ניקוד "טרף" ו"כשר"

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
בהקשר למשקל שני קמצין (מרק) ומשקל קמ"ץ צר"י (שקד) שעליהם נכתב באשכול אחר, ישנה מלה אחת אשר נשתבשה בפי ההמון להגותה בקמ"ץ צר"י במקום בשני קמצין. והיא מלת "טרף". אין דבר כזה "טָרֵף", אלא טָרָף בשני קמצין או טְרֵפָה.
וזה לשון הרד"ק בשרשיו ערך טרף: והנה עלה זית טָרָף בפיה - שם תואר, מפני שהוא קמוץ והוא תאר לעָלֶה, כלומר עלה זית היה טרוף בפי היונה. וכן דעת אנקלוס שהוא תאר שתרגם "תביר" וכו'. [והמשך דברי הרד"ק: וקראו רבותינו ז"ל לנקובת הריאה וכיוצא בה "טרפה" אף על פי שאינה נטרפת ביד חיה ואף על פי שאין ניכר בה כריתה, לפי שסירכת הריאה מפני נקב הריאה וכריתתה היא, שאין סירכה בלא נקב וכו'].
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מעניין מאד! אולי "טְרֵף" האשכנזי הוא קיצור של "טרפה". האם גם אצל עדות המזרח הגו "טָרֵף"? ׁ(כוונתי, לפני שלמדו לומר את השגיאות של האשכנזים - ואל יקצפו עלי אלה ששומרים על מסורת אבותם).
בדקתי במפרשים - רש"י, אבן עזרא, רמב"ן - והאפשרות שמלה זו היא תואר היא האחרונה; לרש"י זה פועל ולמדרשו - שם עצם, לאבן עזרא - שם עצם, פועל ואולי תואר (ה"אולי" שלו, לא שלי!) וכן רמב"ן.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עוד משהו: מעניין שאת המלה "כשר" הוגים האשכנזים בקמץ, כדין, ואילו "טרף" - בשווא. האין זה מחזק את השערתי שמדובר בקיצור של טרפה?

"דובר-צדק", אייכה?! (ראה הודעתי הקודמת)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  7  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה