משחקי המילים, הלנו או לצרינו?

אלי אלימלך

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
לכמה פרסומות ביום אנחנו נחשפים עם משחקי מילים? הרבה מאד. במודעות רחוב, במקומונים, ובעיתונים. הם מופיעים ככותרת של מסע פרסום, וגם מופיעים כסלוגנים של מותגים, ואפילו כשמות של מוצרים וחנויות. אף אחד לא שואל את עצמו למה בעצם אדם רציני עם חנות רצינית לוקח תפקיד של ליצן ושובב, וכיצד זה תורם למכירות - אם בכלל. השורות הבאות באות כפטפוט ומחשבה, האם אכן יש הגיון בהם או שמדובר סתם בתופעה שהתנפחה ללא פורפורציה. הימשי.


1) נניח ואנחנו פרסומאים של חנות שוקולד בירושלים (שוב אותו משל מפולמוס הקומוניקטים). אנחנו יודעים שהחנות מוכרת שוקולד בלגי יוקרתי. לא רוצים אותה מליאה בתושבים מבוגרים מהישוב הישן (שהם כמובן נקיי הדעת שבירושלים), אלא באנגלו-סכסים מרחוב תכלת מרדכי שמבזבזים את כספי ההורים מפלטבוש.

רשמנו בבריף: ליידע את תושבי תכלת מרדכי על קיום הבוטיק. רק שיבואו.

מנסחים מודעה, באנגלית. שופכים טונות של יוקרה וצבעי יוקרה, מינימום מילים - וואו.

2) אבל יש בעיה, קטנטונת. המודעה מתפרסמת בעיתון תכלס בירושלים, בגודל רבע עמוד. לחנות בוטיק זה מתאים בתקציב. בין עוד 80 עמודים שבהם יש הכל חוץ מבוטיק שוקולד. מכירות ביגוד. נעליים. קורסים לגרפיקה, ואפילו פרסומות לביטקוין. האם יש סיכוי שמישהו ישים לב למודעה על בוטיק שוקולד? כנראה נמוך. פרובלמה.

3) לבעיה הזו הפרסומאי צריך למצוא פתרון. הפתרון שנהגו לפני שנים היה להכניס אלמנטים מגניבים למודעה. אלמנטים שאין להם קשר למסר המרכזי אלא נועדו ככלי למשוך את העין. בקיצר - צומי.

וכך נכנסו משחקי המילים לחיינו.

אבל ראוי להעמיד את משחקי המילים על מקומם הראוי: הם כלי שולי. הרי פתחנו את הבוטיק כדי למכור שוקולד ולהרוויח. לא פתחנו תיאטרון.

4) אז ראשית - למשחקי המילים (וגם לכל כלי אחר בפרסום שמטרתו להתמודד עם בעיית הבולטות, כגון גודל המודעה, מיקומה, תובנות חריפות, וכו') יש חסרון מובנה. כי אפקט וואו לא יכול לחזור על עצמו אחרי עוד וואו ועוד וואו. כשבעיתון אחד יש עשרות או מאות משחקי מילים הכלי הזה נמחק ולא נותר ממנו ערך. כך שגם אם הרווחנו פעם מהגימיק, מהר מאד זה נמס. אפשר לראות את המקבילה לזה בגדלי המודעות של קופות הצדקה ביומונים שהתחילו מאינצ'ים, עברו לרבעי עמודים, למודעות לכל גובה היומון ואין לדבר סוף. העין שלנו מתעלמת מהם.

5) ואלו השורות הכי חשובות בפוסט הזה: איש מקצוע אמיתי לכתחילה לא מתקשה עם בעיית בולטות, כי הוא לא שואל את עצמו "למה שיקראו את הפרסומת שלי" אלא שואל את עצמו "מי יקרא את הפרסומת שלי". כשיודעים לכוון פרסומת לקהל מדוייק, הקהל רוצה את הפרסומת וייחשף אליה. גם בין מליון מודעות אחרות. אדם שמחפש לרכוש רכב תשומת הלב שלו מתעוררת מול כל פלאייר של רכב. אישה שמחפשת תיק חדש חושיה דרוכים לכל מותג תיקים בעמוד 87 במקומון תכלס. כלה בהכנות לחתונה פתאום "מגלה" כל חצי שמינית בשכונתון שמדברת על כיסוי לכסאות האולם. אין צורך במשחקי מילים. לא בטיזרים. ולא בדאבל-ספרדים. וזה סוד המקומונים עם מאות העמודים שעולים אלינו הביתה בכל שבוע.

6) מה שקרה בהלוך השנים שלקחו כלי שולי וזוטר, והפכו אותו לכותרת המרכזית של המוצר. כך במקום לייצר בוטיק יוקרה שמדבר בלגית אנחנו מייצרים מודעה ילדותית. לא ממש מה שמצופה ממותג יוקרה. הכניסו משחקי מילים לסופרמקרטים, ולחנויות ריהוט, ובגדים, ולפוליטיקאים, ולכל מקום.

7) והם התעצמו והתרבו והפכו להיות סטנדרט. הפרסומאים ירדו דיוטא נוספת והכניסו אותם גם לשורת התיאור של החברה (הדיסקריפטור). התיאור הפך לסלוגן. אם רצו לשווק את "דפוס בני ברק" הם הצמידו ללוגו את המשפט "דפוס של מצויינות". אם הם שיווקו חנות טבע בשם טבע בני ברק הם הצמידו את הסלוגן הקבוע "טבעי להיות בריא". אתם מבינים את זה? לקחו את המקום הכי יקר של המותג - השם, והצמידו לו דאחקה. זה לא מקצועי ולא רציני.

8) אגב - בעולם הגדול משחקי המילים יצאו מהתמונה כמעט לגמרי. סלוגנים אין למותגים הבינלאומיים. כל זה רק אצלינו בשטעטאלע.

9) כל זה לא בא לומר שפרסומאי לא צריך להתייחס לגודל המודעה למיקומה ולקריאיטיב שלה, אדרבה, פרסומאי תמיד צריך לשים לב שיש מיקום נורמלי למודעה, יש עמודים יקרים יותר, ניסוח טוב, מסר ברור, קריאיטיב שמתאים לרמת המותג, טאקט. זה תפקידו, אבל כל אלו הם נקודות צדדיות שיכולות להזיז את המחט בעוד כמה לקוחות, לא בגללן המותג יעמוד על רגליו. אלא בעיקר בגלל מסר נכון, לקהל נכון, בזמן הנכון.

10) לפעמים משחקי מילים הם במקום. פעמים נדירות שבעיית הבולטות היא חריגה וחריפה, למשל בהשקה של מוצר חדש בקטגוריה חדשה. יש גם מקרים בהם מסע הפרסום הוא למטרת "זכירות" של המותג ואז משחקי המילים תופסים תפקיד של ממש. או מותגים שהלב שלהם הוא ילדותי כמו משחקיות ואירועי חגים. אבל כאמור - הכל במידה במשקל ובמשורה.

אשמח לשמוע דעתכם בעניין, תודה
 

פוזי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
אוי כמה חיכיתי למאמר הזה.
תודה רבה על האריכות והמקצועיות שניכרת מכל פינה.
לגופו של ענין.
מנסיוני, ומניסיונו של המנטור שלי, מענקי עולם הפרסום הישראלי (מקווה שהוא לא שייך לשטטלע)
באמת
צריך לקלוע בצורה פשוטה וקולעת ללא סלוגנים ומשחקי מילים, ברמה של תימצות הכי מתומצת שאפשר,
למסר אותו אתה בא להעביר.
בלי משחקים בלי כלום
כמו שכתבת שלא באנו לפתוח תיאטרון
אלא עסקים.

עד כאן הקפה א'. פגישה סורי
 

חויד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
@אלי אלימלך תודה על המאמר.
יש כאן כמה קטעים שלא ירדתי לעומקם... כמו בהנחה שהמסר נכון, לקהל נכון, בזמן הנכון. והפרסום הוא לא שמינית אלא עמוד ... מה אז?

למה כוונתך 'משחקי מילים' ?
הנקודות שהעלת כאן הם בעיקר מה לא, מקובל להזכיר בסוף המאמר, מה כן.
אם יש לך דוגמאות ויזואליות למשחקי מילים, ופרסום נטול משחקים. אולי נצליח לרדת לעומקם של דברים.
 

מילולית

משתמש מקצוען
מאמר מחכים ומעניין. תודה!!
רק לא הבנתי משהו בדוגמת השוקולד בוטיק.
כאחת שמכירה מקרוב את קהל היעד החוצניק של ירושלים,זה שהתכוונת אליו, כמו תושבי תכלת מרדכי, רמת אשכול וסביבות רב שפע, אני לא חושבת שמה שיתפוס אותם זה משחק מילים שנון.
יותר מודעה מושכת ויזואלית של שוקולד רוזמרי נוטף.
תקנו אותי אם אני טועה.
 

אלי אלימלך

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מאמר מחכים ומעניין. תודה!!
רק לא הבנתי משהו בדוגמת השוקולד בוטיק.
כאחת שמכירה מקרוב את קהל היעד החוצניק של ירושלים,זה שהתכוונת אליו, כמו תושבי תכלת מרדכי, רמת אשכול וסביבות רב שפע, אני לא חושבת שמה שיתפוס אותם זה משחק מילים שנון.
יותר מודעה מושכת ויזואלית של שוקולד רוזמרי נוטף.
תקנו אותי אם אני טועה.
זה מה שבאתי לומר בפוסט - שמשחק המילים ברוב המקרים לא קשור לשום מסר.
 

פוזי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
יוצא להפסקת פרסומות.

כהמשך למה שכתבתי למעלה.
כאן מגיע ה'אבל הגדול'.

נניח שאתה מייצר רכב חדש, מנוע עוצמתי ומפרט טכני מדהים וחדשני שאין, אבל אין לאף אחד.
כרגע אתה החלטת, שמבחינת נראות, אין סיבה להשקיע,
הוא עיצב את הרכב בצורה מאד פשוטה וקלאסית
והציג אותו בחנייה הביתית
עם מודעה בעיתון המקומי המבשרת על המפרט המדהים
תוך כדי שהוא לא שוכח למזלו הרע לצרף תמונה שהוא צילם עם הנוקיה 2006 שלו את הרכב.

ויהי היום
מיודעינו הטעין את הטלפון שלו לשיחות, כל הלילה, אתא בוקר וגם לילה, למעט אי אלו שיחות משעממות הוא לא קיבל יחס למוצר המדהים.
וכ"כ למה
בגלל שהוא איש רציני ולא רוצה להצטעצע, רק להודיע בדיוק את מה הוא מוכר.

רבותיי הן הן הדברים.
אכן המשפט והבריף צריכים לדבר רק על המוצר ובצורה ברורה, בלי להגיע לרמה שמי שרואה את הפרסום יזכור את הסקופ ולא יזכור על מה הסקופ, זה ודאי חורבן.
אבל כשהקריאייטיב והקופי באים כעטיפה מרשרשת וכנראות וראווה מושכים למוצר,
תוך כדי ששוב, הם לא חורגים בכלל מהמסר הפשוט והחד,
אלא רק הבריקו את המסר החד והפשוט,
ולא הפכו אותו למוצר ללמדנים ומביני דבר בלבד,
כמו הרבה מודעות שרק המפרסם שלהם מבין (בתקווה ובמחילה) מה הם באו להביע.

במקרה זה, שהוא נחלת הכלל אצל גדולי הפרסומאים בארץ ובעולם
הם מעולים, ונצרכים,
גם אם הם משחק מילים,
או כל מה שימשוך את קהל היעד אל המודעה המיליון ואחת שהוא רואה היום.
וע"ע ראובני פרידם גיתם ושות' שבאמת יש קמפיינים שממש במשחקי מילים או יציאות מתחת לפני השטח,
רק שהם פשוט לא באו כמשחק תחת קמפיין,
אלא כרישרוש ונראות למילים המקוריות שלא הועמו במאום בעקבות המשחק
והיה זה שכרינו.

בד"כ על הפרסומאי מוטלת חובת בדיקה כדלהלן:
תכתוב שני טורים בדף נפרד,
בצד ימין תכתוב כמה המודעה אומרת אותך
ובצד השני תכתוב
כמה המודעה אומרת את המוצר.
אח"כ תעשה כוכבית ליד כל מה שאומר אותך או את המודעה.
אח"כ תחתוך את כל מה שאומר אותך
ותשאיר למוצר את מקומו הראוי.

כמובן שיש דרכים איך להגיע לעצם הענין,
אבל החל מהרגע הזה שאתה כבר לא בתמונה כפשוט,
אתה יכול להבריק וללטש את המוצר כאוות רצונך,וכמובן, זכור שהמוצר פונה ליוחאי מדימונה כמו לתמיר מאפקה.
אז שמור על איפוק בענין של הסקופים שאולי מצחיקים רק אותך
אבל הלקוח בסוף חודש יגלה מאזן אימה.

בהצלחה
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
כי אפקט וואו לא יכול לחזור על עצמו אחרי עוד וואו ועוד וואו. כשבעיתון אחד יש עשרות או מאות משחקי מילים הכלי הזה נמחק ולא נותר ממנו ערך.

>>ועוד לא דיברנו על אותה מודעה שמתפרסמת מס' פעמים.
שאז 'אפקט הוואוו' שלה בכל מקרה יהיה חד פעמי,
כדין בדיחה שמספרים פעמיים.
בפעם השנייה, השומעים לא רק שאינם צוחקים, אלא מגלים כלפיה
חוסר סבלנות. (עוד פעם השמפו הזה 'אל תחפף בחפיפה'?!)

>>אצלי -בחצר יש בית קברות ענק למשחקי מילים,
על השער כתוב: 'פה קבור הכלב'.
כלב אהוב, אין מה לומר. אבל מרגע שהתחיל לבלבל אותי,
עשיתי שיעורים בהמתת חסד : )

>>פוסט מצוין. תודה.
 

חויד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
ועוד לא דיברנו על אותה מודעה שמתפרסמת מס' פעמים.
שאז 'אפקט הוואוו' שלה בכל מקרה יהיה חד פעמי,
כדין בדיחה שמספרים פעמיים.
בפעם השנייה, השומעים לא רק שאינם צוחקים, אלא מגלים כלפיה
חוסר סבלנות. (עוד פעם השמפו הזה 'אל תחפף בחפיפה'?!)

יש מקרים שאת צודקת.
ויש מקרים שאני חולקת עליך.
על הטמעה, שמעת ?
 

פרספכתיבה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
יוצרי ai
מזדהה עם הכל חוץ מהפיסקה הבאה:

"אדם שמחפש לרכוש רכב תשומת הלב שלו מתעוררת מול כל פלאייר של רכב. אישה שמחפשת תיק חדש חושיה דרוכים לכל מותג תיקים בעמוד 87 במקומון תכלס. ... אין צורך במשחקי מילים. לא בטיזרים. ולא בדאבל-ספרדים".

זה נכון שכל מי שמחפש רכב ואני מפרסם חנות רכב הוא קהל היעד שלי אבל רק באופן עקרוני- כלומר: כאשר אני משליך חכה לים - כל דג בתוך הים הוא לכאורה יעד פונקציונאלי להשגה, אבל אם בחכה שלי יש במבה אוסם ודגי הסלומון אוהבים רק ביסלי באגסי ואלרגים לבוטנים-הפסדתי במערכה.
הסלומון היו קהל יעד פוטנציאלי אבל לא אצליח לתפוס אותם בצורה כזו אל הסל שלי למרות שהשלכתי את החכה ואני נמצא בים שורץ דגים ובעונת השיא של להקות הסלומון.

ובהקבלה לעולם הפרסום - כשאני מחפשת תיק או בגד אני אכן "מחפשת" ורואה רק מודעות בנושא זה. אבל לא כל מודעה תזכה בתשומת ליבי ובעיקר בהנעה לפעולה שהיא בעצם מטרת הפרסום.
זה נכון שרשמית "אעבור על כל המודעות בנושא" אבל כשאתכנן מסע קניות רק חנויות נבחרות ייכנסו לתכנון - אלו אותם חנויות שהפרסומת שלהם דיברה אלי רגשית ויצרה אצלי חיבור וזכירות ורצון לבוא לשם על מנת לבדוק ברצינות אפשרות רכישה.

הדבר נכון שבעתיים בתחומים רוויים כמו ריהוט, ביגוד, יעוץ רגשי, פאנות,אדריכלות ועוד... שבכל מקומון אקראי תמצא לפחות 20 מפרסמים מתחרים שלכולם אותו מצע בהבדלים דקים ביותר...
האדם הסטנדרטי לא מסוגל להכיל כמות כל כך גדולה של חנויות אופציונאליות לבדיקת רכישה ולהשקיע בכל אחת מהפרסומות את אותה תשומת הלב. לכן הוא בוחר רק כמה בודדים שהכי דברו אליו ואליהם תכלס הוא יתקשר בסופו של יום.

לכן המפרסמים עושים הכל כדי לתפוס אותו לרכישה וזאת על ידי טיזרים, מבצעים מיוחדים, הגרלות, מתנות, ו...כן...גם משחקי מילים - הכל כדי ללכוד אותו ליותר משניה של קריאה ודפדוף לעמוד הבא.

לא באה לומר שמשחקי מילים הם כלי עוצמתי אפקטיבי שמבטיח תוצאות וכו'...
רק להאיר את הנקודה שמפרסם שעדיין אינו נחשב למותג חזק בעל מוניטין וקהל לקוחות רחב ופטריוטי חייב לעשות משהו אחר\שונה\ייחודי מהמתחרים אם הוא מעונין שלקוחות חדשים יגיעו לחנות ולא רק יפטירו "נחמד" כשהם רואים בשבריר עין את המודעה וממשיכים הלאה...


 
נערך לאחרונה ב:

פרספכתיבה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
יוצרי ai
עוד הארה קטנה לגבי הפסקה הזו:

7) והם התעצמו והתרבו והפכו להיות סטנדרט. הפרסומאים ירדו דיוטא נוספת והכניסו אותם גם לשורת התיאור של החברה (הדיסקריפטור). התיאור הפך לסלוגן. אם רצו לשווק את "דפוס בני ברק" הם הצמידו ללוגו את המשפט "דפוס של מצויינות". אם הם שיווקו חנות טבע בשם טבע בני ברק הם הצמידו את הסלוגן הקבוע "טבעי להיות בריא". אתם מבינים את זה? לקחו את המקום הכי יקר של המותג - השם, והצמידו לו דאחקה. זה לא מקצועי ולא רציני.

אתה מתעלם מהעובדה שעולם הפרסום בשנים האחרונות הולך ויורד אל העם כדי ליצור שיווק רגשי. זה מתבטא בקריצה של הומור בפרסומים שונים, דיבור בגובה העיניים של הלקוח, שימוש במינימום מילים וויזואלים ליצירת מסר פשוט וקליט שלא דורש הבנה מורכבת, יצירת מבצעים, קד"מים וקמפיינים המפגישים את הלקוח ישירות עם החברה - הכל כדי שהלקוח ירגיש שהחברה שלו ובשבילו ולא מתנשאת ורחוקה מעולמו ויבוא לקנות דווקא בה.
זה קרה גם לחברות הכי גדולות במשק כמו שאתה מציין שהתחילו גם בסלוגן, שהינו חלק בלתי נפרד מהלוגו ומתדמית החברה, להשתמש במשפטים עממיים עם משחקי מילים זולים.
אתה צודק שזה לא ממש מקצועי ונראה פחות טוב במיוחד בעיניים של מקצוען.
אבל כמו שאומרים "בכביש אל תהיה חכם - תהיה צודק".
החברות הגיעו למסקנה שלפעמים עדיף לוותר על תדמית ה"יוקרה" ולהרוויח את המליון, הם בוחרים במודע את סגנון הפרסום הזה כי בתכלס כנראה שזה עובד יותר...
זה נכון שזה לא מקצועי ולא רציני - אבל לפעמים יותר רווחי.

(כמובן שעדיין יש הרבה חברות שאסור להם בשום אופן לקחת את הפרסומות שלהם למקום הזה כי הם אכן פונים לקהל האינטלגנטי המבין והרציני שרוצה לראות אותם הכי מקצועיים ומלוטשים ולהרגיש גאווה להשתייך לקהילת המיוחדים והנבחרים שזוכים להשתייך למעמד העליון...)

..
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
כנראה החסרת את השיעור בלימודים..

אני התייחסתי לחזרתיות בנושא המדובר, משחקי-מילים קיטצ'יים,
שבקריאה הראשונה יעלו חיוך נראה-אולי, אבל זהו.
הקונץ מיצה את עצמו בפעם הראשונה, עם עודף.

לא התייחסתי לחזרתיות בפרסום באופן כללי.

אם התכוונת למשהו אחר, אשמח לשמוע.
(ואם זה ארוך כמו שיעור, מעדיפה להחסיר גם בו ; )
 

פוזי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
ולא נשכח את הכתיבה היפונטית ושאר העקיפפות מימין שמקדמות מכירות כל היום וכל מומחה לפרסום מבין את זה
שזה גם משחק. שעובד.
 

אלי אלימלך

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עוד הארה קטנה לגבי הפסקה הזו:

7) והם התעצמו והתרבו והפכו להיות סטנדרט. הפרסומאים ירדו דיוטא נוספת והכניסו אותם גם לשורת התיאור של החברה (הדיסקריפטור). התיאור הפך לסלוגן. אם רצו לשווק את "דפוס בני ברק" הם הצמידו ללוגו את המשפט "דפוס של מצויינות". אם הם שיווקו חנות טבע בשם טבע בני ברק הם הצמידו את הסלוגן הקבוע "טבעי להיות בריא". אתם מבינים את זה? לקחו את המקום הכי יקר של המותג - השם, והצמידו לו דאחקה. זה לא מקצועי ולא רציני.

אתה מתעלם מהעובדה שעולם הפרסום בשנים האחרונות הולך ויורד אל העם כדי ליצור שיווק רגשי. זה מתבטא בקריצה של הומור בפרסומים שונים, דיבור בגובה העיניים של הלקוח, שימוש במינימום מילים וויזואלים ליצירת מסר פשוט וקליט שלא דורש הבנה מורכבת, יצירת מבצעים, קד"מים וקמפיינים המפגישים את הלקוח ישירות עם החברה - הכל כדי שהלקוח ירגיש שהחברה שלו ובשבילו ולא מתנשאת ורחוקה מעולמו ויבוא לקנות דווקא בה.
זה קרה גם לחברות הכי גדולות במשק כמו שאתה מציין שהתחילו גם בסלוגן, שהינו חלק בלתי נפרד מהלוגו ומתדמית החברה, להשתמש במשפטים עממיים עם משחקי מילים זולים.
אתה צודק שזה לא ממש מקצועי ונראה פחות טוב במיוחד בעיניים של מקצוען.
אבל כמו שאומרים "בכביש אל תהיה חכם - תהיה צודק".
החברות הגיעו למסקנה שלפעמים עדיף לוותר על תדמית ה"יוקרה" ולהרוויח את המליון, הם בוחרים במודע את סגנון הפרסום הזה כי בתכלס כנראה שזה עובד יותר...
זה נכון שזה לא מקצועי ולא רציני - אבל לפעמים יותר רווחי.

(כמובן שעדיין יש הרבה חברות שאסור להם בשום אופן לקחת את הפרסומות שלהם למקום הזה כי הם אכן פונים לקהל האינטלגנטי המבין והרציני שרוצה לראות אותם הכי מקצועיים ומלוטשים ולהרגיש גאווה להשתייך לקהילת המיוחדים והנבחרים שזוכים להשתייך למעמד העליון...)

..

יש הבדל בין סלוגן של תובנה, גם פשוטה, ובין משחק מילים. גם בעשור הקודם שבו חברות עוד השתמשו בסלוגנים, הם לא השתמשו במשחקי מילים אלא בתובנות מדהימות. כמו "אנחנו משתדלים יותר" של אוויס וכו'.

ובניגוד למה שכתבת - בעשור האחרון החברות הגדולות החדשניות בעולם אין להם סלוגן. לא לגוגל, לא לאמזון, לא לפייסבוק וכו'.
 

אלי אלימלך

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מזדהה עם הכל חוץ מהפיסקה הבאה:

"אדם שמחפש לרכוש רכב תשומת הלב שלו מתעוררת מול כל פלאייר של רכב. אישה שמחפשת תיק חדש חושיה דרוכים לכל מותג תיקים בעמוד 87 במקומון תכלס. ... אין צורך במשחקי מילים. לא בטיזרים. ולא בדאבל-ספרדים".

זה נכון שכל מי שמחפש רכב ואני מפרסם חנות רכב הוא קהל היעד שלי אבל רק באופן עקרוני- כלומר: כאשר אני משליך חכה לים - כל דג בתוך הים הוא לכאורה יעד פונקציונאלי להשגה, אבל אם בחכה שלי יש במבה אוסם ודגי הסלומון אוהבים רק ביסלי באגסי ואלרגים לבוטנים-הפסדתי במערכה.
הסלומון היו קהל יעד פוטנציאלי אבל לא אצליח לתפוס אותם בצורה כזו אל הסל שלי למרות שהשלכתי את החכה ואני נמצא בים שורץ דגים ובעונת השיא של להקות הסלומון.

ובהקבלה לעולם הפרסום - כשאני מחפשת תיק או בגד אני אכן "מחפשת" ורואה רק מודעות בנושא זה. אבל לא כל מודעה תזכה בתשומת ליבי ובעיקר בהנעה לפעולה שהיא בעצם מטרת הפרסום.
זה נכון שרשמית "אעבור על כל המודעות בנושא" אבל כשאתכנן מסע קניות רק חנויות נבחרות ייכנסו לתכנון - אלו אותם חנויות שהפרסומת שלהם דיברה אלי רגשית ויצרה אצלי חיבור וזכירות ורצון לבוא לשם על מנת לבדוק ברצינות אפשרות רכישה.

הדבר נכון שבעתיים בתחומים רוויים כמו ריהוט, ביגוד, יעוץ רגשי, פאנות,אדריכלות ועוד... שבכל מקומון אקראי תמצא לפחות 20 מפרסמים מתחרים שלכולם אותו מצע בהבדלים דקים ביותר...
האדם הסטנדרטי לא מסוגל להכיל כמות כל כך גדולה של חנויות אופציונאליות לבדיקת רכישה ולהשקיע בכל אחת מהפרסומות את אותה תשומת הלב. לכן הוא בוחר רק כמה בודדים שהכי דברו אליו ואליהם תכלס הוא יתקשר בסופו של יום.

לכן המפרסמים עושים הכל כדי לתפוס אותו לרכישה וזאת על ידי טיזרים, מבצעים מיוחדים, הגרלות, מתנות, ו...כן...גם משחקי מילים - הכל כדי ללכוד אותו ליותר משניה של קריאה ודפדוף לעמוד הבא.

לא באה לומר שמשחקי מילים הם כלי עוצמתי אפקטיבי שמבטיח תוצאות וכו'...
רק להאיר את הנקודה שמפרסם שעדיין אינו נחשב למותג חזק בעל מוניטין וקהל לקוחות רחב ופטריוטי חייב לעשות משהו אחר\שונה\ייחודי מהמתחרים אם הוא מעונין שלקוחות חדשים יגיעו לחנות ולא רק יפטירו "נחמד" כשהם רואים בשבריר עין את המודעה וממשיכים הלאה...


חנות רהיטים שמתמודדת עם תחרות של עוד 20 חנויות רהיטים וחושבת שהפתרון יהיה משחק מילים או דאבל - יכולה לסגור את שעריה.
למעט מקרים בודדים, עסק רגיל צריך יתרון תחרותי מובהק כדי להצליח.
 

חויד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
אני התייחסתי לחזרתיות בנושא המדובר, משחקי-מילים קיטצ'יים,
שבקריאה הראשונה יעלו חיוך נראה-אולי, אבל זהו.
הקונץ מיצה את עצמו בפעם הראשונה, עם עודף.

לא התייחסתי לחזרתיות בפרסום באופן כללי.

אם התכוונת למשהו אחר, אשמח לשמוע.
(ואם זה ארוך כמו שיעור, מעדיפה להחסיר גם בו ; )

הבנתי באיחור כנראה שמדובר על הקטע הקיטצ'י - ואז אין מקום לפרסם אותו גם בפעם הראשונה ;)

בכל מקרה ניסיתי להבין שוב את הפוסט,
והוא כנראה מיועד לאנשים שלא ממש בעניין של פרסום נכון.
וכל אמירה מצחיקה/מוזרה תצדיק מודעה...

כך שנראה שהפוסט מתאים יותר לפורום עיצוב גרפי אולי, או סתם עסקים.
החברים פה, מאמינה שרובם ברמה סבירה ומעלה שמודעים לזה שמודעה צריכה למכור לפני שהיא הופכת למגניבה...
סורי, אבל אולי מרוב שזה ברור, לא הבנתי לאן בדיוק הפוסט חותר...
 

פרספכתיבה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
יוצרי ai
חנות רהיטים שמתמודדת עם תחרות של עוד 20 חנויות רהיטים וחושבת שהפתרון יהיה משחק מילים או דאבל - יכולה לסגור את שעריה.
למעט מקרים בודדים, עסק רגיל צריך יתרון תחרותי מובהק כדי להצליח.

זה מאוד מאוד תלוי מי המפרסם ומה המצע שלו.

יש עסקים מדהימים ושירותיים שפשוט נבלעים בים הפרסומות, וברגע שהם יגדילו פרסומת או ישתמשו בסלוגן חכם וקולע פתאום הקהל יראה שהם קיימים על המפה וזה באמת מה שימשוך לשם לקוחות.

לעומת זאת יש עסקים בינוניים ומטה שכמו שאתה אומר יכולים לעשות דאבל עם קריאייטיב ומשחקי מילים ומה לא...ועדיין להישאר ריקים מקונים כי אין להם שום יתרון תחרותי.

(דוגמא אמיתית מנסיוני: מתווך משכנתאות עם מצע זהה לכל המתחרים. ברגע שהפרסומת הפכה למתוחכמת ותפסה את הקהל היתה עליה חדה במכירות בלי שהוא הוסיף שירותים ייחודיים ובידול משמעותי. ועוד לקוח שמספק קמחים מלאים וכו' בדומה לכל המתחרים ואפילו יקר מהם השיק מוצר ייחודי חדש ופרסם אותו בצורה סטנדרטית שמינית עמוד עם תמונת מוצר והסבר קצר משכנע בלבד ובקושי הצליח לכסות את עלות הפרסום על ידי ההכנסות מהמוצר. ברגע שהריץ קמפיין עם משחק מילים חזק שדיבר לקהל היעד המוצרים אזלו מהחנויות (אני יכולה לתת פרטים מדוייקים באישי).
זה ממש כל מקרה לגופו בעקרון הזהה - צריך לעשות משהו כדי שהלקוח יקרא את המודעה שלך ויראה שאתה קיים ושיש לך יתרון, ולא לסמוך רק על היתרון לבדו).
.
. לא אמרתי שמשחק מילים ודאבל הם פתרון בכל מצב. ודאי שהבידול הוא הנקודה העיקרית החשובה, אבל עדיין כדאי ושווה להוסיף משהו ייחודי ושונה גם לפרסומת עצמה. זה 2 דברים שהולכים יחד:
1. תמצא או תיצור יתרון תחרותי על המתחרים.
2. תמצא דרך יצירתית לעצור את הלקוח על המודעה שלך כדי שהוא יפנים שיש לך יתרון.
 

פרספכתיבה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
יוצרי ai
יש הבדל בין סלוגן של תובנה, גם פשוטה, ובין משחק מילים. גם בעשור הקודם שבו חברות עוד השתמשו בסלוגנים, הם לא השתמשו במשחקי מילים אלא בתובנות מדהימות. כמו "אנחנו משתדלים יותר" של אוויס וכו'.

ובניגוד למה שכתבת - בעשור האחרון החברות הגדולות החדשניות בעולם אין להם סלוגן. לא לגוגל, לא לאמזון, לא לפייסבוק וכו'.

עדיין לא ממש הבנתי למה אתה מתכוון כשאתה אומר "משחק מילים".
(כי הדוגמא שנתת לדאחקה "טעים ובריא" זה למשל הסלוגן של טרה ל2017- גם טעים, גם בריא.
טמבור- מה שצבע יכול לעשות (שמשחק על המילים טבע וצבע). תפוציפס- טבעי שלא תשלוט בעצמך (עם משחק כפל משמעויות) ועוד ועוד...)

לא מדברת על חברות המותג הענקיות מחו"ל שכיום אחרי השקעה של מליארדים בפרסום, שיווק ויח"צ בינלאומי בכל מדיה אפשרית, באמת אין להם צורך בשום סלוגן בכדי לשמור על תדמית חזקה ומספיק רק הלוגו בלבד ואפילו רק אייקון קטן וסמלי ממנו בשביל להזניק מניות.
מתכוונת לחברות הגדולות המובילות שאנחנו מכירים מארצינו הקטנה.

כמו שביקשו כבר מעלי-נשמח אם תתן לנו דוגמאות למשחקי מילים שליליים בעינך שנוכל לרדת לסוף דעתך.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  22  פעמים

לוח מודעות

למעלה