ספר קטן ואקטואליה

מימי זו

משתמש סופר מקצוען
אתמול קראתי ספר לא מוכר, שלא נמכר בחנויות החרדיות, וחשבתי שיש לו חוזקות בגינן ראוי להמליץ עליו:
הספר דק כרס, יש מקום לעבות את אפיוני הדמויות שלו, אך התרבות שהוא משקף ראויה להיכרות, והעובדה שמדובר בסיפור אמיתי שגיבוריו חיים בינינו - יש בה כדי להוסיף מימד של חשיבות.
"מאחורי השטיח הפרסי"- זה שמו של הספר. מאת שני פרדיאן, עולה מפרס. הספר פורש את חייהם של יהודי איראן בעלילת מתח קצרה. מי שלא רוצה לתת לילדיו (או לעצמו) לקרוא את הקלאסיקות הלא יהודיות של חיים בצל המהפכה האיראנית – יוכל למצוא כאן תחליף הולם, כשר ונקי. נראה לי שאפשר לקבל כאן נקודת מבט פחות שטחית על חיים תחת משטר, מכיוון שיש חיבור בין מזרח למערב, חיים באיראן וטסים לישראל, לדוגמה.
הכרתי את המחברת במסגרת עבודה, (יהא זה גם גילוי נאות), והיא אישרה לי שחלק מהגיבורים עדיין חיים באיראן , וגם מי שלא – מפחד לפתוח את פיו. עניין אותי להבין עד כמה הנקודה הזו משותפת לכל העולים מפרס בעשורים האחרונים, ובעוד אני מהרהרת בה – הידיעה הבאה מעיתון 'המבשר' של היום – נקראה אצלי בספקנות ובעניין, ובעיקר בידיעה שהחיים הם לא שחור לבן:
 

קבצים מצורפים

  • איראן.PNG
    איראן.PNG
    KB 143.7 · צפיות: 21

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
תודה.
אני באופן אישי לא ממש מאמינה לכתבות בעיתון שליהודי אירן טוב והם מאושרים שם. ממש לא. הכתבות האלו מתפרסמות בתדירות די גבוהה, וחוזרות על עצמן כל פעם במילים אחרות.
עושה רושם שזה צעד זהירותי נצרך כדי להגן על חייהם, מכאן.

ולגבי שני פרידיאן, היה ראיון איתה ב"לבית" של המבשר. התרשמתי שמדובר באשה מיוחדת, ערכית ומתוקה.
לא קראתי את הספר, תודה על ההמלצה!
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
ראיינתי לאחרונה אשה שעלתה מאיראן.
אני חושבת שחסרה חלוקה מאד משמעותית.
דבר ראשון, כשנמצאים שם- לא מכירים צורת חיים אחרת. ישנה הבדלה חדה מאד בין יהדות לציונות. חמור יותר לדבר על ארץ ישראל מיתר המצוות. מותר ללמד יהדות במין הסכמה שבשתיקה. ולמרות זאת, ישנן הגבלות חדות גם על היהדות. לבתי הכנסת אסור להיות גבוהים. אסור ללכת ברחוב עם ציצית או כיפה גלויה. בית הספר היהודי נסגר לפני כ15-20 שנים, והתלמידים חייבית ללמוד בבית הספר המוסלמי, על כל שיעוריו (כולל הקוראן).
מצד שני, בית הכנסת פתוח בתפילות בכל השבוע, וההוואי היהודי בביה"כ מעורר השתאות וניגוד גמור למה שמתרחש ברחוב. הקפדה על תפילות ולימודי יהדות. גם בבית מושרש נושא הכשרות בכל עוז.
יחד עם זאת, צריך לזכור שהרמה הרוחנית באופן כללי אינו מתחילה להשתוות לארץ. ישנם יהודים שמתוך בורות מגיעים ברכב (!!) לתפילות שבת.
אין ישיבות, ולומדים מקצוע. למרות זאת- היהודים יעדיפו שלא להתברג במקצועות ובתפקידים גבוהים, כדי שלא להתבלט וכתוצאה מכך- ליצור שנאה.
באופן עקרוני, היהודים שם מרגישים פחות נרדפים ממה שזה נשמע לנו כאן, ואפשר לומר שבהחלט טוב להם, בחיי הקהילה שהם פיתחו לעצמם, אולם רק לאחר שהם מגיעים לכאן- הם מבינים את השינוי המהותי בצורת החיים
 

מימי זו

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י חמדה;2281018:
ראיינתי לאחרונה אשה שעלתה מאיראן.
אני חושבת שחסרה חלוקה מאד משמעותית.
דבר ראשון, כשנמצאים שם- לא מכירים צורת חיים אחרת. ישנה הבדלה חדה מאד בין יהדות לציונות. חמור יותר לדבר על ארץ ישראל מיתר המצוות. מותר ללמד יהדות במין הסכמה שבשתיקה. ולמרות זאת, ישנן הגבלות חדות גם על היהדות. לבתי הכנסת אסור להיות גבוהים. אסור ללכת ברחוב עם ציצית או כיפה גלויה. בית הספר היהודי נסגר לפני כ15-20 שנים, והתלמידים חייבית ללמוד בבית הספר המוסלמי, על כל שיעוריו (כולל הקוראן).
מצד שני, בית הכנסת פתוח בתפילות בכל השבוע, וההוואי היהודי בביה"כ מעורר השתאות וניגוד גמור למה שמתרחש ברחוב. הקפדה על תפילות ולימודי יהדות. גם בבית מושרש נושא הכשרות בכל עוז.
יחד עם זאת, צריך לזכור שהרמה הרוחנית באופן כללי אינו מתחילה להשתוות לארץ. ישנם יהודים שמתוך בורות מגיעים ברכב (!!) לתפילות שבת.
אין ישיבות, ולומדים מקצוע. למרות זאת- היהודים יעדיפו שלא להתברג במקצועות ובתפקידים גבוהים, כדי שלא להתבלט וכתוצאה מכך- ליצור שנאה.
באופן עקרוני, היהודים שם מרגישים פחות נרדפים ממה שזה נשמע לנו כאן, ואפשר לומר שבהחלט טוב להם, בחיי הקהילה שהם פיתחו לעצמם, אולם רק לאחר שהם מגיעים לכאן- הם מבינים את השינוי המהותי בצורת החיים

מעניין. גם אני הרגשתי את הטשטוש הזה. זה בעצם מה שגורם לך להבין שיש כאן תרבות אחרת, מנטליות אחרת, שלימוד היא צריכה אם רוצים להבין אותה. אי אפשר למדוד אותה במשקפיים שלנו.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

לפני כשש שנים פגשתי עולה מאיראן מסדר סחורה בחנות בגדים ברח' רבי עקיבא, והוא אומר שעלה לפני כשנתיים ועבד בייצור יין, אך הוא חושב לחזור לשם כי הוא לא מוצא פה דירה ועבודה. כנראה אם הוא בכלל חושב לחזור, זה לא כמו יהדות הדממה של ברית המועצות, אלא יש שם תנאים טובים יותר.
(או שהוא אמר בצחוק, ואני לא מבין את ההומור הפרסי)
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י חגי פאהן;2281061:
בעזהי"ת

כנראה אם הוא בכלל חושב לחזור, זה לא כמו יהדות הדממה של ברית המועצות, אלא יש שם תנאים טובים יותר.
(או שהוא אמר בצחוק, ואני לא מבין את ההומור הפרסי)

זה לא הומור פרסי. זו האמת.
הבעיה היחידה שלו תהיה לחזור לשם, כי הוא עזב את איראן לטובת מדינת אויב. לו היה טס לטורקיה, ואפילו לארה"ב, לא היתה לו כל בעיה לחזור לארץ מולדתו. ונושא הפרנסה מעיק על הרבה מעולי איראן.
רבים מהם לא מוצאים את מקומם, וסרה להם הקהילה התומכת, וההוואי המוכר. לחזור הם לא יכולים, והם נותרים כאן, לעיתים תוך קשיים כלכליים לא פשוטים
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה