ביקורת ספרות עובדות ופרשנות, או – איך עושים מלימון לימונדה

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בעבר, היה שמו של פורום זה 'פורום סופרים ועיתונאים מקצועיים', אני מקוה שעל אף שינוי השם ל'פורום כתיבה מקצועית', ניתן לנתח כאן כתיבה עיתונאית.

כידוע, אחד האנשים הנערצים ביותר בציבור החרדי, הוא ביבי נתניהו.

המפלגות החרדיות – שמעולם לא הזדהו פוליטית – חרגו באופן היסטורי וקשרו את עצמן בקשר מחייב עם נתניהו ב'גוש ה-55', ובהתאם לכך, גם בעיתונים החרדיים, המפלגתיים ושאינם כאלו, מיישרים קו, ואינם מעיזים לכתוב כנגדו דבר וחצי דבר, מלבד יעקב ריבלין ב'בקהילה', וישראל יוסקוביץ ב'משפחה'.

עקב זאת, העיתונים והאתרים החרדיים מביאים אך ורק את הצד של נתניהו, וכל מקרה וצעד שעשוי להציגו בצורה פחות טובה, מוסבר אוטומטית כדבר הכי גאוני שנעשה אי פעם. נציג כאן דוגמא אחת:

בבחירות האחרונות כחול לבן קיבלה 33 מנדטים, ואילו הליכוד קיבלה 32. באופן עקרוני יכולות שתי המפלגות להקים קואליציה יחד, בלי צורך באף מפלגה אחרת. הציבור בישראל שבע מבחירות, ומעוניין ברובו בהקמת ממשלת אחדות. מאחר ששתי המפלגות מכריזות על הצורך באחדות, נשאלת השאלה, מי מונע את האחדות?

אז ככה, הליכוד "מאד מאד" מעוניינים באחדות, אבל אך ורק בתנאי שנתניהו יהיה הראשון, ושכ'נדוניה' הוא מביא איתו את גוש ה-55, שיתן לו רוב אוטומטי בקואליציה בכל נידון שרק יעלה על הפרק.

כחול לבן, מאידך, הכריזו מראש על רצון לממשלת אחדות, אך טענתם היא שעם תנאים מוקדמים שכאלו, אי אפשר לקרוא לזה 'משא ומתן לאחדות'. מפלגה אינה יכולה להכנס לקואליציה כשהיא יודעת מראש שהיא תהיה בעמדת נחיתות מספרית ועמדתית.

התוצאה היא שעגלת הפוליטיקה דוהרת במהירות לבחירות השלישיות, דבר שיגרום לכעס רב בקרב רוב הציבור בישראל, וכעת מכינים הפוליטיקאים משני הצדדים את האליבי שלהם לכך שלא הם גרמו לבחירות השלישיות.

כמובן שהליכוד מוצא את עצמו במצב מביך מאד. לבחירות הקודמות הוא גרר במישרין, על ידי החוק לפיזור הכנסת שהעלה, במטרה שהמנדט לא יעבור לבני גנץ. באם יתקבל בתודעה הציבורית שהוא הגורם גם לבחירות השלישיות, עלולים מנדטים רבים להגרע ממנו.

ובכן, עד לפני כמה ימים הטענה הרשמית של הליכוד היא 'לפיד הוא זה שגורר לבחירות השלישיות. מאחר שקודם הבחירות סוכם שתתקיים רוטציה בין גנץ ללפיד על ראשות הממשלה, הרי שבמקרה של רוטציה בין נתניהו לגנץ, לפיד יפסיד את האפשרות לרוטציה לראשות הממשלה, ועל כן הוא מושך את מפלגתו לבחירות נוספות'.

מובן מאליו שטענה זו אינה מחזיקה מים. כחול לבן דיברה מהרגע הראשון על ממשלת אחדות, שמובנה הפשוט הוא רוטציה על ראשות הממשלה, ולפיד ידע גם ידע שסיכוייו להגיע לראשות הממשלה נמוכים. אבל נניח לזה, כידוע שכשחוזרים על שקר פעמים רבות הוא הופך לאמת, ואנשיו של ביבי אלופים במציאת שעיר לעזאזל ובהטחת אשמות בו, כמו שעשו זאת עם גדעון סער, ליברמן, ואחרים.

אך אנשי הליכוד לא נותנים לעובדות לבלבל אותן, והעיתונים החרדיים מיישרים קו, ומביאים את אישומיהם כאמת צרופה.

הנה, עיתון 'המבשר' מיום חמישי -
תקף נתניהו.PNG

לפיד.PNG

כשחוזרים שוב ושוב על מסר אחד, יש לזה שם; 'שטיפת מח'.

אלא שבא המהלך האחרון מבית כחול לבן וטרף להם את כל הקלפים. לפיד מודיע שהוא מוותר על הרוטציה בראשות הממשלה.

אחחח. מה עושים עכשיו. איך מצליחים להמשיך להאשים את לפיד בבחירות שלישיות?! יש לכם עצה בשביל ביבי?

אין צורך, העיתונים החרדיים יעשו לכם את העבודה. הנה מאמר המערכת מעיתון 'שחרית' הבוקר:

למה לפיד.PNG

הבנתם? ישבו 'חכמי העיתון' ופלפלו, הניפו אגודל או שנים, והצליחו למצוא מוצא; מאחר שהוויתור של לפיד מוגבל רק למקרה שכחול לבן תקים ממשלה ברוטציה עם הליכוד, והוא לא ויתר על זכותו לעולם ועד, ממילא שפיר אפשר להסביר שלפיד הוא זה שמונע את ממשלת האחדות, והוא זה שגורם לבחירות השלישיות. והוא אתי שפיר ודו"ק.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
תקרא גם במוסף יתד נאמן של יום שישי. זיסמן ואולי גם טיקוצינסקי הציגו גלויות שזה תרגיל של נתניהו שאת כל המסחרה שלו הוא יעשה כמו שצריך ובסוף יוכיח שהאחרים הובילו לבחירות נוספות.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
ניתוח יפה ומעניין, חיילך לעיתונאותא, בתקווה שזו אינה קללה עבורך...

בקשר לעניין שהזכרת דרך אגב, האומץ של יוסקוביץ לכתוב הפוך מכל מה שכותבים חבריו בעמודים הסמוכים, אכן ראוי להערכה ולדיון כתיבתי מקצועי. זאת למרות שבדרך כלל איני מסכים עם דבריו, אך כמו שאמרת חשוב להביא את שני הצדדים (בעניינים פוליטיים, שאינם גופי תורה), גם אם בעיני רוב הציבור החרדי הוא מתויג אוטומטית כ"סמולן".
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה