נכתב ע"י חולדי 2;832992:מקל [לשון הקלה]
איך אומרים?
אנא לא לנחש תשובות. ולא לנסות הגיון והשערות
אלא רק מי שיודע במובהק ע"פ הכללים תודה מראש!
נכתב ע"י מאיר14;833119:הכללים בזה אינם תורה מסיני
אפשר לומר כך אך מקובל יותר לומר כך - זה כל הענין.
בוודאי שיש כללים לשפה. וכשרוצים תשובה מעוניינים בתשובה ע"פ הכלל הדקדוקי ולא לפי ההשערה.
לא כל כלל הוא "הלכה למשה" אבל יש להבדיל בין הקודש לחול כללים במתמטיקה, בפיזיקה וגם בעברית.
ואם האקדמיה התירה משהו, אז כמובן שהנכון הבלעדי הוא איך שמופיע בתורה.
אבל במבחנים [גם של בית יעקב] כמובן לא יורידו בד"כ על טעות שהותרה ע"י האקדמיה.
ובלבד שיכוונו קודם לכן בכוונה יתרה בברכת 'ברוך מתיר אסורים'נכתב ע"י חולדי 2;833470:[
אבל במבחנים [גם של בית יעקב] כמובן לא יורידו בד"כ על טעות שהותרה ע"י האקדמיה.
נכתב ע"י חולדי 2;833470:בוודאי שיש כללים לשפה. וכשרוצים תשובה מעוניינים בתשובה ע"פ הכלל הדקדוקי ולא לפי ההשערה.
לא כל כלל הוא "הלכה למשה" אבל יש להבדיל בין הקודש לחול כללים במתמטיקה, בפיזיקה וגם בעברית.
ואם האקדמיה התירה משהו, אז כמובן שהנכון הבלעדי הוא איך שמופיע בתורה.
אבל במבחנים [גם של בית יעקב] כמובן לא יורידו בד"כ על טעות שהותרה ע"י האקדמיה.
נכתב ע"י מאיר14;833663:ראשית, אקדים לומר כי ידיעותי בדקדוק מעטות ביותר.
אך בדבריי כאן, הסתמכתי על חכמים גדולים גם בחכמת הדקדוק, שכבר הודיעו כן בספריהם.
אחד המיוחד שבהם, הוא הרמב"ם.
וכן כתב הרמב"ם בספרו "מורה הנבוכים" חלק ראשון סוף פרק ס"ז (עמ' קיא, במהדורת מוהר"ק), 'שאין אנו יודעים היום הקף לשונינו, ושכללי כל לשון הם אחרי הרוב'.
כלומר, שככל חכמה אנושית - כחכמת התכונה, הרפואה, וההגיון, כן היא חכמת הלשון [=הדקדוק].
וכשם שקיימות מחלוקות רבות בין גדולי חכמות אלו, זה אומר בכה וזה אומר בכה, זה מניח כלל פלוני וזה סותרו בכלל אלמוני. כך נחלקו גדולי חכמת הלשון, למן היותה ועד היום.
זו נחלת החכמה האנושית, אשר יסודותיה ניטעו על ידי יצורי אנוש העלולים גם מעט לטעות.
למעט החכמה הא-לוהית, החכמה הנעלית מעל כולן, הצרופה וחתומה בחותם האמת ללא כל סיג.
[במאמר המוסגר, אמנם לא ידוע כל כך הדבר, אך על השוא המרחף אשר המציאו הרז"ה (הענא) ואשר הוא מעוגן כיום בין כללי הדקדוק האקדמיים, רבו כמו רבו עוררין, כמו היעב"ץ ועוד רבים. וראה גם הסכמת הרב שריה דבליצקי שליט"א לספר "לוח ארש", מהדורת ר"ד יצחקי.]
על כן אמרתי, שאין כללים אלו תורה מסיני.
ועל של עתה..
יש לציין, כי בעבר היו כותבים בכתיב חסר גם כשאין ניקוד, ולפנינו כת"י מלפני מאות ואלפי שנים.
אלא שכיום "נוסדו" כללים חדשים, חלקם נראים וחלקם משונים.
וככל "מוסכמות" המחלחלות בחברה, חדרו אלו כמו כן, עד שנהפך הדבר למקובל.
זו כוונתי באמרי 'אפשר לומר כך אך מקובל לומר כך'.
מגוחך כיום לראות כאלו המתדקדקים לייתר ולהוסיף יודי"ן וווי"ן (בכתיב חסר) בחלק מהתיבות בדביקות עצומה, אך לא ידעו גם לא ראו כי כמותן רבות בתיבות אשר לא באו עדנה אל יתור נפיש וקדמה.
אך דעו נא רבותי והיו בטוחים
כי אין אלו מן הדברים הנתבעים בבית דין של מעלה
ואיש כל הישר בעיניו יעשה ובלבד שיכוין לתועלתן של דברים
נכתב ע"י אברהם;836687:מאיר14
מאי-הסתמכות על האקדמיה ועד ההצדקה לדבר ולכתוב בטעויות הדרך ארוכה מאד...
נכתב ע"י חולדי 2;838260:כלומר: 9:55 = חמישה לעשר? לא נכון.
נכתב ע"י בראש מילה;838383:הבעיה היא ש"רגע" אינה מילה נרדפת ל"דקה"! רגע הוא פרק זמן קצר בלתי מוגדר.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכד
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: