ניקוד המילה "לאייב"

נקדן

משתמש רשום
איך היית מנקד את המילה עֲלֵיכֶם לְאָיֵיב אוֹתָם. (רש"י במדבר כה יז).

נראה לך נכון הניקוד של לאייב?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י נקדן;595231:
איך היית מנקד את המילה עֲלֵיכֶם לְאָיֵיב אוֹתָם. (רש"י במדבר כה יז).

נראה לך נכון הניקוד של לאייב?

לְאַיֵּב
 

נקדן

משתמש רשום
שאלה נוספת:
שמעתי ממישהו שהמילה קלפי מנוקדת בצירי תחת הפ"א, האם זה נכון?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י נקדן;595277:
שאלה נוספת:
שמעתי ממישהו שהמילה קלפי מנוקדת בצירי תחת הפ"א, האם זה נכון?

כך מנקדים הספרדים

האשכנזים מנקדים בחיריק
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י נקדן;595231:
איך היית מנקד את המילה עֲלֵיכֶם לְאָיֵיב אוֹתָם. (רש"י במדבר כה יז).

נראה לך נכון הניקוד של לאייב?
מעניין לראות איך רש"י עצמו כתב את המלה "לאייב" - האם אכן בשתי יו"דין או באחת, שכן הדעת נותנת כי יש לנקד "לֶאֱיֹב", כי לא מצאנו את הפועל הזה במקרא בבניין פיעל כי אם בקל בלבד ("ואיבתי את אויביך", "ויהי שאול אויב את דוד"), ואיזו סיבה תהיה לכתוב את שם הפועל בבניין שאינו משמש את הפועל?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;595478:
מעניין לראות איך רש"י עצמו כתב את המלה "לאייב" - האם אכן בשתי יו"דין או באחת, שכן הדעת נותנת כי יש לנקד "לֶאֱיֹב", כי לא מצאנו את הפועל הזה במקרא בבניין פיעל כי אם בקל בלבד ("ואיבתי את אויביך", "ויהי שאול אויב את דוד"), ואיזו סיבה תהיה לכתוב את שם הפועל בבניין שאינו משמש את הפועל?

צודקת, גם בדברי חז"ל מוזכר הפועל "ואייבת" (לגבי עם הארץ שקורא לאהבה איבה, שהקב"ה אומר ודגלו עליי אהבה).
אכן התמהמתי מעט להגיב בגלל זה אבל בטקסט רש"י שבידי מופיע עם שני יודי"ן, אבל הדעת נותנת שאם רש"י היה רוצה לומר לאיוב או לא היה כותב לאיב אלא לאיוב.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
הנטייה לנקד "לאייב" כבנין פיעל, נובעת כנראה מכך שכאן הוא פעולת הפעיל.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י געוואלדיג;595509:
הנטייה לנקד "לאייב" כבנין פיעל, נובעת כנראה מכך שכאן הוא פעולת הפעיל.

למה?
הרי רש"י מתייחס לפס' "צרור את המדיינים", ולצרור זה בניין קל.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
גם בטקסט של רש"י שבידי מופיעות שתי יו"דין, אבל אין זה אומר שכך כתב רש"י. ושמא לא כתב"לאיוב" מחשש שלא יקראו "לֶאֱיוֹב" אלא "לְאִיּוֹב"... מעניין אם אפשר למצוא זאת בכתב ידו ממש.
 

hillel

משתמש רשום
ל"כתב ידו ממש" של רש"י כנראה לא זכינו. אמנם, בחומשים של שי-למורא עם שינויי הנוסחים ברש"י הוא מביא נוסח נוסף "עליכם לאייב להם", ושבדפוס אלקבץ לא נכתבו בכלל המלים "אליכם לאייב אותם".
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י אברהם;595512:
למה?
הרי רש"י מתייחס לפס' "צרור את המדיינים", ולצרור זה בניין קל.
צדקת ממני. שלא כפי שכתבתי, אין המשמעות הפעלה (לפעול שישנאו).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  12  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה