מקורות מאמרים שונים

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
מישהו מכיר זוהר הק' שדורש על הפסוק "ויוסף ישית ידו על עינך" 'דא רזא דקריאת שמע'?
 
נערך לאחרונה ב:

אליז

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אין כזה זוה"ק!
המקור של ציטוט זה הוא מספר 'קול אריה' פתיחה למאמר 'פתח טוב' אות ז', שם כתב זאת בשם הזוה"ק אך כנראה כוונתו למדרש פליאה.
בכל אופן זה מעורר מחשבות נוגות על הרבה מאוד ספרים שיוצאים ללא בדיקת מקורות...
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
מעניין. תודה בכל אופן.
בהחלט דבר מטריד, שכותבים דבר בלי לבדוק את נכונות המקור. מה שיצר את 'כד יתבין ישראל ועסקין בשמחת התורה' וכו', [באוצה"ח יש לפחות 40 ספרים שמביאים את זה בשם הזוה"ק], ו'אין דבר העומד בפני הרצון', שלטענת כמה חוקרים אין זה אלא בשם אחד הנוצרים הידועים.
ובלי לפתוח פה, כבר אמר מי שאמר [אין לי מקור...], שאם האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם, יכול להיות גם הפוך רח"ל.
 

אליז

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא יתכן שזה בפרשה אחרת, או במילים אחרות?
שמעתי שב'פורום אוצר החכמה' מצאו מקור אפילו ל'פרעה בפיגמה באמצע הלילה'.
חד משמעית אין זוהר כזה!
לגבי פרעה בפיג'מה זה הפירוש היחיד שמצאתי
חכם מנשה שלו זצ"ל היה אומר משם בעל הבא"ח זיע"א: מדוע נאמר "ויקם פרעה לילה" – אם קם בודאי שהיה זה בלילה? אלא פרעה היה כ"כ רשע ולא ישן עם בגדיו כי לא חשש ממה שיקרה, אלא ישן עם פיג'מה וכשראה את המצב החמור, הרגיש לפתע שרגליו קרות קצת. הוא שאל את הרופא שלו לפשר הדבר, והרופא אמר לו שזה סימן של הגוססים. מיד קם פרעה באמצע הלילה והחל צועק למשה ולישראל "קומו צאו מתוך עמי גם אתם גם בני ישראל וכו' גם צאנכם גם בקרכם". ועל זה אמר משה "גם אתה תתן בידינו זבחים", "וגם מקננו ילך עמנו".
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אגב 'כד יתבין ישראל ועסקין בשמחת התורה' וכו', אשר מיוחס להר"מ שירא מלובלין ו/או הגר"א וכו', מצאתי את הדבר הנפלא הבא:
תרגום על שיר השירים א, טו:
"כַּד עֲבַדוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל רְעוּתָא דְּמַלְכְּהוֹן הוּא בְּמֵימְרֵיהּ מְשַׁבַּח יָתְהוֹן בְּפַמַלְיָא דְּמַלְאֲכַיָּא קַדִּישַׁיָּא וְכֵן אֲמַר כַּמָּה יָאֲוָן עוּבָדַיִךְ בְּרַתִּי חַבִּיבְתִי כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל בִּזְמָן דְּאַתְּ עָבְדָא רְעוּתִי וְעָסְקָא בְּפִתְגָמֵי אוֹרָיְתִי וְכַמָּה תָקְנָן עוּבָדַיִךְ וְעִנְיָנַיִךְ כְּגוֹזָלִין בְּנֵי יוֹנְתָא דְּמִתְכַּשְׁרָן לְאִתְקָרָבָא עַל מַדְבְּחָא".
 

אליז

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

גליל555

משתמש פעיל
עריכה תורנית
ישנו גם פתגם דומה ומפורסם: "אין דבר העומד בפני הרצון - אלא הרצון".
ומעניין לעניין באותו העניין גם אמרו: "וילון [-ביידיש:רצון] אינו משמש כלום".

אגב, האשכול חרג מתוכנו, והיה מומלץ לפתחו תחת כותרת הרצון וכדו או לשייכו למאמרי חז"ל שיש להם\אין להם מקור.
 

אליז

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אגב 'כד יתבין ישראל ועסקין בשמחת התורה' וכו', אשר מיוחס להר"מ שירא מלובלין ו/או הגר"א וכו', מצאתי את הדבר הנפלא הבא:
תרגום על שיר השירים א, טו:
"כַּד עֲבַדוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל רְעוּתָא דְּמַלְכְּהוֹן הוּא בְּמֵימְרֵיהּ מְשַׁבַּח יָתְהוֹן בְּפַמַלְיָא דְּמַלְאֲכַיָּא קַדִּישַׁיָּא וְכֵן אֲמַר כַּמָּה יָאֲוָן עוּבָדַיִךְ בְּרַתִּי חַבִּיבְתִי כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל בִּזְמָן דְּאַתְּ עָבְדָא רְעוּתִי וְעָסְקָא בְּפִתְגָמֵי אוֹרָיְתִי וְכַמָּה תָקְנָן עוּבָדַיִךְ וְעִנְיָנַיִךְ כְּגוֹזָלִין בְּנֵי יוֹנְתָא דְּמִתְכַּשְׁרָן לְאִתְקָרָבָא עַל מַדְבְּחָא".
מדובר בתרגום של התימנים?!
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
התרגום שיש מסביב החומש.
ככל הנראה זה תרגום של אמוראים או אפילו ראשונים ומטה, ולא של תנאים כשאר תרגום, כי הרי אמרו בגמרא [מגילה ג.] בזה הלשון: תרגום של נביאים יונתן בן עוזיאל אמרו מפי חגי זכריה ומלאכי, ונזדעזעה ארץ ישראל ארבע מאות פרסה וכו', ועוד ביקש לגלות תרגום של כתובים, יצתה בת קול ואמרה לו, דייך, מאי טעמא, משום דאית ביה קץ משיח.
 

אליז

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה