ניקוד מה ראו

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בקמץ. וכי אין כבודו קורא במגילה "וּמָה ראו על ככה ומה הגיע אליהם"? (אסתר ט, כו)
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
יש גם הרבה מה בסגול, כמו מה לעשות לך שאמר אלישע לשונמית, ועוד הרבה. אמנם היום מקובל בקמץ.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
'מה' בסגול שלא לפני ה'ח'ע' קמוצות הוא יוצא דופן ולתפארת המליצה, ואינו כלל. הכלל הוא שניקוד 'מה' לפני ר' הוא בקמץ. אילו הופיע במקרא 'מה ראו' בסגול תחת המ"ם כי אז היה מקום לנקד כך, כשם שאנו מנקדים 'שאתה' בקמץ תחת השי"ן מאחר שהמופע היחיד בתנ"ך של הצרוף של ש+אתה הוא בקמץ, וכשם שאנו מנקדים את הביטוי 'פתח דבר' בצירה תחת הפ"א בגלל 'פתח דבריך יאיר' שבתהלים קיט. אבל אם גם בתנ"ך אין 'מה ראו' חורג מן הכלל - למה נחריגו בכח?
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נושא הדביקות לתנ"ך בניקוד שנוי במחלוקת, והרבה מן החכמים סברו שעדיף לא להיצמד ללשון המקרא, (כגון בניקוד 'שאתה') מפני שלשון חכמים שונה מלשון המקרא.

[לא באתי לחלוק עליך ספציפית בניקוד מה ראו, וודאי איני בקי כמוך בכללים המדוייקים, אלא להעיר שבמקרא יש גם הרבה בסגול].
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י חיטובים;882206:
נושא הדביקות לתנ"ך בניקוד שנוי במחלוקת, והרבה מן החכמים סברו שעדיף לא להיצמד ללשון המקרא, (כגון בניקוד 'שאתה') מפני שלשון חכמים שונה מלשון המקרא.

[לא באתי לחלוק עליך ספציפית בניקוד מה ראו, וודאי איני בקי כמוך בכללים המדוייקים, אלא להעיר שבמקרא יש גם הרבה בסגול].

אלה שסוברים שעדיף לא להיצמד ללשון המקרא (אשכנזים בד"כ), זה בדרך כלל דוקא ביוצאים מן הכלל ולא בכללים

(כתבתי בדרך כלל - מפני שיש מקרים בהם העדיפו הנוקטים בשיטה הנ"ל ללכת לא לפי הכללים, כשהכלל אינו ברור דיו, למשל בנושא הסמיכויות, שכידוע אותיות בג"ד כפ"ת לא מקבלות דגש בסמיכות, השאלה היא מה נקרא סמיכות, כי בתנ"ך סמיכות צריכה לבוא עם טעם מקף, למשל המילה לא כשלאחריה תבוא מילת ציווי "תעשה", "תגנוב" וכו' - לעיתים בא לאחריה מקף ואז האות הראשונה של המילה הבאה תהיה רפויה ולעיתים אין מקף - והאות תהיה דגושה. מכיון שבניגוד לניקוד אין לנו כללים ברורים לטעמי המקרא אלא רק מסורת, והניקוד מושפע מהטעמים במקרים רבים, לכן העדיפו לתת דגש בסמיכויות הנ"ל)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה