עזרה עזרה בהשלמת פרטים על 2 סיפורים שונים

עפה ברוח

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
1: סיפור על אדמור בשואה ששאל אותו אחד האנשים אם עדיין הוא מברך את הברכה "שלא עשני גוי" בשמחה וענה: שוודאי הוא מעדיף להיות יהודי סובל מאשר נאצי אכזר - זוכרת את הסיפור מילדותי וממש ממש לא זוכרת את הפרטים המדויקים.
אשמח אם משהו יוכל לעזור לי.
2: כשהייתי תלמידה, לפני 15 שנה בערך היה את סיום הש"ס הגדול בארה"ב באותו יום שהיה איזה תחרות כדור ובתור תלמידה הראו לנו תמונה של המכוניות על האוטוסטרדה בצד אחד המוני מכוניות עם שילוט של סיום הש"ס ובצד השני המוני מכוניות עם שילוט לתחרות - המסר היה "הם משכימים, ואנו משכימים" הייתי רוצה לדעת אם יש למשהו במקרה את התמונה על מנת להראות לתלמידות שלי.
תודה ענקית!
 

שתים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
1: סיפור על אדמור בשואה ששאל אותו אחד האנשים אם עדיין הוא מברך את הברכה "שלא עשני גוי" בשמחה וענה: שוודאי הוא מעדיף להיות יהודי סובל מאשר נאצי אכזר - זוכרת את הסיפור מילדותי וממש ממש לא זוכרת את הפרטים המדויקים.
שלוימי גרטנר דיבר על זה שנה שעברה בבנייני האומה.
 

שוקי פרוגר

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
כתיבה ספרותית
סיפור אחר אבל מתאים לנושא-

בתקופה שגר ר' שמואל מונקעס בעיירה במשינקוביץ היו מגיעים לביתו אברכים ללמוד חסידות ודרכי חסידות.

לילה אחד התלקחה שריפה גדולה בעיר שלא פסחה גם על ביתו של שמואל מונקעס, ובהיות האש גדולה וחזקה ליחכה האש את כל ביתו ואת כל התכולה שבתוכו ולא נשאר מאומה מביתו וכל אשר בו.

למרבה המזל ר' שמואל מונקעס ובני ביתו לא היו בבית וכך ניצלו.

למחרת לאחר שנודע דבר השריפה לר' שמואל מונקעס ולרעיו האברכים ליוו אותו רעיו האברכים לביתו מתוך אהדה מהולה בצער וגם מתוך סקרנות רבה לראות כיצד יגיב ר' שמואל מונקעס, שהיה חסיד אמיתי ובעל ביטחון גדול בה', על המאורע הנורא שארע לו.

כשהתקרבו לבית לא מצאו אלא אפר ואודים מתגוללים באויר, ראו שר' שמואל מונקעס מביט סביבו ומתחיל לברך: "ברוך אתה ה'" … כולם חשבו שהוא מתכונן לסיים ברכתו במילים: "דיין האמת", אולם להפתעת כולם הוא סיים במילים: …"שלא עשני גוי".

האברכים שהביטו בו בפליאה שאלו אותו, מה פשר ברכה זו? ענה להם: בכל בית של גוי יש "אליל" וכשנשרף הבית נשרף גם ה"אליל", אבל אני שעובד את ה' ואליו אני מתפלל, יודע שה' חי וקיים לעולם. ה' תמיד אתי ולעולם לא יעזבני. כשם שעזר לי עד עכשיו, יעזור לי בעתיד ויתן לי כל צורכי.

האברכים עמדו נדהמים לנוכח גדלותו של ר' שמואל מונקעס, כשראו את כח אמונתו ובטחונו בה' שנתן לו את היכולת לעמוד בניסיון קשה כל כך מבלי להתפעל ממנו כלל.
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הסיפור הראשון היה עם האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג זצוק"ל
 

קבצים מצורפים

  • [1701]שיחות_נובהרדוק_וישב.pdf
    KB 107.7 · צפיות: 33

עפה ברוח

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
תודה ענקית, ענקית!
אם יש עוד סיפורים על האשרינו שבחר בנו!
יעזור לי מאד מאד!
 

צבי ג.

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
הפקות ואירועים
סיפור שסיפר הרב ד"ר משה רוטשילד שנפטר רק לפני ימים ספורים:

סיפר הרב ד"ר משה רוטשילד: "כשנסעתי במונית עם רבי יוסף שלמה כהנמן מפוניבז' זצ"ל, ברחובותיה של העיר רומא, שמעתי את הרב חוזר פעמים מספר על המשפט: 'אני הולך לגמור איתו את החשבון אחת ולתמיד!' לא ידעתי עם מי רוצה הרב 'לגמור חשבון…'

כשהגענו לשער טיטוס שברומא. ביקש הרב מנהג המונית לעצור, הביט מבעד לחלון בציור המנורה הטהורה החרוט על השער. מתחת למנורה היה כתוב: 'יהודה לא תהיה', יצא מהמונית, התקרב אל השער הגדול, יישר את כובעו סידר את בגדיו, ניצב הדור פנים מול השער הגדול והכריז בקול גדול: 'טיטוס, טיטוס! לפני אלפיים שנה רצית למחוק ולאבד את עם ישראל, מבלי להשאיר להם זכר, שם ושארית. ראה טיטוס, מי מכיר אותך היום? מי שיטייל בין רחובותיה של רומא וישאל את הילדים מי היה טיטוס, הם אפילו לא ידעו לחזור בהגייה נכונה על השם שלך…

הרי מכל ה'תורה' שלך לא נשאר מאומה! האם יש בעולמנו אנשים הרואים עצמם כממשיכי מורשתך? 'ואילו אני מגיע עכשיו מבני ברק שבארץ ישראל, אותה רצית להחריב, וברגע זה ממש יושבים למעלה מחמש מאות בחורים על התורה ועל העבודה, שכל-כך שאפת להשכיח מאיתנו, וזה רק בישיבה שלי, לבד ממאות הישיבות ומוסדות התורה ברחבי תבל שבהם נמצאים אלפים ורבבות לומדי תורה!'

מסביבו התאספו מספר צעירים רומאים, והוא המשיך לנאום בכיכר המרכזית שליד שער טיטוס...

'את קודש הקודשים אמנם ביזית וחירפת בצורה נוראית, אבל מציע אני לך לבוא עכשיו אל הכותל המערבי, שריד בית מקדשנו, ותראה איך יומם ולילה עומדים שם יהודים ומבכים את החורבן, מצפים ומייחלים לבניית בית המקדש, לומדים ומשננים את תבנית ההיכל וכל מעשהו, הוא האות והמופת המובהק ביותר שבית המקדש שלנו אכן ייבנה במהרה!

אתה נשכחת לנצח ואיבדת את שמך! ויהודה היה תהיה ופרוח תפרח!'

היה זה מעמד מרגש ביותר, שהמחיש יותר מכל את נצחיותו של העם היהודי..." ('ברכת דוד')

"וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד" (שמות כז', כ')

מנורת הזהב לא רק חקוקה על שער טיטוס שברומא, היא חקוקה בסמל המדינה ובכל יהודי.

המנורה היא האדם, וכדי "להדליק" אותו, את "הנר" שלו, את הנשמה שלו, צריך שמן זית - תורה, מצוות ומעשים טובים.

כשאתה מאיר את נשמתך, אתה מאיר את כל העולם, אדם הוא עולם קטן, באמצעות "שמן זית מזוקק" - תורה ומצוות, הוא ממשיך את שושלת העם היהודי, מתחבר למקור שלו, מתחבר לאבותיו, מתחבר בעצם אל עצמו...

יש פעמים בהן אנו בוחרים ללכת דווקא אחרי הגויים, מחקים את מעשיהם ומנסים להיות כמותם. לו ידענו כמה זכות יש לנו להיות יהודים, להיות נבחרים, להיות מיוחדים, היינו שמחים ומודים על כך!

