שיתוף - לביקורת מקום שאסור

לאלה

משתמש על
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
הדבר השני הכי קשה לי - אחד אחרי להתחיל סיפור - הוא לגמור אותו.
אשמח לביקורת על הסיום, הצעות חילופיות וגם כמובן ביקורת בכללי על הסיפור.

קבלו אותו:



ט' חשוון תש"פ

על לוח השנה במטבח כתוב בכתב ידך "כשדלת אחת נסגרת, דלת שניה נפתחת". לפעמים, דלתות נסגרות בטריקה ואפילו ההדף של הטריקה לא פותח דלת חדשה.
אני עוזב. הולך לסגור בפעם האחרונה את דלת הפלדלת החומה, להביט בפרידה בשלט הבריסטול שרחלי הכינה בגן. להתחרט אלף פעם שאין לי את האומץ להסתכל לך בעניים ולהגיד "שלום". הולך. ואל תשאלי לאן כי אין לי מושג. רוצה להגיד תודה על שנים שגידלת אותי באהבה, על העיניים שתלית בי בציפייה והתאכזבת. רוצה חזק ויודע שלא תדעי לעולם כמה אני רוצה, ואוהב. יודע שבחיים לא אתן לך לדעת.



י"א כסליו תש"פ

אני עובד בחנות פלאפונים. כן אני אוכל. אני ישן בדירה עם חבר. לא אני לא רוצה לחזור.
אם היית פוגשת אותי ברחוב זה מה שהיית שואלת אותי. רק על "טוב לך, ילד שלי?" אני לא יודע לענות. אין לי מושג מהו טוב, בקושי אני יודע מי אני. מסתובב סביב עצמי כמו קרוסלה, הסחרחורת מאיימת להטביע ואני שורט בציפורניים זבות דם. מנסה להיאחז עוד קצת בסחרחרה של החיים האלה. מנסה להיות ראוי לחיות אותם. נזכר בנרות חנוכה הקרב, מחפש אור בחושך.
יהיה טוב. נכון, אמא?



י"ט שבט תש"פ

זוכרת את רב'ה ויטר? הוא פגש אותי היום. הוא בטח הגיע לכאן לצורכי רפואה או משו. סיפר לי שרואים בי את התמימות מאז. אמר לי כמה הוא אהב אותי תמיד. צייר לי עתיד. שיקר.
אין תמימות בפני השזופות. קשה מאוד לראות דרך הבלורית ומשקפי השמש את שרוליק של אז. אבל רב'ה ויטר תמיד ראה הכל, כמה שניסינו להסתיר, אולי באמת נותר פירור תמימות על פני?



ר"ח אדר תש"פ

חודש אדר בפתח. פורים ראשון שלי בחוץ. אין משלוחי מנות לאנשי צוות מהישיבה, אין קריאת מגילה ונזיפות אחריה "וייס, על המצפון שלך שחצי בית כנסת לא שמע מגילה? פיקה אחת בכל המן לא מספיק?" אין אבא חיוור קורא שוב את המגילה לשכנות. אין בחורי ישיבות רוקדים שיכורים ואבא שכותב עוד צ'ק שמן לזכות שרוליק'ל שלי. אין סעודת פורים המונית ודודים שמנסים לקרב, לבדוק מה קרה לשרוליק הפרח שככה החל לנבול.



ד' ניסן תש"פ

הווירוס הסיני הכריח אותנו להגדיר לעצמינו בית. מקום שאסור לצאת ממנו. פתאום גיליתי שיש לי שניים מהמצרך הנדיר הזה, בית שאסור לצאת ממנו ובית שאסור לבוא אליו, לא ככה, בכל אופן. הגדרתי לי בית. קטן, טחוב, לבד. בית שמותר בו הכל. בית שחוץ מלחשוב אין מה לעשות בו. אז אני חושב, חושב המון. מחליט בלב מאות פעמים ביום לא לבוא לליל הסדר. לא לגנוב אפיקומן. להקשות קושיות לעצמי. כאן, בבית הקורונה שלי, מותר לשאול הכל. ואין את אבא שיענה ויפרוך קושיה ועוד קושיה.



ל"ג בעומר תש"פ

זוכרת את המדורה בסוף הרחוב? את העצים שסחבתי חודשיים? את המכנסיים שנקרעו סוף כל סוף עם סיבה? את הגאווה בעיניים שלי עומד ליד אבא ופני צורבות מחום הלפיד שאחז? מל"ג בעומר יש בי רק זיכרונות טובים. ניסיתי לשחזר אותם, יצאתי עם החבר'ה למנגל, לא הצלחתי.



ט' אב תש"פ

אני כאן, במלונית הקורונה הנדמית כתחנת מסע שהרכבת עקפה עליה. אני בחדר עם עוד שני בחורים ובחדר לידי שלושה בחורים נוספים שלא גומרים לקטר על המלונית הלא חרדית שהגיעו אליה. אני איתם. בתשעה באב. רואה אותם קוראים איכה, הולכים יחפים, מדברים בלחש על החורבן, על כך שדור רחוק לא יוכל להבין. רוצה לצעוק להם – הנה החורבן, עומד פה ובוהה בכם. לא מעז. ניגש בשקט, מוריד נעלי עור חומות, מוותר על ארוחה, קורא איכה. ילד של חורבן.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כתוב נפלא, צורת הגשה מקורית, ובהחלט אהבתי את הסיום. מאוד.

אמר לי כמה הוא אהב אותי תמיד. צייר לי עתיד. שיקר.
איכשהו התאמת המילה 'שיקר' במשפט לא זרמה לי.
כמו"כ מכיון שבהמשך כתוב שרב'ה ויטר ראה הכל, הרי שהנחרצות על כך שהוא שיקר - קצת תמוהה.
בית שמותר בו הכל. בית שחוץ מלחשוב אין מה לעשות בו.
התכוננתי שיהיה כתוב "בית שחוץ ממחשב אין מה לעשות בו".
בדר"כ בבית שמותר בו הכל, יש מחשב שאפשר לראות בו הכל... למה אין לו מה לעשות חוץ מלחשוב? כמובן שצריך לצייר את הסיפור באופן כזה שהוא שוקע במחשבות, אבל צריך להביא את זה בהקשר אחר.
כאן, בבית הקורונה שלי, מותר לשאול הכל. ואין את אבא שיענה ויפרוך קושיה ועוד קושיה.
משפט מעולה!
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
וואו.
צורת הכתיבה הזו הצליחה להפיח חיים מסקרנים גם בסיפור השחוק של נשירה. והשתמשת בה מעולה.
אהבתי מאד שנתת לנו להרגיש את המרירות שלו בין השורות, באוירה. לא ב"עשו לי א' ב' ג' "....
הדבר היחיד שהיה לי מוזר זה אובר התמימות והעדינות, בפרט בפרקים הראשונים. באופן טבעי נראה לי שהיו צריכים להיות שם הרבה יותר כעס ותסכול.
על לוח השנה במטבח כתוב בכתב ידך "כשדלת אחת נסגרת, דלת שניה נפתחת". לפעמים, דלתות נסגרות בטריקה ואפילו ההדף של הטריקה לא פותח דלת חדשה.
אהבתי מאד.
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
זה סיפור מדהים.
לא צריך סיום, לדעתי.
ככה- הכי טוב.
התכוננתי שיהיה כתוב "בית שחוץ ממחשב אין מה לעשות בו".
בדר"כ בבית שמותר בו הכל, יש מחשב שאפשר לראות בו הכל... למה אין לו מה לעשות חוץ מלחשוב? כמובן שצריך לצייר את הסיפור באופן כזה שהוא שוקע במחשבות, אבל צריך להביא את זה בהקשר אחר.
דווקא זה הגיוני, לא סביר שיהיה לו מחשב אם אין לו בדיוק כסף...
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מיוחד ממש-ממש.
גם הסיפור עצמו, שמציג זווית לא מספיק מדוברת (להרגשתי), בצורה נוגעת ועדינה כל-כך, גם הכתיבה בגוף ראשון והפנייה הקבועה לגוף שני, וגם החלוקה לתאריכים, שממחישים הכול.
והסיום נהדר. ממש.
 

לאלה

משתמש על
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
התכוננתי שיהיה כתוב "בית שחוץ ממחשב אין מה לעשות בו".

תודה על הביקורת הברורה, נקודות למחשבה.
דעתי היא שלפעמים גם הפלאפון ה"כל יכול" ממצה את עצמו.

באופן טבעי נראה לי שהיו צריכים להיות שם הרבה יותר כעס ותסכול.

הנושא כל כך לעוס, ונראה לי הביאו מספיק את הצד של הכעס ותסכול.
אולי באמת התמימות מוגזמת להתחלה?


ותודה לכולם על המחמאות ועוד יותר למי שפרט.
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
הנושא כל כך לעוס, ונראה לי הביאו מספיק את הצד של הכעס ותסכול.
אמת. ועדיין
התמימות מוגזמת להתחלה
בהחלט יפה שבחרת זוית שונה להביא סיפור מוכר. אולי זאת חלק מהסיבה ש
צורת הכתיבה הזו הצליחה להפיח חיים מסקרנים גם בסיפור השחוק של נשירה
ועדיין - כדאי לשמור על אותנטיות. זה לא צריך להפוך לאישו של הסיפור, רק להתבטא יותר מבין השורות. כמו שעשית באופן יפה ומתוחכם מאד בתאריכים המתקדמים יותר.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  22  פעמים

לוח מודעות

למעלה