ניקוד המילה "מה"

אושר

משתמש מקצוען
אברהם, האם "רב מלים" (איזו חוצפה, גם כן רב על ראשנו!:rolleyes: אין לי ספק שלפחות בסתר ליבם הם התכוונו לכך...) של האקדמיה מנוקד לפי משוגותיהם העדכניות, כגון מה בקמץ וכיו"ב עיוותים מקוממים?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
"רב-מילים" איננו שייך לאקדמיה

לגבי המילה 'מה', עשיתי העתק הדבק מרב מילים.

הסבר מלא למילה מַה מילת שאלה

(בתנאים דקדוקיים שונים גם: מָה, מֶה; האקדמיה קבעה לאחרונה כי המילה תנוקד בקמץ, ללא דגש חזק בראש המילה שאחריה. ברב-מילים נשמר הניקוד המקראי)
1. מילת שאלה המיועדת לברר משהו לא ידוע (לרוב במובן של 'איזה דבר?' 'אילו דברים?').
• מה תרצה לאכול בארוחת הצהריים?
• מה קרה לך היום?
• מה אתה רוצה?

(הקו התחתון הוא הדגשה שלי)
 

אושר

משתמש מקצוען
נכתב ע"י אברהם;459886:
"רב-מילים" איננו שייך לאקדמיה

לגבי המילה 'מה', עשיתי העתק הדבק מרב מילים.

הסבר מלא למילה מַה מילת שאלה

(בתנאים דקדוקיים שונים גם: מָה, מֶה; האקדמיה קבעה לאחרונה כי המילה תנוקד בקמץ, ללא דגש חזק בראש המילה שאחריה. ברב-מילים נשמר הניקוד המקראי)
(הקו התחתון הוא הדגשה שלי)
תנוח דעתך שהנחת את דעתי...
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
[בענין ניקוד מלת "מה": מהבדיקה הפרטית שערכתי עלה לעיני חלוקה זו:
כאשר אינה מחוברת במקף, הניקוד הטבעי הוא בקמ"ץ.
כאשר היא מופיעה לפני תיבות היו היה הוה וכדו' ואין טעם מפסיק ביניהם אזי "מה" מנוקדת בסגו"ל.
כמו כן כאשר היא מופיעה לפני ח' הניקוד הוא סגו"ל (יש יוצאים מן הכלל שיש להם הסבר בפני עצמם).
כאשר התיבה השניה מתחלת באות ע, אם העי"ן קמוץ או בפת"ח או בחטף פת"ח, הניקוד של "מה" הוא סגו"ל. ואם אין העי"ן קמוץ וכו', הניקוד הוא קמ"ץ.
כאשר בראש מלת "מה" מופיעה האות ב' מאותיות השימוש ב,כ,ל,מ, אזי הניקוד הוא סגו"ל, ואם התיבה הבאה מתחלת באותיות גרוניות (ור?), הניקוד משתנה לקמ"ץ.
כאשר בראשה מופיעה אות כ מאותיות השימוש ב,כ,ל,מ, אזי הניקוד הוא סגו"ל או קמ"ץ.
כאשר בראשה מופיעה אות ל מאותיות השימוש ב,כ,ל,מ, אזי הניקוד הוא בדרך כלל קמ"ץ, ולפעמים גם סגו"ל.

כאשר "מה" מחוברת במק"ף לתיבה הבאה, הניקוד הטבעי הוא פת"ח (ואז גם יודגש האות הראשונה של התיבה הבאה).
אם התיבה שאחרי המקף מתחלת באותיות ר' א', אזי הניקוד הוא קמ"ץ חרף המקף (ונראה שכן הוא גם כאשר התיבה השניה מתחלת באות ע' שאינו קמוץ ולא פתוח) .
{אם התיבה השניה מתחלת באותיות ה', והתיבות מוקפים, הניקוד הוא קמ"ץ. אולם אם התיבה השניה היא בעלת תנועה אחת (או שהטעם הוא בתנועה הראשונה?), הניקוד הוא פת"ח}.
אם התיבה השניה מתחלת (באות ח', או) באות ה' והיא מהתיבות "היו" "הוה" "היה" וכדו', או באות ע' קמוץ או פתוח, בכל אלו הניקוד הוא סגו"ל כמו כאשר אין מקף].
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
גם במקף יכולה לבוא עם קמץ במקרים הבאים:
א. כשהמילה השניה תבוא בה"א הידיעה כמו למשל:
מָה־הַמַּעֲשֶׂה הַזֶּה אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם (בראשית מד, יג)
מָה־הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם (שמות יח, יד)
אך בד"כ לא יהיה מקף במקרה כזה.
ב. אם זכרוני אינו מטעני, בארמית המילה מה יכולה להיות קמוצה אף אם אחריה יש מקף.

חוץ מאשר בתנ"ך לא נוהגים לשים מקף אחרי מה, אך אם ה"מה" הוא נסמך למה שאחריו - הוא יהיה עם פתח והאות שאחריו תהיה דגושה

לגבי האות ח' - לפני חָ (ח' קמוצה) וחֳ הניקוד תמיד יהיה סגול, ולפני שאר הח' - הניקוד בד"כ יהיה פתח אך יש באמת יוצאים מן הכלל

לגבי המילים "היו", "היה" וכו' - לפי הידוע לי זה לא קשור למילים אלא לכך שהאות ה' היא קמוצה ושרשית (ולכן גם "מֶה הָדוּר הוא בגד זה")
 

אושר

משתמש מקצוען
אחד מכללי הניקוד של "מה" הוא שלפני מלה הפותחת בה"א הידיעה המ' קמוצה.
ברור שיש מספר כללים לקמץ במלה "מה", אבל לנקד אותה באופן גורף בקמץ זה עיוות הכלל המקראי, וזה מרגיז.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אושר;460721:
אחד מכללי הניקוד של "מה" הוא שלפני מלה הפותחת בה"א הידיעה המ' קמוצה.

נכון, אבל בד"כ לא יהיה מקף.
מה שרציתי להדגיש זה שלמרות המקף, המילה מה תהיה קמוצה.

לגבי המחלוקת מה הניקוד הבסיסי של המילה מה, האם בקמץ או בפתח.
התשובה נעוצה בהגדרת המושג "ניקוד בסיסי".
אם מתייחסים לרוב המופעים כניקוד בסיסי - התשובה תהיה מַה.
אם מתייחסים לצורת הניקוד של המילה כשהיא מופיעה כשלעצמה (לא כנסמך) - התשובה תהיה מָה.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
חכם אברהם, הנקודות א' וב' שלך כמדומני שכלולים בתוך דברי, ואיני יודע לאיזה ילפותא יצאו.
גם איני יודע מהיכן לקחת שלפני הח' יבוא פת"ח, האם מצאת דוגמא שבו יש פת"ח בלעדי מקף?
השגתך בענין הה"א אינה מובנת, הלוא הוה אינו בקמ"ץ. ומהיכן הסקת שכך מנקדים "מה הדור"?

ר' אושר הכלל הזה תקף לא רק לפני ה"א הידיעה אלא לפני כל ה"א. מלבד בה"א עם טעם ומקף, כפי שכתבתי.
 

אושר

משתמש מקצוען
נכתב ע"י געוואלדיג;460752:
ר' אושר הכלל הזה תקף לא רק לפני ה"א הידיעה אלא לפני כל ה"א. מלבד בה"א עם טעם ומקף, כפי שכתבתי.
זה מעניין מאוד - בדקתי ומצאתי כי כדבריך כן הוא פרט לשני יוצאים מן הכלל בזכריה א, ט וכן ד, ה: "מָה-המה אלה" (מקף וטעם בה"א) - היכן ראית כלל זה?
(לגבי הר' - איננו רפורמים רח"ל, אלא אם כן התכוונת לקיצור של רעבעצין...)
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אז כנראה שהכלל שאני משער אותו יצטרך להצטמצם ומעתה אינו חל במקום שהתיבה השניה מוטעמת בתנועתה הראשונה, והוא חל רק על מלים קצרים כ"הוא" ו"היא".
לא זכור לי אם ראיתי כללי מלת "מה" אלה בעבר, בטח לא ראיתי את כולם ואני רק משערם. את כנראה מתכוונת לשאול מהיכן לקחתי את כלי השיפוט לדון על פי תנועות קצרות וארוכות ועל פי האותיות השונות וההבדל שבין מופע עם מקף לבין מופע בלעדיה. התשובה היא כי כך ראיתי שהמדקדקים משערים ומודדים על פי מדות אלה.

[לא התכוונתי ל'רעבעצין' ובטח לא ל'רבה' של רפורמים (ובטוחני שאין את חושדת בי ברעיונות עועים כגון זו), אלא ל'רבנית' מן המנין].
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
לגבי הכלל של מה לפני הָ' שרשית תהיה קמוצה, קראתי את זה היכן שהוא.
לגבי האות ח' - התכוונתי באופן כללי כשלא שמים מקף ולאו דוקא בתנ"ך
 

agav

משתמש פעיל
בכללי, ניקוד 'מה' כניקוד ה' הידיעה על כל סדרי התשלומים.
 

אושר

משתמש מקצוען
נכתב ע"י agav;463508:
בכללי, ניקוד 'מה' כניקוד ה' הידיעה על כל סדרי התשלומים.
כך למדנו בסמינר, אבל קראי היטב את ההודעות הקודמות ותופתעי, כמוני, לגלות כי הכלל המקראי שונה במקצת לגבי ה"א.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מה שלומדים כיום בסמינרים רחוק מרחק רב (כמטחווי הרבה קשתות...) מהדקדוק המקראי, וגם במה שלמדו לפני 30 ו-40 שנה היו הרבה "עיגולי פינות" לעומת האמת הצרופה.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

קבצים מצורפים

  • DSCN0361.JPG
    KB 596.8 · צפיות: 18

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה