ניקוד המילה "תולדה" בסמיכות.

לו יצוייר

משתמש סופר מקצוען
תולדת האש- ה-ל' בשוא או הקמץ קיים?

כמו כן, במילה "להניח"- באיזו משמעות יבוא קמץ ב-ה', ובאיזו משמעות פתח ודגש ב-נ'?

תודה לכל העוזרים!
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
א. לענ"ד צ"ל תּוֹלֶדֶת
ב. בעיקרון כשמדובר בלעזוב, להרפות - לְהָנִיחַ, וכשמדובר ב"לשים משהו דוקא במקום מסויים" - לְהַנִּיחַ, אבל בברכת להניח תפילין יש מחלוקת בזה בין הפוסקים. הבן איש חי סובר בקמץ, וראייתו מהפסוק "לְהָנִיחַ בְּרָכָה אֶל בֵּיתֶךָ"
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
א. לענ"ד הל' בשוא והד' בפתח.
 

אושר

משתמש מקצוען
תולֶדֶת האש (לפי אבן שושן)
לְהַנִּיחַ - לשים
לְהָנִיחַ - לתת מנוחה
וגם ההאשכנזים מברכים להָניח תפלין, בעוד שלהַנּיח תפלין משמע לשומם בארון...
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
ראיתי מעירים שלפי הדקדוק יש לומר להניח עם פת"ח, כי אין הבדל היכן מניחים אותם, אם על היד והראש ואם בארון. ומה שהוגים בקמץ הוא על פי סוד.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אושר;429705:
וגם האשכנזים מברכים להָניח תפלין, בעוד שלהַנּיח תפלין משמע לשומם בארון...

לפי רוב הפוסקים מברכים בקמץ - אני זכרתי את דברי הבן איש חי בזה ולכן הבאתי אותו אבל זו גם דעת השו"ע, הרב חיד"א, שו"ע הרב, קצש"ע ועוד ועוד.

אמנם לפי הבאר היטב (שהיה אשכנזי) מברכים להניח בפתח ונו"ן דגושה, וזאת ע"פ הלבוש והלחם חמודות (שגם כידוע היו אשכנזים)
השערי תשובה בסימן כ"ה אות ו' מרחיב קצת בנושא ודוחה דבריו של הבאר היטב ואומר שהלבוש והלחם חמודות כתבו הפוך בדיוק, דהיינו שסברו כשו"ע.
 

אושר

משתמש מקצוען
לי הסבירו בשעתי (לא 'בשעתו'...) כי מנוחתן של התפלין בהיותן מונחות על ראשו ועל ידו של היהודי, וזו הסיבה לשינוי הניקוד. אולי זה חלק מהסוד.
אני מודה ומתוודה כי איני בקיאה כלל ב'באר היטב' וב'לבוש' (וגם לא בשלישי שהזכרת - איני רואה לפני את הודעתך).
 

ATUK

משתמש רשום
נכתב ע"י אברהם;429606:
ב. בעיקרון כשמדובר בלעזוב, להרפות - לְהָנִיחַ, וכשמדובר ב"לשים משהו דוקא במקום מסויים" - לְהַנִּיחַ

שני הפעלים חוזרים לאותו השורש: נ.ו.ח. , שניהם בבניין הפעיל, אלא שבמקרה של להַנּיִחַ הניקוד עושה רושם של גזרת הפ"י/נ , כגון נ.פ.ל > לְהַפִּיל או י.צ.ק > לְהַצִּיק* וכו' למרות שייכותו לגזרת הע"ו "הרגילה", כגון ב-לָקוּם > לְהָקִים.

*הדגש שבאות נו"ן הינו תופעת "תשלום דגש" בעקבות אות נעדרת.

דוגמא מהכפולים: פ.ר.ר > לְהָפֵר (הצירי בגלל הרי"ש)
עוד דוגמא מגזרת פ"י י.ק.ר > להוֹקִיר שאינו על פי הדגם דלעיל.

מצד אחד יש מין "בלבול" בבניין הפעיל בגזרות ע"ו/י, פ"י/נ והכפולים, מצד שני רואים גם מין "טישטוש" בין הגזרות ע"ו/י ופ"נ/י.

במקרה של להַנּיח-להָניח מתאפשרת היווצרות הבדל סמנטי בין שתי מלים גם אם הן נובעות מאותו השורש. וזה הודות ל"בלגן" שבכללים.

כן, בסמיכות תּוֹלֶדֶת-
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה