ראיתי ונתון אל לבי להציב פה מצבה עליו ירשמו החברים מאשר באמתחת פיהם וזכרונם - מליצות שנונות ולשון נופל על לשון, לשם חידוד ושעשוע, מרבותינו מאורינו בעלי הלשון, ואף הברקות מקוריות, התורם חלקו יתברך ותרבה נחלתו, וכולנו נאסוף משאת חמש ידות.
אני מניח כי למראה הצעה זו מהנהנים החברים ואומרים: נו, קריינא דאיגרתא איהו דליהוי פרוונקא, על כן אחל ראשונה (ואולם למבראשונה עלה במחשבתי לקרוא את האשכול בשם "המליצה והממשלה", אלא שנסוגותי מכך).
חושבני, שהמלכים בתחום זה הם ר' יעקב עמדן (היעב"ץ), בעל האור החיים הק', והרב החיד"א זכותם תגן עלינו.
המעיין בכתביהם מוצא עשירות לשונית מדהימה, ומי שניחון בבקיאות אנינה, תופס את הדקויות המזכירות פסוקים ומאמרי חז"ל בהקשרים שונים.
אתן דוגמא. החיד"א במעגל טוב מתַנה את נסיעתו למרוקו. כנראה שהקובֶּע המרוקאי לא ערב לחיכו של החיד"א, והוא כותב: "כל שולחנות מלאו תבשילים רבים וריחן נודף כסרח העודף".
המילים הראשונות "כל שולחנות מלאו" - הם במטבע הכתוב ביחזקאל, כי כל שולחנות מלאו קיא צואה בלי מקום...
"וריחן נודף כסרח העודף", נו, מי לא מבין.
עוד מאשר בזכרוני כעת:
ר' יעקב ספיר בספרו אבן ספיר מספר חיפש כתובת מסוימת, וכיון שלא מצאה, המליץ בכותבו: "אין כל ואין כתב" (אין קול ואין קשב).
רי"ס היה לוי, וחתם שמו "יעקב סל"ה" (יעקב הלוי ספיר), והוא מטבע לשון החוזר פעמים רבות בספר תהלים.
עוד:
נסב"ר לבי.
תנואה קלה וחשודה (כלה נאה וחסודה) (יעב"ץ על התנועה קלה של הרז"ה).
דרך הנס"ר ומעלה הלוחית (מעגל טוב להחיד"א, ע"פ משלי ל, יט; ישעי' טו, ה).
לא נחם אלקים דרך ארץ (אין להם דרך ארץ - מעגל טוב).
אני מניח כי למראה הצעה זו מהנהנים החברים ואומרים: נו, קריינא דאיגרתא איהו דליהוי פרוונקא, על כן אחל ראשונה (ואולם למבראשונה עלה במחשבתי לקרוא את האשכול בשם "המליצה והממשלה", אלא שנסוגותי מכך).
חושבני, שהמלכים בתחום זה הם ר' יעקב עמדן (היעב"ץ), בעל האור החיים הק', והרב החיד"א זכותם תגן עלינו.
המעיין בכתביהם מוצא עשירות לשונית מדהימה, ומי שניחון בבקיאות אנינה, תופס את הדקויות המזכירות פסוקים ומאמרי חז"ל בהקשרים שונים.
אתן דוגמא. החיד"א במעגל טוב מתַנה את נסיעתו למרוקו. כנראה שהקובֶּע המרוקאי לא ערב לחיכו של החיד"א, והוא כותב: "כל שולחנות מלאו תבשילים רבים וריחן נודף כסרח העודף".
המילים הראשונות "כל שולחנות מלאו" - הם במטבע הכתוב ביחזקאל, כי כל שולחנות מלאו קיא צואה בלי מקום...
"וריחן נודף כסרח העודף", נו, מי לא מבין.
עוד מאשר בזכרוני כעת:
ר' יעקב ספיר בספרו אבן ספיר מספר חיפש כתובת מסוימת, וכיון שלא מצאה, המליץ בכותבו: "אין כל ואין כתב" (אין קול ואין קשב).
רי"ס היה לוי, וחתם שמו "יעקב סל"ה" (יעקב הלוי ספיר), והוא מטבע לשון החוזר פעמים רבות בספר תהלים.
עוד:
נסב"ר לבי.
תנואה קלה וחשודה (כלה נאה וחסודה) (יעב"ץ על התנועה קלה של הרז"ה).
דרך הנס"ר ומעלה הלוחית (מעגל טוב להחיד"א, ע"פ משלי ל, יט; ישעי' טו, ה).
לא נחם אלקים דרך ארץ (אין להם דרך ארץ - מעגל טוב).