נוסח בברכות השחר

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
בברכות השחר, הורגלתי מילדותי לברך בלשון נקבה:
שלא עשני שפחה
שלא עשני גויה
לעומת זאת בנותי מברכות בנוסח הרגיל בלשון זכר
האם יש מקור לשינוי הנוסח שבסידור מלשון זכר ללשון נקבה?
או שזו המצאה עצמית של מישהו?
 

מקטעים

עימוד שמזמין לקרוא
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
שו"ת שבט הלוי חלק י סימן ח:

"אשר שאל בענין ברכת שלא עשני גוי ועבד לאשה אם יאמרו כן או גויה ושפחה, כדעת הגאון יעבץ והחיד"א בעבודת הקדש. לדידי אין ספק כי מנהג אשכנז אשר נהגו לפני גדולי ישראל אמיתים היה שגם נשים מברכות גוי ועבד, וכדעת הגאון אשל אברהם ועוד, ועיין ג"כ בס' לקוטי מהרי"ח בסדר ברכת השחר. והנראה לענ"ד, בסי' מ"ו ס"ד הלשון צריך לברך בכל יום שלא עשני גוי ושלא עשני עבד ושלא עשני אשה ומסיים המחבר והנשים מברכות שעשני כרצונו, פשוטם וסתימתם של דברים שבשאר ברכות אין הבדל בין איש לאשה, ואף שיכלתי לת' דגוי ושפחה אינו הבדל כמו שעשני כרצונו אבל שתיקתם של גדולי פוסקים הקדמונים מוכח דשוים הם ממש, והיינו גוי כולל זכר ונקבה, וכן עבד כולל זכר ונקבה, והדברים מתפרשים גם מצד שורש נשמות ילודי הדורות".
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אז האם מותר לשנות נוסח שאני רגילה לברך כך מילדותי?
או שאולי זה לא נקרא שינוי נוסח אלא תיקון נוסח ואדרבא?
 

מקטעים

עימוד שמזמין לקרוא
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
הוא כותב במפורש שאין לו ספק שמנהג אשכנז אשר נהגו לפני גדולי ישראל אמיתים היה שגם נשים מברכות גוי ועבד בלשון זכר.
משמע שכך יותר טוב.
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אולי בנוסח ספרד נהגו כך? אמנם לא כתוב בסידור,
מעניין מהיכן קבלו את ההחלטה הזאת בעבר, אולי מורה בפני עצמה או כבוד ההנהלה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כנראה תלוי מי היו הרוב בכיתה או בביה"ס...
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
בי"ס חסידי ביותר
 

מקטעים

עימוד שמזמין לקרוא
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1580727:
הנוסח "גויה" ו"שפחה" נהוג ע"י עדות המזרח.

אכן נהוג כך בעדות המזרח ע"פ מה שכתב החיד"א בעבודת הקודש
וכנראה שחלק מהאשכנזים שאומרים ג"כ בלשון נקבה נהגו כן על פי היעב"ץ
וכמו שהביא בשבט הלוי שהבאתי לעיל שכן דעתם.
 

מקטעים

עימוד שמזמין לקרוא
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י אסתיג;1580919:
בי"ס חסידי ביותר

אולי הם לא ידעו שדעת הגר"ש ואזנר שגם הנשים צריכות לומר בלשון זכר.
 

אושרart

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1580727:
הנוסח "גויה" ו"שפחה" נהוג ע"י עדות המזרח.

אני זוכרת שבכתה שלנו אנו היינו מברכות כרגיל בלשון זכר.
והבנות הספרדיות שינו לנקבה בגוי ועבד לגויה ושפחה.
כנראה שיש דברים שהם דומים בנוסח ספרד והספרדים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה