דיון ניקודי שירים

@Simcha

משתמש מקצוען
תופעה רווחת כאן בפורום - פרסום שירים מנוקדים

ישנם שירים המכילים מילים להם כמה אפשרויות ניקוד ואשר המילה אליה מתכוון המשורר לא תמיד מזדקרת מאליה בקריאה ראשונית ופשטנית.
ישנם גם מקרים בהם מחדש לו המשורר איזו מילה על מנת שתתחרז לה כראוי עם המשפטים הנרצים.
במקרים נוספים המשורר משורר לו במילות עתיקות ומשובחות אשר לא נהירות ונודעות די צרכן לקורא הסביר ועל כן ניקוד נכון יכול לכוונו במעט אל עומק השירה.

תמיהתי היא על שירים סטנדרטים, מילים קלאסיות וחירוזיות בסיסית אשר משוררם בכל זאת נוקט לעטר בהם את כל המילים בניקוד מלא. מדוע זה נעשה כך? האם יש איזו עמקות מאחורי המהלך? האם שיר נראה מזמין יותר באופן זה?

חזיתי גם בכך ששירים קצרים ומנוקדים מקבלים מספר לייקים גבוה יחסית בפרק זמן קצר. כמובן שניתן וראוי לזקוף זאת למעלותיו של המשורר ולמוצלחותו של השיר, לעיתים גם לפשטותו והנגשתו לעם שבשדות ובממים.

השאלה היא אם גם בעיטורי הניקוד ניתן לתלות זאת?
 

@Simcha

משתמש מקצוען
הניקוד לא משאיר מקום לטעויות בהגייה.
כפי שציינתי ישנם הרבה שירים אשר הסברך יכול ליישב, שאלתי על אלו אשר אין בהם מרווח טעויות גדול מספיק אשר יצדיק את הניקוד ובכל זאת מתנקדים להם פעם אחר פעם.
כגון ביום שאחרי, מה עכשיו??, אני גאה בך, אחי ועוד ועוד.
מדוע אין אני מוצאים את אותו ניקוד גם בקטעי שיתוף של טקסטים שלא מתיימרים להיות שיר?
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
הניקוד הוא נושא הכלים של המילים, אלא שבדרך כלל, טקסט ארוך שממלא את העמוד לרחבו - מכביד על הקריאה ויוצר בלבול לעין.
בשירים אין את הבעיה הזו, הם בדרך כלל קצרי שורות, עם רווחים גדולים בין שורה לשורה.
נשארנו רק עם הפלוסים:)
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
ניקוד בשירה הוא כמו קישוט. מעבר לשאר הסיבות.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
חוצמזה שלרוב זהו כר נרחב לשגיאות וטעויות אשר מתווספות לטעויות הכתיב הרגילות ויכולות לעמוד לרועץ עבור המנקד אשר טרח לשווא להעכיר את יצירתו.
ברמת ניקוד סבירה זה לא נורא גם אם ישנן טעויות, והשכר רב על התועלת.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
תופעה רווחת כאן בפורום - פרסום שירים מנוקדים

ישנם שירים המכילים מילים להם כמה אפשרויות ניקוד ואשר המילה אליה מתכוון המשורר לא תמיד מזדקרת מאליה בקריאה ראשונית ופשטנית.
ישנם גם מקרים בהם מחדש לו המשורר איזו מילה על מנת שתתחרז לה כראוי עם המשפטים הנרצים.
במקרים נוספים המשורר משורר לו במילות עתיקות ומשובחות אשר לא נהירות ונודעות די צרכן לקורא הסביר ועל כן ניקוד נכון יכול לכוונו במעט אל עומק השירה.

תמיהתי היא על שירים סטנדרטים, מילים קלאסיות וחירוזיות בסיסית אשר משוררם בכל זאת נוקט לעטר בהם את כל המילים בניקוד מלא. מדוע זה נעשה כך? האם יש איזו עמקות מאחורי המהלך? האם שיר נראה מזמין יותר באופן זה?

חזיתי גם בכך ששירים קצרים ומנוקדים מקבלים מספר לייקים גבוה יחסית בפרק זמן קצר. כמובן שניתן וראוי לזקוף זאת למעלותיו של המשורר ולמוצלחותו של השיר, לעיתים גם לפשטותו והנגשתו לעם שבשדות ובממים.

השאלה היא אם גם בעיטורי הניקוד ניתן לתלות זאת?
אין ספק שכל טקסט עם ניקוד קל יותר לקריאה.
אלא שהפרוזה מרתקת את הקורא כשלעצמה, ולרוב אין צורך בניקוד, אך בשיר, שערכו בעומקו, הקורא הפשוט ידלג עליו אם הוא לא יהיה מנוקד ונח לקריאה.
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
אני אישית מרגיש שהשיר מוטעם ומתנגן טוב יותר כשהוא מנוקד. זה גם דורש דיוק במקצב ובחריזה שבולטים יותר בזכות הניקוד, כמובן שבמקרים שהמקצב והחריזה גרועים הניקוד מבליט גם את זה..
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה