נשמה שנתת בי טהורה היא

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
---

"את באמת רוצה לדעת?" חיוך חושש עלה על שפתיו.
היא חשבה לפני שענתה. לא מיד. אף פעם לא ענתה מיד.
הוא הביט בה, מופתע לגלות חשש וגם ציפיה. רצה שתגיד כן. רצה שתגיד לא.
"כן".
הוא הרים מבט. מופתע. חושש. "למה?"
"כי אני רוצה להכיר אותך".
הוא חייך. "לא הכרת מספיק עד עכשיו?"
היא חייכה גם. שני החיוכים היו רחוקים כל כך משמחה. "הכרתי את אורי של היום. זה שמתעורר בבוקר לעוד יום של שגרה, שמחייך אל הילדים שלו וקופץ איתם למכולת. זה שחי עם אישה ועם עבודה שפויה, יחסית, ומסתיר את כל מה שלא רואים מאחורי חיוכים רחבים ומשקרים. לא הכרתי את האורי הישן, זה שקם בבוקר למול אקדח טעון. שמסתובב בלילות בברים מפוקפקים. שישן עם אור דלוק-"
"גם היום אני ישן עם אור דלוק".
המבט שלה היה פגיע. "נכון".
"את בטוחה שאת רוצה לדעת?"
"כן". היא לא היססה. לא עוד.
"זה יהיה קשה".
"אני מוכנה".

הוא נשם עמוק. "זה היה באוסטרליה".
היא חבקה את הכוס שלה חזק. ההבזק - חד וצורב של הפעם האחרונה שהייתה באוסטרליה, כאב לה. מחתה את הזיכרון מיד. המשיכה להקשיב.
אורי נשען אחורה, מוחה בטבעיות את עוית הכאב הספונטנית שחלפה על פניו כשפגעה הכתף במשענת הספה. הוא עצם את עיניו, מרפה את שרירי הזרועות. כשהוא עושה כך, ידעה תהילה, הוא לא נמצא פה. הוא נמצא שם.
באוסטרליה.
בדירה אחת, קטנה וחמודה, שהייתה הבית שלהם במשך שלושה חודשים.

הקירות הרימו אליו מבט זועף כשנכנס. הוא הסיט מבטו מיד, אל הספה. היא הפנתה לעברו אצבע מאשימה. הוא העביר מבט אל השולחן. גם כאן התגובה הייתה זועמת.
כולם כועסים עליו. כולם.
הוא כועס על עצמו.
הם נכנסו פנימה. מניחים את הנשק על שולחן הסלון, פורקים אותו, מנקים, משמנים, מרכיבים חזרה ומכניסים לכספת.
הוא היה הרחק משם. הלב שלו עדיין נותר שלושה קילומטרים דרומה, בכוך קטן וחשוך שהתאורה בו מזמן הפסיקה להאיר. וזוג עיניים קטן אחד, בצבע תכלת עמוק, הביט בו במבט שאלפי האשמות לא יכלו לו.
הוא הרגיש אשם.
הוא היה אשם.

"מה עשית?"
הקול של תהילה לחש. אולי מפחד. אולי מדאגה עמוקה והיסטרית אל מול הבעל שלה, שהכירה בתור האיש החזק ביותר, מתקפל כעת אל תוך עצמו בכאב מאכל, אינסופי.
"מה עשית, אורי?"
"הרגתי את אבא שלה".

השמיים הרימו אלי מבט מלא דמעות. בהיתי בהם, בתכלת המושלם שלהם, והוא התמזג עם התכלת העמוק של הילדה הזאת, בת האחת עשרה, שאיבדה את אבא שלה באותו יום.
"אבל לא הייתה לא ברירה!" צעקתי להם, לשמיים. "הייתי חייב לעשות את זה!"
הם לא הקשיבו לי. לא הקשיבו לי בכלל. הם ידעו שאני אשם.
גם אני ידעתי את זה.
התכלת העמוק של הילדה המשיך לרדוף אחרי. הוא היה שם גם בירוק של העצים, בחום של האדמה, בצהוב של הפחים ובשחור העמוק שבתוך הלב שלי.
הטלפונים צרצרו מאחורי בהיסטריה. פרוצדורות סיום משימה, הכנסת דו"חות, מסירת סיכום והכי חשוב - העברת כל הידע לטיפול המשך.
אבל התכלת לא התחשב בעובדה שאני המפקד של הפעולה הזאת, ושהפעולה הסתיימה בהצלחה. הוא לא היה מוכן לקבל את זה שהפעולה הסתיימה בהצלחה.
לא כשילדה אחת, עם עיניים תכולות ואבא אחד איבדה היום את כל האמון שהיה לה בעולם.
"הייתי חייב לירות בו", סיפרתי לשמיים. הם הקשיבו לי בשתיקה עגמומית. "הייתי חייב. אם לא הייתי מכניס לו כדור הוא היה מכניס לי. ולעוד הרבה אנשים חפים מפשע ברחבי העולם".
השמיים שתקו.
"הייתי צריך את המחשב שלו!" צרחתי אליהם. "ולא מצאנו אותו בשום מקום! זה היה פיקוח נפש!"
השמיים המשיכו לשתוק בהפגנתיות.
"והילדה ידעה איפה אבא שלה שומר את המחשב! אני ידעתי שהיא יודעת! הייתי חייב להוציא ממנה את המידע הזה!"
דמעה אחת, קטנה ושקופה, זלגה מהשמיים ונספגה בנקודה חלולה כלשהי בין הראות לסרעפת.
"והיא לא הייתה מוכנה למסור את המידע! הייתי חייב להכות אותה כדי למנוע את האסון הבא!"
"זה לא משנה", אמרו השמיים. "זו לא סיבה מספיק טובה כדי להתעלל בילדה חפה מפשע".
והמשפט הבודד הזה, של השמיים, חתם את הפה שלי מעוד הרבה משפטים שרציתי לומר.
ידעתי שהם צודקים, השמיים.
ידעתי את זה היטב.
ידעתי את זה גם שם, בתוך הכוך הקטן והחנוק שלא הייתה בו תאורה. ידעתי את זה היטב, כשצמצמתי עיניים ומתחתי שפתיים ולחצתי על ההדק בידיים יציבות. ידעתי את זה מצוין כשהכנסתי לילדה אגרוף ברגל ועוד אחד במקלעת השמש. ידעתי את זה בוודאות כשהראתי לה את הגופה של אבא שלה וחנקתי את צרחות הכאב שהקים הלב שלי.
והשפתיים האלו שלי, שנשארו חתומות, והפנים שלי שנותרו רגועות. והאצבעות שלא רעדו והלב שסירב להכניס כל שמץ של רגש.
לא היה לי רגש כששלחתי איש צעיר למוות בירייה אחת.
לא היה לי רגש כשאטמתי את הצרחה המבועתת של הילדה וחייכתי אליה חיוך ציני, מוטרד.
לא היה לי רגש כשחקרתי אותה בטכניות והתעלמתי מכל ניצוץ אנושי.
לא הראיתי שום רגש.
עשיתי את זה כמו רובוט. כמו מכונת מלחמה חסרת רחמים.
החבר'ה מסביב שתקו. הם נתנו לי לעשות את העבודה השחורה. לא הייתה להם ברירה.
גם לי לא הייתה ברירה. וידעתי את זה היטב.
אבל שום ברירה לא הייתה תרוץ מספק בשביל הלב הזה שסרב להתרגש.

מישהו פתח את הדלת של המרפסת. אורי לא נע. הוא המשיך לבהות בנקודה עלומה כלשהי באופק הרחוק.
גבריאל כחכח בגרונו. כששום תנועה לא הסתמנה מגוש הברזל שניצב שליד הגדר הוא אמר בקול "המפקד?"
גוש הברזל עדיין לא נע. גבריאל פסע קדימה, ניצב במרחק פסיעה מהכתף המורמת במרי. "אורי", לחש.
ניע ראש זעיר. לך.
"הרמס"ד בטלפון".
המשפט הזה אמור לגרום לו להסתובב. לסלק כל ארשת אטומה מפניו, למחות שרידים של חולשה מקולו ולהיכנס שוב אל הסלון ואל המחשבים שממתינים לו שם.
אבל כל פעולה מאלו הצפויות לא נרשמת מהגוש האפאתי, וגבריאל נכנס חזרה לסלון בדממה.
שלוש דקות אחר כך נפתחת הדלת שוב. מתנאל יוצא החוצה. אורי יודע שזה הוא לפי הקצב האיטי של הפסיעות, הנשימות השקטות, המהירות משהו והיד הרכה שמונחת על כתפו.
אורי נרתע מהמגע הרך. הסגן שלו לא נבהל. הוא נשאר שם מאחוריו, ידו מונחת על הכתף הנוקשה ביציבות והתנוחה שלו אומרת "אני איתך".
והתנוחה הזאת מכאיבה כל כך לליבו של אורי. האמירה השקטה של "אני יודע מה אתה מרגיש". ההודאה האילמת "אני יודע מה מציק לך". ההאשמה שלא נאמרת "אתה באמת התנהגת באטימות קורעת לב".
והוא לא מסוגל יותר.
המדרגות בצד הסלון מקבלות אותו בשתיקה כנועה. הוא דוהר מעלה, פורץ את דלת האמבטיה ונועל אותה מאחוריו פעמיים.
מסתובב. מביט ישר אל המראה שמחזירה לו את דמותו שלו בדיוק כפי שהיא: חתומה. נעולה.
חסר רגש.

"אתה לא באמת היית חסר רגש". חוסר אמון בקולה של תהילה. ממאנת לקבל.
החיוך החיוור שהוא מנסה להפיק מתערבב עם עוית הכאב שמתפרץ. "תתפלאי".
לא נשאר לה אומץ להתפלא.

לא ידעתי כמה זמן עמדתי שם, מול המראה הזאת שהמשיכה לצייר אותי בדיוק עיוור. איבדתי כל ערך של זמן. כל ערך של מציאות, כל עבר והווה והאם יש כזה דבר שקוראים לו עתיד.
פתחתי את זרם המים על העוצמה הגבוהה ביותר. שטפתי את הפנים חזק, מנסה לגרש את כל הזוהמה שדבקה בהם.
בהיתי בה, בדמות הזאת שבהתה בי חזרה מהמראה. לא ידעתי את נפשי.
לא ידעתי היכן היא.
לא ידעתי מה עשיתי לה.
פחדתי. כל כך פחדתי. רעדתי מאימה, שקשקתי, פיזית, מחרדה נוראית ולופתת.
פחד גדול וחזק וצובט ומאיים וסוחט חזק חזק חזק.
לא ידעתי אם נשארה לי נפש.
השחתתי אותה. התעלמתי ממנה שוב ושוב. אטמתי בשיטתיות את כל זעקותיה הנואשות. חנקתי אותה בחוזקה תחת חיוכים ציניים ופנים אטומות.
הרסתי אותה.
את הנפש שלי, היפה והטובה, שפעם הייתה נרתעת ממעשים מושחתים.
והיום היא נשארת שלווה. ושלמה. וחוזרת איתי הביתה בשקט ונשארת בשקט גם כשהגוף מנסה לנענע אותה ולטלטל אותה חזק חזק, שתצרח.
היא מסרבת להתרגש.
והפחד הזה היה חזק מכל. חרדה נוראית. מייסרת.
לא ידעתי מה עשיתי לה, לנפש ההיא.
המים בברז המשיכו לשצוף החוצה, במפל זועף שנבלע עמוק בביוב. הכנסתי שתי אצבעות לתוך הזרם. המגע היה קריר.
לאט, באיטיות, הרמתי את שתי האצבעות והנחתי אותן על הלחי, קצת מתחת לפני העיניים.
ואז, פתאום, זה הגיע.
בבת אחת. בבום.
הזרם הזה. הברד האינסופי, השוצף, הגועש מבפנים ושוטף את הבחוץ ומערבב את הפנים עם החוץ ולא משאיר אף מקום אחד יבש.
הוא מערבל את הכל. שוטף את הכל. החוצה, בזרם אדיר, באפס מעצורים. פורץ את הסכר, שועט מסביב לעיניים וזורם במורד הפנים מטה בדהרה אל תוך הכיור, ממלא אותו במעגלים-מעגלים עוד ועוד מעלה. עולה. עוד. ועוד. מציף את כל הכיור וגולש לצדדים, מפיל את כל החומות. את כל המעצורים. לא משאיר אחריו שום פתח סגור. הכל נפרץ, שדוד, סחוט וחסר הגנות.
הוא הציף את הבפנים. העלה את מפלס המים שם עמוק לבריכה גבוהה וחמה, הטביע בו את הלב. שטף אותו חזק חזק, הגביר את זרם המים, כיבס אותו בסבון, ערבל אותו בזרם, סחט ממנו את כל המים והשאיר אותו מרוט ומותש ומרוקן ונקי ובוהק מזכרונות.
הוא היה מתיש. הוא היה סוחט.
הוא היה מטהר.

נשארתי שם עוד, מול המראה שהחליפה צבעים ודמויות. נשארתי שם כל הלילה. ירדתי למטה רק למחרת, כשהמחשבים כבר החלו להתקפל בהדרגה והראשים לרכון אט אט על השולחן.
החבר'ה הרימו עיניים כשהופעתי בסלון. הם רצו הסברים.
הפנים שלי נתנו להם אותם בלי שהיו צריכים לבקש.
היו שם עיניים אדומות.
היו שם עקבות של דמעות.
היו שם עקבות של דמעות, על הפנים שכבר לא היו חסרות רגש עוד.
ניגשתי אל הטלפון שצלצל באותו רגע. אמרתי הלו.
נשאבתי אל תוך ים הפרוצדורות והתהליכים והדו"חות שהיה צריך להגיש כבר אתמול ועוד לא הוגשו כי המפקד היה עסוק. תפקדתי רגיל.
אבל עמוק בפנים, ברגש, ידעתי ששום דבר לא רגיל.
היה שם רגש.
מצאתי את הנפש שלי.
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ביקורת תוכן.
הנשמה נהיתה טהורה למרות מה שהוא עשה? או שדווקא מה שהוא עשה שמר עליה טהורה?
(כוונתי לעצם הפעולה לא להסתגרות שלאחריה)
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
ביקורת תוכן.
הנשמה נהיתה טהורה למרות מה שהוא עשה? או שדווקא מה שהוא עשה שמר עליה טהורה?
(כוונתי לעצם הפעולה לא להסתגרות שלאחריה)
תודה.
זאת בדיוק הנקודה.

אנסה להסביר במילים (ולא בסיפורת), מקווה שאהיה מובנת
עד כמה שלמדתי על הנושא ואני עדיין לומדת

אלוקים ברא לנו נשמה, והוא ברא אותה טהורה
ונתן לנו אפשרות להשחית אותה
וזאת העבודה שלנו, לשמור עליה טהורה
ונקיה.

התהליך שהגיבור שלי עובר,
אחד התהליכים האלו,
הוא מאבק יומיומי ומתמשך על שמירת הנשמה הזאת.
זהו מאבק שהוא לא תמיד מודע אליו
וחוסר המודעות הזאת היא הסכנה בעצמה.

הפעולות שסוכנים ממוצעים מתמודדים עימהן, ברחבי העולם כולו, הן קונפליקטים עם הנשמה
התמודדויות מצפון קורעות, כפשוטו
כל סוכן מוסרי תמיד יאלץ להתמודד עם דברים שאינם עולים בקנה אחד עם הנקיות שלו, עם המצפון שלו
וזו קריעה נפשית פנימית.
סוכן יאלץ לפעמים להרוג אנשים, להתעלל באנשים, לעשות דברים שהנפש היפה סולדת מהם.
והדברים האלו, עד כמה שלומדים איך לעשות אותם מחוסר ברירה,
משחיתים את הנפש.
הם הורסים אותה.
אי אפשר, פשוט לא ניתן, להרוג מישהו ולהישאר אותו דבר.
זה אחד הבלתי נמנעים של תופעות הלוואי.
הנפש סולדת ממעשי רוע, והיא מתעוותת כשנאלצת, גם אם בחוסר ברירה, לפגוע באחרים.

לסוכנים מוסריים לא תמיד יש ברירה. הם עושים זאת מסיבות נכונות וטובות,
אבל כל סיבה שבעולם אינה מספיקה בשביל הנפש הרגישה השוכנת באדם,
והנפש נהרסת.
תפקיד הסוכן היא לדעת איך לשמור על הנפש הזאת, למרות כל השחור והאבק סביבה,
מוגנת ונקיה.

הגיבור שלי עובר כאן התמודדות לא פשוטה
בתור סוכן קשוח, קר ואפילו אדיש, הוא פועל טכנית,
אבל הנפש שלו לא יכולה לפעול טכנית, פשוט לא
ופתאום הוא מרגיש - אטמתי את הנפש שלי
הוא פוחד שהיא כבר לא טהורה,
שהוא השחית אותה
זהו פחד משתק,
זה מפחיד
וזאת ההתמודדות שלו.



מקווה שהייתי מובנת, אם לא אפשר לפתוח על זה דיון...
הנושא הזה מדהים וערכי ומוסרי, ותמיד יש לי עוד ללמוד
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
נושא חשוב ומרתק.
וכאן עולה השאלה שעלתה לי לפני זמן מה כשקראתי דיון כאן על ספרי מתח, והיה מי שהתבטא (אולי את? לא בטוחה) "תהרגו בכיף, תהרגו בחן" מבינה שהכוונה לא להתמרח עם גיבור שסיים תפקידו, וכן כל הנאמר שם, (לא זוכרת את הכותרת אז לא שמתי קישור), ובכל זאת,

אי אפשר, פשוט לא ניתן, להרוג מישהו ולהישאר אותו דבר.
זה אחד הבלתי נמנעים של תופעות הלוואי.
הנפש סולדת ממעשי רוע, והיא מתעוותת כשנאלצת, גם אם בחוסר ברירה, לפגוע באחרים.
נראה לי שזה כך גם כשקוראים על כל זה, ולכן לא ממש ברור לי איך אפשר להגיד על ספרות כזו שהיא נצרכת לדור וכו'.
מה אומרים?
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
"ונתן לך רחמים ורחמך. כוונת מאמר זה כאן לפי שצוה על עיר הנדחת שיהרגו כל העיר לפי חרב ואפילו בהמתם מעשה הזה יוליד טבע האכזריות בלב האדם, כמו שספרו לנו הישמעאלים כת הרוצחים במאמר המלך כי יש להם חשק גדול בשעה שהורגים אדם ונכרתה מהם שורש הרחמים והיו לאכזר, והבחינה עצמה תהיה נשרשת ברוצחי עיר הנדחת לזה אמר להם הבטחה שיתן להם ה' רחמים הגם שהטבע יוליד בהם האכזריות מקור הרחמים ישפיע בהם כח הרחמים מחדש לבטל כח האכזריות שנולד בהם מכח המעשה.
אור החיים דברים יג יח
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
רק אני נהניתי עד מאד מאד מהכתיבה?
לגמרי לא.
תודה על התזכורת!
@מ. י. פרצמן
כתיבה מיוחדת ונוגעת!
אהבתי מאד את תיאור השיחה בין אורי לאשתו, ואת החזרה שלו לאחור.
איזו כתיבה! אפשר לראות ולהרגיש את כל הזרמים שעוברים שם ביניהם!
ואיך שהיא ממאנת להאמין שזה קרה לבעל שלה, שהיא מכירה..
אותנטי לגמרי!

התיאורים שלך נוגעים בעומק הסיטואציות.
את מתארת תהליכים פסיכולוגיים ועבודת נפש בצורה בהירה ונדירה, ובעיקר-נעימה וזורמת.

העלית פה בעצם דילמה מורכבת, כואבת, ונעלית, ועשית את זה בכפפות של משי אבל בחדות ובהירות.

טוב, זה נשמע כמו שיפוט של אתגר, אבל באמת, וואו! מדהים אותי שיש לאנשים יכולות הבנה ניתוח וכתיבה כאלו!
מה רבו מעשיך ה'!
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
"ונתן לך רחמים ורחמך. כוונת מאמר זה כאן לפי שצוה על עיר הנדחת שיהרגו כל העיר לפי חרב ואפילו בהמתם מעשה הזה יוליד טבע האכזריות בלב האדם, כמו שספרו לנו הישמעאלים כת הרוצחים במאמר המלך כי יש להם חשק גדול בשעה שהורגים אדם ונכרתה מהם שורש הרחמים והיו לאכזר, והבחינה עצמה תהיה נשרשת ברוצחי עיר הנדחת לזה אמר להם הבטחה שיתן להם ה' רחמים הגם שהטבע יוליד בהם האכזריות מקור הרחמים ישפיע בהם כח הרחמים מחדש לבטל כח האכזריות שנולד בהם מכח המעשה.
אור החיים דברים יג יח
תודה רבה על ההעלאה!
גוזרת ושומרת.

על זה מן הסתם כבר העירו לך.
אייש.... דווקא לא. תודה!
התיאורים שלך נוגעים בעומק הסיטואציות.
את מתארת תהליכים פסיכולוגיים ועבודת נפש בצורה בהירה ונדירה, ובעיקר-נעימה וזורמת.

העלית פה בעצם דילמה מורכבת, כואבת, ונעלית, ועשית את זה בכפפות של משי אבל בחדות ובהירות.
תודה רבה ממש!
ריגשת אותי.
כיף לראות ניתוח. זה נותן כח להמשך.
הקטע הזה הוא אחד מאלו שמתארים את הדילמות המוסריות של הגיבור, והן עולות כל הזמן. אפשר לקרוא לזה הרגש שבמתח :)

וכאן עולה השאלה שעלתה לי לפני זמן מה כשקראתי דיון כאן על ספרי מתח, והיה מי שהתבטא (אולי את? לא בטוחה) "תהרגו בכיף, תהרגו בחן" מבינה שהכוונה לא להתמרח עם גיבור שסיים תפקידו, וכן כל הנאמר שם, (לא זוכרת את הכותרת אז לא שמתי קישור), ובכל זאת,
אכן, זוכרת את הדיון ההוא היטב
ואציין בפניכם כאן בכנות
כי הדיון ההוא היה אחד מנקודות הדחיפה הכי עוצמתיות עבורי לצאת ולחקור את הנושא הזה מנקודת מבט שונה
ולהרחיב ואף לשנות את דעתי בנושא מהקצה לקצה
וכאן ההזדמנות סוף סוף להודות-
תודה לכם קהילה יקרה על כך
 

palm

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
הכתיבה יפה מאד ועשירה
מציף את כל הכיור וגולש לצדדים, מפיל את כל החומות. את כל המעצורים.
מעבר יפה וגמיש מן המשל אל הנמשל
היא חבקה את הכוס שלה חזק.
פחד גדול וחזק וצובט ומאיים וסוחט חזק חזק חזק.
אותה ולטלטל אותה חזק חזק, שתצרח.
אותו חזק חזק, הגביר את זרם המים,
כדאי לגוון קצת עם הגדרת ה'חזק'
וכן לתת כמה נגיעות כלליות לבהירות הקריאה-
שלא יצטרכו לחזור על קריאת המילים בשביל להבין למשל מי אמר למי
לגבי התוכן\נושא הייתי נמנעת מללוש בו במיוחד אם רובו של קהל היעד לא עוסק בכגון דא
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
וואו מיוחד מיוחד!
ההצלחה שלך לרדת לנבכי הסיטואציות - מדהימה!
וכתוב כמובן מעולה!
 

א יודעלע

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
שני הערות לדיון:
א. למי שמכיר, דוד זריצקי ז"ל נוגע בסוגיא זו בספרו הנודע 'שימקה'. שם משתמע שכאשר מדובר במחיית עמלק, או כפי שהובא מהאוהחה"ק בעיר הנדחת, יש ס"ד מיוחדת לשמור על הזוך והטוהר. עי"ש ותמצאו נחת.

ב.לפני מס' שנים בתקופת אינטיפאדת הסכינים, ולפנ"כ בתקופת סרטוני עריפת הראשים של דאע"ש, הוכח, שהנפש נאטמת/נטמאת ומושחתת גם כשרק 'רואים' מעשי זוועה ואכזריות. זהו חלק מה'שינוי צורת אדם' שקורה לחשופים לאינטרנט הפרוץ, וד"ב.
 

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
כתיבה מעולה! הקטע הזה הזכיר לי דיאלוגים שערך איסתרק עם עצמו לאורך הספר הראשון, לא בתוכן- אלא בצורת ההגשה המטלטלת והנוגעת ללב.
ריתקת אותי וזה לא פשוט. שאפו.

(בקטנה. באיזשהו שלב כמעט איבדתי את הריכוז לקרוא עוד ועוד על יסורי המצפון שלו. לא יודעת אם זו הפרעת קשב שלי, אבל לדעתי התיאור של רגשות האשמה היה ארוך - אבל לא האורך הוא שאיבד אותי אלא העובדה שעוצמת הרגש הייתה (כמעט) באותה מידה לאורך חלק גדול מהתיאור. באותה מידה, הייתה אפשרות לכתוב את זה עם ביטים שיגבירו את העניין של הקורא, כשהגיבור מתחיל מנקודה רגשית קטנה ולאט לאט הרגש מתגבר עד לרגע שבו הקורא מבין על מה בעצם הגיבור מתייסר ומתחבר לכאב שלו, ואז השיא שבו הגיבור מתפרק ושוטף את הכל. בצורה כזאת הקשב הפרוע שלי היה כנראה נשמר לעוד כמה שורות בלי צורך להלאות אותך בסוגריים האלו שגם הם יצאו ארוכים מדי.
אבל שוב, כתבת מעולה ומרגש ובאמת ריתקת, ככה שאת ממש יכולה להתעלם מדבריי כי עצם העובדה שחסרת סבלנות כמוני קראה את הכל זה כבר אומר דרשני.
כל הכבוד.)
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
דיאלוגים שערך איסתרק
לי עלה איסתרק בהקשר של המלחמה עם דיאלידאן-
כי ביום שיפסיק לכאוב את המלחמה הזו, לא יהיה עוד ראוי למלוכה.
רק שבמהלך "מהללאל" ואח"כ "יוזבד" היה נדמה לי כי גם מיה קינן בעצמה הפסיקה לכאוב...

הקטע הזה העלה בי מיד את הקונפליקט בין התובנות הנדירות והתועלת העצומה שבסדרה, לבין האלימות והסדיסטיות בקטעים מסוימים, והרווח מול ההפסד
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ראשית, הקטע כתוב נפלא, ואכן הוא מייצג קונפליקט קשה וכואב, אך היה ברצוני להציג איזו ביקורת ברשותך, וסליחה על האיחור בהבהרתי, פשוט לא הייתי כל כך בפורום בימים האחרונים, ולכן אשתדל לעשות זאת כעת.
ולדוגמא אקח, את הקטע הזה:
הנפש סולדת ממעשי רוע, והיא מתעוותת כשנאלצת, גם אם בחוסר ברירה, לפגוע באחרים

הייתי מנסח
הנפש סולדת ממעשי רוע, והיא מתעוותת כשהיא נאלצת, גם אם בחוסר ברירה, שלא להרוג את האנשים הרעים
לעמוד מול הרעים ולא לעשות מאומה, זה מה שמעוות את הנפש.
אנו נמצאים היום באיזו מין אוירה בונבונית כזו של נגד עונשי מוות וכאלה, אבל האמת היא שעומד מול הרוע באדישות ואינו הורג, נפשו מתעוותת והופכת בעל כרחה למסכימה עם הרוע, ועל כך אמרו חז''ל 'כל המרחם על האכזרים סופו שיתאכזר על הרחמנים', וזה נאמר על שאול שריחם ולא השמיד את הצאן של עמלק.
בכל יום שאומרים בו תחנון אני אומר בסוף הארוחה 'על נהרות בבל' ומסיים בפסוק 'אשרי שישלם לך את גמולך שגמלת לנו, אשרי שיאחז וניפץ את עולליך אל הסלע'.
נכון, שצריך האדם להזהר שלא ליפול לידי מידות רעות ועל כך נאמר 'ונתן לך רחמים ורחמך' (שחובה להדגיש שגם הדרשה הזו לא נאמרה על מלחמת עמלק או מלחמת מצוה אלא כאשר עם ישראל הולך והורג שבט מתוכם אחיהם ובשרם), אך היפיפות היא נוראה הרבה יותר.
 

רותי רפפורט

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
לעמוד מול הרעים ולא לעשות מאומה, זה מה שמעוות את הנפש.
אנו נמצאים היום באיזו מין אוירה בונבונית כזו של נגד עונשי מוות וכאלה, אבל האמת היא שעומד מול הרוע באדישות ואינו הורג, נפשו מתעוותת והופכת בעל כרחה למסכימה עם הרוע, ועל כך אמרו חז''ל 'כל המרחם על האכזרים סופו שיתאכזר על הרחמנים', וזה נאמר על שאול שריחם ולא השמיד את הצאן של עמלק.
בכל יום שאומרים בו תחנון אני אומר בסוף הארוחה 'על נהרות בבל' ומסיים בפסוק 'אשרי שישלם לך את גמולך שגמלת לנו, אשרי שיאחז וניפץ את עולליך אל הסלע'.
נכון, שצריך האדם להזהר שלא ליפול לידי מידות רעות ועל כך נאמר 'ונתן לך רחמים ורחמך' (שחובה להדגיש שגם הדרשה הזו לא נאמרה על מלחמת עמלק או מלחמת מצוה אלא כאשר עם ישראל הולך והורג שבט מתוכם אחיהם ובשרם), אך היפיפות היא נוראה הרבה יותר.
נכון. כל כך נכון.
אלאור אזריה יוכיח.
אי אפשר להיות יפי נפש יותר מדי, כי מי ששילם את המחיר היו החיילים שנהרגו בפיגוע בשבוע שאחר כך.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
נכון. כל כך נכון.
אלאור אזריה יוכיח.
אי אפשר להיות יפי נפש יותר מדי, כי מי ששילם את המחיר היו החיילים שנהרגו בפיגוע בשבוע שאחר כך.
המנהלת נכנסה ראשונה לפוליטקה, אבל אני לא משוכנע שהיא צודקת.
שלא שם חלקנו כהם נאמר גם על צורת ההתנהגות.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
לעמוד מול הרעים ולא לעשות מאומה, זה מה שמעוות את הנפש.
לדעתי אין סתירה בין הדברים. זה גם זה מעוות את הנפש, ושניהם ראויים לעלות על שולחן הדיונים.
למרות זאת, לדעתי, בעניין המותחנים, שבהם עסקה @מ. י. פרצמן , נראה שחשוב מאד לדבר דווקא על הפן הזה, של עיוות הנפש ממעשי הרג ואלימות, גם אם הם מוצדקים.

כלומר, חייבת לעלות הדילמה הזו, ואחרי שתעלה, ודאי שצריך יהיה להציג את כל צדדיה ולהגיע למסקנות שלעיל, על כל דקויותיהן.
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
זה גם זה מעוות את הנפש, ושניהם ראויים לעלות על שולחן הדיונים.
לדעתי ההשוואה הזו אינה נכונה
ואתן דוגמא, מי שנותן מכה לילדו בכדי לחנכו זה דבר שמעוות את הנפש?
כיוצא בזה, גם להרוג רוצח זה לא מעוות את הנפש
להרוג רוצח, בבסיס, זה דבר שמתקן את הנפש.
אלא שלפעמים אדם הורג הרבה רוצחים ואז בסופו של דבר הוא עלול להתבלבל ולשכוח שהריגת הרוצח היא רק מחמת ביעור הרע והוא מתחיל להנות מהסדיזם שבדבר, כיוצא בדבר יתכן אדם פסיכופת שבאיזה שלב מתחיל להנות מעצם נתינת המכות לבנו, אך צריך להבדיל בין הדבר הנכון לדבר שאינו.
לא להרוג רוצח זה הדבר הנורא והמעוות ביותר, וכמו כל דבר בחיים יש סיכונים, גם מצוות עונג שבת עשויה להביא לירידה לתאוות האכילה ולאכילה גסה ביום חול

(בענין המותחנים מסכים אני שהמטרה היא להתרגש מרצח והריגות וההכשר של זה הוא ששמים את זה בעטיפה המתאימה כלומר, רוצים לראות רצח ברמה זו או אחרת, אלא שתודה לה' אי אפשר סתם לכתוב על רצח בתרבותנו ולכן עוטפים את זה באיצטלא שמצדיקה אותו, אלא שאכן לא על כך דיברתי)
 

palm

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
ואתן דוגמא, מי שנותן מכה לילדו בכדי לחנכו זה דבר שמעוות את הנפש?
הלוואי שיכולנו להפטר לגמרי מהנוהג האומלל
תרגלתי פעם על אחד מילדי שהיה משתולל הרבה הופך הכל ומציק לילדים
כל פעם שהרביץ\הציק חיבקתי אותו באהבה והרעפת נשיקות ושאלתי למאוויו
אח"כ אמרתי: אני חושבת שגם אחיו ישמח לזכות לאהבה, ובטח ההצקה לא היתה לו נעימה
תוך זמן מועט ביותר הפך לילד כייפי אהוב ואוהב
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה