ניקוד פועל מגזרת השלמים - פ"א

ATUK

משתמש רשום
ידידי רוצה לטוס אך קודם לכן לארוז את מזוודותיו. ;). לכן רציתי לדעת מה הניקוד של הפועל משורש א.ר.ז בעתיד בכל הגופים.

האם הניקוד נעשה כדלקמן:
אֶאֱרוז
תֶאֱרוז תַאֲרזי
יֶאֱרוז
נֶאֱרוז
תַאֲרזו
יַאֲרזו

או כבמקרה של פעלים פ"ע (אֶעֱשה, אבל תַעֲשה יַעֲשה וכו'):

אֶאֱרוז
תַאֲרוז תַאֲרזי
יַאֲרוז
נַאֲרוז
תַאֲרזו
יַאֲרזו
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
בסגול ולא בפתח
 

ATUK

משתמש רשום
תודה על התגובה המהירה, אך טרם השכלתי. בסגול בכל הגופים (כלומר גם תֶאֱרזי ותֶאֱרזו וכו')?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י ATUK;655298:
תודה על התגובה המהירה, אך טרם הסכלתי. בסגול בכל הגופים (כלומר גם תֶאֱרזי ותֶאֱרזו וכו')?

כמדומני שכן
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הכלל הוא כדלהלן:
במשקל אפעֹל - אֶאֱרֹז, תֶּאֱרֹז, תַּאַרְזִי, יֶאֱרֹז, תֶּאֱרֹז, נֶאֱרֹז, תַּאַרְזוּ, תֶּאֱרֹזְנָה, יַאַרְזוּ
במשקל אפעַל - אֶאֱמַץ, תֶּאֱמַץ, תֶּאֶמְצִי, יֶאֱמַץ, תֶּאֱמַץ, נֶאֱמַץ, תֶּאֶמְצוּ, תֶּאֱמַצְנָה, יֶאֶמְצוּ
כלומר: במשקל אפעול לפני שווא יבוא פתח ולא סגול, ואילו באפעַל נשאר החטף-סגול (או הסגול בהתבטל החטף) בכל הנטיה.
 

ATUK

משתמש רשום
זכור היה לי משהו עם פתח בגופים עם הסופיות. אבל אני רואה שזה קשור בעצם לשווא.

אזי, פתח במקום חטף פתח. אפכא מסתברא, רב תודות.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;655313:
הכלל הוא כדלהלן:
במשקל אפעֹל - אֶאֱרֹז, תֶּאֱרֹז, תַּאַרְזִי, יֶאֱרֹז, תֶּאֱרֹז, נֶאֱרֹז, תַּאַרְזוּ, תֶּאֱרֹזְנָה, יַאַרְזוּ
במשקל אפעַל - אֶאֱמַץ, תֶּאֱמַץ, תֶּאֶמְצִי, יֶאֱמַץ, תֶּאֱמַץ, נֶאֱמַץ, תֶּאֶמְצוּ, תֶּאֱמַצְנָה, יֶאֶמְצוּ
כלומר: במשקל אפעול לפני שווא יבוא פתח ולא סגול, ואילו באפעַל נשאר החטף-סגול (או הסגול בהתבטל החטף) בכל הנטיה.

אני חושב שבמקרה דנן זה צריך להיות בסגול, לא כמו יאספו למשל, בגלל הר'.
כמו "וַיֶּאֶרְבוּ עַל שְׁכֶם" וכמו "וַיֶּאֶרְבוּ לוֹ כָל הַלַּיְלָה", "יֶאֱרֹב לַחֲטוֹף עָנִי", "וְקוּרֵי עַכָּבִישׁ יֶאֱרֹגוּ".
 

ATUK

משתמש רשום
יכול להיות, קטונתי , אבל ידוע כי פתח הינו קרוב לסגול. כמדומני שבניקוד התימני ובמיקוד העליון סימן אחד לשניהם, כלומר, כנראה מה שאצלנו פתח וסגול הם נהגו אצלם כתנועה אחת. וזה מצד אחד, מצד שני כללי הכתיבת העברית המודרנית אינם תואמים את זה של לשון הקודש.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אבל "יַאַרְכוּ הימים ואבד כל חזון" (יחזקאל יב, כב), "תַּאַרגי את שבע מחלפות ראשי" - אי אפשר להכליל מ"ארב".
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  12  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה