מקורות מאמרים שונים

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
התרגום שיש מסביב החומש.
ככל הנראה זה תרגום של אמוראים או אפילו ראשונים ומטה, ולא של תנאים כשאר תרגום, כי הרי אמרו בגמרא [מגילה ג.] בזה הלשון: תרגום של נביאים יונתן בן עוזיאל אמרו מפי חגי זכריה ומלאכי, ונזדעזעה ארץ ישראל ארבע מאות פרסה וכו', ועוד ביקש לגלות תרגום של כתובים, יצתה בת קול ואמרה לו, דייך, מאי טעמא, משום דאית ביה קץ משיח.
תוספות במגילה כא: ד"ה ובמגילה כתב, שנעשה בימות התנאים.
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
צודק. כתבתי על סמך זיכרון לא מדויק. אוי לי שהטפתי על אותם שכותבים דברים מבלי לבדוק את נכונות המקור....
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אודות 'אין דבר עומד בפני הרצון' - איני יודע מקור, אך הרבי הפני מנחם מגור זיע"א - שכל רז לא אניס ליה היה רגיל לומר זאת, והיה שואל מה ששאלו כאן - וכי הכל אפשרי?
והיה מפרש שאין דבר שמפריע לרצות, לפחות לרצות יכול האדם.

'ווער האט דיר געשטערט וועלען, פאר וואס האסטו נישט געוואלט?'
[- מי הפריע לך לרצות, למה לא רצית?]
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
שאין דבר שמפריע לרצות, לפחות לרצות יכול האדם
אמת לאמיתה של תורה. מבלי לחלק ציונים, הוא היה אחד - מיוחד שבגדולי ישראל בדור הקודם.
מעניין שהוא ציטט דבר כזה. מעורר חשד שהיה לו מקור מוסמך לזה.
 

סוגרים שידוך

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מקור דומה קצת למשפט אין דבר העומד בפני הרצון
בגמ' מכות דף י
אמר רבה בר רב הונא אמר רב הונא ואמרי לה אמר רב הונא א"ר אלעזר מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
מקור דומה קצת למשפט אין דבר העומד בפני הרצון
אם תיקח את המשפט הנ"ל 'אין דבר העומד בפני הרצון', ותניף עליו גרזן עד שיתפורר לפירורים. טול אחד אחוז מן החמישים, יצא לך 'בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו'.
 

מאיר d

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אודות 'אין דבר עומד בפני הרצון' - איני יודע מקור, אך הרבי הפני מנחם מגור זיע"א - שכל רז לא אניס ליה היה רגיל לומר זאת, והיה שואל מה ששאלו כאן - וכי הכל אפשרי?
והיה מפרש שאין דבר שמפריע לרצות, לפחות לרצות יכול האדם.

'ווער האט דיר געשטערט וועלען, פאר וואס האסטו נישט געוואלט?'
[- מי הפריע לך לרצות, למה לא רצית?]

דבר נפלא זה נמצא כמה פעמים בשפ"א, עי' בראשית תרל"ז
ברש"י עלה במחשבה לבראות במה"ד וראה שאין העולם מתקיים שיתף מדת הרחמים. וח"ו שיהי' חזרה באחרונה. רק שבוודאי כך צריך להיות גם למטה כי רצון האדם ומחשבתו צריך להיות לעשות ולקיים הכל ממש כדין וכרצון הבורא. ואם כי אינו יכול לגמור במעשה הכל כראוי. אח"כ שיתף מדה"ר. אבל הרצון צריך להיות כדין.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
אמת לאמיתה של תורה. מבלי לחלק ציונים, הוא היה אחד - מיוחד שבגדולי ישראל בדור הקודם.
מעניין שהוא ציטט דבר כזה. מעורר חשד שהיה לו מקור מוסמך לזה.
ידוע גם הציטוט שכנראה אינו ממקורותנו: 'יותר מששמרו ישראל על השבת שמרה השבת עליהם' שלכאורה טעה גדול אחד בזה.
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
שאין דבר שמפריע לרצות, לפחות לרצות יכול האדם.
ידוע בשם החידושי הרי"מ שאם האדם לא עומד במדרגה של רצון, לכל הפחות ירצה לרצות.
ואם גם זה אין בו, ירצה לרצות לרצון.
ואמרו משמו שעד ט"ז רצונות הרי הוא דבר חשוב.
אם מישהו יכתוב כאן מקור לזה, אשמח ואגיל.
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
יותר מששמרו ישראל על השבת שמרה השבת עליהם
המקור הוא אחד העם.... אשר צבי גרינברג, אשר ל"ע שנה ופירש.
היה זה כאשר אי מי ניסה לבטל את יום השבת מהגדרת יום המנוחה, ולהעבירו ליום ראשון כמנהג כל הגויים אשר סביבותינו רח"ל. או אז פרסם אחד העם מאמר בו הוא קורא ואומר כי 'אפשר לומר ללא הגזמה, שיותר מששמרו ישראל על השבת, שמרה השבת על ישראל'...
 

אליז

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מישהו יודע מקור לאמרה 'הקריאה מעוררת הזמן'?
מתוך ספר בוצינא דנהורא להרה"ק ר' ברוך ממעזיבוז זיע"א ברכות ט' ע"א: משנה הקורא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם הקורא בתורה, כי נודע שבכל נס ונס שנעשו לאבותינו, כשתגיע העת הזאת נתעורר האור והשמחה הזאת, והעת הזאת מעוררת הקריאה לקרות בתורה, ענין הנס, וכמו כן הקריאה מעוררת הזמן, למשל שבת שירה היא יומא דפגרא מפני שקורין השירה הגם שלא היה הנס בשבת זה, רק מפני שקורין הפרשה הזאת נתעוררה השמחה והנס, וכן בשבת של עשרת הדברות, מפני שהקריאה מעורר הזמן כמו שהזמן מעורר הקריאה. וזהו כוונת המשנה הקורא ק"ש מכאן ואילך אע"פ שעבר הזמן לא הפסיד מפני שהקריאה מעורר הזמן והוי כאדם הקורא בתורה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה