שיתוף - לביקורת מרפאת הריפוי והשינוי

castamir

מהמשתמשים המובילים!
פניו של האברך שידרו ייאוש. כל תנועותיו הכבדות אמרו חידלון. עיניו היו כבויות לגמרי.

בחוץ חגגו 40 מעלות חום את קיומם. המזגן בחלל המרכזי של מרפאת השיניים הקופתית הספיק במאמץ ובקושי רק לנשוף בעורף המזכירות, שגם כך סבלו מחום הבגדים היתרים שנכפו עליהן בסניף העיר החרדית. גם הדלת הפתוחה לרווחה בשל תקנות הקורונה ההולכות ובאות לא הוסיפה לצינון האוויר והאווירה.

מצחו טפטף בקצב מתגבר. כובעו וחליפתו היו משוחים בכתמי זיעה לבנים, מעשי ידי קיץ ארוך ולח. על כתפיו וידיו היו תלויים שלושה ילדים הזקוקים לטיפול דחוף. אחד מהם בתור מוזמן, שניים בעזרה ראשונה האמורים להידחק בין התורים הקיימים. מסכה חד פעמית תכולה התנודדה על אוזנו, מוסיפה סוריאליסטיות למחזה.

הקטן מבין השלושה היה אמור להיכנס בכל רגע אל דוקטור מחמוד. אמור זה שם של דג וגם אותו אוכלים. לא הסכים בשום אופן. צרח בכה רקע ברגליו ונאחז בחליפה המרוטה של אביו. הבת הבאה בתור התעקשה להפיל בכל רגע את עמודון המתכת בחדר ההמתנה, לקול נזיפות הממתינים האחרים והצוות החולף. גם הבת "הגדולה" טרם חצתה שמונה אביבים ובהתה במתרחש בלי יכולת לעזור.

הכול היה חם, דחוס, סמיך, חנוק ומעצבן.



"רוזנקרץ?" קראה המזכירה מעם המחשב.

"זה אני". הוא מלמל בקול מת והתקרב בקושי אל הדלפק.

"אתה רוזנקרץ?" היא חייכה. "הבעל של ליבי? היא זו שמגיעה לכאן תמיד עם הילדים"...

נענע בראשו ברפיון לאות הסכמה. נכון. אשתו מגיעה תמיד עם הילדים. הפעם לא הייתה יכולה להגיע והנה הוא פה, אין לו מושג איך הגיע למצב הזה ואיך שורדים אותו. ריבונו של עולם, עשה שייגמר כבר היום הזה.

"איזו אישה מקסימה!" הוסיפה המזכירה הצעירה בעודה מקלידה על המחשב במרץ. לא מקומית. לא מודעת למקובל ושאינו.

זיק ראשוני ניצת בעיניו הכבויות. קטן אך קיים.

"נכון". אמר לעצמו בלחש. "היא באמת אישה מקסימה".

נראה היה שהוא מעביר בראשו סיטואציות שונות. חי מחדש. חווה.

"מקסימה". מלמל שוב לעצמו בעודו חוזר אל ילדיו ואל העמודון ההפוך.

עיניו הלכו והתרחבו. אורו. כמו גילה עולם חדש. נזכר בו.

"באמת מקסימה!" חזר שוב בהחלטיות. הדציבלים היו נמוכים, כמעט בלתי נשמעים. הטון היה קרוב לצעקה.



מפתיע היה לשמוע את הקול החדש שיצא מגרונו. קול פשוט, צלול:

"בואו, ילדים. נכנסים".

ופניו לא היו לו עוד.
 

פרוגמטי

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
D I G I T A L
מיוחד!
וזה ממש:
1628765252054.png
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אתה פשוט מזיע כישרון.

לפי ההתחלה הסיפור היה אמור להסתיים באופן שונה. (לטעמי לפחות)

אבל כאמור, אמור הוא שם של דג ואני לא זכיתי לאוכלו.

בכל אופן, סיומת 'מקסימה'.

הרגיש כמו תיאור חוויה אישית. בטח האישה לא הבינה מה קרה לבעלה שהציע גם לעשות מקלחות לילדים.
 

castamir

מהמשתמשים המובילים!
folded-hands_1f64f (1).png
folded-hands_1f64f (1).png


לפי ההתחלה הסיפור היה אמור להסתיים באופן שונה. (לטעמי לפחות)

איך? נשמח לקרוא!
יש לי תחושה עמומה שהסיום שלך יקבל יותר פידבק מהסיום הזה...
(ובטח אם הוא ייכתב בסגנון חיים ולדר:))

הרגיש כמו תיאור חוויה אישית.
:D
לצערי, טרם זכיתי.


מה שניסיתי לתאר כאן, זו התחושה שמגיעה בבוא אלול, אחרי שנה כל כך מטורפת, "חמה, דחוסה, סמיכה, חנוקה ומעצבנת",

דרך משל ראשי התיבות המפורסמים "אני לדודי ודודי לי" המדמים את היחס בין הקב"ה לעם ישראל ליחס בין איש לאשתו,

את הרצון להגיע דרך ה"שופרות" ל"זכרונות", להיזכר בו מחדש ושהוא ייזכר בנו מחדש, למרות איך שאנחנו נראים ומה שאנחנו עושים,

להתנער מכל העפר החום והזיעה אל הקשר הקיים ומאיר,

פנים בפנים - "לך אמר לבי בקשו פניי - את פניך אבקש",

ולהגיע דרך כל זה מחודש אלול לראש השנה - קול השופר שהוא "קול פשוט" וצלול, הקורא לבנים להיכנס. לשנה טובה ומבורכת.


זרקתי את כל זה למסמך וורד, הפעלתי מכונה אחת, מייבש אחד, חזרתי. זה העגל שיצא.



ושאלה בעקבות:
האם נכון לרמז לזה רק בתגיות ולהשאיר את הסיפור עצמו משל נקי, שנגמר כסיפור בלבד,
או שכן צריך לסיים בפירוש באחת המובאות כדי להדגיש לכל קורא בקול קורא על מה מדובר? (מה שאני בד"כ עושה מאמץ להימנע ממנו).
 

פרוגמטי

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
D I G I T A L
ושאלה בעקבות:
האם נכון לרמז לזה רק בתגיות ולהשאיר את הסיפור עצמו משל נקי, שנגמר כסיפור בלבד,
או שכן צריך לסיים בפירוש באחת המובאות כדי להדגיש לכל קורא בקול קורא על מה מדובר? (מה שאני בד"כ עושה מאמץ להימנע ממנו).
לדעתי, ברור אופציה א', זה יוצר אפקט של הפתעה נעימה.
הרצון לכתוב יותר מידי בפירוט, אולי מגיע מרצון שיגיע ליותר קהלים ויגע ביותר אנשים, אבל הוא עלול לפגוע באיכות של הכתיבה.
וזה כמו לנסות להסביר את האמונה בבורא, ע''י סיפור, על פיגוע גדול שמישהו ניצל ממנו באורח נס ויד השם הייתה ברורה בסיפור, בצורה שכל טיפש יבין אותה, אבל זה ישאר משהו שלא היה צריך את הכלי שנקרא 'שכל' בשביל לקבל אותו.
לעומת הסבר לוגי וברור, שיוביל אולי לאמונה רק את החכמים שיבינו את כל המהלך, אך מצד שני הם יהנו מזה לטווח ארוך, כי זה פעל על השכל.
יבחר כל כותב למי הוא מעוניין לפנות.
 

מגבת

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
זה לא היה נראה משל בכלל.. אלא סיפורון מתוק.
אני הייתי רומזת קצת על הנמשל
למשל כאן
נראה היה שהוא מעביר בראשו סיטואציות שונות. חי מחדש. חווה.
להכניס איכשהו את המילה זכרונות

וכאן,
"באמת מקסימה!" חזר שוב בהחלטיות. הדציבלים היו נמוכים, כמעט בלתי נשמעים. הטון היה קרוב לצעקה.
את המילה תרועה,

ואולי בסוף עוד רמז קטן...
הנמשל מרגש מדי מכדי לפספס.
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
פניו של האברך שידרו ייאוש. כל תנועותיו הכבדות אמרו חידלון. עיניו היו כבויות לגמרי.

בחוץ חגגו 40 מעלות חום את קיומם. המזגן בחלל המרכזי של מרפאת השיניים הקופתית הספיק במאמץ ובקושי רק לנשוף בעורף המזכירות, שגם כך סבלו מחום הבגדים היתרים שנכפו עליהן בסניף העיר החרדית. גם הדלת הפתוחה לרווחה בשל תקנות הקורונה ההולכות ובאות לא הוסיפה לצינון האוויר והאווירה.

מצחו טפטף בקצב מתגבר. כובעו וחליפתו היו משוחים בכתמי זיעה לבנים, מעשי ידי קיץ ארוך ולח. על כתפיו וידיו היו תלויים שלושה ילדים הזקוקים לטיפול דחוף. אחד מהם בתור מוזמן, שניים בעזרה ראשונה האמורים להידחק בין התורים הקיימים. מסכה חד פעמית תכולה התנודדה על אוזנו, מוסיפה סוריאליסטיות למחזה.

הקטן מבין השלושה היה אמור להיכנס בכל רגע אל דוקטור מחמוד. אמור זה שם של דג וגם אותו אוכלים. לא הסכים בשום אופן. צרח בכה רקע ברגליו ונאחז בחליפה המרוטה של אביו. הבת הבאה בתור התעקשה להפיל בכל רגע את עמודון המתכת בחדר ההמתנה, לקול נזיפות הממתינים האחרים והצוות החולף. גם הבת "הגדולה" טרם חצתה שמונה אביבים ובהתה במתרחש בלי יכולת לעזור.

הכול היה חם, דחוס, סמיך, חנוק ומעצבן.



"רוזנקרץ?" קראה המזכירה מעם המחשב.

"זה אני". הוא מלמל בקול מת והתקרב בקושי אל הדלפק.

"אתה רוזנקרץ?" היא חייכה. "הבעל של ליבי? היא זו שמגיעה לכאן תמיד עם הילדים"...

נענע בראשו ברפיון לאות הסכמה. נכון. אשתו מגיעה תמיד עם הילדים. הפעם לא הייתה יכולה להגיע והנה הוא פה, אין לו מושג איך הגיע למצב הזה ואיך שורדים אותו. ריבונו של עולם, עשה שייגמר כבר היום הזה.

"איזו אישה מקסימה!" הוסיפה המזכירה הצעירה בעודה מקלידה על המחשב במרץ. לא מקומית. לא מודעת למקובל ושאינו.

זיק ראשוני ניצת בעיניו הכבויות. קטן אך קיים.

"נכון". אמר לעצמו בלחש. "היא באמת אישה מקסימה".

נראה היה שהוא מעביר בראשו סיטואציות שונות. חי מחדש. חווה.

"מקסימה". מלמל שוב לעצמו בעודו חוזר אל ילדיו ואל העמודון ההפוך.

עיניו הלכו והתרחבו. אורו. כמו גילה עולם חדש. נזכר בו.

"באמת מקסימה!" חזר שוב בהחלטיות. הדציבלים היו נמוכים, כמעט בלתי נשמעים. הטון היה קרוב לצעקה.



מפתיע היה לשמוע את הקול החדש שיצא מגרונו. קול פשוט, צלול:

"בואו, ילדים. נכנסים".

ופניו לא היו לו עוד.
נהדר וקסום.
לא קורא תגיות בדרך כלל ולא הבנתי את זה כמשל. וטוב שכך.
 

castamir

מהמשתמשים המובילים!
folded-hands_1f64f (1).png
folded-hands_1f64f (1).png



הנמשל מרגש מדי מכדי לפספס.
לא הבנתי את זה כמשל. וטוב שכך.

זו בדיוק הייתה השאלה, איך אפשר להגיע לאיזון בין שתי הגישות הללו שעם היותן סותרות, אני מזדהה לחלוטין עם שתיהן...


באמת פחות נכון להגדיר את זה כמשל אלא יותר כאלגוריה (לעיל בתגיות "אלולגוריה").
ההבדל ביניהם, אם לא בהגדרה לפחות בפועל ובצורת ההגשה, שאלגוריה היא סיפור בפני עצמו המחזיק מעמד היטב לבדו גם בלי הרובד הנסתר שבו.
וכך גם הסיפור הזה.
אלא שהרגש העולה ממנו, מתכתב אצלי עם הרגש המנסה להתעורר בימים אלוליים אלו.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
למה משל.
הסיפור לכשעצמו כל כך יפה. משובח, נעים, מאיר מואר וזוהר.
תודה רבה!!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה