דרוש מידע עולם שטוח

מצב
הנושא נעול.

חיוך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
UX UI
D I G I T A L
קראתי את כל / רוב הדיון,
ולא הבנתי כיצד ניתן להוכיח שהעולם הוא עגול - מכך שהשמש מסתתרת באיזשהו שלב ביום? או מכך שכדוה"א מסתובב?
הרי גם חפץ שאינו עגול לחלוטין יכול להסתובב סביב עצמו, וכן צלחת.
השמש ג"כ יכולה להסתובב סביב כדוה"א, ללא תלות בצורתו המדוייקת שלו. גם אם הוא כצלחת, לא כך?
 

חיוך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
UX UI
D I G I T A L
ה' קרא לאור ופקדהו לשמש ביום
אחר כך קרא ללילה ופקדהו לשמש בלילה
זה קרא ביום הראשון.

אחר כך ביום רביעי ה' ברא את המאורות וציוה עליהם להבדיל בין היום ובין הלילה ולהיות לאותות ולמועדים ולימים ולשנים
ואחר כך ציוה עליהם להאיר על הארץ.
כלומר שאור וחושך יום ולילה היו לפני שהיו שמש וירח.

לזה כונתי שהפירוש הפשוט של בריאת העולם אינו מסתדר עם עולם עגול.

בפרשת השבוע הרלוונטית שאלתי את אבי שליט"א ע"כ.
וענה שביום הראשון ברא הקב"ה אור וחושך, כאשר הם מעורבבים, והחושך הוא ג"כ בריאה בפני עצמה, ולא היעדר אור.
לאחמ"כ עם בריאת המאורות, הוגבלו האור והחושך ע"י גרמי השמים, והאור הגדול נגנז לעתיד לבוא.
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
כל-כך נכון וכל-כך מצוי!
אנשים מדברים או מפרסמים דברים בלהט ובביטחון ובסימני קריאה על תחומים שאין להם כמעט כל ידע בהם, ומבטלים בהנף יד ידע של מומחים רציניים לדבר שלמדו שנים ארוכות והתנסו ממושכות בתחום.
זה גורם תחושה לא נעימה אם מישהו נמצא באפקט דנינג-קרוגר בלי להרגיש.
בלת"ק.
כשעושים זאת החילונים לדת ומפרשים אותה כראות עיניהם, אנחנו מסבירים להם בחיוך סלחני שלפני שהם מפרשנים את התורה שיעשו עליה דוקטורט...
וראו זה פלא, אנחנו בציבור שלנו חוטאים באותו חטא יוהרה רק שבמקרה אנחנו נולדנו בצד החרדי, אנשים מהסוג הזה לעולם לא היו חוזרים בתשובה לו היו נולדים חילוניים...
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
ואז, איך נתפוס את המצב התודעתי שאנחנו נתונים בו עכשיו? כמציאות? כסוג של חלום? כמשהו חלקי מאוד מהסך הכללי?
טוב, לא משנה. מה הסיבוכים האלה...
בלת"ק 2.
"בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים"
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
קראתי את כל / רוב הדיון,
ולא הבנתי כיצד ניתן להוכיח שהעולם הוא עגול - מכך שהשמש מסתתרת באיזשהו שלב ביום? או מכך שכדוה"א מסתובב?
הרי גם חפץ שאינו עגול לחלוטין יכול להסתובב סביב עצמו, וכן צלחת.
השמש ג"כ יכולה להסתובב סביב כדוה"א, ללא תלות בצורתו המדוייקת שלו. גם אם הוא כצלחת, לא כך?
אף אחד לא הוכיח שהעולם עגול מכך שהשמש שוקעת מדי יום. אם היה אפשר להוכיח מזה, אף אחד לא היה מנסה לומר שהעולם שטוח.
כדור הארץ כמובן שאינו עגול לחלוטין, כמו שאפשר לקרוא ב'אסטרופדיה':
צורתו של כדור הארץ מורכבת ולא ניתנת לתיאור ע"י צורה פשוטה כגון כדור (ראו גם: קורדינאטות ארציות). הסיבה המרכזית לאי-כדוריותו של כדור הארץ הינה העובדה כי הוא מסתובב סביב צירו. סיבוב זה גורם, עבור גוף המצוי על פני השטח כדור הארץ, להפעלת כוחות צנטרופוגליים שעוצמתם מירבית על קו המשווה של כדור הארץ והם גורמים להתרחבותו בקו המשווה.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בפרשת השבוע הרלוונטית שאלתי את אבי שליט"א ע"כ.
וענה שביום הראשון ברא הקב"ה אור וחושך, כאשר הם מעורבבים, והחושך הוא ג"כ בריאה בפני עצמה, ולא היעדר אור.
לאחמ"כ עם בריאת המאורות, הוגבלו האור והחושך ע"י גרמי השמים, והאור הגדול נגנז לעתיד לבוא.
דבר זה, אם החושך הוא בריאה או העדר, כבר נתלבטו בו רבים וטובים.
למראי־מקומות ראשוניים ניתן לעיין כאן וכאן.
מובן מאליו שהפשטות היא שחושך הוא רק העדר אור, וצריך לנמק ולהוכיח למה לחשוב שהחושך הוא יצירה בפני עצמה.
 

שארפער

משתמש מקצוען
בלת"ק.
כשעושים זאת החילונים לדת ומפרשים אותה כראות עיניהם, אנחנו מסבירים להם בחיוך סלחני שלפני שהם מפרשנים את התורה שיעשו עליה דוקטורט...
וראו זה פלא, אנחנו בציבור שלנו חוטאים באותו חטא יוהרה רק שבמקרה אנחנו נולדנו בצד החרדי, אנשים מהסוג הזה לעולם לא היו חוזרים בתשובה לו היו נולדים חילוניים...
הסוג שהיה חוזר בתשובה אילו הוא היה חילוני, אינו מצוי כ"כ. זו האמת. כדי לחזור בתשובה, צריך להיות דורש אמת, ומבקש אמת בתכלית.
אך אין קשר לדעתי בין אם הם מדברים על מה שלאחרים נדמה שאין להם הבנה בו, או לא.
ובבקשה לא להשוות חילוני שמדבר על דת, שבאמת אין לו ולא יכול להיות לו מושג מינימלי בזה, לבין חרדי, עם ראש על הכתפיים, ובפרט אם היא למדה בסמינר, (שם לומדים לימודי חול גם. לא? ;) זה לא כל היום דינים....) שאומר משהו שקיים בעולמנו, בלי לעשות דוקטורט על זה!!!
ההשוואה קצת לא במקום כ"כ.... ממש סליחה.

ובפרט שמטרת החילוני שמפרש את התורה, היא או להוכיח למה הוא לא צריך לשמור תורה - לשרת אותו בפריקת עול, או חמור מכך, למה גם אתה לדעתו, ולפי פרשנותו את התורה, חייב להפסיק ללמוד תורה וללכת בדרכיו. זהו מעשה מקומם!!!
אבל מה מטרת החרדי כשהוא מדבר על העולם?
אסור לפתוח את הפה בלי לערוך דוקטורט על אשר הולכים לדבר עליו???
ממתי??
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
המדע המודרני במשך תקופה ממושכת לא רק שאיננו סותר את האמונה, אלא הוא דווקא תואם לה להפליא. וככל שהמדע מתקדם, כך הוא תואם יותר ליסודות האמונה וכן לדברים המתוארים בקבלה.
למה לא רואים תנועת תשובה המונית אצל המדענים? כי יש בחירה. ולמצוא איך הדברים פועלים - זה דבר אחד, ולהסיק מזה מסקנות קצת הלאה - זה דבר אחר. ותלוי ברצון האדם ובבחירתו.
בלת"ק 3.
תוך כדי המהפכה התעשייתית חווה העולם משבר אמונה מטורף.
ככל שהכל הפך לפיזי ומוחשי, ככל שיותר ויותר כח יצירה התגלה אצל בני אנוש - החלו הם לכפור באלוקים, זאת הסיבה שהכנסייה לדוגמה רדפה מדענים כמו גלילאו, הם פשוט שמטו מהם את ההגמוניה...
אט אט בתהליך פוסט מודרניזם ארוך מאד העולם חוזר להאמין, התהליך מאד ארוך מפני שהכפירה שהמדע הצליח לקבע בשנות ראשיתו קשה מאד להפרכה [תודעתית לא מציאותית כמובן!]

דוגמה לדבר:
היה סקר בקרב מדענים בארה"ב האם אתם מאמינים באלוקים? ומדוע?
בקרב מדעני המדע המדויק אמרו אחוזים ניכרים שכן, רואים אותו בטבע חד משמעית!
בקרב מדעני מדעי הרוח, השיבו רובם בשלילה, במענה לשאלה מדוע לא, השיבו כי המדע [המדויק כמובן...] שולל זאת!
הבנתם את הפרדוכס? זהו חזות הכל.
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אמנם מרש"י במסכת מגילה דף טו,ב מוכח קצת שלא, כי הוא כותב שבית המקדש באמצע של עולם! וכיצד יתכן "אמצע" בדבר עגול...?
בלת"ק 4.
המושג אמצע או טבור העולם מתייחס ס"ה לעובדה שזו הנקודה הבראשיתית בבריאת הארץ ומשם היא התפשטה לכל עבר, וזה בודאי מסתדר עם כדוריות הארץ וכמקובל אצלנו שאבן השתייה ממנה הושתת העולם.
 

חיוך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
UX UI
D I G I T A L
מובן מאליו שהפשטות היא שחושך הוא רק העדר אור, וצריך לנמק ולהוכיח למה לחשוב שהחושך הוא יצירה בפני עצמה.
כתוב שאלוקים ברא את האור ואת החושך, אם החושך הוא היעדר אור - מדוע היה צריך לברוא אותו?
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
רק שלדעתי זהו עוול נגד רש"י להעמיד לדורות שרש"י טעה בעניין מסויים.
אין קלון למעלה מזה לפרשנדתנו, שלולי הוא, ספר התלמוד היה לנו כספר החתום, ואנו חייבים לו טובה הרבה.
בלת"ק 5.
את המשפט "ונראים דבריהם מדברינו" או "נצחו חכמי אומות העולם את חכמי ישראל" בדיוק על נושאים אלו הגמרא כתבה ללא שום קלון.
אצל רש"י להגיד לא ידעתי היה כבוד.
אצל התורה לספר שגיאות וחטאים זהו כבוד.

"אין גדול אלא מי שחטאיו ספורים" אמר החבר לכוזרי, ובאותה מידה אומר:
"המושלם אינו אלא מי שטעויותיו ספורות..."
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
כתוב שאלוקים ברא את האור ואת החושך, אם החושך הוא היעדר אור - מדוע היה צריך לברוא אותו?
בלת"ק 6.
הגר"א המפורסם, חושך זו בריאה בפני עצמה.
יש שני סוגי חושך עיינו בחושך מצרים.
 

שארפער

משתמש מקצוען
בלת"ק 3.
תוך כדי המהפכה התעשייתית חווה העולם משבר אמונה מטורף.
ככל שהכל הפך לפיזי ומוחשי, ככל שיותר ויותר כח יצירה התגלה אצל בני אנוש - החלו הם לכפור באלוקים, זאת הסיבה שהכנסייה לדוגמה רדפה מדענים כמו גלילאו, הם פשוט שמטו מהם את ההגמוניה...
אט אט בתהליך פוסט מודרניזם ארוך מאד העולם חוזר להאמין, התהליך מאד ארוך מפני שהכפירה שהמדע הצליח לקבע בשנות ראשיתו קשה מאד להפרכה [תודעתית לא מציאותית כמובן!]

דוגמה לדבר:
היה סקר בקרב מדענים בארה"ב האם אתם מאמינים באלוקים? ומדוע?
בקרב מדעני המדע המדויק אמרו אחוזים ניכרים שכן, רואים אותו בטבע חד משמעית!
בקרב מדעני מדעי הרוח, השיבו רובם בשלילה, במענה לשאלה מדוע לא, השיבו כי המדע [המדויק כמובן...] שולל זאת!
הבנתם את הפרדוכס? זהו חזות הכל.
נכון. אנחנו עדים לתנועה בקרב מדענים פוסט מודרניים, של שיבה לאמונה.
 

שארפער

משתמש מקצוען
בלת"ק 5.
את המשפט "ונראים דבריהם מדברינו" או "נצחו חכמי אומות העולם את חכמי ישראל" בדיוק על נושאים אלו הגמרא כתבה ללא שום קלון.
אצל רש"י להגיד לא ידעתי היה כבוד.
אצל התורה לספר שגיאות וחטאים זהו כבוד.

"אין גדול אלא מי שחטאיו ספורים" אמר החבר לכוזרי, ובאותה מידה אומר:
"המושלם אינו אלא מי שטעויותיו ספורות..."
נא לקרוא בעיון את דברי שכתבתי למעלה! ;)
לא כתבתי שאסור להודות בטעות.
ההפך, להודות בה הוא כבוד גדול.
אך כשמוכרח כי אכן טועה הוא.

אבל לא הולכים בשם הכבוד הזה, ומטילים טעויות על מי שלא בהכרח טעה.

וכשבאים לבאר את רש"י באופן שהוא טועה בו ולהטיל עליו כבוד מפוקפק זה, בה בשעה שניתן להסביר כי הוא אינו טועה כלל, אלא יתכן כי אנו טעינו בשפטינו אותו לטעות, ואין אנו עושים כן, פשוט כי כך נוח לנו, ונרפד את דרכינו באמרינו כי כבוד גדול הוא לטעות, אין הדבר ראוי, והוא עוול לרש"י.

לכן נתכבדה נא אנו בכבוד לטעות, ואת דברי רש"י נבאר באופן שיצאו ברורים מדוייקים ונכונים.
 

שארפער

משתמש מקצוען
טעות.
לא כתוב כזה דבר.
כתוב "וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ." (בראשית א ד) ואם החושך הוא רק היעדר אור, מדוע יש להבדילו, הלא לא תיתכן לעת אשר כזאת כלל תערובת בין דבר שישנו, לבין דבר שלא קיים אלא הוא רק היעדר של מה שכן קיים.
אלא שהחושך בריאה בפני עצמה היא, ובתחילה מעורבת היתה עם האור, והוצרך הבורא להבדילם זה מזה.
ע"כ כוונת דבריו של @חיוך לענ"ד.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כתוב "וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ." (בראשית א ד) ואם החושך הוא רק היעדר אור, מדוע יש להבדילו, הלא לא תיתכן לעת אשר כזאת כלל תערובת בין דבר שישנו, לבין דבר שלא קיים אלא הוא רק היעדר של מה שכן קיים.
אלא שהחושך בריאה בפני עצמה היא, ובתחילה מעורבת היתה עם האור, והוצרך הבורא להבדילם זה מזה.
ע"כ כוונת דבריו של @חיוך לענ"ד.
כוונת הפסוק היא פשוטה מאד. ה' הבדיל בין הזמן שבו יהיה אור לזמן שבו יהיה חושך, שלא יהיה רגע אור ורגע חושך, וזהו שנאמר בפסוק הבא 'וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה', שלזמן שבו יש רק אור הוא קרא 'יום', ולזמן שבו יש רק חושך הוא קרא 'לילה'.

אמנם, כנראה שכוונתו לפסוק בישעיהו (מה ז) שאותו אנו אומרים מדי בוקר 'יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע אֲנִי ה' עֹשֶׂה כָל אֵלֶּה'.
ובאמת הרמב"ם במורה נבוכים (ח"ג פ"י) מתייחס לזה, ואומר שלמרות שהחושך הוא העדר אור, ולא שייך ליצור או לעשות העדר, מכל מקום נקט בחושך וברע שהם העדרים את המילה 'בורא חושך' ולא 'עושה חושך', משום ש'בורא' היא מילה ששייכת לגבי העדרים, עיי"ש.
 

שארפער

משתמש מקצוען
כוונת הפסוק היא פשוטה מאד. ה' הבדיל בין הזמן שבו יהיה אור לזמן שבו יהיה חושך, שלא יהיה רגע אור ורגע חושך, וזהו שנאמר בפסוק הבא 'וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה', שלזמן שבו יש רק אור הוא קרא 'יום', ולזמן שבו יש רק חושך הוא קרא 'לילה'.

אמנם, כנראה שכוונתו לפסוק בישעיהו (מה ז) שאותו אנו אומרים מדי בוקר 'יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע אֲנִי ה' עֹשֶׂה כָל אֵלֶּה'.
ובאמת הרמב"ם במורה נבוכים (ח"ג פ"י) מתייחס לזה, ואומר שלמרות שהחושך הוא העדר אור, ולא שייך ליצור או לעשות העדר, מכל מקום נקט בחושך וברע שהם העדרים את המילה 'בורא חושך' ולא 'עושה חושך', משום ש'בורא' היא מילה ששייכת לגבי העדרים, עיי"ש.
אני מבין אותך מעולה :)
רק הסברתי את דבריו של @חיוך. דבריך הגיוניים, וכן גם דבריו, ישנן שתי שיטות בעניין, ידוע לי.
ואין לי בעיה עם אף שיטה.
(ובדברים האלו, המקובל היום בציבור, זה דלא כהרמב"ם. דווקא מה ש @חיוך אמר, זה מה שרווח כיום.)
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה