אם מבקשים להפוך ר"ת למלה, חייבים להתחשב בתבניות הקיימות.נכתב ע"י אושר;426899:בהתחשב בכך שחלק גדול מציבור אנ"ש רגיל להגיית לשון הקודש האשכנזית, ניקוד המלה זצ"ל בקמץ אחד או שניים יהיה תמוה ביותר.
האם גם דבר זה הוא מחידושיה של האקדמיה ללשון העברית? (במילון אבן שושן שבידי מופיעות המלים-ראשי התיבות כגון תנ"ך, פצ"ר וכיו"ב בפתח-פתח, כפי שלמדתי בימי נעורי בסמינר.)נכתב ע"י agav;428234:אם מבקשים להפוך ר"ת למלה, חייבים להתחשב בתבניות הקיימות.
ניקוד של פתח-פתח נמצא רק במלעיליים בפה"פ גרונית, מה שלא שייך בזצ"ל.
פתח-דגש-קמץ יעורר אותה בעיה של הגיה (או במקום אה), וגם קצת קשה למצוא לו צידוק.
התצורה השגורה ביותר היא קמץ קמץ, ויצטרכו להקריב לה מס שפתיים כלשהו. (כמו בפרגון למשל, שנהגית בפ' רפה בראש מלה.)
צודקת. בדקתי במילון ואכן כך. יש למישהו טלפון של האקדמיה (שגם עונים בו)? מענין לבדוק את הנושא מולם.נכתב ע"י אושר;428368:האם גם דבר זה הוא מחידושיה של האקדמיה ללשון העברית? (במילון אבן שושן שבידי מופיעות המלים-ראשי התיבות כגון תנ"ך, פצ"ר וכיו"ב בפתח-פתח, כפי שלמדתי בימי נעורי בסמינר.)
נכתב ע"י אושר;441854:נו-נו...
בעבר היה הדקדוק מקצוע ברור וקבוע, היום - בהשראת האקדמיה - זה נעשה כמו 'טיפת חלב' (כל כמה שנים משנים הוראות)...
בעבר חשבתי כי בתחית המתים לא תהיה לי בעיה לדבר עם, נניח, שרה אמנו (לו יהי... הלוואי אזכה לעמוד במרחק של קילומטר ממנה...), כי - מה ז'תומרת, אני מדברת עברית. נו, מה יהיה?נכתב ע"י אברהם;441871:א. הדקדוק מעולם לא היה מקצוע ברור וקבוע. איך למשל קוראים את המילה קָדָשִׁים?
איך קוראים את המלה בָּאֳנִיה או "ראה תראה בָּעֳני אמתך"?
השוא שבאות ל' במילה הלְויים הוא נע או נח?
העובדה שיש מלים (כמה? מה האחוז שלהן מתוך כלל המלים?) שעליהן חלוקות הדעות בין המדקדקים (ככל הידוע לי, המדקדקים הספרדים טוענים כי במלים אלו וכן בצהרים הקמץ גדול, ואילו האשכנזים - קמץ קטן, אם כי בהגייה האשכנזית אין הבדל) אינה מוציאה את הדקדוק מכלל "ברור וקבוע"; בכל אופן, לא שמעתי שהמדקדקים המסורתיים (= עפ"י המסורה) הורו בזמן כלשהו לשנות משהו בניקוד, מה שאין כן האקדמיה.
ב. לענ"ד אין עם זה בעיה שמשנים הוראות של דברים שהתחדשו.
דבר שהתחדש אין בו שינוי אלא חידוש, וגם לי אין בעיה עם זה.
הבעיה היא מי שמם להמציא שיטות חדשות ומשונות, למשל להחליט שהמילה מה תנוקד תמיד בקמץ ושלא יבוא אחריה דגש, או למשל לכתוב את המילה כֹּל בכתיב חסר ניקוד כך: כול.
ועוד כל מיני דברים משונים
על אלה אני בוכיה... על כל ההוראות המשנות מן המסורת ומרחיקות את ה"ציונית" (כהגדרתו המוצלחת של געוואלדיג באחד האשכולות אי פעם) כמטחווי חללית מלשון הקודש. ומי שיטען שבין כך ובין כך אי אפשר לנקד כיום בדיוק לפי הדקדוק התנכ"י, כי האנשים אינם רגילים לומר בהפסק "עָבֶד" במקום "עֶבֶד" וכל כיו"ב, התשובה היא שבדיבורנו אין אנו מדברים בטעמי המקרא ולכן אין מקום לשינויים הנגרמים מפאת הטעמים, ויש גם לשון חכמים השונה מן המקרא, אבל מה שהאקדמיה עושה מזכיר לי, נוסף על 'טיפת חלב', את הכנסת...
נכתב ע"י געוואלדיג;441930:שמועה שמעתי כי אף עלתה פעם הצעה באקדמיה לבטל חציין של תנועות הניקוד! כלומר כל התנועות הגדולות (או כל התנועות הקטנות) כי בהגייה הם שוים, והכפילות מקשה על דוברי השפה.
נו, אם הייתם חברי אקדמיה באיזה צד הייתם עומדים - בצד התומכים או בצד המתנגדים?
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכג
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים: