מקור לדברי הבעש"ט על הפסוק "ה' צילך"

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:

מתנאל

משתמש רשום
בס"ד

מישהו יודע מה המקורות לדברי הבעש"ט שמסביר את הפסוק "ה' צלך" שהקב"ה מתנהג עם האדם כפי שהאדם מתנהג?

תודה רבה
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
מופיע בשל"ה בספר "תולדות אדם" בשער הגדול אות ש"ו בשם מדרש והזהיר משפטים עמ' מ"ג.
 

מתנאל

משתמש רשום
נכתב ע"י ערך רב;2147181:
מופיע בשל"ה בספר "תולדות אדם" בשער הגדול אות ש"ו בשם מדרש והזהיר משפטים עמ' מ"ג.

בס"ד

תודה אך אני צריך דוקא מקורות שזה מופיע בשם הבעש"ט
 

עויזר

משתמש פעיל
הנה

כא. ואהבת לרעך כמוך וגו', פירוש הפסוק ואהבת לרעך, שמו שאתה תתנהג עם רעך באהבה ואחדות, כמוך אני ה', שאני ה' אהיה כמוך, והוא בסוד (תהלים קכא) ה' צלך יז) שנתבאר בדברי מרן אלקי הבעש"ט, שכמו שאדם מתנהג למטה עם חבירו ורעו, באהבה ובמדות טובות, וכך יתנהג עמו מלך עליון, וכמו הצל, של תנועה שאדם עושה כך עושה הצל כנגדו, כן הוא יתברך עם האדם, וזהו ואהבת לרעך, כי כמוך אני ה', להתנהג גם עמך באהבה וכל טוב:
(אוצר החיים פ' קדושים דקע"ב ע"ד):

עוד:
(בעש"ט עה"ת פר' ראה)
כל תנועה טובה שעושה למטה, מעורר כך במדות עליונות אם לחסד אם לדין, ה' צלך (תהלים קכ"א) כידוע ממרן אלוקיי ה) בעל שם טוב, ואדם נעשה בדמות דיוקן של יוצר בראשית, אם מקיים פתוח תפתח, נפתח מקור עליון להשפיע למטה:
(אוצר החיים פ' יתרו דק"כ ע"ד):

ועוד:
(מקור מים חיים פרשת קדושים)

עיין בס' נוצר חסד פ"ד אות ד', אחר שהעתיק מסה"ק תוי"י פ' עקב דקפ"א שראוי לאדם לתת לב, כי הוא סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, וכל תנועותיו ודיבוריו והילוכו ועסקיו, עושה רושם למעלה [כמו שהעתקנו לעיל בפ' נח בעמוד התפלה אות קל"ז], כתב וז"ל, כמאמר נעים זמירות ה' צלך, שכל תנועה של אדם, כביכול השם יתברך עושה כך כנגדו, והאיך שיתנהג עם חביריו לכבוש את כעסו ולסבול הצער שעושין לו, ובפרט צדיק הדור, שסביב רשעים יתהלכון, והוא מתנהג עמהם בחסד ובזכות ובאהבה וברחמים, כך עושה השם יתברך לכל העולם עבור צדיק ואיש פרטי, עכ"ל. ובס' קדושת לוי פ' בשלח ד"ה והנה ידוע וז"ל, בשם הבעש"ט, ה' צלך, כמו שהצל עושה מה שהאדם עושה, כך כביכול כמו שהאדם מתנהג למטה כך מנהיגין אותו מלמעלה, לכן אם מתנהג במדת רחמים, גם מלמעלה מרחמין עליו וכו', וכמו שאמרו (שבת דקנ"א ע"ב) כל המרחם על הבריות מרחמין עליו מן השמים, לכך צריך האדם להתנהג במדת רחמים וטובות, ובכל המדות טובות, ויהיה שמח בחלקו, ואז גם מלמעלה יגיע לו כך, וכן הוא במדרש על פסוק ה' צלך, עכ"ל. ושם בדרוש לפורים ד"ה או יבואר וז"ל, ידוע מדברי הבעש"ט ומדברי המדרש על פסוק ה' צלך כו', דהצל עושה כל דבר שהאדם עושה, וכן כביכול אצל השם יתברך, דכל מה שאדם עושה למטה, מעורר עובדא דלעילא, ועושה הקדוש ברוך הוא דוגמתו, כשאדם עושה צדקה למטה, גורם שהשם יתברך משפיע גם כן חסד וצדקה, עכ"ל, וכן הוא שם בדרושים לחנוכה ד"ה בגמרא כל הנביאים כו'. ושם בפ' נשא, וז"ל, שהנה הבעש"ט היה מוכיח תמיד את העולם בזה הפסוק ה' צלך דהיינו כמו שהצל עושה וכו', וכן הובא שם בחלק ב' בקדושה שנייה בהגה ד"ט ע"ג ע"ש, ועוד עיין לקמן פ' ראה אות י"ג ע"ש, ועיין בס' תפארת שלמה פ' תזריע. ובס' שפת אמת למרן ז"ל לשבועות די"ז ע"ד וז"ל, בשם הבעש"ט, ה' צלך, כמו הצל שהוא לפי תנועות האדם, כך מתגלה הצל שלמעלה כפי תנועת עבודת התחתונים, עכ"ל, ועוד ע"ש במאמרים לסוכות דק"ט ע"ב:
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
דגל מחנה אפרים ויקרא פרשת בהר ד"ה ובכל ארץ

ובכל ארץ אחוזתכם גאולה תתנו לארץ (כה, כד). יש לומר בזה בדרך רמז ונקדים לבאר הפסוק (רות ד', ז') וזאת לפנים בישראל על הגאולה ועל התמורה דהנה כשאדם עוסק באכילה או במשא ומתן או מדבר דברים גשמיים וסיפורים צריך שידע כי הכל הם אותיות קדושים הבאים מן העולם העליון ויש להם שורשים קדושים אך שבאו לעולם הזה מלובשים ונתחלפו לגשמיות וכשעושה הדברים הנ"ל בשכל ודעת ויראת שמים אז מקשר הדברים לשורשן וגואל אותם הדברים מן התמורה רחמנא ליצלן ומאיר אותם מחשכיותם ומוציאם מאפילה לאור גדול ומשיעבוד לגאולה על ידי התקשרותו כנ"ל ובזה הוא גורם גם כן הארת פני המלך עולם עליו כמו שכתוב (תהלים קכ"א, ה') ה' צלך היינו כמו צל רצה לומר כמו התנועה שאדם הוא עושה מלמטה כך הוא מעורר מלמעלה שהקב"ה עושה כנגדו תנועה כזה לכן כשישראל מחזירים פניהם חס ושלום מן הקדוש ברוך הוא ושוכחים בו אזי הקדוש ברוך הוא הוא גם כן מחזיר פנים מהם חלילה ואז ומצאוהו רעות רבות וצרות וגו' (דברים ל"א, י"ז) לכן כל תפילתינו הוא שהקב"ה יחזיר לנו פנים ובאור פני מלך חיים נלך וזהו יאר ה' פניו אליך כנ"ל וישם לך שלום ומהיכן זוכין לאור פני המלך על ידי מעשינו הטובים ועל ידי תורתו ואותיותיו הקדושים כמו שאומרים כי באור פניך נתת לנו תורת חיים וגו', וזהו שויתי ה' לנגדי תמיד (תהלים ט"ז, ח') ולהבין זה צריך ביאור רחב אך תן לחכם ויחכם מה שנזכר לעיל שישים ה' תמיד נגד פניו בכל עסקיו וזהו נקרא ישראל והם עם הקדוש ברוך הוא פנים בפנים כנ"ל שגם הקדוש ברוך הוא הוא מאיר פניו להם:


קדושת לוי קדושות לפורים קדושה שניה ד"ה לכן יש

לכן יש להרבות בזה היום במתנות לאביונים בחדוה ובשמחה רבה, הגם שבכל זמן ובכל עת וביום יום יש להרבות בנתינת צדקה בשמחה רבה, היום ביום פורים יש לשמוח עד מאד כשמקיימין מתנות לאביונים. כי כמו שנותן האיש הישראלי צדקה לעני ומתלבש את עצמו במדת החסד ומתחסד עם העני, כן גורם שהשם יתברך מתלבש את עצמו במדת החסד ומשפיע בחסדו לכל השרפים ולכל אופני הקודש לכל העולמות ולכל הנשמות ולכל ההיכלות שפע רב וששון ושמחה לכל העולמות ולעולם התחתון, כמו שאמרו חכמינו ז"ל (שבת קנא, ב) כל המרחם על הבריות מרחמין עליו מן השמים. וכמו שישראל מנהיגים את עצמם בעולם הזה כן מעוררין המדות למעלה, אם עושין חסד עם חבריהם ורחמנות עם חבריהם ככה מעוררים חסדים ורחמים למעלה מעלה על כל העולמות. וזהו שאמרו בגמרא (איכ"ר א, לג) ישראל מוסיפין כח בפמליא של מעלה. וכמו שאמר בוצינא קדישא מוהר"ר ישראל בעל שם טוב ממעזבוז, וכן הוא במדרש, 'ה' צילך' (תהלים קכא, ה), מה הצל כמו שאדם עושה כך הצל עושה, כן כביכול כמו שאדם מנהיג את עצמו כן כביכול מנהיג את כל העולמות ואת האדם העושה באלו המדות. אם בחסד וברחמים ובששון ושמחה לתורה ולמצות, כן השם יתברך מנהיג את כל העולמות ואת האדם העושה ששון ושמחה חסד ורחמים.

ר' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק ויקרא פרשת קדושים אות [יא]

והנה הרמב"ן ז"ל (פרשה זו י"ט, י"ז) פירש הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא כמו והוכיח אברהם את אבימלך (בראשית כ"א, כ"ה) ואמר הכתוב אל תשנא את אחיך בעשותו לך שלא כרצונך אבל תוכיחנו מדוע ככה עשית, ולא תשא עליו לכסות השנאה בלבך עיין שם, וכן ה' יתברך מתנהג עם ישראל וכמו שנאמר (משלי ג', י"ב) אשר יאהב ה' יוכיח וכאב את בן ירצה, וה' יתברך אוהב לכלל ישראל וכמו שנאמר (מלאכי א', ב') אהבתי אתכם אמר ה', והתגלות האהבה לכל פרט נפש מישראל הוא תלוי בהתנהגות האדם וכידוע מהבעש"ט והוא גם כן במדרש על פסוק (תהלים קכ"א, ה') ה' צילך שכמו שהאדם מתנהג עצמו כן הקדוש ברוך הוא מתנהג עמו כמו הצל שנוטה עצמו כפי נטיית האדם, ובגמרא (ראש השנה י"ז א) למי נושא עוון למי שעובר על פשע בשביל שהאדם מתנהג ברחמנות לעבור על פשע כמו כן הקדוש ברוך הוא מתנהג עמו ונושא לו עוון גם כן, ויש לומר דזהו כוונת לשון הכתוב ואהבת לרעך כמוך אני ה' ומה ענין הסיום אני ה' בזה, אבל רוצה לומר שאם אתה מתנהג עם אחיך ורעך באהבה ושלא תשא עליו חטא כן אני ה' אתנהג עמך גם כן כך.

ר' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק דברים לראש השנה אות [יב]

ואמר זכרון תרועה זה יצחק שנאמר וירא והנה איל והוא על פי שאמרו (ויקרא רבה ל"ו, ה') למה נאמר ביעקב ובאברהם זכירה וביצחק לא נאמר וכו' רואה אפרו של יצחק כאילו צבור על גבי המזבח. והוא כמו שאומרים בשם הבעש"ט זצ"ל על הפסוק (תהלים קכ"א, ה') ה' צלך שהוא כמו הצל שכמו שעושה האדם כן מתנהג עמו ה' יתברך. ומדתו של יצחק הוא היראה פחד יצחק שתמיד עומד לפניו פחד ה' יתברך שהוא עומד לפני המלך. וכשם שאין פחד ה' יתברך נשכח ממנו כן זכרונו גם כן עומד תמיד לפני ה' יתברך. וזהו זכרון תרועה שהשופר הוא לעורר היראה והפחד בלב כמו שנאמר (עמוס ג', ו') אם יתקע שופר בעיר והעם לא יחרדו ומתעורר זכות יצחק ללמד זכות על ישראל שגם בהם נמצא היראה והפחד מדתו של יצחק אבינו ע"ה והוא כנגד זכרונות ועל ידי זה יעלה זכרוניכם לפני לטובה (ראש השנה ט"ז א).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  26  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה