שיתוף - לביקורת נפתלי אילה שלוחה

חנה ש.

צלמת אוֹמָנית
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
יוצרי ai
בס"ד

מיד כששמעתי על האסון הנורא שהתרחש ביום שישי י"ט שבט, ערב שבת קודש בו נגדעו בחטף שני האחים מלאי הטוהר אשר ויעקב הי"ד.

יד הרשעה נגעה במקום קודש הקדשים הלא הן תינוקות של בית רבן, להם הבל פה טהור ללא חטא.

וכל זאת בתוככי ירושלים עיר הקודש,

לא יכולתי שלא לחשוב על מדרש זה, המספר לנו את סוד הגאולה:

אילה זו רחמה צר, בשעה שכורעת ללדת אני מזמין לה דרקון שמכישה בבית הרחם (ונושך אותה ברחמהּ פעמיים) ומתרפה ממולדה, ואלמלא מקדים רגע אחד או מאחר רגע אחד מיד מתה.(בבא בתרא טז ב)

ילקוט שמעוני על המדרש:

וישם רגלי כאילות, אמר רבי פנחס כאילים אין כתיב כאן אלא כאילות כנקבות, למה, שרגלי הנקבות עומדות יותר מן הזכרים, כאילות כשתי אילות, דבורה ואסתר, דבורה שבאה מנפתלי אילה שלוחה, ואסתר למנצח על אילת השחר. (תהילים כ"ב)

ומיד חשבתי על האם דבורה, אצילת הנפש.

ואמנם הפטרת השבת הקודמת פרשת בשלח, וּדְבוֹרָה֙ אִשָּׁ֣ה נְבִיאָ֔ה.

וְ֠הִיא יוֹשֶׁ֨בֶת תַּֽחַת־תֹּ֜מֶר דְּבוֹרָ֗ה בֵּ֧ין הָרָמָ֛ה,

ובשירת דבורה הנביאה היא מספרת:

עַ֤ד שַׁקַּ֙מְתִּי֙ דְּבוֹרָ֔ה שַׁקַּ֥מְתִּי אֵ֖ם בְּיִשְׂרָאֵֽל׃

ואת דבורה,

פעמיים נפלת, ופעמיים קמת, אם בישראל.

ובסופה של ההפטרה, אלו הן המילים:

" כֵּ֠ן יֹאבְד֤וּ כָל־אוֹיְבֶ֙יךָ֙ יְהוָ֔ה וְאֹ֣הֲבָ֔יו כְּצֵ֥את הַשֶּׁ֖מֶשׁ בִּגְבֻרָת֑וֹ"

בגמרא שנינו: "תנו רבנן: עלובין ואינן עולבין, שומעין חרפתן ואינן משיבין, עושין מאהבה ושמחין ביסורין - עליהן הכתוב אומר ואהביו כצאת השמש בגברתו". (שבת פח ע"ב)

ומהי חרפה יותר ממה שחורפנו?

הלא היא חרפתך אשר חרפוך ה',

כשקמים למטה קמים גם למעלה.

קומה ה'!

וְהָשֵׁב לִשְׁכֵנֵינוּ שִׁבְעָתַיִם, אֶל-חֵיקָם; חֶרְפָּתָם אֲשֶׁר חֵרְפוּךָ אֲדֹנָי. (תהילים ע"ט י"ב)

אי אפשר שלא לשים לב למה שהתרחש בתחילת אותו השבוע. בט"ו שבט רעדה אדמת טורקיה

האבן של נפתלי הנה שְׁבוֹ רבינו בחיי קורא אותה טוּ‏רְקִיזָ‏"א, וכן תרגומו: טַ‏רְקִיָּ‏‏א (יוד דגושה).

– זה כנגד זה ברא אלוקים.

עם נפילת כוח הצד הרע יתחזק כוח נפתלי, כוח האילה שלוחה, כוח הרחמים של האילה הידועה כחסידה שבחיות ורחמיה מרובין על בניה (שוחר טוב), כוח תפילת האילה.

אמר רבי יוחנן למה נמשלו צדיקים כאילת, לומר לך מה אילה זו כל זמן שמגדלת קרניה מפצילות, אף צדיקים כל זמן שמרבין תפלתן נשמעת.(ילקוט שמעוני)

העתירי דבורה, אם בישראל, בעד עמך,

בצעקה, לא עוד.

אבינו מלכינו, הרם קרן ישראל עמך!

אבינו מלכינו, הרם קרן משיחך!

ונשיכת נחש, תביא הרפיה, תוליד גאולה, וקרן אילה,

תביא לנו את קרניים מידו לו כתפילת חבקוק הנביא:

"ונוגה כאור תהיה קרנים מידו לו" (חבקוק ג', ד')

עת קרא יעקב לבניו, האספו ואגידה לכם, סוד אחרית הימים,

את בנו נפתלי בירך: "נפתלי אילה שלוחה הנותן אמרי שפר". וממנו תבא בשורה לכל ישראל

אין זאת כי אם קולה של רחל, המבכה על בניה, "וַתֹּ֣אמֶר רָחֵ֗ל נַפְתּוּלֵ֨י אֱלֹהִ֧ים ׀ נִפְתַּ֛לְתִּי" חיבור הקדוש ברוך הוא נתחברתי. (רשב"ם)

רחל ששולחת את אמתה בלהה לפניה ומעוררת את ההבטחה לגאולת עולמים.

ואסיים בפסוק משיר השירים שהוא קדש קדשים:

הִשְׁבַּ֨עְתִּי אֶתְכֶ֜ם בְּנ֤וֹת יְרוּשָׁלַ֙͏ִם֙ בִּצְבָא֔וֹת א֖וֹ בְּאַיְל֣וֹת הַשָּׂדֶ֑ה אִם־תָּעִ֧ירוּ ׀ וְֽאִם־תְּע֥וֹרְר֛וּ אֶת־הָאַהֲבָ֖ה עַ֥ד שֶׁתֶּחְפָּֽץ׃

בנות ירושלים! - עם ישראל! - תעירו! ותעוררו!

ואבן שבו תאיר – שוב, בְּשׁוּב.

(להגיב או לא להגיב? מצד אחד, איך אפשר לומר משהו כשהכאב כל כך גדול,

ומי בכלל יכול לרדת לנבכי הצער, מצד שני, אולי יש מישהו שיתחזק מהדברים,
למדתי את הנושא כמה שעות, אם טעיתי בבקשה תקנו אותי)
 
נערך לאחרונה ב:

חנה ש.

צלמת אוֹמָנית
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
יוצרי ai
רק אם אפשר לתקן את הפסוקים (שלושה כאלו) שלא יהיה בהם שמות הקודש. תודה.
אין לי אפשרות לתקן כאן. העריכה היא רק זמן קצר לאחר הכתיבה.
(חשבתי שבמחשב אין איסור מחיקה, אם אפשר לכתוב לי בבקשה
מנין המקור שלא לכתוב שמות קודש ע"ג מחשב)
מחיקת השם במחשב
בשו"ת שבט הלוי (ח"ז סי' ד' א-ב) נשאל אם מותר למחוק שם השם שכתוב על מחשב, ובתחילה נטה שם להתיר מב' טעמים: א' השם נכתב שלא ע"מ לקדשו, וכתב הש"ך שבשם שנכתב שלא ע"מ לקדשו ליכא איסור לצורך תיקון, וע"ש שהביא פוסקים רבים לכאן ולכאן. ב' אינו נחשב כתיבה כשכותב במחשב, ע"ש דאי"ז שייך למש"כ החת"ס דלענין מחיקת השם לא בעי' דוקא דיו כדין כתיבת ס"ת, דכאן גרע טפי דאינו נחשב "כתב" כלל אלא רק אותיות בעלמא.
ובתשובה לטענת השואל דהקסה"ס מחמיר בדינו של הש"ך, והרי כתב החתם סופר בהסכמתו לקסה"ס שספרו אין בו מום, השיב לו השבה"ל דמאות הלכות מסתובבות בי מדרשא בשטח זה של הקסה"ס ופעמים שמכריעים כמותו בין לקולא בין לחומרא, אך פעמים שמכריעים כחולקים עליו, גאונים שלפניו או שלאחריו, אלא כך דרכה של תורה לבקש רק הכרעת האמת.
ולכאו' היה מקום לדון להחשיב מחיקה ע"י לחיצת כפתור כגרמא, אך נראה דהשבט הלוי אזיל בזה לשיטתו דבתשובה אחרת (ח"ו סי' ל"ז) כתב דאין להחשיב כתיבה במחשב בשבת ככתיבה בגרמא ע"ש בשם החזו"א (ב"ק סי' י"ד) דמכונה שפעולתה ע"י גרמא חשיב כמעשה ממש ע"ש.
ומ"מ סיים השבט הלוי דכיון דכל ההיתרים תלויים במחלוקת הפוסקים ודאי דאם אפשר יש לעשות תיקון שלא יצטרכו להגיע למחיקת שמות. ועי' גם שו"ת תשובות והנהגות (ח"ג סי' שכ"ו) מה שכתב בענין מחיקת שם השם ממחשב שכתב ג"כ כמה וכמה צירופים להקל בזה.
(
העתקתי מפורום: לתורה, אם יש מקור אחר אפשר לצרף בבקשה)
 

חנה ש.

צלמת אוֹמָנית
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
יוצרי ai
יט ה' אֲדֹנָ-י, חֵילִי, וַיָּשֶׂם רַגְלַי כָּאַיָּלוֹת, וְעַל בָּמוֹתַי יַדְרִכֵנִי; לַמְנַצֵּחַ, בִּנְגִינוֹתָי. (חבקוק פרק ג')
הפסוק הזה שהבאתי, המדבר על האיילות - דבורה הנביאה ואסתר המלכה, נמצא בפרק ג' בחבקוק הנביא.
בתחילת הפרק ישנו הפסוק: "...ברוגז רחם תזכור" ומסביר הילקוט שמעוני - דכתיב: ויזכור אלהים את נח.
ריבונו של עולם בבקשה רחם על אברהם נוח בן יהודית, לרפואה שלמה במהרה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  54  פעמים

אתגר AI

תרפיה בבעלי חיים • אתגר 143

לוח מודעות

למעלה