ניקוד המילה "מועט":

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י כוכב הצפון;559567:
שכחתי לציין שאם הכוונה למועט בעבר צריך להופיע פתח מתחת לע'.

ואז המ' צריכה להיות בקובוץ, כך:

מֻעַט
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אברהם, אולי באמת תלמד אותנו מהם הכללים, מתי נהפך הניקוד בין מלא וחסר.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
לכאורה מֻעט חסר גם בהוה, אף על פי שנפל אחד משני הממי"ן (במקור - "מְמֹעָט"). ואם הוא שם במשקל גֻמָּץ ולא פעל, גם אז הוא חסר. אבל מוטב מלא, כי השרש הוא י.ט.ב.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אכן, כך - מֻעָט חסר ו' - ניקדו בימי נעורי הרחוקים, מהטעם שציין געוואלדיג, אבל כיום מופיעות במילון אבן שושן גם הצורה המלאה וגם החסרה כאפשרויות שוות ערך. ייתכן שהטיעון לצורה המלאה הוא דרישת העי"ן לתשלום דגש, אלא שבכל מקרה תוספת הו' אינה על פי שורת תשלומי הדגש.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אפכא, גם בימי נעורייך הרחוקים הניקוד יכֹל להיות גם מוּעָט וגם מֻעָט, וכך הופיע גם במילון אבן שושן של שנת תשל"ה ואני מעריך שגם בתשכ"ו.

לגבי הפועל מֻעַט בעבר, תמיד יהיה בקובוץ (מלבד כמובן בכתיב חסר ניקוד, שאז תופיע ו' במקום הקובוץ)
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא שמרתי את המילון העתיק שלי (עוד מלפני תשכ"ו), אך נאמנים עלי דבריך... בכל אופן, בתקופה ההיא העדיפו את החסר על פני המלא. כתבנו בלי ניקוד 'בקר' ולא בוקר, 'מאד' ולא 'מאוד', 'הלא' ולא הלוא (הגם שהוא מופיע במקרא מלא פעמים רבות) וכל כיו"ב.
אגב, נהניתי מאוד משימושך בפועל "יכֹל".
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;560331:
לא שמרתי את המילון העתיק שלי (עוד מלפני תשכ"ו), אך נאמנים עלי דבריך... בכל אופן, בתקופה ההיא העדיפו את החסר על פני המלא. כתבנו בלי ניקוד 'בקר' ולא בוקר, 'מאד' ולא 'מאוד', 'הלא' ולא הלוא (הגם שהוא מופיע במקרא מלא פעמים רבות) וכל כיו"ב.
אגב, נהניתי מאוד משימושך בפועל "יכֹל".

היום כותבים בּוֹקֶר?
פעם ראשונה שאני שומע את זה

גם "מְאֹד" עדיף לכתוב בלי ו'
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לפי כללי הכתיב חסר הניקוד של האקדמיה יש לכתוב בוקר ומאוד, וידי כאבה מאד את השינוי הזה (לצורך 'ספרים חיצונים'...)
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;560361:
לפי כללי הכתיב חסר הניקוד של האקדמיה יש לכתוב בוקר ומאוד, וידי כאבה מאד את השינוי הזה (לצורך 'ספרים חיצונים'...)

את מדברת על כתיב חסר ניקוד???
זה דוקא הגיוני וזה מופיע כך עשרות אם לא מאות פעמים בספרים שיצאו לאור מאות שנים לפני שנוסדה האקדמיה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה