אם כבר הזכרתם את 'גץ' (בל"א 'גרליץ'), שמעתי משמו, ש'מעשה' הרי זה 'מעשה' ולא חייב להיות נכון... (בדיוק מתאים לנושא אשכולנו.)
אתה טועה. תוקן.בענין ה'הילך',
כמדומני שכאן אין הילך, מכיון שהחזיר לו קודם לכן 150, ולא בשעת תביעה.
תקנו אותי אם אני טועה...
טעות!!!!!בענין ה'הילך',
כמדומני שכאן אין הילך, מכיון שהחזיר לו קודם לכן 150, ולא בשעת תביעה.
תקנו אותי אם אני טועה...
ייתכן שלא שילם המזומן אלא שילם בצ'ק לפי כל האחרונים ששטר בלי שיעבוד קרקעות אינו הילך (עי' סי' פ"ח סעי' כ"ח ובתומים והנתי' שם סק"י ודלא כהש"ך שם)קשה לי איך היה חייב שבועה הרי הוא החזיר לו את ה150 נאפוליונים וקיי"ל דהילך פטור.
כמדומה שנתערב לך שטר ראיה עם שטרי ממרנ"יייתכן שלא שילם המזומן אלא שילם בצ'ק לפי כל האחרונים ששטר בלי שיעבוד קרקעות אינו הילך (עי' סי' פ"ח סעי' כ"ח ובתומים והנתי' שם סק"י ודלא כהש"ך שם)
צודק בהחלטכמדומה שנתערב לך שטר ראיה עם שטרי ממרנ"י
פשיטא ששטר חוב דאחרים חשוב הילך.
לפי גירסת מענדי סענדי קענדי, זה לא קרה בירושלים אלא במחנה חיים ושלום ד'מונקאטש, ולחנווני קראו אברהם שטערן והוא כלל לא נשבע....סיפור אחרון לבין הזמנים זה:
ספור ידוע גם כן של גץ (היינו גרליץ) אבל הוא התפרסם בעוד מקומות, (אולי גם בשם ר' שלום שבדרון) על אחד שהיה לו בביתו נאפוליון זהב (במלחמת העולם הראשונה), ובנו לקח את המטבע בלי לדעת את שוויו וקנה ממתקים אצל חנווני בשם רחמים,
והחנווני הכחיש וטען שזה לא היה אלא איזה בישליק אחד.
חייבו בית הדין את רחמים שבועה והוא אכן נשבע, ואז כל ירושלים נידו אותו ואת חנותו כי היו בטוחים שנשבע לשקר
עד שאחר זמן מישהו הודה שהוא החליף את המטבע של הילד עם מטבע שלו
ובעלי המוסר טוענים שאוי לאותם שהתערבו במחלוקת ודברו לשון הרע וכו' וכו'.
אבל אין נשבעים כשהוא ברי על ידי אחר אפילו לא שבועת היסת, כדמבואר בסימן עה סעיף כג וכל שכן שלא עלפי טענת קטן, ולא השביעו שום חנווני בשם רחמים.
הדעות שלך - שפתיים ייש"כ!סיפור אחרון לבין הזמנים זה:
מקור הסיפור באברבנאל.אמנם בספר מגדים חדשים הביא הרבה מתלמידי הבעש"ט הק' זי"ע שקיבלו המעשה הנ"ל.
היכן?מקור הסיפור באברבנאל.
לא מוצא כעת.היכן?
בספר שאל אביך ויגדך, מביא ישראל שפיגל, שר' שלום אמר שהוא הכיר בעצמו את אביו של הילד, שהיה מוהל בירושלים. וסיפר שאחרי שסיפר הרבה פעמים את הסיפור בדרשותיו, נגש אליו אברך וסיפר שסבו, גם הוא סיפר לו את הסיפור מכלי ראשון. אמנם בגרסא קצת שונה, שלפי ר' שלום, התובע ויתר על השבועה כדי שלא ישבע שבועת שקר, ולפי סבו של האברך, הנתבע העדיף לשלם ולא להשבע.סיפור אחרון לבין הזמנים זה:
ספור ידוע גם כן של גץ (היינו גרליץ) אבל הוא התפרסם בעוד מקומות, (אולי גם בשם ר' שלום שבדרון) על אחד שהיה לו בביתו נאפוליון זהב (במלחמת העולם הראשונה), ובנו לקח את המטבע בלי לדעת את שוויו וקנה ממתקים אצל חנווני בשם רחמים,
והחנווני הכחיש וטען שזה לא היה אלא איזה בישליק אחד.
חייבו בית הדין את רחמים שבועה והוא אכן נשבע, ואז כל ירושלים נידו אותו ואת חנותו כי היו בטוחים שנשבע לשקר
עד שאחר זמן מישהו הודה שהוא החליף את המטבע של הילד עם מטבע שלו
ובעלי המוסר טוענים שאוי לאותם שהתערבו במחלוקת ודברו לשון הרע וכו' וכו'.
אבל אין נשבעים כשהוא ברי על ידי אחר אפילו לא שבועת היסת, כדמבואר בסימן עה סעיף כג וכל שכן שלא עלפי טענת קטן, ולא השביעו שום חנווני בשם רחמים.
לגבי האברבנאל אינני יודע, אמנם עיין בשיטה מקובצת מסכת נדרים דף לב עמוד בלא מוצא כעת.
כנראה שזו מטרת הסיפור.ומטעים את הקוראים שבמקרה כזה צריך לשמוע לרב
ההסבר ששמעתי - הח''ח רצה להעביר מסר חשוב, היו שם אנשים שתרמו ימים שבועות ואף שנים מחייהם, רצה החפץ חיים להראות להם עד כמה הזמן הוא יקר וחשוב, ולכן חשב רבות ואמר להם "דקה".ישנו המעשה שבאו להתרים את הח"ח שיתן מחייו לפלוני שחולה (עשו מגבית שעות), חשב וחשב ואחרי כמה דקות החליט לתת דקה. יש לכאורה לתמוהה על הזמן שחשב? או שכיוון שזאת עבודת השם להבין את רצון השם, ואולי אפילו למד בזמן הזה וניסה להביא ראיות לכאן או לכאן אז זה בסדר. לעיונכם
"הילך" בפירעון חוב מועיל, רק אם אתה מביא את הכסף אתך לבי"ד. חו''מ סי' פז.ישנו סיפור ידוע ששמעתי מאחד מהמלמדים בילדותי וגם קראתי אצל הסופר הידוע מ גץ.
מעשה בראש כולל בתקופת ר' שמואל סלנט שלוה מאדם אחד 300 נאפוליונים כדי לשלם לאנשי הכולל שניהל, כשהגיע התמיכה הוא החזיר 150 נאפוליונים ולאחר חודש בא להחזיר עוד 150 נאפוליונים והלוה שכח שכבר החזיר לו את ה150 הראשונים ותבעו אצל ר' שמואל סלנט
הרב חייבו שבועה כדין מודה במקצת וראש הכולל הצדיק העדיף לשלם ולא להשבע, אבל ר' שמואל סלנט התנגד וטען שאם ישלם יאמרו האנשים שאכן גנב את הכסף והוא רק מציג עצמו כצדיך ומנין לאדם כמהו סכום כל כך גדול של 150 נאפוליונים, וכפאו ר' שמואל להשבע.
הנ"ל אחרי 3 ימי בכיות ותפילות נשבע.
הוא אמר אחר כך שתכנן למכור את ביתו כדי לפרוע את החוב ועכשיו אינו רוצה להנות מממון שהרויח על ידי שבועה דאורייתא ולכן מכר את ביתו ותרמו לשטיבל במאר שערים
ואכן עד היום מתנוסס שם שלט 'נתרם על ידי איש פלאי ונעלם'. עד כאן הסיפור.
לבד ממה שלא ברור כל כך איך ידוע מי הוא אותו איש פלאי ונעלם
קשה לי איך היה חייב שבועה הרי הוא החזיר לו את ה150 נאפוליונים וקיי"ל דהילך פטור.
וי"א ששבועת היסת אינה אלא חרם,ולמה לא הפכה על שכנגדו?
ובלאו הכי שבועת הסת אינה חמורה כל כך שהרי אינה בנקיטת חפץ
בזמן שאתם מחפשים את החמץ, הלקוחות שלכם מחפשים אתכם בנרות!
מנוי פרימיום באתר פרוג, יקפיץ את המוניטין שלך לקהל גדול שאסור לך להחמיץ!
ועכשיו בהזדמנות, מבצע פסח 10% הנחה ברכישת מנוי שנתי!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט ק'
קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם: