"נעקדו" על קידוש השם

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מאי משמע "עקידת יצחק"? הוא נעקד, דהיינו נקשר, אבל לא נהרג. מדוע אפוא זועקות הכותרות "נעקדו על קידוש השם" בשעה שהם באמת נרצחו? בעבר כתבו בראשי תיבות - "נהרגו על קדוש השם" - נעקד"ה - ומכאן הגיעה ה"עקידה"...
 

נקודת מחשבה

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
נכון, נעק"ד זה באמת נהרג על קדוש השם

אבל איפה ראית שכתוב נעקדו על קידוש ה????
 

רבקה1234

משתמש רשום
נכתב ע"י נקודת מחשבה;1490234:
נכון, נעק"ד זה באמת נהרג על קדוש השם

אבל איפה ראית שכתוב נעקדו על קידוש ה????

הביטוי המשובש נפוץ במודעות ובכותרות על נפטרים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י נקודת מחשבה;1490234:
נכון, נעק"ד זה באמת נהרג על קדוש השם

אבל איפה ראית שכתוב נעקדו על קידוש ה????

כותרת ראשית ב"המבשר" היום, ועוד הרבה בעבר.
 

nothing

משתמש פעיל
גם בעיני היה הדבר מוזר ופירשתיו כשיבוש, אך השיבוש נפוץ מאוד. בחיפוש המילים נהרג על קידוש ה' באוצר החכמה (חיפשתי +נעקד[ו] ק[י]דוש במרווח 5 מילים) נמצא הביטוי ב-408 ספרים!
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י nothing;1490266:
גם בעיני היה הדבר מוזר ופירשתיו כשיבוש, אך השיבוש נפוץ מאוד. בחיפוש המילים נהרג על קידוש ה' באוצר החכמה (חיפשתי +נעקד[ו] ק[י]דוש במרווח 5 מילים) נמצא הביטוי ב-408 ספרים!

כוונתך שהופיע "נעקד על קידוש ה'" במקום "נהרג"... אם זה מופיע כבר ב408 ספרים ובאין ספור כותרות עיתונים, כי אז אולי זה כבר לצעוק על לשעבר:( שבשתא כיון דעל - על...
 

agav

משתמש פעיל
התייחסי לזה כאל מעתק. המשמעות המקורית עברה תמורות במהלך השימוש במלה וזה לגיטימי.
זו לא המלה היחידה שזה קורה לה.
 

בתנופה

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
זכורני שלפי חלק מהמדרשים/מחז"ל הרי שיצחק אבינו אכן הספיק להעקד ולהשחט על קידוש ה', וכפי הציווי האלוקי, אלא שמלאך ה' החזירו לחיים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אכן, בילקוט שמעוני: "ר' יהודה אומר כיוון שהגיעה החרב לצוואר פרחה ויצאה נשמתו של יצחק, וכיוון שהשמיע קולו מבין שני הכרובים אל תשלח ידך אל הנער, חזרה נפשו לגופו והתירו, ועמד יצחק וידע יצחק שכך עתידים המתים לחיות ופתח ואמר ברוך אתה ה' מחיה המתים". אבל אין הפשט שאברהם שחטו ממש.
בכל אופן, ברור הדבר שהביטוי "נעקדו על קידוש ה'" מקורו בטעות. אם להתיחס לזה כאל מעתק? נראה לי שהמלחמה בשיבושים שפשו לא רק בדיבור אלא גם בעיתונות ובספרים היא אבודה מראש... לא ירחק היום ומקצוע עריכת הלשון יהיה מיותר. כבר היום אפשר לברך על האקדמיה ללשון "ברוך מתיר אסורים"...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה