מס' שאלות בניקוד

שש

תג, רב-טקסט
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
1. לְפוֹקְדָהּ או לְפָקְדָּהּ
2. קוֹדֵם או קֹדֶם
3. מוצָאי שבת או מוצְאי שבת
4. מקוֶה או מקוֵה (מקוה טהרה)
5. בעֲלה או בעְלה - העי"ן בחטף פתח או שוא?
6. מה הכלל היום בנוגע למילת מה לפני מילה זכור לי שאותיות אהוי גורמות לניקוד ה"מה" בקמץ ושאר האותיות "מה" בפתח והאות הראשונה במילה שאחריה דגושה. שמעתי שהיום מנקדים תמיד בקמץ בלי דגש באות שאחרי האם זה נכון?
7. האם תמיד כשאותיות ח' וע' בקמץ אז אותיות השימוש (ב,ש,מ,ה) בסגול?
8. אֵיבָר אֶבֶר או אֵבָר? ואיך בנסמך?
9. ה' השימוש הצמודה לפעלים בהווה כגון: המובאת היכולות האם יש דגש באות השניה?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י שש;899280:
1. לְפוֹקְדָהּ או לְפָקְדָּהּ
2. קוֹדֵם או קֹדֶם
3. מוצָאי שבת או מוצְאי שבת
4. מקוֶה או מקוֵה (מקוה טהרה)
5. בעֲלה או בעְלה - העי"ן בחטף פתח או שוא?
6. מה הכלל היום בנוגע למילת מה לפני מילה זכור לי שאותיות אהוי גורמות לניקוד ה"מה" בקמץ ושאר האותיות "מה" בפתח והאות הראשונה במילה שאחריה דגושה. שמעתי שהיום מנקדים תמיד בקמץ בלי דגש באות שאחרי האם זה נכון?
7. האם תמיד כשאותיות ח' וע' בקמץ אז אותיות השימוש (ב,ש,מ,ה) בסגול?
8. אֵיבָר אֶבֶר או אֵבָר? ואיך בנסמך?
9. ה' השימוש הצמודה לפעלים בהווה כגון: המובאת היכולות האם יש דגש באות השניה?

1. לְפוֹקְדָהּ - לפוקד שלה, לְפָקְדָּהּ - לפקוד אותה
2. קוֹדֵם - במלרע, הווה של הפועל קָדַם (למשל: חייך קודמים לחיי חברך)
קֹדֶם - במלעיל, טרם, לפני כן (למשל: קֹדֶם הבריאה היה אור אין סוף ממלא את כל החלל)
3. מוצָאי שבת - צאת השבת, מוצְאי שבת - אלו שמצאו את השבת
4. בנפרד - מקוֶה, בנסמך - מקוֵה טהרה
5. במקרא בשוא (בניקוד המודרני מקובל בחטף פתח)
6. המילה מה מנוקדת לפי כללי ה' הידיעה. האקדמיה ללשון העברית שינתה את הכלל הזה וקבעה שתמיד יהיה בקמץ, אבל הכלל שקבעה האקדמיה לא מחייב, ואפילו במילון רב-מילים ההולך לפי כללי האקדמיה העדיפו את הצורה המקורית.
7. לא זכור לי שיש יוצאים מן הכלל
8. לענ"ד אֶבֶר - כנף, ואֵבָר או איבר - חלק מהגוף. ייתכן ואני טועה.
9. בעיקרון כן, אולם לכל כלל יש יוצאים מן הכלל ויש בזה הרבה חילוקים ואכמ"ל.
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לא הבנתי למה בשאלה 7 מוזכרות האותיות ש' ומ'.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לגבי שאלה 7 - ברור שרק כאשר הבי"ת מיודעת היא תבוא בסגול. ("בְּחָרִישׁ וּבְקָצִיר" לעומת "בֶּחָרִישׁ וּבַקָּצִיר"). ש' ומ' אין מקומם בשאלה זו, כפי שהעיר למען דעת.
אֵבֶר בסמיכות נשאר אותו הדבר, כמו ספר, ואיבר - הקמץ מתבטל לפתח.
אחרי ה' הידיעה (לא ה' השימוש) יבוא דגש גם בפעלים של זמן הווה להוציא מ' שוואית של פיעל ופועל וי' שוואית, המשמטת את הדגש לא רק בפועל אלא בכלל, להוציא היהודים, היוונים, היערים, היעלים.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י למען דעת;899437:
לא הבנתי למה בשאלה 7 מוזכרות האותיות ש' ומ'.

הן באמת לא שייכות. התייחסתי לאותיות ה' הידיעה, וב' כשבאה במקום ה' הידיעה

ש' ומ' כידוע לא מחליפות לעולם את ה' הידיעה.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;899465:
אחרי ה' הידיעה (לא ה' השימוש) יבוא דגש גם בפעלים של זמן הווה להוציא מ' שוואית של פיעל ופועל וי' שוואית, המשמטת את הדגש לא רק בפועל אלא בכלל, להוציא היהודים, היוונים, היערים, היעלים.

לפי האקדמיה יש דגש תמיד ואין התייחסות ליוצאים מן הכלל. כמובן ששיטתם לא מחייבת אותנו.
לגבי מ' בבניין פועל יש מחלוקת שאינני יודע את מקורה.
יש עוד יוצאים מן הכלל כמו הלויים, הצפרדע ועוד.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אכן, הוא לא ביקש את כל כללי ה"א הידיעה אלא רק בהתייחס לפועל בזמן הווה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה