דיון סיפור היסטורי, איך מאכילים?

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
אני רוצה לכתוב כמה סיפורים היסטוריים, השאלה היא האם הסיפור יאכל טוב יותר ע"י סיפור דברים כהווייתם. או על ידי יצירת דמות מאותה התקופה המעבירה חוויות שחוותה לאדם אחר. לדוגמא-

יום רגוע היום, נעלי מפצחות עלים יבשים להנאתן, האויר שורק לו שיר רוח, הרכבים מעשנים בשיירה ומשתעלים קלות בהנאה.
שער הברזל הזקן, פניו ידעו ימים אפורים יותר אך עדיין צועק בפתיחתו כבצעירותו. עץ האקליפטוס נרעד קלות, כמו מתאמץ להרים את שביל האבנים בעוד כמה סנטימטרים.
דלת העץ המבריקה מעידה על הסמרטוט שעבר עליה, משאיר אחריו ריח נפטלין חזק, שדבק בו כששכב מקופל סימטרית לצד ערמת הממחטות המעומלנת.
שקית התפילין התיישבה במקומה הקבוע, אני פניתי לאכול את ארוחת הבוקר הרגילה, סרדינים קטומי ראש עם מריחת חמאה על לחם שחור, וכמובן כוס סודה קרה.
כשהאורלוגין מצלצל שנים עשר צלצולים אחד הנכדים נכנס מתנשף ומתנצל על האיחור, אני מרגיע אותו ואומר שכאן זה לא רכבת, מותר לאחר.
בוא שב ואספר לך....
 

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
תיאור קסום לגמרי.
אם זה לילדים מן הסתם האופציה השני'ה מתבקשת.
זה צריך להיות משתלם וצבעוני כדי להחליף קומיקס.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
תיאור קסום לגמרי.
אם זה לילדים מן הסתם האופציה השני'ה מתבקשת.
זה צריך להיות משתלם וצבעוני כדי להחליף קומיקס.
השאלה היא, מה העדיפות אצל מבוגרים?
האם זה מוריד את רמת הסיפור, בסיפור שואה למשל.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
אם הדמות תהיה נאמנה למציאות ולא תשכתב את ההיסטוריה, אני חושבת שהסיפור ילך גם אצל מבוגרים.
ואם יורשה - יש הרבה קסם בכתיבה שלכם, אך נראה לי שיש ריבוי תיאורים רצופים. מחציתה הראשונה של הפסקה עוסקת רק בתיאורי אווירה ורקע. נראה לי שזה קצת הרבה. יש בכל אחד מהתיאורים צליל וצבע והם אומנותיים מאד, אבל הריכוז הוא מדי. כך נראה לענ"ד.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
אם הדמות תהיה נאמנה למציאות ולא תשכתב את ההיסטוריה, אני חושבת שהסיפור ילך גם אצל מבוגרים.
השאלה היא לא אם זה ילך אלא האם זה מוריד מהאותנטיות, האם זה עדיף על סיפורת של "היה זה בשנת תרפפו" וכ"ו.
ותודה על ההערה, נסחף לפעמים.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
קודם כל הכתיבה שלך מדהימה, אתה מאניש אחריך את כל היקום...
לגוף שאלתך, לדעתי הוספת דמות שמספרת יש בה רווח מסוים. אתה יכול בהחלט להישאב היטב לתוך העבר, ברוב הסיפור שכמובן יעסוק בעבר הקורא יחוש מחובר היטב לעבר, אך מדי פעם תוכל גם לחבר את זה להווה, וזאת כמובן ע"י חזרה למספר ולמקשיבים. רואים את זה בספרים, וגם בסרטים יש שעושים שימוש בטכניקה הזאת.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
לגוף שאלתך, לדעתי הוספת דמות שמספרת יש בה רווח מסוים. אתה יכול בהחלט להישאב היטב לתוך העבר, ברוב הסיפור שכמובן יעסוק בעבר הקורא יחוש מחובר היטב לעבר, אך מדי פעם תוכל גם לחבר את זה להווה, וזאת כמובן ע"י חזרה למספר ולמקשיבים. רואים את זה בספרים, וגם בסרטים יש שעושים שימוש בטכניקה הזאת.
הייתה לי תחושה לפחות לגביי שספר נוכח מעצים את תחושת הסיפור יותר מאשר לקרוא ולשמוע סבאל'ה מקריא לך את חוויותיו ומאידך ראיתי שימוש בטכניקה הזו ע"י סופרים ובמאים גדולים כמו שכתבת.
בקיצור, מתלבט.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
הייתה לי תחושה לפחות לגביי שספר נוכח מעצים את תחושת הסיפור יותר מאשר לקרוא ולשמוע סבאל'ה מקריא לך את חוויותיו ומאידך ראיתי שימוש בטכניקה הזו ע"י סופרים ובמאים גדולים כמו שכתבת.
בקיצור, מתלבט.
חשבתי על זה פעם באיזה סרט. לתחושתי, הצופה/הקורא שוכח מהפתיח, והוא נשאב לסיפור כאילו הוא נוכח בפנים בלי שום מתווך. לא חושב שזה הורס את העלילה.
 

Without meaning

משתמש מקצוען
חשבתי על זה פעם באיזה סרט. לתחושתי, הצופה/הקורא שוכח מהפתיח, והוא נשאב לסיפור כאילו הוא נוכח בפנים בלי שום מתווך. לא חושב שזה הורס את העלילה.
בסרטים והצגות זה אכן כך נשאבים לתוך הסיפור, אך בתוך עלילה כתובה?
לדעתי צריך אמנות גדולה מאד בשביל לעשות זאת בצורה שהקורא לא יקבל תחושה של 'סיפורי סבתא' יש משהו מייגע בהקדמה מהסוג הזה,
שים לב גם להפריד בין ההיסטוריה הקרובה לזו העתיקה יותר הדוגמה שהבאת לסיפור שואה הוא דוגמה לתקופה בעבר שהוא לא ממש 'תקופה היסטורית' במלוא מובן המילה-הניצולים עדין מסתובבים ביננו והעדויות על התקופה נפוצות וידועות סבא שמספר על עצמו זה הגיוני ומתקבל על הדעת הסבא משמש כדמות אמיתית מימינו עכשיו,
אבל סיפורים היסטוריים 'אמיתיים' לא יכולים להיות מסופרים ע"י דמות אחרת זה לא אמין כי הדמות שמספרת את 'חוויותיה' היא בעצמה היסטורית אז מאיפה המצאתה אותה?

דרך אגב דוגמאות לסיפורי היסטוריה שמעבירים תקופות וארועים שלמים בצורה ספרותית גאונית תמצא בספרים של דבורי רנד: המסע אל קצה הארץ-על ר' מנשה בן ישראל מאמסטרדם ומוקאדם-על הקהילה היהודית בהודו,
הספרים הללו לא מציגים עלילות עוצרות נשימה,הם מציגים היסטוריה, אבל בצורה שמושכת לקרוא אותם-יצירת מופת של ממש!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה