עזרה מפענחי כתבים חוקרי מיסתורין וחובבי עתיקות - היכנסו!

עומד בשורה

משתמש צעיר
לא יודע מספיק, אבל אם משווים ליו"ד ולדל"ת של גרינוואלד אז די ברור שמיל יהדה מיאווא (תשווה לרי"ש של גרינוואלד). האותיות ממש אותו הדבר.
[ואולי יודה, אבל מהשוואה לוא"ו של גרינוואלד, לא נראה.]
 

סתם פוילישער

משתמש מקצוען
לא יודע מספיק, אבל אם משווים ליו"ד ולדל"ת של גרינוואלד אז די ברור שמיל יהדה מיאווא (תשווה לרי"ש של גרינוואלד). האותיות ממש אותו הדבר.
[ואולי יודה, אבל מהשוואה לוא"ו של גרינוואלד, לא נראה.]
בקשר ליאווא צריך פשוט לבחון היטב מה כתוב בלועזית בחתימה שצירפתי לעיל, אחר המילה בודאפשט.
אני לא הצלחתי לקרוא, אולי ליאווא...
 

יום אביב

משתמש מקצוען
המפתח להבנה פה הוא מה שנקרא 'וריאנטים' - שמות נרדפים לשם פרטי תלויי מוצא/מקום/שפה. גם שמות חיבה וקיצורים מקובלים נחשבים וריאנטים.
במקרה הזה הרי החותמת למטה הייתה ליאופולד ובמקום אחר - ליפוט. שמות אלה הם וריאנטים לשם יהודה. ליפוט - אופייני להונגריה, רומניה וצ'כוסלובקיה, ליאופולד - אופייני לגרמניה. יש וריאנטים נוספים לשם יהודה כמו אסלן - בספרדית, לייב, כאמור באידיש, ליאוניד - ברוסית ויש גם ליאון, ליאונרד ועוד. לא אתפלא אם קיימים מאות וריאנטים לשם יהודה. לשם אברהם, לדוגמא, יש קרוב לאלף וריאנטים! (אברהם/אברהמס/אברשה/אייב/אברומקו/אבריימל/אבירם ועוד)

יצויין שגם לשמות מקומות יש וריאנטים.
 

ATZILI

משתמש חדש
ישנה עוד חותמת בעמוד,
והתאריך המופיע בחותמת: 17 באוקטובר 1935, זה כ' תשרי תרצ"ו [ד' דחול המועד סוכות, בעצם], וכנראה החותמת הייתה כזו שמחליפים מספרים וכדו'.

עוד משהו שאנחנו יודעים, הוא גר ברחוב Akác[z]fa-utca 18 בבודפסט, די קרוב לבית הכנסת הגדול בעיר, ראו כאן.
 

משקיף

משתמש פעיל
והתאריך המופיע בחותמת: 17 באוקטובר 1935, זה כ' תשרי תרצ"ו [ד' דחול המועד סוכות, בעצם], וכנראה החותמת הייתה כזו שמחליפים מספרים וכדו'.

עוד משהו שאנחנו יודעים, הוא גר ברחוב Akác[z]fa-utca 18 בבודפסט, די קרוב לבית הכנסת הגדול בעיר, ראו כאן.
ה' דחול המועד סוכות.
מעניין שנצרך לכתוב בחול המועד.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בקשר ליאווא צריך פשוט לבחון היטב מה כתוב בלועזית בחתימה שצירפתי לעיל, אחר המילה בודאפשט.
אני לא הצלחתי לקרוא, אולי ליאווא...
בלועזית כתוב במפורש Miava (עם גרש על שתי ה-a (אין לי במקלדת), לא יאווא ולא ליאווא - אין ספק שזו M, מהכירותי רבת השנים עם צורת כתיבת האותיות של יוצאי הונגריה.
ואגב, ליאופולד - כמו לייב - הוא בעצם תרגום של 'אריה', אבל גם יהודה תרגמו ל'לייב' או לליאופולד ע"ש הפסוק 'גור אריה יהודה'.
בעניין זה יש סיפור מעניין ממשפחתי - היה לי בן דוד - בן אחות אבי - בשם שמיל-לייב שאיבד את הוריו בשואה בגיל פחות מבר מצוה. הוא היה גר באחת מארצות אירופה. כשחגג בר מצוה לבנו הגדול - שלח לנו (דהיינו להורי) הזמנה וחתם: שמואל אריה. השתומם עליו אבי ז"ל ושלח לו אגרת דחופה (למי היה אז טלפון...) מה ראה לשנות את שמו. בן דודי השתומם לשמוע כי שמו אכן שמואל יהודה - כל אותן שנים מאז שנעשה בר מצוה עלה לתורה בשם לא נכון... היה ברור לנו בלי ספק כי שמו שמואל יהודה, שכן הוא נקרא ע"ש סב אמו, שהיה גם סבו של אבי ז"ל, שאמנם ידוע היה בכינויו 'שמיל לייב' אבל שמו כשעלה לתורה היה שמואל יהודה.
 

סתם פוילישער

משתמש מקצוען
הוא נספה בשואה?
קודם אדע מיהו...
האם ייתכן שכתב תשרי בט' - בגלל קדושת המועד? (שינוי וכו')

מעניין שנצרך לכתוב בחול המועד.
תודה על ההערה!
בלועזית כתוב במפורש Miava (עם גרש על שתי ה-a (אין לי במקלדת), לא יאווא ולא ליאווא - אין ספק שזו M, מהכירותי רבת השנים עם צורת כתיבת האותיות של יוצאי הונגריה.
יישר כח!
 

commit

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
בעניין זה יש סיפור מעניין ממשפחתי - היה לי בן דוד - בן אחות אבי - בשם שמיל-לייב שאיבד את הוריו בשואה בגיל פחות מבר מצוה. הוא היה גר באחת מארצות אירופה. כשחגג בר מצוה לבנו הגדול - שלח לנו (דהיינו להורי) הזמנה וחתם: שמואל אריה. השתומם עליו אבי ז"ל ושלח לו אגרת דחופה (למי היה אז טלפון...) מה ראה לשנות את שמו. בן דודי השתומם לשמוע כי שמו אכן שמואל יהודה - כל אותן שנים מאז שנעשה בר מצוה עלה לתורה בשם לא נכון... היה ברור לנו בלי ספק כי שמו שמואל יהודה, שכן הוא נקרא ע"ש סב אמו, שהיה גם סבו של אבי ז"ל, שאמנם ידוע היה בכינויו 'שמיל לייב' אבל שמו כשעלה לתורה היה שמואל יהודה.
מילא הזמנה, אבל מה היה עם הכתובה?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  3  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה