ניקוד תיבת "ממנו"

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
בפרשת שלח-לך קראנו השבוע את הפסוק הבא: "והאנשים אשר עלו עמו אמרו לא נוכל לעלות אל העם כי חזק הוא מִמֶּנּוּ".
אני מבקש לדעת היאך מנוקדת תיבת "ממנו" בחומש של התימנים, האם הנו"ן בדגש או לאו.
מי יכול לדעת?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
למאי נפק"מ?

(נראה לי שאני יודע למה אתה חותר...)
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אני לא רוצה להפיל אף אחד, אני באמת רוצה לדעת, וזה יעזור לי להבין את פירש"י שם. אחרי קבלת תשובה כלשהי, אסביר.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
חשבתי שזה מה שהתכוונת...
האם יש הבדל בניקוד בין ממנו שהוא מאיתנו (מדבר) לבין ממנו שהוא מאיתו (נסתר)?
חשבתי ששתיהם מתנקדים אותו דבר
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
שניהם אותו דבר, אבל נגעת בענין. נו?!
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אז מה הבעיה עם פירוש רש"י?
(שבעצם הביא מהגמרא בסוטה ומבראשית רבה, ומישהו אמר לי בשבת שגם בזוהר הקדוש זה מובא)
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אין שום בעיה, תן לי להבין את רש"י טוב יותר!!
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
תודה רבה, ועתה אסביר את מטרת שאלתי.
כשאנחנו (דהיינו רבים מדברים בעדם) פונים אל יחיד בבקשה שהוא יפקוד אותנו, נֹאמר תפקדנו, והוא הדין כאשר הפניה היא בעבור מישהו אחר (יחיד נסתר), הצורה היא: תפקדנו. מה בעצם ההבדל? שני הבדלים; באופן הראשון הניקוד הוא "תִּפְקְדֵנוּ", דהיינו בצר"י הדל"ת והנו"ן רפה. ואילו באופן השני ינוקד: "תִּפְקְדֶנּוּ".
כלל זה תקף לעולם, לבד ממלת "ממנו", שלגביה אין הבדל, ובשני האופנים תנוקד מלה זו: "מִמֶּנּוּ".
בפירש"י מובא הדרש, שמלת ממנו בפסוק הנ"ל מוסב כלפי מעלה (דהיינו יחיד נסתר), לכאורה אין הכרח שזו דרש ולמעלה מהפשט, ויתכן מאד שזהו ההסבר גם לפי הפשט [על אף שהתרגום מתרגם "מננא" ולא "מיניה"]. כי הלוא אין הבדל בניקוד בין ממנו נסתר, ל'ממנו' מדברים בעדם, על אף שאין להכריח מכאן דוקא לפירש"י ודלא כהתרגום, כי הלוא גם 'ממנו' של מדברים בעדם צריכה להיות מודגשת.
כל זה לפי המסורת שלנו שאין מבדילים ביניהן. - המסורת שלנו היא "מערבאי" (מסורת ארץ ישראל), אשר נמסרה על ידי בן אשר (ובן נפתלי). אולם במסורת "מדינחאי" (בבל) קיים הבדל בין שני ה"ממנו", כאשר "ממנו" לרבים מדברים בעדם לא מודגשת הנו"ן כבכל מקום כמו "תפקדֵנוּ" (וההבדל לפי מסורת זו היא רק בסגול והצר"י).
התימנים כפי ששמעתי יש להם את מסורת מדינחאי, ועל כן בהכרח אם הם מדגישים את הנו"ן הרי מכאן ראיה לפירש"י ש'ממנו' מוסב כלפי מעלה, כמו "תּפְקְדֶנּוּ" ולא אלינו המדברים (תפקדֵנוּ).
ועתה תורו של ר' תג להראות (אם עתותיו בידו) מתוך החומש שהציג, אם אכן התימנים מרפים את הנו"ן של ממנו, כאשר ה"ממנו" מתייחסת אל רבים מדברים בעדם.
 

תג

מנהל קהילת המעמדים
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
לא מצאתי בתאג'ים מקרה שלא מודגש בנו"ן, האם ידוע לך פסוק שהמובן הינו מאתו?
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אתה מתכוין לשאול האם ידוע לי פסוק שהמובן הינו מאתנו, שאז זה אמור להיות לא מודגש, ובכן "הן האדם היה כאחד ממנו".
 

תג

מנהל קהילת המעמדים
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
ב"הן האדם כו'" שציינת יש דגש בנו"ן, אבל בתהלים כב פסוקים כד וכה אין דגוש
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
שם בתהלים יש את שני האופנים ושניהם רפה, וזה בעצם אומר שיצוייר גם שהאופן הראשון יהא רפה, אם כי אפשר לומר שהוא יוצא מן הכלל ומתבקשים עוד דוגמאות.
אמנם כן מצאת רפה, האם זה חד פעמי או יש עוד?
 

תג

מנהל קהילת המעמדים
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
בתורה לא מצאתי אף אחד רפה בנ"ך יש עוד
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
כנראה שאצטרך לעבור על התנ"ך ההוא, ולראות אם הכלל הוא אכן כפי שהסברתי, או שקיימים עוד כללים בזה ויוצאים מהכלל, כי הלוא הראית לדעת שנמצא גם ממנו דגוש לרבים מדברים בעדם.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
געוואלדיג, ממש געוואלדיג!
רק תיקון קטן: אכן בן אשר ובן נפתלי טבריינים שניהם. אולם מדינחאי (המזרחיים) נהגו כבן נפתלי. כלומר: אין זו מסורת בבלית אלא מסורת ארצישראלית שנהגו לפיה בבבל.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אכן לא דייקתי בדברי,
וזה לשון המנחת שי בבראשית א, ג:
"ובשלשלת הקבלה כתוב שאחרי דור רבינו סעדיה גאון היו שני חכמים גדולים שנחלקו על מלות הרבה שבתורה וטעמיהם. ונקראו ר' אהרן בר משה משבט אשר. ור' משה בן דוד משבט נפתלי ע"כ. ואנחנו סומכים על קריאת בן אשר. וכן סמך עליו הרמב"ם ז"ל וכמנהג מערבאי. ומדינחאי סומכי' על קריאת בן נפתלי. וזה כלל גדול במקרא".
למען האמת, לבד ממה שאנשי מזרח המאוחרים מחכמי טבריה סומכים על קריאת בן נפתלי, עוד יש מחלוקת ישנה בין "מדינחאי" ו"מערבאי" בנוגע למסורת הקריאה, ויש הרוצים לומר שבן נפתלי נקט כ"מדינחאי". עיין בית אהרן (כללי הש"ס), כלל בבל וא"י לקריאת התורה.

עד כמה שביררתי עד עתה, אין התיג'אן התימני ממש כמו "מדינחאי", ואי אפשר להפריך על ידו את המקור ממנו הבאתי את ההבדל בין שני ה"ממנו".
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  7  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה