נכתב ע"י שמואל גרינשטיין;1114574:לכאורה פתח בז' וצירה ודגש חזק בב'. (כמו ספר בבניין פיעל.
(אני כותבת מהשערה, כי אני לא מכירה מילה כזו ולא את כללי הארמית)
חני
תודה. דבריך מסתדרים לי עם הדיוק הבא באשר ל'דזבין אבא' שב'חד גדיא' ('השפה העברית'):נכתב ע"י רמה פלוס;1114598:כמדומני ש'זבן' [בקמץ/פתח] זה קנה מלשון הוא קנה-בעבר,
נכתב ע"י רמה פלוס;1114598:אין בארמית מילה כזאת 'זבן' ה-ז' בפתח/קמץ, וה-ב' בצירה/סגול..
---
כמדומני ש'זבן' [בקמץ/פתח] זה קנה מלשון הוא קנה-בעבר,
ומילת 'קנה' דהיינו צווי, אומרים 'זבין', וכמו ההוא דאמר ליה לחבריה זיל זבין לי וכו' פרק המוכר את הספינה.
אני חושב שעכשיו יהיה קל יותר לנקדנים לנקד, כשיודעים איך לאיית את המילה.
יש לך קונקורדנציה ממוחשבת?נכתב ע"י נירוש;1114647:בענייני ניקוד לא צריך לנחש... צריך לפתוח מקורות... בנוגע לארמית - אין לנו מסורת לניקוד של הש"ס, כך אומרים הדקדקנים, ואגב, הרב רצאבי אומר שגם לתימנים אין... בכל אופן יש לנו מסורת של התרגום הארמי, ובו נבחין לדוגמא בין "חמרא" - חמור, ל"חמרא" - יין... דבר שרוב בני הישיבות משתבשים בו.
לעניינו - קנייה ומכירה, וכן לשון ציווי - מה הניקוד הנכון?
להלן מקורות:
זבן - קנה
תרגום אונקלוס על בראשית פרק כה פסוק י
(י) חַקְלָא דִּי זְבַן אַבְרָהָם מִן בְּנֵי חִתָּאָה תַּמָּן אִתְקְבַר אַבְרָהָם וְשָׂרָה אִתְּתֵיהּ
זבן - מכר
תרגום אונקלוס על ויקרא פרק כה פסוק כז
(כז) וִיחַשֵּׁב יָת שְׁנֵי זְבִינוֹהִי וְיָתֵב יָת מוֹתָרָא לִגְבַר דִּי זַבֶּן לֵיהּ וִיתוּב לְאַחֲסַנְתֵּהּ
קנה! בלשון ציווי
מופיע בירמיה לב-ז ומנוקד זבון עם ז' בשווא, והו' שרוקה וב' רפויה.
נכתב ע"י נירוש;1114647:[[U
קנה! בלשון ציווי
מופיע בירמיה לב-ז ומנוקד זבון עם ז' בשווא, והו' שרוקה וב' רפויה.
נכתב ע"י אברהם;1114657:זו טעות נפוצה מאד וותיקה מאד, עד כדי כך שהשתרשה גם בסידורים ובזוהר.
בארמית בניין קל בעבר (פ.ע.ל) מנוקד בשווא (או חטף) ופתח, למשל אֲמַר ולא כמו בלשה"ק שם פ' הפועל קמוצה.
לכן לפי הדין צריך לומר "פְּתַח אליהו הנביא זכור לטוב וַאֲמַר" אבל המקובל כיום וכנראה שזה כבר מאות שנים, לומר "פָּתַח אליהו הנביא זכור לטוב וְאָמַר"
נכתב ע"י רמה פלוס;1114598:כמדומני ש'זבן' [בקמץ/פתח] זה קנה מלשון הוא קנה-בעבר
נכתב ע"י רמה פלוס;1114668:קנה! בלשון ציווי-בתלמוד מופיע אחרת...
נכתב ע"י agav;1114662:יש לך קונקורדנציה ממוחשבת?
נכתב ע"י נירוש;1114690:התלמוד מעולם לא היה מקור דקדוקי. עי' בדקדוקי סופרים ותבין.
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1114857:אם 'דייקא נמי' של יצחק פרנק כשר בעיניך - בבקשה:
איפה ניתן להשיג את הספר?נכתב ע"י אפכא מסתברא;1114857:אם 'דייקא נמי' של יצחק פרנק כשר בעיניך - בבקשה:
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכד
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: