לענ"ד בְּדָבָר. כי הכוונה היא בדבר כלשהו.
(למה "ותירץ" - פתח בשו"א ? האם זה הכלל בכל ר' עה"פ (כמו ברך) ?​
ב. בדף ט. -
כוונתך במס' שבועות ? שם כתוב א"נ (=אי נמי, כמובן), ולא ה"נ. יש לך דפוס נדיר ?
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לא הבנתי מה לא הבנת. בשמעתתא דכיכרות בשבועות מבואר להדיא דבעינן התראה, הפלוגתא היא רק אם התראת ספק שמה התראה או לא.

ורק אל תעביר את זה עם האייקון שנוצר כתוצאה מסימון הנקודתים+הסוגר.

'משכחת' בת' דגושה? [רק שואל]
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

תודה רבה!

א. לענ"ד בְּדָבָר. כי הכוונה היא בדבר כלשהו.
(למה "ותירץ" - פתח בשו"א ? האם זה הכלל בכל ר' עה"פ (כמו ברך) ?​
ב. בדף ט. -
כוונתך במס' שבועות ? שם כתוב א"נ (=אי נמי, כמובן), ולא ה"נ. יש לך דפוס נדיר ?
א. בגדול זה הכלל (כמו חִסַּר, שִׁבַּר, בֵּרַךְ), ויש יוצאים מן הכלל כמו וְשֵׁרֵת.
ב. למה שבועות? מכות ט. תוד"ה אלא דינו מסור לאדם וכו', שורה שלישית בדיבור.
ורק אל תעביר את זה עם האייקון שנוצר כתוצאה מסימון הנקודתים+הסוגר.
היום זה אין, אתה לא יודע?
'משכחת' בת' דגושה? [רק שואל]
כן, כי זה מַשְׁכַּח + אַתְּ. ובשוטנשטיין בכלל עשו מַשְׁכְּחַתְּ. אולי בעצם בלי דגש בת', צ"ע.

ועוד כמה שאלות על גירסאות (הכל מתוס' על מכות):
ג. דף יח: ד"ה הנחה אהנחה - קוֹרֵא וְהִגַּדְתָּ - לכא' צ"ל הִגַּדְתִּי כל' הפס' וכ"ה במשנה שבמשניות. האם כבר העיר על זה אחד מהמפרשים?
ד. שם - דבקרא והנחתו - אולי דוהנחתו?
ה. שם - לא כתיב בהן תנופה - אולי ביה?
ו. דף כ: - לא צריכא שסך חמש אצבעותיו נָשָׁא ? (= חומר משיר שיער, לפי המפרשים) כך ש"ש ניקד. לדבר כזה מעניין אותי מאד לפתוח שטיינזלץ. זה סגור שכך הגיית המילה?
ז. דף כא: ד"ה ואפילו לא - לא שהה כדי השתחוואות - חולם או שורוק? הרי בגמ' שבועות (טז: ועוד) כתוב בכלל "כדי השתחואה". אז בפשיטות גם התוס' פה מתכוונים לאותו דבר וא"כ צריך שורוק כי זו השתחוואוּת אחת, נכון?

תזכו למצוות.
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
ב. בדף ט. תוד"ה אלא יש ר"ת ה"נ. לכא' אם מסתכלים על הגמרא ועל לשון התוס' הרבה יותר מתאים לומר ד"נ = דיקא נמי. חיפשתי וחיפשתי בכל המפרשים וההוצאות, ולא מצאתי אף אחד שמעיר את זה. האם אני טועה? אשמח לעזרתכם המסורה.
רק "הכי נמי".
התוספות מסבירים (בהסבר חדש) את מהלך הגמ':
הגמ' הוכיחה שממה שאמר הקב"ה "מחטו לי" משמע בידי שמים.
הגמ' שבה ומוכיחה שא"א להוכיח הוכחה כזאת, שהרי כתוב "וחטאתי לאלקים" ושם מדובר בחטא שעונשו - בעיקרון - בידי אדם. אלא שאמר "לאלקים" כיון שדינו מסור היה לאלקים בלבד, כיון שלא היו שם עדים. ומעתה הכי נמי מה שכתוב "מחטו לי" אין זה מפני שעל חטא זה אין, בעקרון, עונש בידי אדם, אלא שבמקרה זה לא היה יכול להיענש בידי אדם, מפני הטעם הכתוב בתוספות, או הכתוב בגליון.
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
ג. דף יח: ד"ה הנחה אהנחה - קוֹרֵא וְהִגַּדְתָּ - לכא' צ"ל הִגַּדְתִּי כל' הפס' וכ"ה במשנה שבמשניות. האם כבר העיר על זה אחד מהמפרשים?
צ"ל ד"ה ומאן. לכאו' אתה צודק. לא עיינתי במפרשים.
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
ז. דף כא: ד"ה ואפילו לא - לא שהה כדי השתחוואות - חולם או שורוק? הרי בגמ' שבועות (טז: ועוד) כתוב בכלל "כדי השתחואה". אז בפשיטות גם התוס' פה מתכוונים לאותו דבר וא"כ צריך שורוק כי זו השתחוואוּת אחת, נכון?
בהגיון אתה לכאורה צודק (לדאבוני אני ע"ה, ולא אוכל לתת חו"ד בענין). אבל קשה מאד לומר שהתוס' חדשו כאן מילה זו. מילה זו איננה מוכרת משום מקום אחר. ולאיזה צורך חידשו אותה. לא מוכר לי אצל התוס' דרך כזאת של חידוש מילים ללא צורך.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

השתקפות מרהיבה • אתגר 137

לוח מודעות

למעלה