היום ובכל יום כשנברך בברכות השחר "שלא עשני גוי" נביט בברכה הזו, נשמח בה, נחנך את ילדינו ואותנו שיחד נמשיך להדליק את הלפיד היהודי,
את העולם, ולומר בגאון: "זכינו, אנחנו יהודים!"
 

חני גרינשטיין

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
אני לא זוכרת מי היה הרב, אבל אחד מרבני ירושלים.
ביקש לפנות בוקר אחד מנהג ברחוב לשמוע חדשות ברכב שלו.
מה לרב הגדול ולחדשות? יום קודם נערכו בחירות בארה"ב והרב רצה לדעת מי הנשיא הנבחר.
מה כ"כ בוער לרב לדעת מי הנשיא?
תשובת הרב - אני הולך להתפלל עכשיו שחרית. להגיד ברכות השחר.
בבברכת שלא עשני גוי, אני לא מכוון - שלא עשני גוי תאילנדי שעובד בפרך בשדות האורז, גם לא לאותו פולני שיכור שמתגולל ברחובות.
אני רוצה לכוון שלא עשני גוי - מכובד, מעונב, עשיר, נשיא ארה"ב, מלך העולם.
לכן אני צריך לדעת מי הנשיא כדי שאוכל לכוון - שלא עשני גוי כמו בוש, או קלינטון או טראמפ.
אפילו גוי כזה אנחנו ממש לא רוצים להיות!

ועוד משהו (לא יודעת אם ממש קשור, אבל זה הזכיר לי...) - יש שיר של אהרון רזאל - שלא עשני גוי.
המילים שלו עצמתיות וחזקות -
שאלו פעם את הרב שך למה אנחנו אומרים שלא עשני גוי ולא אומרים שעשני יהודי?
ענה הרב ואמר - הקב"ה עושה שלא תהיה גוי, אתה עושה שתהיה יהודי!
 

הדסה מנדל

משתמש מקצוען
סיפור שסיפר הרב ד"ר משה רוטשילד שנפטר רק לפני ימים ספורים:

סיפר הרב ד"ר משה רוטשילד: "כשנסעתי במונית עם רבי יוסף שלמה כהנמן מפוניבז' זצ"ל, ברחובותיה של העיר רומא, שמעתי את הרב חוזר פעמים מספר על המשפט: 'אני הולך לגמור איתו את החשבון אחת ולתמיד!' לא ידעתי עם מי רוצה הרב 'לגמור חשבון…'

כשהגענו לשער טיטוס שברומא. ביקש הרב מנהג המונית לעצור, הביט מבעד לחלון בציור המנורה הטהורה החרוט על השער. מתחת למנורה היה כתוב: 'יהודה לא תהיה', יצא מהמונית, התקרב אל השער הגדול, יישר את כובעו סידר את בגדיו, ניצב הדור פנים מול השער הגדול והכריז בקול גדול: 'טיטוס, טיטוס! לפני אלפיים שנה רצית למחוק ולאבד את עם ישראל, מבלי להשאיר להם זכר, שם ושארית. ראה טיטוס, מי מכיר אותך היום? מי שיטייל בין רחובותיה של רומא וישאל את הילדים מי היה טיטוס, הם אפילו לא ידעו לחזור בהגייה נכונה על השם שלך…

הרי מכל ה'תורה' שלך לא נשאר מאומה! האם יש בעולמנו אנשים הרואים עצמם כממשיכי מורשתך? 'ואילו אני מגיע עכשיו מבני ברק שבארץ ישראל, אותה רצית להחריב, וברגע זה ממש יושבים למעלה מחמש מאות בחורים על התורה ועל העבודה, שכל-כך שאפת להשכיח מאיתנו, וזה רק בישיבה שלי, לבד ממאות הישיבות ומוסדות התורה ברחבי תבל שבהם נמצאים אלפים ורבבות לומדי תורה!'

מסביבו התאספו מספר צעירים רומאים, והוא המשיך לנאום בכיכר המרכזית שליד שער טיטוס...

'את קודש הקודשים אמנם ביזית וחירפת בצורה נוראית, אבל מציע אני לך לבוא עכשיו אל הכותל המערבי, שריד בית מקדשנו, ותראה איך יומם ולילה עומדים שם יהודים ומבכים את החורבן, מצפים ומייחלים לבניית בית המקדש, לומדים ומשננים את תבנית ההיכל וכל מעשהו, הוא האות והמופת המובהק ביותר שבית המקדש שלנו אכן ייבנה במהרה!

אתה נשכחת לנצח ואיבדת את שמך! ויהודה היה תהיה ופרוח תפרח!'

היה זה מעמד מרגש ביותר, שהמחיש יותר מכל את נצחיותו של העם היהודי..." ('ברכת דוד')

"וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד" (שמות כז', כ')

מנורת הזהב לא רק חקוקה על שער טיטוס שברומא, היא חקוקה בסמל המדינה ובכל יהודי.

המנורה היא האדם, וכדי "להדליק" אותו, את "הנר" שלו, את הנשמה שלו, צריך שמן זית - תורה, מצוות ומעשים טובים.

כשאתה מאיר את נשמתך, אתה מאיר את כל העולם, אדם הוא עולם קטן, באמצעות "שמן זית מזוקק" - תורה ומצוות, הוא ממשיך את שושלת העם היהודי, מתחבר למקור שלו, מתחבר לאבותיו, מתחבר בעצם אל עצמו...

יש פעמים בהן אנו בוחרים ללכת דווקא אחרי הגויים, מחקים את מעשיהם ומנסים להיות כמותם. לו ידענו כמה זכות יש לנו להיות יהודים, להיות נבחרים, להיות מיוחדים, היינו שמחים ומודים על כך!

היום ובכל יום כשנברך בברכות השחר "שלא עשני גוי" נביט בברכה הזו, נשמח בה, נחנך את ילדינו ואותנו שיחד נמשיך להדליק את הלפיד היהודי,
את העולם, ולומר בגאון: "זכינו, אנחנו יהודים!"
סתם למען דיוק העניין
אני שמעתי את הסיפור מפי ד"ר רוטשילד בעצמו, (הוא קרוב משפחה שלי...)
והוא סיפר שהוא היה עם הרב כהנמן וזה היה ביום שישי סוער וגשום ביותר והוא אמר שהוא חייב לסוע לשער טיטוס,
וכמובן הרב הד"ר לא שאל יותר מידי אלא נסע,
ושם הרב כהנמן יצא מהרכב נעמד ואמר: "טיטוס אנחנו כאן ואיפה אתה?"
ונכנס חזרה לרכב,
וזה היה העוצמה דווקא רק משפט אחד - ולא מעבר!!

אני מתקנת רק בגלל שהוא לא אהב בכלל לספר את הסיפורים על עצמו וכשאלתי אותו למה הוא נתן את הסיפור הזה כדוגמא ואמר לי שאלך לבדוק איך מסלפים את זה בציבור....
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט מ'

צז מָה אָהַבְתִּי תוֹרָתֶךָ כָּל הַיּוֹם הִיא שִׂיחָתִי:צח מֵאֹיְבַי תְּחַכְּמֵנִי מִצְוֹתֶךָ כִּי לְעוֹלָם הִיא לִי:צט מִכָּל מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתִּי כִּי עֵדְוֹתֶיךָ שִׂיחָה לִֿי:ק מִזְּקֵנִים אֶתְבּוֹנָן כִּי פִקּוּדֶיךָ נָצָרְתִּי:קא מִכָּל אֹרַח רָע כָּלִאתִי רַגְלָי לְמַעַן אֶשְׁמֹר דְּבָרֶךָ:קב מִמִּשְׁפָּטֶיךָ לֹא סָרְתִּי כִּי אַתָּה הוֹרֵתָנִי:קג מַה נִּמְלְצוּ לְחִכִּי אִמְרָתֶךָ מִדְּבַשׁ לְפִי:קד מִפִּקּוּדֶיךָ אֶתְבּוֹנָן עַל כֵּן שָׂנֵאתִי כָּל אֹרַח שָׁקֶר:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

משיב הרוח • אתגר 129

לוח מודעות

למעלה